Etusivu arrow Keskustelut
Ammattikuvaajien ammattitauti
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Yleiskeskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
utelias
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 02:20    Viestin aihe: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Luin jostain lehdestä jossa joku Mtv3:lle pitkään työskennellyt kuvaaja kertoi että pitkään alalla olleilla tyypillinen ammattitauti on ristiselkäkivut. Onko kuvaajan(siis kameramiehen) homma todella noin raskasta että siitä saa palkakseen kipeän selän? Kamerat on ilmeisen painavia vielä nykyäänkin ja painava kamera yhdessä huonojen kuvausasentojen(kamera olkapäällä) kanssa aiheuttavat ilmeisesti tuon.

jsi
Vuoden videotekijä 2005

LähetäLähetetty: 01.07.2004 08:19    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se kyllä pelkästään kameran painosta ole kiinni, olen hääkuvauksissa (= pitkään samassa asennossa) huomannut, että käsivarakuvauksessa pienellä mini-dv-kamerallakin selkä kipeytyy ristiselän osalta. Tietysti en ole ammattilainen, mutta kokopäivätoimisesti kuvaaville tästä tullee helposti myös jokapäiväinen riesa.

http://www.tuulikumpu.fi
Näytä käyttäjän tiedot
jh
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 08:58    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

varsinkin tämmöiselle laihemmalle ja ruumiinrakenteeltaan heikommalle ihmiselle käy noiden raskaiden, (varsinkin vanhempien) ammattikameroiden kantelu pidemmän päälle melko kivuliaaksi.

silloin jos ei pääse ottamaan kameraa olkapäältä pitempään aikaan, niin
mulla alkaa tuntua semmoista pistävää kipua lisäksi myös oikean puolen kylkiluissa. Hmm, mistähän sekin johtuu...

No, kyllä nuorena jaksaa (vanhana joudunkin varmaan pyörätuoliin, tai jotain) :)

r-bud
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 11:52    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Lihaskivut, pintaverenverenkiertohäiriöt, staattinen scolioosi. Huomioi jälkimmäinen, jh.

Ja rypyt silmän ympärillä, yleensä vasemman. :-)

r-bud
a.y

LähetäLähetetty: 01.07.2004 12:22    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Harrastajakuvaajan vaarat myös.
Pitkien kuvauksien aikana, yhdessä paikassa seisoen epämukavassa asennossa. Kylmissä olosuhteissa. Laskimotukos ja keuhkoveritulppa.
Kahdesti kokenut, vain ihme on pelastanut.
Pitkät ajomatkat kuvauspaikoille lisää vaaraa. Kuten pitkät lentomatkat. Riskiryhmä 40-60 v.
Nuorempiakin on kaatunut.
Näytä käyttäjän tiedot
Zeus
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 12:39    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä nuo samat ongelmat vaivaavat meitä kaikkia enemmän tai vähemmän. Ammattilainen tai harrastelija, ammattikamera tai taskukamera. Itse kuvaan Sonyn kaksitonnisella ja ongelmia on ollut jokaisen kuvauskeikan jälkeen. Minulla on ollut lähinnä selkä jumissa ylhäältä ja alhaalta. Jokaisen kuvauskeikan jälkeen olen käynyt hierojalla.

Kuitenkin tässä joitain kuukausia sitten tapahtui jonkinlainen ihme. Valittelin selkäkivuistani eräälle tyypille meidän seurakunnassa. Tämä tyyppi kertoi minulle saaneensa Herralta armolahjan parantaa ihmisiä. Hän kysyi, että saisiko hän parantaa minut. Itse hieman skeptisesti sanoin, että siitä vaan. Tämä tyyppi vain kosketti kädellä selkääni ja sen jälkeen ei kipuja ole ollut. Tämä kuullostaa uskomattomalta, mutta on ihan tosi juttu.

Ja mikä parasta se ei maksanut mitään. Hieroja ottaa aina noin 25 euroa kerta. Usein mietinkin, että pitäisikö lisätä hierojan palkka kuvauspalkkioon. Muuten ei käteen meinaa jäädä juuri mitään. Onneksi tulin puhuneeksi asiasta tämän ihmeparantajan kanssa ja hän paransi minut. Siinä hoidossa oli kyllä hinta/laatusuhde ihan kohdallaan.

:)
r-bud
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 12:58    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Työterveyslaitos on painattanut runsaasti tietoa sekä ohjeita ergonomiasta. Sieltä voi tiedustella asiaa, saada ohjeita oikeista työasennoista, neuvoja jo tapahtuneiden kremppojen hoidosta jne. http://www.ttl.fi tai suoraan puhelimella keskukseen (09) 47 471 ja pyytää sieltä Tietopalvelukeskukseen ja/tai Julkaisutoimistoon.

Myös Työturvallisuuskeskus: http://www.tyoturva.fi

r-bud
r-bud
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 13:11    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten jsi mainitsi, pipit iskevät tietysti muihinkin kuin ammatikseen kuvaaville. Harrastelijahuilisteilla, viulunsoitonopiskelijoilla myös riskinsä, kuten monessa muussakin toiminnassa jossa työasennot ovat enemmän tai vähemmän luonnottomia, kropan kannalta "vääriä".

r-bud
Hoodoo

LähetäLähetetty: 01.07.2004 13:28    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Olin Paul McCartneyn konsertissa nurmikolla seisoskelemassa, ryysistä sen verran ettei mahtunut yhtään liikkumaan. Olin jalkojen päällä odotteluineen muutaman tunnin. Ristiselkää särki jo parin tunnin jälkeen enkä konsertin jälkeen päässyt enää kyykkyyn kun yritin.
Ja tämä kaikki ilman kameraa.

LähetäLähetetty: 01.07.2004 15:44    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

"Jokaisen kuvauskeikan jälkeen olen käynyt hierojalla.

Kuitenkin tässä joitain kuukausia sitten tapahtui jonkinlainen ihme. Valittelin selkäkivuistani eräälle tyypille meidän seurakunnassa. Tämä tyyppi kertoi minulle saaneensa Herralta armolahjan parantaa ihmisiä. Hän kysyi, että saisiko hän parantaa minut. Itse hieman skeptisesti sanoin, että siitä vaan. Tämä tyyppi vain kosketti kädellä selkääni ja sen jälkeen ei kipuja ole ollut. Tämä kuullostaa uskomattomalta, mutta on ihan tosi juttu."

Jaaha,

Nyt taisikin käydä niin, että minä en kommentoikaan ollenkaan tätä asiaa vaikka vielä tuossa hierojakohdassa sitä vähän harkitsinkin...
Näytä käyttäjän tiedot
tapio

LähetäLähetetty: 01.07.2004 16:49    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tosiaan tulee hartiat ja selkä kipeäksi, jos vaikka koko viikon on putkeen töissä ja paljon käsivarahommia. Olen myös huomannut, että kameran ja jalustan ainainen ronttaaminen ja kädet suorana roikottaen kantaminen tekee kipeätä kainalon maaston lihaksiin. Outoa.. Smile

Pitänee kait alkaa kuntoilla enemmän, kun vielä nuorena (ennen selän prakaamista) on jotain tehtävissä. :)

-t

Näytä käyttäjän tiedot
Zeus
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 17:52    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän on itse epäilijä, anteeksi Epäilijä. Pitkästä aikaa. Mitäs mies?

Sinun on totisesti parasta olla kommentoimatta asiaa, olethan kuitenkin Epäilijä ja jos epäilet, niin mitään tällaista ei koskaan tapahdukkaan.

Tosin, täytyy minun tunnustaa, että olin vähän itsekkin epäilijä aluksi, mutta kuitenkin selkäni parani.

Rakkaat videokuvaajat,
Kääntykää ihmeparantajien puoleen!
Pasi
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2004 18:09    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Zeus, tiedätkö yhtään, että pystyisikö tuo ihmeparantaja parantamaan Epäilijän?
Jaakko

LähetäLähetetty: 02.07.2004 08:44    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Selkäkivuilta ja muiltakin olen säästynyt liikunnan avulla. Lenkkiä, punttia ja painia. Siinä yksi resepti, jonka avulla pitkätkin kuvauskeikat kannettavalla hoituvat kivuitta. Etuna voitaisiin mainita myös se, että hyväkuntoisena jaksaa etsiä vaihtelevia kuvakulmia sensijaan että jäpittäisi paikallaan koko keikan ajan.

Näytä käyttäjän tiedot
jsi
Vuoden videotekijä 2005

LähetäLähetetty: 02.07.2004 09:19    Viestin aihe: Re: Ammattikuvaajien ammattitauti Vastaa lainaamalla viestiä

Hääkuvauksessa yksin kuvatessa puolen tunnin puheen aikana ei hyvin paljon kuvakulmien etsimistä voi harrastaa (= etsimiset jäävät lopulliseen tuotteeseen), vaikka olisi Suomen kovakuntoisin karpaasi, eli tuollaisiin tilanteisiin on pakko etsiä tolppa, pöytä tai joku paikalta löytyvä tuki, jolla selän rasitusta voi vähentää.

http://www.tuulikumpu.fi
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Yleiskeskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa