Etusivu arrow Keskustelut
Tee-se-itse blimp - Ideoita

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Oma rakentelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ojalaer

LähetäLähetetty: 05.07.2016 08:14    Viestin aihe: Tee-se-itse blimp - Ideoita Vastaa lainaamalla viestiä

Mikrofonin hankinta olisi edessä ja olen tutkiskellut eri vaihtoehtoja lähinnä Googlen avulla. Vaihtoehdoiksi omaan budjettiini ovat jääneet Rode VideoMic Rycote sekä Rode VideoMic Pro.

Tuuli on sen verran usein kuitenkin pilannut aiemmin otoksiani, että en todellakaan aio olla hankkimatta jonkunlaista tuulisuojaa. Kyseisiin mikkeihin myydään DeadCat-"tuulirölliä", eli karvasukkaa tai mikä sen virallinen nimi onkaan.

Ongelma on se, että testien perusteella tuo ei oikein toimi ja jopa halvemmat vastikkeet ovat yleensä vähän parempia vaikka nekin päästävät tuulta vielä läpi.

Ratkaisuksi jää ostaa siis blimp, jossa tuulisuojaus toimii ns. oikealla tavalla, eli mikin ja karvan/kehikon väliin jää ilmatilaa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin noiden hinta, sekä se, että kyseisiin pienempiin mikkeihin ei taida olla edes tarjolla noita vaikka rahaa olisikin.

NÄIN OLLEN PÄÄSTÄÄN ITSE AIHEESEEN: Ajattelin, että teen tuon blimpin itse. Tämän kautta olen ajatellut, että Rode StereoMic Rycote olisi se parempi vaihtoehto. Siihen kun tuntuisi olevan helpompi rakentaa blimp ympärille.

Nyt jäisi enää mietittäväksi, että mistä nuo osat tuohon keksii. Netissähän on käytetty mm. lintujen ruokintaputkiloa, mutta ainakin se kyseinen malli olisi minun tarpeisiini liian iso.

3D-tulostus olisi yksi vaihtoehto mutta laitteita minulla ei ole, enkä tunne ketään, kenellä sellainen olisi. Ja olisiko hintakin mahdollisesti korkea?

Projektissa eniten päänvaivaa aiheuttaa kehikon lisäksi se, miten sen saa mikin ympärille ilman että se aiheuttaa mitään ääniä. Itse ajattelin, että jos sen saisi kiinni mikin juureen ja se olisi ainoa kohta, josta se on kiinni mikissä.

Pitäisi myös miettiä, miten tuon saa helposti kiinni ja irti, sillä tuskin tuota aina tuossa tarvitsee/kannataa pitää.

Mikäli joku on tällaista tehnyt tai tietää/keksii hyviä neuvoja, niin otan mielelläni vastaan. Projekti on nyt sellainen, että katselen kaikenlaista materiaalia, mistä vähänkään voisi tuota kehikkoa tehdä. Karvat kehikon ympärille onkin helpompi keksiä.
Näytä käyttäjän tiedot
Rantarosvo

LähetäLähetetty: 05.07.2016 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mie kuvaan etupäässä lentokentillä, joten tuuliongelma on tuttu. Ensimmäisen "zeppeliinin" tein autotarvike liikkeestä ostetusta pienisilmäsestä metalliverkosta. Mikki killuu sen keskellä ristissä olevien hiuslenkkien varassa. Nää hiuslenkit on pidempi ikäsiä kun kuminauhat ja o-renkaat ja niitä saa joka kaupasta. Päällä keinokarvaa jonka pituus jossain 40-50mm paikkeilla. Toimii hyvin.

Joku viikko takaperin tein 48cm mittaselle mikrofonille vastaavan noista mainitsemistasi linnun talipallo telineistä. Ripustustapa sama kun edellisessä kuin myös karva. Hyvin toimii.

Kaverilta on lainassa pari mikkiä ja samassa paketissa on mikkikehdot. Ne sattuu olemaan ulkohalkasijaltaan just samaa kokoa kun talipalloputkilot. Yhen vastaavanlaisen kiinasta tilasin, mutta ei sattunu halkasija kohdalleen. Tohon ois hemmetin helppo vetää putkilon pätkät nippusiteillä kiinni ja mikki olis siinä kehdossaan ja standardi kiinnikekkin valmiina.

Oma kokemus on, että jos mikki on kiinni kamerassa niin että siitä osa näkyy ja etuosassa sitten tuulisuoja ilmaraolla, niin mikin johto pitää ääntä tuulessa. Suosittelen että teet suojauksen niin, että mikki kelluu kokonaan zeppeliinin sisällä ja kiinnitys kameraan tulee tästä zeppeliinistä.

Mie olen ottanut huomioon tän, että teen tuulisuojaukset ite. Mikkimallit siis tulee olemaan sellasia, että niissä ei ole katkasijaa tai patteria, joten niitä voi säilyttää tuulisuojan sisällä, eikä oo tarvetta päästä niihin näppärästi käsiksi. Omavalmiste on hankala tehdä helposti aukeavaksi. Karvakangas on helpoin ja nopein ommella ihan käsin. Ite oon käyttäny velcroa(tarranauha) noin ½ pituudesta.

Kun käyt kangasliikkeissä toteamassa että niiden karvakankaat on kesävarastossa, niin tutki ebaytä, siellä niitä on hillittömästi ympäri vuoden myynnissä.

Linkissä oleva kehto lähtee tilaukseen lähipäivinä ja toivon että se on halkasijaltaan sama kuin talipalloteline.

http://www.ebay.com/itm/Mic-Camera-Shock-Mount-Suspension-Holder-Clip-Clamp-With-Hot-Shoe-For-Microphone-/331388540934?hash=item4d284bd806:g:vMUAAOSwFGNWRUnc&autorefresh=true

Muoks:
Muistin hakusanan karvakankaalle.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=HAIR+FUR+FABRIC&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLong+HAIR+FUR+FABRIC.TRS0&_nkw=Long+HAIR+FUR+FABRIC&_sacat=0

Viimeinen muokkaaja, Rantarosvo pvm 05.07.2016 10:54, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
seepukka

LähetäLähetetty: 05.07.2016 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jostain metalliverkostakin voi viritellä, täällä oli joskus artikkelikin ohjeineen aiheesta.

Jos haluaa tehdä kahvoja yms. niin puusta voi väsätä tai sitten yksi kätevä materiaali on ns. polymorfinen muovi (en tiedä onko sillä parempaa suomenkielistä nimeä mutta "polymorph plastic" googleen tai ebay:n niin sieltä löytyy. katso että on polykaprolaktonia eikä mitään kuumaliimakamaa) . valkoisia muovirakeita jotka sulatetaan kuumassa vedessä, voi muotoilla senjälkeen käsin ja kovettuu nailonmaiseksi lujaksi ja sitkeäksi muoviksi jota voi kovettumisen jälkeen työstää normaali työkaluilla, maalata jne. tai tarvittaessa sulattaa uudelleen.
Ainoa ongelma tuossa materiaalissa on se että se ei kestä yli 50° lämpötiloja kun alkaa pehmetä uudelleen.
Muotoilussa kannattaa käyttää tiskihanskoja tms. paksuja kumihanskoja ettei kädet pala Wink
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 05.07.2016 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeile laittaa sen nykyisen tuulisuojan päälle esim. ohuesta superlonista lisää paksuutta niin, että siinä on n.25mm paksuinen kerros. Kuminauhalla esim. kiristät sen tiiviiksi, jos siellä on pienikin rako huonolla tuurilla tuuli pääsee juuri siitä. Toi toimineen 5-9ms tuuleen (jos siellä on alumperin se ilmarako jossa tuuli tasaantuun).

Toi esittämäsi mikki on muodoltaan hankala saada irti kameran rungosta, joudut tekemään siihen U-muotoisen "keinun". Mikin runko ei saa ottaa mistään kiinni kameran runkoon. Pyöreän muotoiselle mikille keinu on helpompi tehdä. Mun mikki keinuu muoviputken sisällä kuminauhojen varassa. Painopisteen merkitys on tossa huomioitava.

Muista veilä, että jos laitat ton kiinni kameraan (sen keinun avulla) tuuli ottaa siihen hyvin helposti (mitä isompi tuulisuoja sitä herkemmin) ja saa aikaan ärräpäitä kun et saa sitä pysymään tuulepuuskassa kohteessa.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Oma rakentelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa