Etusivu arrow Keskustelut
Mitä teitte DV-kaseteille?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
faq

LähetäLähetetty: 11.02.2010 18:08    Viestin aihe: Mitä teitte DV-kaseteille? Vastaa lainaamalla viestiä

Alkaa pikku hiljaa DV-kamerat olla kadonnutta kansanperintöä. Täytyy siis alkaa miettiä, mitä noille kaseteille tekee.
Miten olette arkistoineet DV-kasettinne? Oletteko siirtäneet sellaisenaan (AVI) kovalevylle, vai miten?
Näytä käyttäjän tiedot
Jasu

LähetäLähetetty: 11.02.2010 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen siirtänyt levyjärjestelmään sellaisenaan. Tosin on vielä nauhatkin olemassa kun on tuo HV-20 dv kamerakin käytössä.
Näytä käyttäjän tiedot
Digiootti

LähetäLähetetty: 11.02.2010 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Digital 8 kaseteilta olen videot siirtänyt uloiselle kovalevylle.
Mini-DV kaseteilla ei ole kiirettä kun minulla on kaksi HDV kameraa jotka toistaa niitä ja uusia kasettikameroita on toistaiseksi markkinoilla runsaasti.
Näytä käyttäjän tiedot
nmakinen

LähetäLähetetty: 11.02.2010 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen pitänyt ihan nauhamuodossa. DV ei kulu samalla tavoin kuin analoginen video nauhalla, ja kasetti on kestävä arkistointimielessä. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan..
Näytä käyttäjän tiedot
Japsu

LähetäLähetetty: 11.02.2010 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nmakinen kirjoitti:
Itse olen pitänyt ihan nauhamuodossa. DV ei kulu samalla tavoin kuin analoginen video nauhalla, ja kasetti on kestävä arkistointimielessä. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan..

Sama juttu, tosin osa on DV-muodossa myös ulkoisella USB-levyllä jota en ole käyttänyt vuosiin. En edes muista mitä kaikkea sieltä löytyy, jos se levy toimii sitten kun sen tuolta laatikosta kaivan esille... Wink

Kasetit on melkein kaikki numeroitu ja rivissä pystyasennossa pöydän vetolaatikossa johon olen lisännyt 3 välijakajaa. Eli näyttää hyvin järjestelmälliseltä. Lisäksi minulla on vihko jossa kasettien 1-32 osalta on melkein kaikista jonkinlainen sisällysluettelo tai ainakin otsikko tyyliin Anna-Liisa 50v tai Nizza 2004.
Viimeiset merkinnät tosin vuodelta 2005 eikä auta selittää että laitan nuo loput kasetit kuntoon sitten joskus kun pääsen eläkkeelle koska olen nyt jo aika monta vuotta ollut "vapaaherrana".
Silti ei ole koskaaan ollut niin kiire kuin nykyään... Laughing

LähetäLähetetty: 11.02.2010 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on kaikki DV, ja Video8 kasetit digitoitu ja arkistoitu hajutetusti usealle ulkoiselle kovalevylle. Tosin alkuperäiset kasetit, ja niiden toistoon kykynevät kameratkin on arkistoitu. Kaitafilmeistä osa odotta edelleen digitointia.

LähetäLähetetty: 11.02.2010 21:35    Viestin aihe: Kasetit toimii arkistoinnissa! Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin edullisesti kaksi vähän käytettyä HDV-kameraa, niin ei tarvitse pelätä, ettei arkistoituja DV-kasetteja voisi toistaa tulevaisuudessakin. Ja voipahan niitä käyttää vielä apukameroinakin, vaikka pääosin joskus kuvaisi vaikka muistikortille. Eli aion kyllä säilyttää ko. kamerat vielä, kun siirryn käyttämään jotain muita tallennusvälineitä.
Mutta nykyisin käytän kasetteja edelleen ihan kuvaamiseenkin, eikä mielestäni ole mikään kiire siirtyä muihin tekniikoihin. (Kokeilin hetken AVCHD:tä - minä ja laitteistoni ei oltu sille valmiita...)

8mm/Hi8 kasettien vuoksi arkistoin myös Digital 8 kameran ja ostin hiljattain halvalla myös todella hyvä kuntoisen VHS-nauhurin varalaitteeksi, koska kasetteja on liian paljon pois heitettäväksi.
Hullulta tietysti tuntuu säilyttää kaiken maailman "romuja" mutta aiemmin tehdyistä valinnoista joutuu kärsimään... Wink
Näytä käyttäjän tiedot
lynxlynx

LähetäLähetetty: 11.02.2010 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tietysti säilytetään. Projektit DVD levyille ja tärkeimmät myös nauhalle. Ei nauhakamerat lopu ihan hetkessä. Masternauhat Kennoset 64 laatikoihin, vuosittain numeroituina, vihkossa selostus sisällöstä. Jot silviisii meil.
Näytä käyttäjän tiedot
faq

LähetäLähetetty: 12.02.2010 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on kaikki videomateriaali DV-kaseteilla (70 kappaletta kasetteja) ja kaikista kaseteista on parhaalla laadulla otettu kaksi DVD-kopiota. DVD-levyt on hajautettu kahteen paikkaan. Nyt kun vielä ajattelin siirtää kaikki DVD:t kahdelle kovalevylle, niin eiköhän nuo ole toistaisesksi turvassa.
Ymmärtääkseni jatkoa ajatellen - jos en enää aio noita editoida - niin arkistointi DVD-muodossa riittää. Siinä muodossahan materiaalia voi (ilman uudeleenpakkausta) siirrellä tulevisuudessa aina uudelle varmistusvälineelle.
Siten DV-kasetit jää passiiviseen arkistoon, jota tuskin enää tarvitsee?
Näytä käyttäjän tiedot
Hoodoo

LähetäLähetetty: 12.02.2010 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä käytän pelkästään niitä edelleen ja suunnittelen vasta laajakuvaan siirtymistä. Rolling Eyes
Näytä käyttäjän tiedot
tolokun mies

LähetäLähetetty: 12.02.2010 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, minä jouduin siirtymään laajakuvaan takautuvasti, kun digikanava halusi vanhan materiaalin laajakuvana. Siitä vain kropaten, muutamaa otosta joutui säätämään editissä korkeussuunnassa että päälaet säilyivät ehjinä.

Nauhat ovat laatikossa kohtuullisen hyvässä järjestyksessä. HDV-materiaali on editoitu teräväpiirtona ja niistä on tallessa korkearesoluutiotulosteet Apple intermediate -formaatissa DVD:lle pukatun SD:n lisäksi. Jos vaikka joskus tekee Blurayt taikka laittaa johonkin kovalevysoittimeen omaa katselua varten.
Näytä käyttäjän tiedot
Sergio

LähetäLähetetty: 19.02.2010 23:12    Viestin aihe: Uusi kysymys Vastaa lainaamalla viestiä

Tähän viestiketjuun voisi vielä liittää kysymyksen: Mikä on optimaalisin DV kasettien säitytysasento?
Näytä käyttäjän tiedot
Vaka Vanha

LähetäLähetetty: 20.02.2010 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahdollisia säilytysasentoja on kuusi. Niistä kaksi ovat huonoja ja neljä suositeltavia. Riippuu sitten säilytystilan mitoituksesta mitkä noista neljästä ovat optimaalisia.

LähetäLähetetty: 20.02.2010 13:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:
Mahdollisia säilytysasentoja on kuusi. Niistä kaksi ovat huonoja ja neljä suositeltavia. Riippuu sitten säilytystilan mitoituksesta mitkä noista neljästä ovat optimaalisia.

Miten niin kuusi?
Voihan niitä panna nojailemaan seinään eri kulmissa.
Myös on mahdollista säilyttää niitä "sikinsokin" vaikkapa korissa tai muovikassissa.
Näytä käyttäjän tiedot
Sergio

LähetäLähetetty: 20.02.2010 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin siis optimaalisinta säilytysasentoa kasettien sisältämän informaation säilyvyyden kannalta tai sanotaanko luettamiskelpoisuuden säilymisen kannalta.

Olen jostain viestiketjusta lukenut tältä foorumilta joskus aiemmin, että näistä "neljästä asennosta" yksi olisi suositeltavin. En tosin nyt muista mikä se asento oli. Enkä onnistunut löytämään tuota keskustelua enää.

Esim. nuo Panasonicin ns. pro nauhat ovat tehtaalla pakattu 5kpl:n laatikoihin siten, että kahden kelan välinen nauha "roikkuu" alaspäin. Eli kasettikotelon päädyn nimiö jää peittoon laatikossaan eli alaspäin. Luentavampaa on mielestäni säilyttää nauhaa juuri päinvastaisessa suunnassa siten, että nimiö on ylöspäin. Onko tuohon tehtaan tapaan pakata ja säilyttää nauhoja jokin muu kuin tuotantotekninen syy esim. tämä optimaalisin nauhan säilytysasento.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa