Etusivu arrow Keskustelut
Minkälaisen videokameran tarvitsen vanhoihin Hi8/digital8

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
zoza

LähetäLähetetty: 01.04.2018 18:20    Viestin aihe: Minkälaisen videokameran tarvitsen vanhoihin Hi8/digital8 Vastaa lainaamalla viestiä

Moi, ja anteeksi jos tieto jostain varmaan olisi löytynyt täältä, mutta ongelma:

Mulla oli noin vuosina 2002-2004 Sonyn videokamera, EHKÄ mallissa oli merkintä TRV-jotain? Oli muistaakseni jonkinlainen digital8, nyt löysin ison nipun vanhoja kasetteja kyseiseltä ajalta, kaseteissa lukee kuitenkin vain Sony Hi8 ja video Hi8, tuollasia C-kasetin kokoisia, vähän paksumpia, ja foorumia selanneena olen nyt hieman hämmennyksissä että minkähänlainen videokamera mun pitäisi hankkia että saisin katsottua ja mahdollisesti siirrettyä koneelle kyseisiä nauhoja? Käykö ainoastaan joku tietty Sonyn malli vai miten.
Näytä käyttäjän tiedot
Digiootti

LähetäLähetetty: 01.04.2018 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hi8 ja video8 kasetteja toistaa vain osa digital8 kameroista, tässä listassa tähdellä merkityt. http://v8mm.blogspot.fi/
Jos aikoo itse kopioida kaseteilta videot talteen tietokoneelle hyvällä laadulla pitisi tietokoneessa olle firewide liitin jota nykykonesta harvemmin enää löytyy.
Näytä käyttäjän tiedot
zoza

LähetäLähetetty: 01.04.2018 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos paljon! Jos jollain on joku kyseisen mallisista videokameroista myynnissä, riittää kun on tarvittavat piuhat ja pyörittää kasetteja moitteetta niin saa tarjota järkihintaan.
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 01.04.2018 22:16    Viestin aihe: Re: Minkälaisen videokameran tarvitsen vanhoihin Hi8/digital Vastaa lainaamalla viestiä

Hi8- ja digital8-kameroita on vielä silloin tällöin näkynyt tori/huutonet-palstoillakin. Jos noissa Hi8-kaseteissa on analogista kuvaa, sitä voi kaapata koneelle myös ulkoisella digitoijapalikalla tai vastaavalla Hi8-kameran s-videoliitännästä, ellei yhteensopivaa digital8-kameraa löydy. Jos taas niihin on nauhoitettu digital8-kuvaa sen joidenkin taannoin kertoman niksin avulla tarvitaan toki digitaalinen kamera ja Firewire-liitäntä.

Tuolla muuten vastikään mainittiin eri Windows-versioille sopivia niksejä DV-kaappaukseen, jos siinä ilmenee ongelmia:
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1843612#1843612
Näytä käyttäjän tiedot
zoza

LähetäLähetetty: 01.04.2018 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, katselin ja tunnistinkin videokameran mikä mulla oli, juuri myyty sellanen huutonetissä: Sony DCR TRV240E.

Eli käytännössä, tietääkö joku varmaksi, pyörittääkö esimerkiksi TRV145E Hi8-nauhaa, joka on kuvattu TRV240E:llä, kun tuon blogin ja myös digital8 wikipedian mukaan TRV145E:ssä video8/Hi8 playbackia ei ole.

Mutta siis kuitenkin itse olen nuo kuvannut aikanaan TRV240E:llä nauhoille jossa lukee vain Hi8 eikä Digital8. En pysy kärryillä. Kaseteissa lukee Sony HMP Metal Particle, Hi8 ja nurkassa videoHi8.
Näytä käyttäjän tiedot
henttu

LähetäLähetetty: 02.04.2018 12:42    Viestin aihe: Hi8/Digital8 Vastaa lainaamalla viestiä

Hi8 nauhalle voi nauhoittaa analogista tai digitalista mutta toistaa vain
Digital 8 kameralla jos on nauhoitettu digitaalisena. Ainakin TRV 125E Pal (on Digital 8 kamera) toistaa sekä analogista että digitaalista nauhoitusta kasetilta.Ulostulee S-video liittimestä tai Wirewire piuhalla
tietokoneelle (DV-muotoon).Voi muuten muuttaa analogiset nauhoitukset digitaalisiksi
ja ajaa wirewiren kautta tietsikalle DV-muotoon editoida polttaa DVD-levylle.
Näytä käyttäjän tiedot
zoza

LähetäLähetetty: 04.04.2018 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä kävin ihan kameran myyjäliikkeessä kysymässä asiasta, eli trv240 olis tallentanut digitaalisesti jos olis käyttänyt digital8-kassua, mutta sillon nuorena tuli ostettua näemmä halvempia kasetteja eli Hi8-kassuja, ja niihin digital8 kamera tallentaa analogisesti. Näin mulle kerrottiin liikkeessä joka yhä on pystyssä 2018 ja josta kameran ostin 2002. Eli tosiaan tuo Digiootin linkkaama lista on pätevä, vain nuo tähdellä merkityt toistaa kaikki kasit. Digital8 ei siis tallenna digitaalisesti kuin digital8-nauhaan, Hi8:iin menee analogisesti vaikka olils kuvattu digital8-kameralla.
Näytä käyttäjän tiedot
Kaitsu

LähetäLähetetty: 04.04.2018 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Epäilen vahvasti kameraliikkeen lausuntoa kaseteista. Wikipediasta lainattua:"Digital8 equipment uses the same videocassettes as analog recording Hi8 equipment".

Tässä linkki Wikipediasivulle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital8
Näytä käyttäjän tiedot
Juho Kerola

LähetäLähetetty: 04.04.2018 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

--

Viimeinen muokkaaja, Juho Kerola pvm 13.09.2018 03:20, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
henttu

LähetäLähetetty: 05.04.2018 22:44    Viestin aihe: Video8 / Digital8 Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kameraliike on puhunut potaskaa. Mulla on video8 ja digital8 kasetteja ja kaikki on digitaalisesti nauhoitettu, eihän Digital8 videokamera osaa nauhoittaa analogisesti ei ainakaan TRV-125E.
Minä en aikoinaan huomannut mitään eroa oliko kasetti digital8 vai video8 kuvahan on SD:ta. Video8 kasetit olivat halvempia,TDK Hi8
kaseteissa kalliimmassa versiossa oli merkintä D8 sama Maxell:in
Hi8 kaseteissa tarkistin vanhoista kaseteista.
Näytä käyttäjän tiedot
zoza

LähetäLähetetty: 06.04.2018 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, voi hyvin olla että kaupan kaveri vaan googletteli kun siinä koneella katteli, oli sen ikänen muutenkin tää myyjä että 2000-luvun alussa lienee ollut ekaluokalla.

http://www.desktop-video-guide.com/7-things-you-need-to-know-about-the-hi8-digital-camcorder.html

Tuolla esim väitetään tosin samaa: Make sure you only purchase only 8mm video tapes that say "Digital 8mm" on the wrapping. Although analog 8mm tapes can be used, the content is recorded as analog, completely voiding the digital aspect of the Hi8 digital camcorder. Mulla noi kaikki kassut on sonyn kassuja joisa tosiaan lukee vaan Hi8, ei oo missään D8, digital8 tms merkintää. Mut ehkä uskon ennemmin tätä foorumia kuitenkin. Aika hankala metsästellä tuon ajan kameroita, jos joku löytyy niin ovat ihan sikahintaisia.
Näytä käyttäjän tiedot
Juho Kerola

LähetäLähetetty: 07.04.2018 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

--

Viimeinen muokkaaja, Juho Kerola pvm 13.09.2018 03:20, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
zoza

LähetäLähetetty: 07.04.2018 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysäise vaan jos viittit, mieluummin TRV320 kun se on lähes samanlainen kun TRV240 oli. Laita vaikka yyveellä hinta-ajatusta ja että mitä piuhoja tulee kaupassa mukana, akun kunnolla tms ei ole väliä.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa