Etusivu arrow Keskustelut
Voinko palauttaa divx:n DV:lle?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Markku Salmi
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 10:30    Viestin aihe: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Olen hiljakkoin aloittanut DV nauhojen editoinnin tietokoneella. Nyt tavaraa on kiintolevy täynnä (suurikin yllätys). Paras olisi paluttaa leikattu tavara DV:lle, mutta vielä tutkin onko mahdollista itse enabloida DV in (JVC DVL-308) vai pitääkö ostaa enablointipalikka. Siis kysynkin onko teknisesti mahdollista tai laadullisesti järkevää palauttaa divx muotoon käännetty materiaali myöhemmin DV nauhalle vai tilaanko suosiolla DV -in enablointipalikan pikimmiten?
kunzi
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 10:57    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Laadullisesti se ei ole järkevää.

Muutos divx-muotoon karsii informaatiosta suuren osan pois. Jos sitä yrittää muuttaa takaisin, laadun putoaminen on tosiasia. En ole tutkinut, miten se näkyy, mutta yleensä näistä Mpeg-varianteista ei saa tarkasti editoitavaa kuvaa.

Jos olisit aivan varma, että divx:t käytät jatkossakin vain sellaisinaan, etkä yhdistele niitä muihin tai lyhentele, ne tietysti säilyvät sellaisina kuin ovat nyt.
Vaka Vanha
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 11:04    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

DivX on häviöllinen videoiden pakkausmuoto joten jotain alkuperäisestä on kadonnut ja se voi olla sellaista jnka joskus myöhemmin (joskus jopa ennemmin) haluaisit takaisin. Aina palautus ei ole edes mahdollista - jos editointiohjelmasi ei ymmärrä DivX:ää. Jotain kiertoteitä saattaa löytyä mutta ongelmia siinä on.

Täällä foorumilla keskusteltiin viime käväänä aiheesta laajemminkin - taisi olla jopa kyselykin. Tutkippas niitä.

Oma menetelmäni projektien tallennukseen on seuraava:
Alkuperäinen kuvamateriaalihan on jo DV (tai muulla) nauhalla. Ne talteen.
Editoitusta ohjelmasta valmistan joko VHS-kasetin, SVCD:n tai mpeg-datalevyn. Premieren projektin (prj-tiedoston) talletan joko kovalevylle tai CD:lle. Tämän jälkeen voin tuhota kaikki projektiin liittyvät tiedostot.
Jos myöhemmin tulee tarvetta tehdä uusi kopio videosta, niin alkuperäinen Dv-kasetti kameraan ja siirto kovalevylle. Talletetun Premieren projektitiedoston latauksen jälkeen projekti on jälleen siinä tilassa johon sen viimeksi jätin.

t. Vaka
jsi
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 11:29    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymys Vaka vanhalle:

Miten toi Premieren projektin palautus onnistuu (en ole itse sitä vielä kokeillut)?

Tarkoitan, että jos olen siirtänyt valmiin ohjelman dv-nauhalle kameran avustuksella (alkuperäinen kuvamateriaali on tietysti edelleen omilla dv-nauhoillaan), ja poistanut videoclipit kovalevyltä, mutta jättänyt Premieren prj-tiedoston (ja kaikki psd-yms. vähemmän kovalevytilaa vievät tiedostot levylle), niin miten löydän alkuperäisten clippien alku- ja loppukohdat kameralta tietokoneelle siirtoa varten?

Onko tähän oikotietä, käytätkö jotain apuohjelmaa, itse käytän DVraptorin mukana tullutta Raptor edittiä clippien imurointiin kameraan, enkä ole vielä itse keksinyt, miten saisin järkevästi nämä tiedot muistiin, jos tarvitsisi palata vielä projektiin myöhemmin (muuttaamaan esim. joitain tekstejä yms.).

Tietysti capture-vaiheessa (ensimmäinen kerta) vois noi clippien kellokoodit kirjata käsin ylös ja sitten naputella ne kasettikohtaisesti takaisin siirron yhteydessä capture-ohjelmassa. Onko muita ehdotuksia?

T. Jukka Sillanpää
Vaka Vanha
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 14:48    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Kas kun en tunne Raptorin tapaa käsitellä otoksia niin en osaa neuvoa Sinua tarkemmin.

Oma kaappausohjelmani on MiroDVtools joka hoitaa kaappauksen automaattisesti. Toisin sanoen se selaa kasetin ensin läpi ja merkkaa jokaisen yksittäisen otoksen alku ja loppukohdan ja tallentaa tiedot kovalevylle. Näin minulla on kaikista kaseteista tiedot aina käsillä.

Uusintakaappaus käy sitten vain pistämällä tarvittava kasetti kameraan ja kamera kiinni tulilankaan. Kaappaukset tulevat silloin juura samanlaisina kuin edelliselläkin kerralla kovalevylle. Tämä automatiikka ja kasettien arkistointi oli yksi (muttei ainoa) syy miksi valintani viime keväällä päätyi Pinnaclen DV500plussaan Raptorin sijasta.

t. Vaka
jaamo
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 14:58    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Jsi:

Premieressä on batch-capture, jossa kaappausvaiheessa määritellään clippien alku ja loppukohdat. Tämän listan mukaan premiere sitten kaappaa videon.

Eli jos tallennat batch-listan projektin ohella, niin voit huoletta poistaa clipit koneelta ja palauttaa ne koska tahansa.
Jappe
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 14:59    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Osoitteesta http://scenalyzer.com/sclive.html löytyy ScenalyzerLIVE-niminen ohjelma joka osaa automaattisesti poimia otokset nauhalta. Osaa tehdä Premiere- sekä MSP-tyyppisiä aveja. Hintaa ohjelmalla on US$ 33.
jsi
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 15:37    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:

Oma kaappausohjelmani on MiroDVtools joka hoitaa kaappauksen automaattisesti. Toisin sanoen se selaa kasetin ensin läpi ja merkkaa jokaisen yksittäisen otoksen alku ja loppukohdan ja tallentaa tiedot kovalevylle. Näin minulla on kaikista kaseteista tiedot aina käsillä.

Jep, nyt mä ymmärrän sen! DVRaptorin mukana tulee myös ohjelma nimeltään navigator (tms), joka osaa tehdä vastaavan tietokannan joko automaattisesti tai manuaalisesti. Olen käyttänyt tuota manuaalitoimintoa, ja sen kanssa ei tuo kuvaamasi toiminta onnistu helposti, eli täytyypä tulevissa projekteissa ruveta käyttämään tuota automaattista tyyliä.

T. Jukka Sillanpää
Vaka Vanha
Vieras

LähetäLähetetty: 16.08.2001 15:41    Viestin aihe: Re: Voinko palauttaa divx:n DV:lle? Vastaa lainaamalla viestiä

Huomaat nyt varmaankin laiskan ja ahkeran editoijan eron ;-)

t. Vaka
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa