Etusivu arrow Keskustelut
Softakalvon/-harson kiinnittäminen työmaavalaisimen eteen?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Oma rakentelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Esa

LähetäLähetetty: 30.03.2012 15:06    Viestin aihe: Softakalvon/-harson kiinnittäminen työmaavalaisimen eteen? Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt valaisussa ns. 500W työmaavalojen edessä sateenvarjoa mutta niiden kiinittäminen on hankalaa virittelyä ja sateenvarjo on aika suuri pienissä tiloissa.

Onko kukaan kehitellyt kiinnitystapaa, jolla saisi valoa pehmentävän harson tai kalvon kiinnitettyä valaisimen eteen siten ettei pehmennin kuumenisi liikaa?

Mulla on yhdessä valaisimessa siihen rakennetut ladonovet mutta sen eteen kiinnittämällä harso kuumenee liikaa.

Onko olemassa harrastelijahintaista materiaalia, jonka voisi kiinnittää lähelle työmaavalaisinta esim. ladonoviin?
Onko pieniä valkoisia sateenvarjoja?
Näytä käyttäjän tiedot
HooP

LähetäLähetetty: 30.03.2012 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus olen käyttänyt leivinpaperia.

Alan liikkeistä saa ostaa harsoa, joka kestää paremmin kuumuutta.
Itse ostin kalvoa Mutanen P.Elokuvapaja Oy:stä
Näytä käyttäjän tiedot
tapio

LähetäLähetetty: 30.03.2012 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HooP kirjoitti:
Itse ostin kalvoa Mutanen P.Elokuvapaja Oy:stä

Oletko varma ettet kuitenkin olisi ostanut kalvot Mutasen naapurissa (aiemmin) sijainneesta Filmfotografernasta? Mutasella en ole ikinä nähnyt myytävän kalvoja eikä nettisivutkaan mainitse asiasta.

Kannattaa kysellä kalvoja myös Angel Filmsistä Herttoniemestä.

www.angelfilms.fi

-t
Näytä käyttäjän tiedot
canned
Vieras

LähetäLähetetty: 31.03.2012 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helpoiten kalvon saa kiinnitettyä klipsuilla paksuun n. 1-2 millin rautalangasta väännettyyn silmukkaan jonka saa lampun kiinnitysripaan kiinni.

Harrastajatasoista materiaalia ei oikeastaan ole, halpisviritykset ovat tulipaloriski eikä virallinen matsku nyt niin kallista ole Confused
Leivinpaperia on kyllä tullut itse välillä käytettyä mutta se pitää olla kauempana lampusta ja sitä pitää vahtia koko ajan. Kuumilla valoilla se alkaa ensin hiiltymään ja tummumaan ja sitten palamaan seuraavaksi Shocked

#Kannattaa myös vähän varoa jos käyttää montaa kalvoa päällekkäin, erityisesti jos on kalvoja jotka syövät paljon valoa (eli tekevät paljon lämpöä), esim. ctb.
Monta kalvoa päällekkäin = alimmaiset eivät pääse jäähtymään kunnolla = kalvoihin sulaa reikä Embarassed
canned
Vieras

LähetäLähetetty: 31.03.2012 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HooP kirjoitti:

Alan liikkeistä saa ostaa harsoa, joka kestää paremmin kuumuutta.
Spuni tosiaan kestää yleensä paremmin lämpöä kuin kalvot.

#yksi tapa on tehdä puusta tai metallista vääntämällä erillinen raami johon kalvo kiinnitetään esim. teipillä tai klipsuilla.
Tämä yleensä vaatii myös jonkinlaisen telineen raamille mutta vähentää huomattavasti kalvoon kohdistuvaa lämpörasitusta ja samalla saa pinnan tarvittaessa isommaksi jos tarkoituksena on softata sitä valoa Wink
Esa

LähetäLähetetty: 01.04.2012 00:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä taida olla valmiita kehyksiä softamateriaalille valaisimen eteen. Spuni taitaa olla harsoa? Rosco -kalvoja näkyy Angelfilmsin sivustolla olevan. Paljonkohan noi harsot tai kalvot sitten maksavat?

Tota Cannedin mainitsemaa langasta telineen tekoa olen ajatellut jollei keltään tule tietoa valmiista kehyksestä. Ostin aikoinaan ladonovet työmaavaloon joltain metallinikkarilta Vaajakoskelta mutten muista tekikö hän myös tälläisiä kehyksiä työmaavaloihin eikä mulla ole enään hänen yhteystietoja.

Täytyy vielä kokeilla vaihtoehtoa vaihtamalla 500W työmaavaloihin halogeenipolttimon tilalle loisteputkivalaisimen. Tätä kun ei tarvitsisi pehmentää. Mutta voi olla, että valoteho on aika heikko. Viimeksi haastattelutilanteessa käytin kahta 500W työmaavalaisinta sateenvarjoilla. Lisäksi oli lisävaloina 150W työmaavalot ilman pehmennintä haastattelijaan ja haastateltavaan päin +hiusvalo 150W haastateltavan takana (ilman pehmennintä). 150W työmaavalot eivät anna kuin pienet varjot henkilöiden taustaan eli kelpaavat suht. hyvin "raakana" kohti kuvattavaa.
Näytä käyttäjän tiedot
canned
Vieras

LähetäLähetetty: 01.04.2012 02:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, spuni on eräänlaista harsoa jota saa eri vahvuuksina, tämä tavara on tosin ainakin melkein tulenkestävää ja soveltuu siksi valojen eteen Wink

Yleensä olen ostanut Leen kalvoja Thomannilta ja pumminut jos on tarvinut Roscon kalvoja. Kannattaa varautua päälle sataseen rulla tyypistä riippuen.

tuollaisia kehyksiä voinee nikkaroida itsekin jos sahailee peltiin 2 samankokoista aukkoa ja taittaa sitten aukot päällekkäin ja kehittelee kiinnityssysteemin jolla saa valoon kiinni.

valon softaamisessa ideana on että valo tulee suuremmalta alalta suhteessa etäisyyteen, loistevalon käyttäminen työmaahalogeenin sisällä ei kovin paljon auta asiaa ja huonontaa lisäksi valon väriä ym.
Toinen syy softaamisessa on että valolta saadaan selkeä raja häivytettyä ja leviämään laajemmalle mutta loisteputkipolttimot eivät kovin hyvin sovellu tähänkään Confused

Ts. jos se softikalvo on pienessä kehyksessä niin ei se kyllä juurikaan softaa. Valo kylläkin leviää nätimmin Rolling Eyes
HooP

LähetäLähetetty: 01.04.2012 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapio olet oikeassa, kuten useimmiten.

Esa kerroit käyttäväsi myös sateenvarjoa. Sateenvarjon ssaa
kiinnitettyä parhaiten härpäkkeellä, jota valmistaa Manfrotto.
Siinä on reikä johon sateenvarjon saa laitettua. Kun ostin puna-
pään, niin siinä tuli mukana sellainen härpäke.
Näytä käyttäjän tiedot
canned
Vieras

LähetäLähetetty: 01.04.2012 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HooP kirjoitti:
Sateenvarjon ssaa
kiinnitettyä parhaiten härpäkkeellä, jota valmistaa Manfrotto.
Siinä on reikä johon sateenvarjon saa laitettua. Kun ostin puna-
pään, niin siinä tuli mukana sellainen härpäke.

Sanotaan myös kääntöniveleksi tai stillipuolella ihan vaan sateenvarjopidikkeeksi Wink

Tuiskula

LähetäLähetetty: 03.04.2012 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen tilannut Bergentiltä kääntokalvoja ja frosteja.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Oma rakentelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa