Etusivu arrow Keskustelut
iMovie - hienoudet ja ongelmat ?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kunzi
Vieras

LähetäLähetetty: 21.06.2001 06:23    Viestin aihe: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaapa nyt te, iMovien käyttäjät minulle, aloittelijalle, mitä hienouksia olette ohjelmasta löytäneet - ja mitkä ovat sen ongelmakohdat.

Lupasin näet tehdä lehtijutun ohjelmasta, jota en edes tunne perusteellisesti. Nyt sinullakin on mahdollisuus auttaa tulevia aloittelijoita antamalla kikkasi ja kritiikkisi yleiseen käyttöön.
terssi
Vieras

LähetäLähetetty: 21.06.2001 15:16    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoudet lyhykäisyydessään: Omppu + T ja Omppu + J. :)

Heikkouksia hieman muiden tiedostoformaattien kanssa (import/export), mutta ei se yritäkään olla mikään konvertteri.

Ei "ilmaisohjelmia" pidä haukkua.
ARIX
Vieras

LähetäLähetetty: 26.06.2001 08:18    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Soveltuu videon peruseditointiin kuten kulttuurijutut,...jossa pääpaino kuva/äänikerronnalla.
Ei sovellu sellaisiin tuotoksiin joissa totuttu siirroskikkailuihin kuten mainokset, varsinkin pesuaine,shampoo,... tänäpäivänä ikäväkyllä on, onneksi on poikkeuksiakin " männäänkö rantatietä...vai tyrkkäänkö keskustan läpi".
Soveltuu yritysvideoitten editointiin tietyin varauksin:
Yritysvideoiltakin asiakkaat odottavat että niissä on kikkailuja koska niillä luodaan mielikuvaa teknolokisesta osaamisesta, itse olen toista mieltä ja niin ovat asiakkaatkin sen jälkeen kun laitetaan kikkailu / perus versio rinnakkain ja pyydetään valitsemaan.
Tietysti mielikuvien luonti videon tyylillä on tärkeää, mutta harkiten, käyttökelpoinen siirros jolla teknistä mielikuvaa voidaan luoda tuomalla esim. tuoteinfoa videokerronnan väliin siirroksella pienennä:stä tehty suurrenna, joka tapahtuu seuraavasti:
1)valitaan kaksi leikettä joitten väliin halutaan suurenna siirros tehdä
2)käännä leikkeitten toisto suuntaa
3)tee leikkeitten väliin siirros pienennä
4)käännä leikkeitten toisto suuntaa
Näin sinulla ja Soililla on suurenna siirros.
Teksti koko on aiheuttanut ongelmia siinä mielessä, että
koko on rajattu ja suurimmalla koollakaan ei pikkukirjaimet kaikissa kohdissa tahtonut näkyä, ongelma on tälläisissä videon päälle tulevissa väliteksteissä olen ratkaissut käyttämällä ainoastaan ISOJA KIRJAIMIA.
En ole imove:n puolestapuhuja, mutta minulle se on ollut käyttökelpoinen niihin tuotoksiin mitä teen, siirryn sitten esim. Final Cut:iin kun tarvitsen sen ominaisuuksia, ehkä?
Kunzi
Vieras

LähetäLähetetty: 26.06.2001 09:25    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo kikka-G oli minullekin uutta. Saahan sitä käyttää? Tai tietysti saa kun sen julkisesti kerroit.
Voitaisiin laittaa siitä vaikka editointisivulle pikku lisäys.
Kunzi
Vieras

LähetäLähetetty: 26.06.2001 18:11    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mikään ole tosiaan niin viisas kuin kokeileva ihminen.

Pienennä käännettynä takaperin on tietysti suurenna. Hyvä Arix. Papukaijamerkki!

Mitä muuta olet käännellyt?
ARIX
Vieras

LähetäLähetetty: 27.06.2001 20:15    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia maininnasta, muita kääntelykokeiluja kuin edellämainittu en ole kerennyt kokeilemaan, tietysti voisi mainita että leikkeen toistosuunnan kääntäminen on joskus soveltunut kuvakerrontaan paremmin kuin alkuperäinen, kannattaa kokeilla silloin kun tuntuu että hommasta ei tule mitään.
t. Arix
AriS
Vieras

LähetäLähetetty: 01.07.2001 17:04    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Aion hankkia maccin dv-editointiin. iMoviella aloitan, ja jos ei riitä meikäläiselle, lottoan ja hankin FCP:n. Tähän asti olen tahkonnut PC:llä, mutta kun en kerta kaikkiaan ymmärrä näitä yhteensopivuusongelmia ja "ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon ...)saa macci näyttää mitä osaa. Jos ketä kiinnostaa, voin myöhemmin kertoa kuulumisia. Tämä EI OLE mainos.
Matti Haveri
Vieras

LähetäLähetetty: 02.07.2001 15:39    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

David Poguen iMovie -- the Missing manual on hyvä perehdytys iMovien ja DV:n käyttöön ja nikseihin (kirjasta versiot sekä iMovie 1:lle että 2:lle).

http://www.missingmanual.com/
Matti Haveri
Vieras

LähetäLähetetty: 04.07.2001 15:25    Viestin aihe: Re: iMovie - hienoudet ja ongelmat ? Vastaa lainaamalla viestiä

Olen pian editoinut 30 tuntia vanhoja VHS-kotivideoita katsottavampaan kuntoon hyvin rajoitetulla määrällä iMovie-komentoja.

Olen importoinut D8-kameralla digitoidut nauhat iMovien "elokuvajanalle" ja heti perään kopioinut samat clipit varmuuskopioiksi myös shelfille siltä varalta jos töppään editoinnissa.

iMovie ei pysty jakamaan VHS-lähtöistä dataa erillisiksi otoksiksi (sillä aikakoodissa ei ole taukoja) mikä tuottaa hieman lisätyötä kun eri kohtauksien kestoja ei heti näe ennenkuin clipit paloittelee Komento-T:llä.

Editointiin olen käyttänyt vain tuota Komento-T:tä clippien trimmaukseen. Välilyöntinäppäimellä clipin kelauksen voi pysäyttää sopivaan kohtaan -- nuoli- sekä Vaihto-nuoli-näppäimillä leikkauskohtaa voi vielä hienosäätää.

Usein otan clipistä pois karkean alkutrimmauksen jälkeen vielä 1-5-10-50 ruutua ja kuuntelen ja katselen tuloksen kunnes clippi alkaa tai päättyy sopivaan lauseeseen, soiton tahtiin tai näkymään.

Joskus kuuntelen ja katselen Vaihtonäppäin alaspainettuna valittua useamman clipin ryvästä jos Komento-T:tä on tullut käytettyä liian innokkaasti. Delete-nappulalla poistelen sitten turhat pätkät ja työn edetessä myös turhat varmuuskopiot shelfiltä jotta roskakori tyhjentyisi paremmin (käytössä 16G vapaata kovalevytilaa).

Komento-Z:lla voi perua useamman editointivaiheen ja jos tulee totaali töppäys niin shelfiltä voi aina ottaa varmuuskopion.

Clippien croppausta en ole käyttänyt sillä siinä ei pysty leikkaamaan sopivan äänen kohdalta (vai pystyykö??).

Transitioita en ole juurikaan käyttänyt, mitä nyt pari kertaa 10 ruudun nopean cross dissolven.

Alunperin 30 tunnin materiaali kutistuu n. 12 tunnin mittaiseksi mikä on jo paljon helpommin katsottavaa kuin alkuperäinen puuduttava materiaali.

Bonuksena olen tehnyt vielä jokaisen tunnin D8-kasetin viimeisille 5 minuutille eräänlaisen "pikasisällysluettelon", jossa ko. nauhan huippuhetket on puristettu tiukasti 1-5s kohtauksiin. Nämä pikapätkät on muuten mukava näyttää peräkkäin järjestettynä myös tuttaville sillä niissä ei ole tietoakaan viipyilevästä kotivideo-lookista.

Eniten kaipaisin iMovieen helpompaa tapaa leikata äänen mukaan: esim ominaisuus, jossa ääni kuuluisi kun videota selaa manuaalisesti olisi hyvä. Tai jos cropattu clippi toistuisi vai croppauksen alueelta.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Editointiohjelmat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa