Etusivu arrow Keskustelut
24-bittinen MP3-dekooderi?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TaTa

LähetäLähetetty: 24.04.2017 18:16    Viestin aihe: 24-bittinen MP3-dekooderi? Vastaa lainaamalla viestiä

Osaisiko joku foorumilainen suositella MP3-dekooderia, joka osaisi antaa ulos 24-bittisen wav-tiedoston? Testasin mpg123:sta, mutta en tiedä kuinka tarkka se on ja lisäksi toimii vain komentoriviltä. En löytänyt GUI:ta.

Nykyään ilmeisesti myynti-MP3:t tehdää 24-bittisestä lähteestä ja itsekin tein "24-bittisiä" mp3:ia. Lame-enkooderi hyväksyy maksimissaan 32-bittiset audion.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 24.04.2017 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymykseen ei mulla ole vastausta. Mutta itse olen ollut siinä ymmärryksessä että riippumatta siitä mikä se bittimäärä on alunperin ollut, niin että kaikki yli 16 kyllä kuitenkin häviää siinä koodausvaiheessa.

Häviöttömät formaatit kuten esim. Flac on sitten ihan eria asia ja niitä voi koodata ja dekoodata 24 bittisinä.
Näytä käyttäjän tiedot
TaTa

LähetäLähetetty: 24.04.2017 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
Mutta itse olen ollut siinä ymmärryksessä että riippumatta siitä mikä se bittimäärä on alunperin ollut, niin että kaikki yli 16 kyllä kuitenkin häviää siinä koodausvaiheessa.

Näin minäkin olen asian ennen mieltänyt, mutta ilmeisesti MP3:lla ei ole varsinaista bittisyvyyttä kuten PCM WAV:lla.

Non-PCM formats, such as lossy compression formats, do not have associated bit depths. For example, in MP3, quantization is performed on PCM samples that have been transformed into the frequency domain.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Aikasignaali muunnetaan pakatessa taajuustasoon, jossa häviöllinen kvantisointi tapahtuu. Laskenta voidaan aloittaa 16-, 24-, 32-bittisillä näytteen arvoilla. Dekoodauksessa lasketaan aikasignaali, joka sitten pyöristetään esim 16- tai 24-bitin tarkkuuteen. Taajuustasossa näytteiden bittisyvyys on kuitenkin rajallinen.

Täytyisi testata miten käy, jos luo 24-bittisen ääniraidan, joka käyttää 24-bitin dynaamista aluetta, ja pakkaa ääniraidan mp3:ksi ja lopuksi dekoodaa mp3:n takaisin 24-bittiseksi ääniraidaksi. Kuuluuko lopputuloksesa esim. alle -100 dBFS:n ääniä.

Edit:
Tällainen vertailu löytyy, mutta on vuodelta 2000.
http://mp3decoders.mp3-tech.org/24bit.html
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa