Etusivu arrow Keskustelut
Vinkkejä tulevaan kuvauspäivään
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
D3X

LähetäLähetetty: 18.01.2018 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jumbo32 kirjoitti:
Jos joltain liikenisi vielä hieman jeesiä valaistuksen suhteen, olisin kiitollinen. Kahdella ledillä siis tekemässä. Kannattaisiko minun laittaa molemmat valot eteen, vai toinen korkovaloksi, ja laittaa täytevalon sijalle refle. Todennäköisesti kyllä valoisa lokaatio., mutta mietin vain korkovalon tärkeyttä lopputuloksen kannalta.

Täysin mahdoton sanoa. Valaistus vallitsevan valon / halutun efektin mukaan. Vähän niinku kysäisee että haluaisin tyylikkään auton kannattaako tuo ostaa ja kaikki on pressujen alla Smile
Näytä käyttäjän tiedot
Jumbo32

LähetäLähetetty: 18.01.2018 02:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olet oikeassa. Vastauksesi antoi selvennyksen siihen, mikä on ennenkin todettu: Itse h-hetkessä tietää kyllä mitä tehdä ja miten. Valmistautuminen on puoli työtä, mutta liika miettiminen ei myöskään aina ole hyväksi. Uudenlainen tilanne vain edessä joka pistää pohtimaan.

Toimiva kalusto mukaan, tarpeeksi aikaa setuppiin ja go.
Näytä käyttäjän tiedot
Perry

LähetäLähetetty: 18.01.2018 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jumbo32 kirjoitti:
Ok. Mites tarkennus, kun mainitsit sen. Onko siinä jotain erityistä, mitä pitäisi pitää mielessä?

Vaikeaahan se on. Jos tapahtuma olisi ulkona valoisassa niin voisi käyttää pientä aukkoa ja tarkentaa laajakulma niin että terävyysaluetta piisaisi kunnolla. Hämärässä tuo ei ole mahdollista. Yksi vaihtoehto on pistää tarkennus sopivalle etäisyydelle ja seurata kuvauskohdetta niin että tarkennus pysyy kohdillaan. Tai sitten automaattitarkennuksella, mikäli siihen luottaa riittävästi.

glidecamilla tms. steadicam-tyyppisellä systeemillä kun kuvaa, niin kameraan ei voi tosiaan kuvauksen aikana koskea ollenkaan. Ammattimaisin systeemi on langaton follow focus, eli tarkentajalla oma monitori ja nuppi josta tarkentaa langattomasti.
Näytä käyttäjän tiedot
Arkkitehti

LähetäLähetetty: 21.01.2018 13:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä, että mietit etukäteen. Se parantaa videota varmasti.

Olen kuvannut jonkin verran tapahtumia ja tehnyt niistä sitten koostevideoita. Alla vauhdikas esimerkki:

https://www.youtube.com/watch?v=qUwZNvswjG4

Tässä miten itse toimin:

1. Olen paikalla etukäteen ja kuljen rauhassa tilassa ja näytän naamaani järjestäjäväelle, jotta kuvauspäivänä olen jo tuttu kasvo.

2. Tutkin tilan ja katson kivat kuvakulmat ja etenkin suunnat, joihin en aio kuvata. Tämä vähentää virpomista kuvauspäivänä kun vaihtoehtoja on vähemmän.

3. Kuvauspäivänä kuvaan ensin pois ns. pakolliset kuvat. Ne, joiden on ehdottomasti oltava videolla.

4. Lopuksi kun aikaa on, muutan kuvaustyyliäni jatkuvasti taiteellisemmaksi ja otan riskejä. Näistä kuvista 90% on oleva roskaa, mutta se ei haittaa, koska videon saa tehtyä jo aiemmasta materiaalista. Tässä vaiheessa saatan vetäistä pari glidecam-vetoa, jotka sitten käytetään tai ei käytetä. EHDOTTOMASTI olkapää-rigillä enemmän ja glidella sitten jos aikaa jää. Nämä ajokuvat kuvataan laajakulmalla, jolloin tarkennuksen voi laittaa alussa oikein (itse heitän sen johonkin muutaman metrin päähän) ja sillä tulee ihan hyvää.

5. Jos haastatteluja tulee, niin niille tulee varata todella paljon aikaa. Samaan aikaan ei kannata yrittää haastatteluja ja kuvituskuvaa ottaa.

6. Suosi luonnonvaloa ja tapahtumapaikan omia valoja. Esimerkin videossani tuli kuvattua aika rumassa sekavalossa. Parempia spottejakin olisi paikanpäällä ollut. Lisävaloja (ledipaneeleja) käyttäisin vain jos on aivan pakko. Ehkä takavalona. Ne tekevät haastattelutilanteesta kuumottavia.

Jos joudut käyttämään paneelia, niin on mielestäni sellaisenaan liian kovaa valoa haastatteluun. Voi ampua vaikka valkoisen seinän kautta. Itse en jaksaisi pehmentimien kanssa lähteä kikkailemaan.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 22.01.2018 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:

5. Jos haastatteluja tulee, niin niille tulee varata todella paljon aikaa.

Tuokin on täysin suhteellista. Jos siellä on hyvin kokenut toimittaja haastattelemassa, niin hän voi olettaa että haastattelut hoidetaan myös lennosta ns rec päälle, nimi talteen ja sinä aikana focukset silmiin, zoomi ulos ja haastis on jo käynnissä. Riippuu ihan tapahtuman tyylistä.

Ennakkoon sovitut haastattelut ovat tietty asia erikseen, mutta jos ne on sellaisia että haetaan lennosta tyyppi haastatteluun, niin siinä suositus on kyllä kohtuu nopea toiminta ettei haastateltavan "fiilis" latistu turhaan värkkäämiseen.

Itse teen ennakkoon sovittuja haastiksia ja ns juoksuhaastiksia viikottain kymmeniä, ja en ole vielä ikinä joutunut käyttämään kolmea valoa. 1kpl kameran päällä ja kamera olalla, ja sitten normaalit "istuma" haastikset aina kahdella valolla ja joskus tuntunut että sekin on vähän överit.

Jumbo32 kirjoitti:
Minulla on ensi kuussa haastattelukuvaukset edessä, joita varten olisi mukava saada hieman vinkkejä, koska en ole alan ammattilainen.

Enemmän panostaisin noin yleisesti kuvanlaatuun / komppikseen, sekä miettimään milloin voit vaihdella kuvakokoa tiivimpään / laajempaan, tuossa vaaditaan hieman tarkkaavaisuutta milloin haastateltava esim on lopettamassa vastaustaan ja voit ottaa uuden kuvakoon jos ei ole ENG lasi että voit zoomata pehmeästi.

Ja tottakai tärkeimpään: ääneen (koska sulla on todnäk kuitenkin kuvituskuvaa päälle). Luonnollisen vastauksen saat vain kerran, mutta joskus on vain pakko sanoa että voitko kysyä kysymyksen uudestaan (jota toki ei saisi tapahtua).

Ja tärkein vinkki: älä missään nimessä sano ettet ole tehnyt näitä aiemmin Very Happy Ymmärrän tietty että joskus on se ensimmäinen iso case mutta tekniikan pitäisi noin yleisesti olla siinämielessä hallussa että skarpit, äänentasot, valotukset, valot, komppikset tulee käytännössä kuin unissaan.

Itse myönnän pohtivani myös todella paljon tulevia keikkoja mutta niissä pyrin unohtamaan noin yleisesti tekniikan täysin: otetaan matkaan se mitä tarvitaan mutta se mitä mietin on leikkaus, kuvakulmat, ideat, miten toimin paikanpäällä, mihin tulee varautua, mitä ongelmia voi tulla..

Siinä vaiheessa sanoisin että harjoitusta, harjoitusta harjoitusta jos ennen keikkaa joutuu miettimään että miten skarpit otetaan ja ääni talteen.
Näytä käyttäjän tiedot
Perry

LähetäLähetetty: 22.01.2018 01:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
Arkkitehti kirjoitti:

Tuokin on täysin suhteellista. Jos siellä on hyvin kokenut toimittaja haastattelemassa, niin hän voi olettaa että haastattelut hoidetaan myös lennosta ns rec päälle, nimi talteen ja sinä aikana focukset silmiin, zoomi ulos ja haastis on jo käynnissä. Riippuu ihan tapahtuman tyylistä.

Mutta mitäs jos ongelmana onkin haastateltava, joka takeltelee sanomisissaan ja joudutaan ottamaan uudelleen jne.

Parempi varata liikaa aikaa kuin liian vähän.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 22.01.2018 01:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perry kirjoitti:
D3X kirjoitti:
Arkkitehti kirjoitti:

Mutta mitäs jos ongelmana onkin haastateltava, joka takeltelee sanomisissaan ja joudutaan ottamaan uudelleen jne.

Parempi varata liikaa aikaa kuin liian vähän.

Sille toki ei voi mitään, mutta sanotaanko näin että kuvaustilanne ei minusta saa venyä suhteettomasti sen takia että kuvaaja ei tiedä mitä tekee. On enemmän kuin yleistä että kuvaaja ei noita aikoja määrää, tapahtuma etenee ja haastateltava tulee kun tulee ja sitten hommat pitää tapahtua.

Takeltelu vaiheeseenkaan ei päästä jos hommat ns. kusee ennen sitä ettei tiedetä mitä tehdään. Minä sanoisin että 2 valon setup, skarpit, valotukset, krakamikin asennus haasteltavalle ja ääni check saisi ottaa sen max 5min jos ollaan ns. liikkuvassa haastattelussa ja haastateltava vain tulee paikalle ja istuu haastateltavaksi.

Tuohon on ainakin omat asiakkaat tottuneet / toivoneet ja asiakkaina on siis yrityshaastatteluita, TV haastiksia, dokkari haastiksia ym. Ei ole kauaakaan kun olin kuvaamassa erästä lääkefirman seminaaripäivää johon oli sovittu 5 haastattelua ns seisovan pöydän ääreen, en ollut ikinä tavannut haastattelijaa ja olin saanut 2 valot päälle, aloin laittamaan kameraa suoraan ja kuunteleen ääniä niin toimittaja kyseli jo että joko ois valmista hän haluais jo alottaa..

Itse sanon aina ennen jokaista haastattelua haastetalvalle: katso toimittajaan, ei tarvitse katsoa kameraan, tämä ei ole suora lähetys.. aina voidaan ottaa uusiksi.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa