Etusivu arrow Keskustelut
16:9 kuvasuhde js MSP

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jari P
Vieras

LähetäLähetetty: 10.06.2001 10:43    Viestin aihe: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

Olettekos kokeilleet tehdä 16:9 kuvasuhteella
kuvattua materiaalia MSP:llä ?

Itse tuossa kokeilin ja kaikki menee hyvin niin
kauan kun ei lisäile tekstejä tms.

Tekstit siis venähtää kun MSP käsittelee tuota 4:3
suhteella. Esikatselu on 4:3 suhteella. Onko kukaan
löytänyt mitään ratkaisua tai onkohan tulossa tukea
MSP:hen (tai premierille) uudelle kuvasuhteelle ?

Jari
Karsta
Vieras

LähetäLähetetty: 13.06.2001 13:43    Viestin aihe: Re: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

En ole testannut, mutta harkinnut kyllä. Kysyisinkin, kun 16:9 tulee, miten sitä formaattia kannattaa tehdä. Kamerassani (JVC-DVL20) on kaksi eri 16:9 -vaihtoehtoa: vaakasuunnassa litistävä tai ylä- ja alareunan mustaava vaihtoehto. Kumpaa kannattaa käyttää, jotta saisi kaikki pixelit parhaiten käyttöön VCD/SVCD -formaateilla? SVCD ainakin tukee suhdetta. Mitä pitää ottaa huomioon editointiohjelmassa (MSP6) ja koodauksessa?
ismo kiesiläinen
Vieras

LähetäLähetetty: 14.06.2001 10:19    Viestin aihe: Re: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

Editoinnin suhteen on usein edullisempaa, että kuvassa ei ole mustia palkkeja ennen kuin siitä tehdään mahdollinen letterboxversio. Letterboxata voi sitten, jos tekee vaikkapa vhs-kopioita katsottavaksi vanhoissa laitteissa. Digitaalisessa levityksessähän, kuten totesit, ei noita palkkeja edes tarvita. Vaikka kuvan muodostamiseen käytetäänkin todennäköisesti sama määrä pikseleitä, oli kuvassa palkit tai ei, säästää palkittomuus kuitenkin kuva-alaa tallennettaessa.

Editoinnissa erilaisten efektien ja siirtymien lisääminen voi aiheuttaa koomisia lopputuloksia, jos itse kuvassa on mustat palkit, sillä nehän luonnollisesti saavat saman käsittelyn kuin muukin kuva. Fiksuinta lienee siis, editointiohjelmasta riippumatta, editoida siinä formaatissa, joka kamerasta tulee ja renderöidä lopullinen versio levityskanavan mukaan. Premieressä letterboxauksen voi tehdä esimerkiksi motion-työkalulla.

Minulla on tällainen letterbox.pmt-tiedosto, jonka ohjeet jostain löysin. Eli, jos sinun pitää letterboxata jotain premierellä 16:9-muotoon, tee notepadilla letterbox-pmt-tiedoston, kopioi oheiset siihen ja tallenna se vaikkapa premiere\motion-hakemistoon.

[MOT5]
colr=0
smooth=1
fillA=1
smoothMethod=1
count=2
[MOPT]
spot=40,32
hasfrac=0
zoom=100
motionMethod=0
time=0
delay=0
rot=0
fracH=32
fracV=-21
spotfrac=0,0
ratio=52429
code=TYTC
dest=0,8,80,8,80,56,0,56
spot=40,32
hasfrac=0
zoom=100
motionMethod=0
time=1000
delay=0
rot=0
fracH=32
fracV=-21
spotfrac=0,0
ratio=52429
code=TYTC
dest=0,8,80,8,80,56,0,56
Kari Haapanen
Vieras

LähetäLähetetty: 02.07.2001 11:57    Viestin aihe: Re: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

Minkälainen mpeg -tiedosto pitää koodata, jota siitä tulee jonkinlainen standardi? VCD ei kai edes tue suhdetta. SVCD tukee, mutta esim. MSP6:n ligos-kooderi ei suostu sitä tekemään. Siis niinku sahallakaan!
Skaffa
Vieras

LähetäLähetetty: 03.07.2001 04:05    Viestin aihe: Re: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

Olisin taipuvainen uskomaan siihen että käyttää "letterboxia" (rajaat ylä-ja alareunan mustaksi) jos ei muuten saa MSP:llä ja laadullisesti parasta saa kyllä TMPEGnc cooderilla jossa on suoraan kuvasuhteen valinta in/out. "Aitoa" tuskin saat muuten.

Nykysoittimissa ja telkkareissa on itsessään usein montakin vaihtoehtoa kuvasuhteiden tuottamiselle, joten luulisi niiden kokeilemisella löytyvän mieleinen. Omassa Pioneer DVD:ssä kaksi erilaista tapaa näyttää sekä 4:3 että 16:9. Telkkarissa yksi 4:3 ja kaksi 16:9 ja tietysti nämä TMPEGnc:ssä olevat.

Oletko siirtynyt laajakuvakauteen telvisiossa ja videokuvauksessa? Itse olen vain hieman "kokeillut". 4:3 riittää toistaiseksi minulle.

Skaffa

PS. täytyypä tehdä MSP:llä suoraan kokeita, koska olen MPEGit tehnyt kaikki tuolla TMPEGnc:llä. Kerron lisää myöhemmin.

Sama
Kari Haapanen
Vieras

LähetäLähetetty: 03.07.2001 14:18    Viestin aihe: Re: 16:9 kuvasuhde js MSP Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeillut varovasti vain minäkin olen. MSP:n ligos ei anna tehdä 16:9 suhdetta. Tulee se "can't find the mpeg encoder" herja, joka on vanhentanut mua ainakin 50v! mpEGG:illä tehty videotiedosto on kuvan ja äänen osalta pahasti out of sync, ainakin Yamakawa-soittimella.
Mun JVC DV-kamera osaa tehdä vaakasuunnassa mittasuhteiltaan litistettyä 720x576, vaimitäseoli, kuvaa. Kun se tv:n tai dvd-soittimen avulla levitetään väkisin MSP:n tuottamasta 4:3:sta 16:9 muotoon, mittasuhteet ovatkin ok. Tätä en ole vielä kokeillut, mutta hetikohta kyllä. Uskoisin,että se toimii.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa