Etusivu arrow Keskustelut
Mikä iMac kannattaa ostaa? Ohjelmana Adobe premiere elements
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vaka Vanha

LähetäLähetetty: 23.01.2014 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Mulla menee sama 45 sekkaa MBP 17" late 2011 OSX 10.6 750 GB 5400 rpm kovolla. Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään.

Kun ssd koneellakin menee sama aika niin emmekö me sentään opi ettei tietokoneen käynnistämiseen kuluva aika juurikaan riipu siitä kuinka nopeasti käyttöjärjestelmä saadaan ladattua muistiin massamuistista. Käynnistymiseen kuluu eniten aikaa ympäryslaitteiden mounttaamiseen, niiden toiminnan tarkistamiseen ym. vastaaviin toimintoihin, ja eri ohjelmien ja ajurien lataamiseen kuluva aika on vähäinen tuohon muuhun ajankuluun nähden.

Kim kirjoitti:

Käyttis on tässä vaiheessa aika kaukana valmiista. Menee varmaan toiset 45 sekkaa siihen että käyttis on oikeasti käynnissä. Mutta mitä väliä tällä on kun se herää 5 sekunnissa nukutuksesta? No ei taaskaan niin yhtään mitään.

Sen verran tuostakin oppii, että ssd:llä nukkumasta kone käynnistyy alle sekunnissa. Merkittävä ero! Voittaahan siinä peräti neljä sekuntia työaikaa Wink

Jos herätät koneesi keskimäärin neljä kertaa työpäivän aikana voitat viikossa 1min 20sek lisää aikaa editointiin!

LähetäLähetetty: 23.01.2014 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mjrpayne kirjoitti:

Applelta saa nykyään päivitykset uuteen käyttöjärjestelmään ja ohjelmistoihin ilmaiseksi joten vanhempaankin voi ladata uusimman OS:n ja iMovien.

Käsittääkseni iMovie 10.01 version saa "ilmaiseksi" vain tehdasasennetun Mavericksin mukana. Ainakin Appstore näyttäisi edelleen velottavan siitä. https://itunes.apple.com/fi/app/imovie/id408981434?l=fi&mt=12

Muistaakseni Apple ilmoitti Mavericks julkistuksessa, oheisohjelmien tulevan myöhemmin ladattavaksi ilmaiseksi myös päivitettyihin versioihin.

mjrpayne kirjoitti:

Uudet iMovie ja FCPX versiot pystyy käsittelemään AVCHD-materiaalia suoraa, enään ei muutosta tarvitse tehdä. Toki vaatii koneelta enemmän tehoa Surprised

Juu. Näin näyttäisi olevan. Tuotaessa sisään avchd meteriaalia ainoastaan ääni muutetaan PCM muotoon, jos se on ollut jossain muussa muodossa.

LähetäLähetetty: 23.01.2014 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:
Sen verran tuostakin oppii, että ssd:llä nukkumasta kone käynnistyy alle sekunnissa. Merkittävä ero! Voittaahan siinä peräti neljä sekuntia työaikaa Wink

Jos herätät koneesi keskimäärin neljä kertaa työpäivän aikana voitat viikossa 1min 20sek lisää aikaa editointiin!
Taisin liiotella. Kyllä konee vastaa jo parin sekunnin kuluttua nukutuksesta.

Se olikin mun pointti että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä monessako sekunnissa kone käynnistyy. Tää SSD hypetys on niin öärsyttävää kun koko elämä muka on niin paljon parempaa SSD:n myötä, vaikka hypetys ei perustu mihinkään faktaan. Ellei koneen keskumuisti ole kovasti alimittainen niin SSD:stä ei ole hyötyä kuin pakkaamattoman matskun kanssa, ja sekin hyöty on aika kyseenalainen kun muisti on täynnä jo 10 minsan pakkaamattoman matskun kanssa... Mä jatkan edelleen 4 TB RAID 10 kanssa.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 23.01.2014 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Se olikin mun pointti että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä monessako sekunnissa kone käynnistyy. Tää SSD hypetys on niin öärsyttävää kun koko elämä muka on niin paljon parempaa SSD:n myötä, vaikka hypetys ei perustu mihinkään faktaan.

Koitappa nyt ryhdistäytyä, se että kone käynnisty aiemmin 2min login ruutuun ja siittä vielä 1min photarin käynnistämiseen, ja nyt SSD kanssa oon 40-45sec siinä vaiheessa että photari on käynnissä ja ekat kuvat auki niin kutsun sitä aika isoksi eroksi, tietty jos ei kiinnosta nykyajan hömpötykset niin sit ymmärtää.. työkalut on työkaluja.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 23.01.2014 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
työkalut on työkaluja.

Jep, ja ne käynnistän korkeintaan kerran päivässä ja jos siinä menee 5 sekkaa pidempään niin en yöuniani siitä menetä.
Näytä käyttäjän tiedot
Wihis

LähetäLähetetty: 24.01.2014 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toiset tekee duunia, toiset keskustelee ja käynnistelee konetta.

Sorry asiaton huomautus.
Näytä käyttäjän tiedot
HV20

LähetäLähetetty: 02.03.2014 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys,

Tuli hommattua iMac ja harmikseni olen huomannut, että iMovie ei ota vastaan tuota kameralla Sony HDR-PJ260VE kuvattua AVCHD-videota sellaisenaan tai en ainakaan saa sitä tuohon editoitavaksi ilman erillistä konvertointia. Sad

Paketissa oleva iMac, mutta vanhempi malli (2012 loppuvuosi) tuli hommattua ja siinä iMovie '11. Käyttöjärjestelmänä OS X 10.8.5. Mavericksiin vois päivittää ilmatteeks, mutta ei vissiin kannata?

1. Onko jollakin tietoa tuosta, että saako tuon kyseisen kameran videomatskun jotenkin iMovieen ilman konvertointia?

2. Jos pitää konvertoida, niin millä se kannattaa tehdä? Onko siihen olemassa jotain hyvää ilmaisohjelmaa?

3. Kannattaisiko kuitenkin nyt sitten hommata joku editointisofta, mikä ottaisi tuon matskun vastaan ilman erillistä konvertointia? Mitä vaihtoehtoja on? Hinta mielellään maks. 150 euroa.
Näytä käyttäjän tiedot
HV20

LähetäLähetetty: 02.03.2014 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti tuossa iMovie (2013) pitäisi 1080-50p -matskun tuominenkin onnistua!

Tuon iMovien (2013) kohdalla ei ainakaan lue tuettujen kameroiden listan lisätietokentässä mitään, kun taas näköjään tuon iMovie '11 tuettujen kamerojen listan lisätietokentästä näkyy HDR-PJ260VE-kameran kohdalla, että se ei tue tuota 1080-50p kuvaa.

Tämä ymmärtääkseni tarkoittaa sitten sitä, että mikäli tuon uudemman iMovien haluaa päivittää, niin on ensin päivitettävä käyttöjärjestelmä Mavericksiin? Kannattaako tuon Mavericksin asennusta vältellä? Nyt tuntuu, että jos sen asentamisen avulla saan iMovien päivitettyä versioon, mikä ymmärtää tuota 1080-50p kuvaa, niin ilman muutahan minä sen päivitän, mutta kertoisitteko te tästä asiasta enemmän tietävät mielipiteenne tähän asiaan?
Näytä käyttäjän tiedot
Rantarosvo

LähetäLähetetty: 03.03.2014 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kdenlive editointiohjelmasta löytyy mac versiokin. Yllättävän monipuolinen ohjelma ja kiskonut kitusiinsa kaikki videoformaatit mitä mie sille oon tarjonnu.
Youtubesta löytyy tutorial tietoa ja ainakin Linux versio on lähes kokonaan suomennettu. Mahtuu tohon siun 150€ budjettiin ja voit juoda kahviakin vielä 150€:lla On siis ilmanen softa Smile

http://kdenlive.org/

http://www.youtube.com/results?search_query=kdenlive%20tutorial&sm=1

LähetäLähetetty: 03.03.2014 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HV20 kirjoitti:
Kannattaako tuon Mavericksin asennusta vältellä? Nyt tuntuu, että jos sen asentamisen avulla saan iMovien päivitettyä versioon, mikä ymmärtää tuota 1080-50p kuvaa, niin ilman muutahan minä sen päivitän, mutta kertoisitteko te tästä asiasta enemmän tietävät mielipiteenne tähän asiaan?

Mavericksiin päivittäneillä on ollut ongelmia ulkoisen WD-kovalevyn kanssa FW-liitännässä ja Wifin toiminnan kanssa. Muitakin pienempiä ongelmia on ollut. Siksi olen pitäytynyt iMacissani vielä ML:ssä.

Toisaalta, tuosa uudessa rMBP:ssä tehdasasennettu Mavericks toimii ongelmitta. Tosin WD:n kovalyvyä en ole siihen kokeillut liittää. Verkkoyhteys kuitenkin toimii siinä ongelmitta.

Mitä tulee iMovieen, niin jos tarpeesi ovat nettivideoiden ja tietokeneella katseltavien mpeg4 videoiden tekoa, niin ehkä se täyttää tarpeesi. Suosittelen kuitenkin, että harkitset jonkun "paremman" editointiohjelman hankkimista, vaikkpa sitten joutuisitkin vähentämään kahvin juontia.

LähetäLähetetty: 03.03.2014 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:
HV20 kirjoitti:
Kannattaako tuon Mavericksin asennusta vältellä? Nyt tuntuu, että jos sen asentamisen avulla saan iMovien päivitettyä versioon, mikä ymmärtää tuota 1080-50p kuvaa, niin ilman muutahan minä sen päivitän, mutta kertoisitteko te tästä asiasta enemmän tietävät mielipiteenne tähän asiaan?

Mavericksiin päivittäneillä on ollut ongelmia ulkoisen WD-kovalevyn kanssa FW-liitännässä ja Wifin toiminnan kanssa. Muitakin pienempiä ongelmia on ollut. Siksi olen pitäytynyt iMacissani vielä ML:ssä.

Toisaalta, tuosa uudessa rMBP:ssä tehdasasennettu Mavericks toimii ongelmitta. Tosin WD:n kovalyvyä en ole siihen kokeillut liittää. Verkkoyhteys kuitenkin toimii siinä ongelmitta.

Mitä tulee iMovieen, niin jos tarpeesi ovat nettivideoiden ja tietokeneella katseltavien mpeg4 videoiden tekoa, niin ehkä se täyttää tarpeesi. Suosittelen kuitenkin, että harkitset jonkun "paremman" editointiohjelman hankkimista, vaikkpa sitten joutuisitkin vähentämään kahvin juontia.

Moi, FireWire liitäntää tässä koneessa ei edes ole. 4xUSB 3.0, 2xthunderbolt, SD-/SDHC/SDXC -korttipaikka ja kuulokeliitäntä.

Harrastelija olen tässä editoinnissa, mutta eniten olen kuitenkin käyttänyt varmaankin Pinnaclea. Pinnaclehan on ymmärtääkseni ainoastaan Windowssille joten se ei tule kyseeseen.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että iMovie on varsin laaja ja hyvä editointiohjelma "ilmaissoftaksi". Alkuun jos käyttäisin sitä ja sitten myöhemmin tarvittaessa jokin monipuolisempi videoeditointisofta.

Mutta se Maverics: Tulenko katumaan, jos sen tähän asennan? Ilmeisesti voin kuitenkin myöhemmin helpohkosti asentaa tämän nykyisenkin käyttöjärjestelmän tähän sitten takaisin tarvittaessa?

Ja Vaka Vanhan viestin perusteella odotettavissa ei välttämättä kuitenkaan mitään dramaattisia ongelmia? Mielestäni melko dramaattinen ongelma tämä, että iMovie '11 ei hyväksy AVCHD 1080-50p matskua!

Toki on sitten se vaihtoehto, että ostaa jonkin editointiohjelman? Kertoisitteko vaihtoehtoja? Mieluusti sellaisia, jotka ovat hyvin yhteensopivia tämän Macin kanssa eli että saisin tästä koneesta parhaat mahdolliset tehot videoeditointiin. Ja mieluusti se videoeditointiohjelman hinta max 150 euroa.

Toisaalta niinkuin joku tais jo mainitakin, niin ensin iMoviella ja sitten myöhemmin mahollisesti Final Cutilla? Final Cut taitaapi kyllä maksaa sen 300 euroa?

Kysympä tässä samalla suosituksia vielä ulkoisesta kovalevystä? Edullisesti joku USB 3.0 liitännällä? Siihen voisi sitten varmaan suoraan editoida videoita?
Näytä käyttäjän tiedot
mjrpayne

LähetäLähetetty: 04.03.2014 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kohdannut mitään ongelmia päivittäessäni Maverickiin firman koneita. FW liitäntä meni aikoinaan koneenvaihdossa eli uusimmissa Maceissähän on Thunderbolt joka muuttui Firewireksi sovittimella.

Itse siirryin FCPX aikoinaan tosiaan sen takia ettei iMovie toiminut 50p kanssa. iMoviellahan pärjää tosiaan aika pitkälle mutta kun on oppinut FCPX:ää hyödyntämäään, niin paluuta ei ole. Siirtyminen toisaalta on aika helppoa koska logiikka tekemisessä on sama. Toki viimeisimmän päivitysten muutokset tiedostojen käsittelyssä aiheuttaa hieman päänraapimista molemmissa ohjelmistoissa.

FCPX voi ladata myös 30 päivän testiin ilmaiseksi, kannattaa kokeilla:

http://www.apple.com/fi/final-cut-pro/trial/
Näytä käyttäjän tiedot
Vaka Vanha

LähetäLähetetty: 04.03.2014 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HV20 kirjoitti:

Harrastelija olen tässä editoinnissa, mutta eniten olen kuitenkin käyttänyt varmaankin Pinnaclea. Pinnaclehan on ymmärtääkseni ainoastaan Windowssille joten se ei tule kyseeseen.

Onhan toki myös sellainen vaihtoehto, että asennat iMaciisi myös Windowsin ja käytät sitä Pinnaclea. Aika monella Mac käyttäjällä on myös Winukka koneella asennettuna.

HV20 kirjoitti:
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että iMovie on varsin laaja ja hyvä editointiohjelma "ilmaissoftaksi". Alkuun jos käyttäisin sitä ja sitten myöhemmin tarvittaessa jokin monipuolisempi videoeditointisofta.

Uusin, Mavericksin mukana tuleva iMovie on tosiaan monipuolinen ja varmaankin riittävä useimpiin harrastelijan tarpeisiin. Suurinpana puutteena pidän sen kovin rajoitettua valmiiden projektien tulostusmahdollisuutta. Mutta kuten jo edellä totesin, jos tarve ei ole muuta kuin tietokone- ja nettikäyttöön soveltuvien videoiden tuotto, niin siinä se on hyvä.

HV20 kirjoitti:
Mutta se Maverics: Tulenko katumaan, jos sen tähän asennan? Ilmeisesti voin kuitenkin myöhemmin helpohkosti asentaa tämän nykyisenkin käyttöjärjestelmän tähän sitten takaisin tarvittaessa?

Jos tosiaan päivityksen jälkeen tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia niin voit asentaa sen vanhan Mountain Lionin takaisin koneellesi.

HV20 kirjoitti:
Toki on sitten se vaihtoehto, että ostaa jonkin editointiohjelman? Kertoisitteko vaihtoehtoja? Mieluusti sellaisia, jotka ovat hyvin yhteensopivia tämän Macin kanssa eli että saisin tästä koneesta parhaat mahdolliset tehot videoeditointiin. Ja mieluusti se videoeditointiohjelman hinta max 150 euroa.

Applella ei taida enää olla muita vaihtoehtoja kuin FCPX. Adobella on Premiere Elements, mutta se ei nettitietojen mukaan poikkea juurikaan iMoviesta. Sitten on tietenkin useita freeware ohjelmia.

Minulla on kokemusta vain FCE:stä (joka ei ole enää myynnissä) ja FCPX:stä. Sen käyttö poikkeaa drmaattisesti Pinnaclesta, joten jos uuden, täysin erilaisen käyttöliittymän opettelu arveluttaa, kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.

HV20 kirjoitti:
Kysympä tässä samalla suosituksia vielä ulkoisesta kovalevystä? Edullisesti joku USB 3.0 liitännällä? Siihen voisi sitten varmaan suoraan editoida videoita?

Ilmeisesti nuo usb-kovalevyt alkavat olla niin samanlaisia, ettei hinta määrittele laatua. Itse olen ostellut terasia Seagaten levyjä, mutta varmaan halvemmatkin toimivat yhtä varmasti.

Ostitpa sitten sen halvimman, näteimmän tai muuten sopivimman usb-levyn, suosittelen että alustat levyn heti uutena, ja jätät levyn mukan tulevat erilaiset ohjelmistot asentamatta. Käsittääkseni WD-levyjen kanssa ongelmia kokeneet olivat asentaneet WD:n ohjelmiston, joka sitten tyhjensi levyn totaalisesti. Adobe ei takaa muiden valmistajien varusohjelmien toimivuutta käyttöjärjestelmän kanssa.

LähetäLähetetty: 04.03.2014 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HV20 kirjoitti:

Kokeile nyt ennen ostoa ilmanenkin vaihtoehto Kdenlive. Ite työstän sillä juurikin AVCHD 1080-50p materiaalia ilman ongelmia. Yksinkertanen käyttää, mutta heti ei lopu ominaisuudet kesken.
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa