Etusivu arrow Keskustelut
Editointiohjelmaa etsimässä

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sergio

LähetäLähetetty: 10.03.2011 18:33    Viestin aihe: Editointiohjelmaa etsimässä Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys

Olen kokoamassa tietokonetta (hintaluokassa noin 1000-1500€), joka sopisi DV editointiin(kin). (Kokoamassa tai ehkä ennemminkin hahmottelemassa ja kuuntelemassa fiksumpien mielipiteitä) Intelin i7 prosessoria ja Asuksen emoa olen kaavaillut. Samaan sarjaan sopisi hyvin Asuksen näytönohjain. Olen tätä foorumia lueskellessani ymmärtänyt, että editointiohjelman ja näytönohjaimen pitäisi pelata hyvin kimppaan. Eli minun siis olisi hyvä valita editointiohjelma, ennen kuin valitsen näytönohjaimen?

Editoin siis DV materiaalia (kotivideoita) enkä ole aikeissa siirtyä vielä HD aikaan. Kamerani on Canon MVX45i. Olen Jaakko Välikylän Digivideokoulu kirjaa lueskellut, mutta muuten täysi ummikko näissä editointiasioissa. (Hieno kirja muuten Jaakko! Kiitos kaikkien kaltaisteni kotivideoaskartelijoiden puolesta!)

Olen ymmärtänyt, että editointiohjelmasta kannattaisi jotain maksaakin. (En paljon satasta enempää, mutta tietysti pätevästä syystä joustoa voi löytyä.)

Ongelma, josta haluaisin päästä eroon kuvatussa materiaalissa on nauhakoneiston hurina (olen käyttänyt kameran omaa mikrofonia). En tiedä onko tällainen ominaisuus kaikissa edit.ohjelmissa?

Harrastan myös valokuvausta, joten still kuviakin voisi olla mukava
hallita ja käsitellä samalla ohjelmalla. En tiedä onko tällainen yleinen ominaisuus näillä videoeditointiohjelmilla?

Joka paikassa toitotetaan vaan HD laadusta. Sopivatko kaikki HD käyttöön tehdyt ohjelmat myös DV editointiin?

Viimeinen muokkaaja, Sergio pvm 10.03.2011 22:48, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
Vizitor

LähetäLähetetty: 10.03.2011 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve,

En tiedä minkälaisissa tehoissa nykykoneissa mennään, mutta dv(sd)-materiaalin editointiin ei kummoista konetta tarvitse, muutaman vuoden vanha kone riittää hyvin. Saat toimivan ja hyvän editointikoneen paljon halvemmalla, kun tuo arvioimasi hintaluokka. Itselläni olisi tarpeettomana (macciin siirryin) yksi editointikäyttöön koottu PC-kone, jos kiinnostaa niin ota yhteyttä yksityisviestillä.

Muistin riittävä määrä ja kovalevyn tila/nopeus on tärkeää leikatessa. Kovalevytilassa ei kannata nykyään säästellä, kun niitä on myöhemmin hankalampi lisätä. Sitten kannattaa asentaa editointiohjelma eri kovalevylle (vaikka C) ja leikkauslevy eli mihin leikattava materiaali menee, toiselle kovalevylle (vaikka F). Firewire- liitäntä on hyvä tietenkin olla.

Kaikki editointiohjelmat tietääkseni tukevat myös SD-materiaalia.

Still-kuvia voi laittaa suoraan editointiohjelmaan, paremman lopputuloksen tietenkin saa jos käsittelee kuvat kuvankäsittelyohjelmassa ennen vientiä leikkauspöydälle. Eli muuttaa valokuvan kuvankäsittelyohjelmassa 768x576 square pixel 1.0 ja tallentaa leikkausohjelman tukemaan muotoon, korjatkaa joku jos olen väärässä. Näissä jutuissa on nyt kaikkea muutakin muistettavaa ja harrastajatason ohjelmat eivät niitä varmaankaan tue, ettei siitä enempää.

Hurinoita voi poistaa äänenkäsittelyohjelmissa tai editointiohjelmissa. Tuosta voit päästä alkuun http://www.youtube.com/watch?v=U8uJ9YNZtTY
Parasta olisi, jos saisit äänitettyä puhtaampaa ääntä, mikrofonin oikella kiinnityksellä jne. Kameran omalla mikrofonilla ei kyllä voi hurinoita välttää
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 10.03.2011 23:05    Viestin aihe: Re: Editointiohjelmaa etsimässä Vastaa lainaamalla viestiä

Sergio kirjoitti:
Tervehdys

Olen kokoamassa tietokonetta (hintaluokassa noin 1000-1500€), joka sopisi DV editointiin(kin).

Jos pelkästään DV:tä editoit niis osta toi mre:n kone http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=364634
Tinkaat siitä parikymmpiä (aina pitää vähän ainakin yrittää tinkiä) niin eiköhän se sillä irtoa) Jos saat vielä vanhan Vegasin kaupan päälle niin mikä ettei.
Lainaus:

Olen ymmärtänyt, että editointiohjelmasta kannattaisi jotain maksaakin. (En paljon satasta enempää, mutta tietysti pätevästä syystä joustoa voi löytyä.)

Ongelma, josta haluaisin päästä eroon kuvatussa materiaalissa on nauhakoneiston hurina (olen käyttänyt kameran omaa mikrofonia). En tiedä onko tällainen ominaisuus kaikissa edit.ohjelmissa?

Jos ei Vegas kelpaa niin, osta vaikka MEP17 plus. Niin tolla mre:n koneella DV:n editointi kyllä sujuu, saat heitellä niitä aika kasan päällekäinkin.

Tossa ohjeet vuodelta 2005 miten kohinaa saa pois MEP:llä
http://www.digivideo.fi/content/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=43
tässä lopussa (lue tekstikin)
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/%C3%84%C3%A4nitys
käytännön esimerkki

tossa vielä linkki sen uudemman Mpep17plusHD version esittelyyn
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Magix_Movie_Edit_Pro_17_plus_HD

Lainaus:

Harrastan myös valokuvausta, joten still kuviakin voisi olla mukava
hallita samalla ohjelmalla. En tiedä onko tällainen yleinen ominaisuus näillä videoeditointiohjelmilla?

Katso tota Mep17 artikkelia kohdassa Valokuvaus, niille voi tehdä melkein mitä vain. Toi mre:n koneen tehot kyllä riittää valokuvien kanssa hyvin pitkälle.
Lainaus:

Joka paikassa toitotetaan vaan HD laadusta. Sopivatko kaikki HD käyttöön tehdyt ohjelmat myös DV editointiin?

Eiköhän
Näytä käyttäjän tiedot
Mika1

LähetäLähetetty: 11.03.2011 00:53    Viestin aihe: Re: Editointiohjelmaa etsimässä Vastaa lainaamalla viestiä

Sergio kirjoitti:

Koska otat vasta ensiaskeleita editoinnissa, mikään ei estä kokeilemasta ensin ilmaisia ohjelmia, esim. VideoSpin. Laitat sitten rahaa kiinni vasta tarpeiden kasvaessa.

Enempi se on niin päin, ettei vanhemmat ohjelmat sovellu HD:n käsittelyyn mutta SD-kuva pyörii kaikilla. Sen sijaan uusimmissa ohjelmissa voi jo muodostua ongelmaksi kuvan kaappaus nauhalta koneelle. Tai jos se onnistuukin, niin takaisin nauhalle kuvaa ei välttämättä enää saakaan.
Näin on esim. Applen uudemmassa iMovie ohjelmassa, mutta ongelman pystyy tarvittaessa kiertämään vanhemman version avulla.

Vinkkinä vielä, iMovie tulee jokaisen Apple koneen mukana, joten joku käytetty iMac konekin toimisi hyvin editointikoneena DV:lle ja olisi helppo käyttää.
Näytä käyttäjän tiedot
Sergio

LähetäLähetetty: 14.03.2011 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos asiallisista ja sangen hyödyllisistä näkemyksistänne.

Kiitos myös huolenpidosta tietokonehankintani suhteen. Olen ollut tietoinen, etten tarvitse uusinta uutta konetta DV tasoisten videoitteni editointiin. Myös muut syyt vaikuttavat koneeni kokoamistarpeisiin (tuohon hintaluokkaan) kuin tuo videoeditointi. Olen ymmärtänyt, ettei tehokkaasta koneesta kuitenkaan haittaa ole videoeditoinnissa. Smile

Tuo MEP 17 plus vaikuttaa mielenkiintoiselta ja käsittääkseni täyttää tarpeeni (erittäin hyvinkin) videoeditointiohjelman suhteen. Noita saman hintaluokan Adoben ja Pinnaclen ohjelmia on tullut jo aiemmin harkittua ja puntaroitua, mutta MEP 17 plus vaikuttaa hyvältä haastajalta. Taidanpa ottaa sen. Täytynee seuraavaksi etsiä siihen sopiva näytönohjain.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 15.03.2011 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sergio kirjoitti:
editointiin. Myös muut syyt vaikuttavat koneeni kokoamistarpeisiin (tuohon hintaluokkaan) kuin tuo videoeditointi. Olen ymmärtänyt, ettei tehokkaasta koneesta kuitenkaan haittaa ole videoeditoinnissa. Smile

MEP 17 plus vaikuttaa hyvältä haastajalta. Taidanpa ottaa sen. Täytynee seuraavaksi etsiä siihen sopiva näytönohjain.

Mepin kannalta on hyvä (tehokäytösssä) jos näytönohjaimessa on nopeaa muistia ja vähintään 128bittinen näytönohjain. Mieluummin 256 bittinen
tossa http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/21179-00-40R?pid=1300136003097 sabrine radeon 6870
jonka ehkä itse nyt ostaisin. On kohtalaisesti tehoa (hintaan nähden) ja uudet liitännät.

Tai jos hiljaista haluaa tämä
http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/GV-R577SL-1GD?pid=1300136083123 äänetön passiivi radeon 5770
(ei ole luultavasti HDMI 1.4a-liitäntää)
Vastannee artikkelissani mainittua testipöytäkoneen ohjainta.
Näytä käyttäjän tiedot
Jusma

LähetäLähetetty: 15.03.2011 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Sergio kirjoitti:
editointiin. Myös muut syyt vaikuttavat koneeni kokoamistarpeisiin (tuohon hintaluokkaan) kuin tuo videoeditointi. Olen ymmärtänyt, ettei tehokkaasta koneesta kuitenkaan haittaa ole videoeditoinnissa. Smile

MEP 17 plus vaikuttaa hyvältä haastajalta. Taidanpa ottaa sen. Täytynee seuraavaksi etsiä siihen sopiva näytönohjain.

Mepin kannalta on hyvä (tehokäytösssä) jos näytönohjaimessa on nopeaa muistia ja vähintään 128bittinen näytönohjain. Mieluummin 256 bittinen
tossa http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/21179-00-40R?pid=1300136003097 sabrine radeon 6870
jonka ehkä itse nyt ostaisin. On kohtalaisesti tehoa (hintaan nähden) ja uudet liitännät.

Tai jos hiljaista haluaa tämä
http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/GV-R577SL-1GD?pid=1300136083123 äänetön passiivi radeon 5770
(ei ole luultavasti HDMI 1.4a-liitäntää)
Vastannee artikkelissani mainittua testipöytäkoneen ohjainta.
Mihinkäs tuota HDMI 1.4a-liitäntää tarvitsee näytönohjaimessa? Mitä käytännön etuja sillä saavutetaan verrattuna vanhaan 1.3 -liitäntään? Niin ja tuo 6870 on hyvä näytönohjain pelaamiseen mutta vähän yliampuva videoeditointiin.
jorma k

LähetäLähetetty: 15.03.2011 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jusma kirjoitti:
Mihinkäs tuota HDMI 1.4a-liitäntää tarvitsee näytönohjaimessa? Mitä käytännön etuja sillä saavutetaan verrattuna vanhaan 1.3 -liitäntään?

Liittynee ainakin 3D-televisioon jotenkin
Lainaus:

Niin ja tuo 6870 on hyvä näytönohjain pelaamiseen mutta vähän yliampuva videoeditointiin.

Arvelin kysyjän haluavan (muista syistä) monipuolista konetta? En tiedä joko kaikki ohjelmat hyötyvät, mutta Radeon 5850 (256bit) on tehokkaampi kuin Radeon 5770 (128bit) omien testailujeni perusteella, kun käyttää MEP16plussaa (MEP17HD plussaa en ole vertaillut)

Ymmärtääkseni oleellista on myös, että muistia on riittävästi ja se on nopeaa sekä väylä on riittävän leveä ja ohjain optimoitu tietyille käskykannoille.

Näyttäs siltä, että noi toteutuvat kuluttajille tarkoitetuissa näytönohjaimissa juuri pelikäyttöön suunnitelluissa versioissa. Toki siinä tulee sitten samalla DirectX 11-tukikin, joka ei ole ainakaan (vielä?) MEP:n vaatimuslistalla
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa