Etusivu arrow Keskustelut
Mikä iMac kannattaa ostaa? Ohjelmana Adobe premiere elements
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
HV20

LähetäLähetetty: 22.01.2014 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:
HV20 kirjoitti:

Mutta eikös iMoviessa ole vain yksi videoraita?

Montako niitä pitäisi olla?

iMoviessa ei ole videoraitoja laisinkaan… tai sitten niitä on tarvittava määrä. Ne kun on piilotettu käyttäjältä normaalisti ja vain tarkkuuseditorin käynnistämällä ne näkyvät.

Premiere Elementsissä on myös mahdollista käyttää iMovien tapaan scene näkymää, jolloin siinäkään ei videoraitoja silloin ole.

Premiere Elements on kyllä monipuolisempi kuin iMovie.

Jaahas. Mikä tuollainen tarkkuuseditori on ja tarvitseeko siinä paljon osaamista, että saa useamman videoraidan tuohon iMovieen? Ni eli kyllä luulisin, että ainakin 2 videoraitaa kaipaisin videoeditointiohjelmalta.

Minulla on kokemusta editointiohjelmista lähinnä pinnaclesta, mutta myös Corel VideoStudio Essentials X4:sta olen käyttänyt. Noissahan saa ainakin sen kaksi videoraitaa toisin kuin Movie Makerissa vai löytyykö siihenkin jokin kikka, että saa useamman videoraidan?

Movie Maker oli ainakin mielestäni hyvinkin "köyhä" editointiohjelma. iMoviesta minulla ei käytännössä ole kokemusta oikeastaan yhtään, mutta sen käsityksen olen siitä saanut, että ei ole usean videoraidan mahdollisuutta ja on muutenkin melko vähän ominaisuuksia kuten Movie Makerissakin (ilmeisesti iMovie kuitenkin jonkin verran parempi kuin Movie Maker).

Ja sehän on hienoa jos siihen iMovieenkin saa useamman videoraidan!
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 22.01.2014 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HV20 kirjoitti:
[ (ilmeisesti iMovie kuitenkin jonkin verran parempi kuin Movie Maker).

Ei noita voi mun mielestä edes verrata, vähän niinku vertais jotain Painttia ja Gimppiä..
Näytä käyttäjän tiedot
Juha H.

LähetäLähetetty: 23.01.2014 00:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Renderöinti ei ole toistoa eli playbackiä!

Renderöinti tarkoittaa sitä kun päällekkäisistä videoraidoista, efekteistä yms. lasketaan (renderöidään) lopullinen yksi videotiedosto (Export/Media Encoder yms.). Tämän lopputuloksella ei ole mitään merkitystä vaikka koneessa olisi kymmenen vuotta vanhoja levyjä. Renderöinti voi tapahtua SSD:n kanssa nopeammin, mutta lopputulos on kuitenkin sama.

Videon toistossa levyn nopeudella voi olla merkitystä ja varmasti onkin, varsinkin silloin kun raitoja on päälekäin ja tavaraa pitää hakea monesta kohtaa levyä. Eli lukupää hyppii paikasta toiseen.

SSD on kuitenkin nykykoneessa ehdoton, eikä itsellänikään ole koneissa ollut enää pariin vuoteen muita kun SSD-levyjä. HDD:t kuuluvat levypalvelimiin jotka on sijoitettu mölisemään jonnekin muualle kuin työpisteen läheisyyteen.

Tietokonevalmistajat laittavat SSD-levyt vain kalleimpiin malleihin, joissa levyn hinta ei nosta suhteessa koneen hintaa niin merkittävästi. Onneksi lähes kaikkiin koneisiin levyn voi vaihtaa itse erittäin helposti ja muihinkin pienellä vaivalla, ja se tulee tehdä vaikka kyseessä olisi muutaman sadan euron ale-kone.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 23.01.2014 00:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha H. kirjoitti:
Renderöinti ei ole toistoa eli playbackiä!

Renderöinti tarkoittaa sitä kun päällekkäisistä videoraidoista, efekteistä yms. lasketaan (renderöidään) lopullinen yksi videotiedosto (Export/Media Encoder yms.).

Niin kysehän oli siittä että olin katsonut videon jotain puolivuotta sit enkä muistanut mitä toimenpiteitä tuossa tehtiin. Mutta renderöinti ei kyllä ole edes exporttaamista. Esim itse käytän fcpx every 5 sec backround render toimintoa ja on kyllä niin helekkarin paljon nopeempi SSD kanssa.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 23.01.2014 00:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
Niin kysehän oli siittä että olin katsonut videon jotain puolivuotta sit enkä muistanut mitä toimenpiteitä tuossa tehtiin. Mutta renderöinti ei kyllä ole edes exporttaamista. Esim itse käytän fcpx every 5 sec backround render toimintoa ja on kyllä niin helekkarin paljon nopeempi SSD kanssa.

Sä olet pihalla kuin lumiukko Smile
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 23.01.2014 01:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
D3X kirjoitti:

Sä olet pihalla kuin lumiukko Smile

Koitappa nyt ryhdistäytyä
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 23.01.2014 01:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:

Jep.

Kovo kirjoittaa 130 MB/s. AVCHD bittivirta on 3,5 MB/s. Do the math. Se SSD ei vaikuta tavalliseen videomatskuun yhtään mitenkään. Asia on eri jos puhutaan pakkaamattomasta 1080 10 bit matskusta ta jostain 4k raw-tavarasta, mutta sitä alkuperäinen kysyjä tuskin on ajatellut käyttää.

Ja jos rendauksessa tulee frame droppeja niin vikaa on softassa, ei kovalevyn kirjoitusnopeudessa.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 23.01.2014 01:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
D3X kirjoitti:

Jep.

Kovo kirjoittaa 130 MB/s. AVCHD bittivirta on 3,5 MB/s. Do the math. .

Niin? Itse editoinkin DVCPRO HD ja 2.7k matskuja.. Kyllä.. Huomaan eron.
Näytä käyttäjän tiedot
Juha H.

LähetäLähetetty: 23.01.2014 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
... Mutta renderöinti ei kyllä ole edes exporttaamista...

Teknisesti ei... Renderöinti on periaatteessa grafiikan laskentaa...

Videoeditoinnissa ja 3d-mallinnuksessa/animoinnissa sillä on kuitenkin perinteisesti viitattu valmiin lopputuloksen laskentaan. Peleissä yms. live grafiikassa se on sitä kun lasketaan hetkellisesti ruudulla näkyviä pikseleitä.
Näytä käyttäjän tiedot
mjrpayne

LähetäLähetetty: 23.01.2014 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla oli 2010 hankittu iMac jossa 8G keskusmuistia, prossua en muista ja sillä editoi ihan hyvin "raakaa" AVCHD matskua Final Cutilla Firewire piuhassa olevalta HDD Raid levyltä. Sitten kun alkoi olla useampaa päällekäistä klippiä tai monikameramatskua niin piti turvautua proxyyn. Eli kyllä noilla kokoonpanoilla mitä harkitsit varmaan sujuu homma. Editoinnissa ei eroa huomaa nykyinseen iMac i7/16G koneeseen, mutta renderöinti ja exporttaus sujuu huomattavasti nopeammin. Jos päädyt Macin hankintaan niin iMoviella on hyvä aloittaa. Siinä on oikeasti potentiaalia "ilmaisohjelmaksi", jopa useampi raita. Ja jos sitten haluaa parempaa niin siitä on helppo siirtyä Final Cut Prohon jonka logiikka on samanlainen ja iMovie projektit on helppo tuoda siihen.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 23.01.2014 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
Niin? Itse editoinkin DVCPRO HD ja 2.7k matskuja.. Kyllä.. Huomaan eron.

DVCPRO HD on maksimissaan 12,5 MB/s ja GoPron 2,7K maksimissaan 5,625 MB/s. Kovo kirjoittaa 130 MB/s. Do the math.
Näytä käyttäjän tiedot
Vaka Vanha

LähetäLähetetty: 23.01.2014 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HV20 kirjoitti:

Jaahas. Mikä tuollainen tarkkuuseditori on ja tarvitseeko siinä paljon osaamista, että saa useamman videoraidan tuohon iMovieen? Ni eli kyllä luulisin, että ainakin 2 videoraitaa kaipaisin videoeditointiohjelmalta.

iMoviesta on useampi versio. Jos päädyt siihen vanhaan iMac koneeseen, jossa olettaisin olevan käyttöjärjestelmänä 10.8 (Mountain Lion), saat iMoviesta sen mukana vanhan 09-version. Siinä aikajanat ovat piilotettuina käyttäjältä, ja ne näkyy sitten vain käynnistämällä valikosta tarkkuuseditorin.

Uudemmissa koneissa on varmaankin käyttöjärjestelmänä 10.9 (Maverics) jossa iMovie on versiota 10.01. Siinä on normaali aikajana ja siinä useampi raita normaalisti käytettävissä. Pikaisesti kokeilemalla tulin siihen tulokseen, että videoraitoja siinä on kuitenkin vain kaksi.

En osaa vertailla tuota uudempaa iMovieta Pinnacleen tai Movie Makeriin kun en niitä normaalisti käytä. Äkkiseltään kuitenkin arvioisin, että tuo uudempikin iMovie on yksinkertaisempi kuin Premiere Elements. Kumpaistakin voit kuitenkin kokeilla, kunhan ensin päätät koneen hankinnasta.

Yleensä kuulet kerrottavan, että Macillä hd-videon editointi sujuu jouhevasti. Se johtuu kuitenkin siitä, että noissa Applen ohjelmissa video muutetaan toiseen, helpommin editoitavaan muotoon. Pilkunviilaajat sitten menettävät yöunensa tuon uudelleenpakkauksen takia, vaikka kuvan laadussa se ei silmämääräisesti tarkastellen näykkään.

LähetäLähetetty: 23.01.2014 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
Vaka Vanha kirjoitti:

Minulla on normaalilla mekaanisella hdd:llä varustettu iMac ja ssd levyllä oleva MBP. Molemmat käynnistyvät 45 sekunnissa. Onneksi niitä ei juurikaan tarvitse sammutella. Sen sijaan nukuksista ssd Mac käynnistyy salaman nopeasti, tosin ei sen hdd versiokaan käynnistyminen yli 10 sek vie.

Outoa, joku vika täytyy olla SSD levyssä.. itsellä on MBP i5 2.3ghz ja SSD levynä Samsung 840 pro 520/520mbps ja MBP käynnistyy kellotettuna n. 20sec ja sitten i7 mac mini 16 gigalla muistia käynnistyy Samsung PRO 256gb levyllä n. 10-15sec.

Puhummekohan samasta asiasta. Minä tarkoitan aikaa joka kuluu kun sammutettuun koneeseen kytketään virta päälle (jolloin kuuluu se Apple fanfaari), siihen saakka kunnes näytölle ilmestyy valinta millä käyttäjänimellä kirjaudutaan sisään. Tuohon minulla kuluu n.45 sek niin vanhalla (late 2009 iMac) kuin tuolla uudella Mac Book Pro Retinallakin.

Tuossa MBP:ssä on käyttöjärjestelmänä 10.9 ja 256 Gt ssd mallia Apple ssd SM0256F.

LähetäLähetetty: 23.01.2014 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:
Puhummekohan samasta asiasta. Minä tarkoitan aikaa joka kuluu kun sammutettuun koneeseen kytketään virta päälle (jolloin kuuluu se Apple fanfaari), siihen saakka kunnes näytölle ilmestyy valinta millä käyttäjänimellä kirjaudutaan sisään. Tuohon minulla kuluu n.45 sek niin vanhalla (late 2009 iMac) kuin tuolla uudella Mac Book Pro Retinallakin.

Tuossa MBP:ssä on käyttöjärjestelmänä 10.9 ja 256 Gt ssd mallia Apple ssd SM0256F.

Mulla menee sama 45 sekkaa MBP 17" late 2011 OSX 10.6 750 GB 5400 rpm kovolla. Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään.

Käyttis on tässä vaiheessa aika kaukana valmiista. Menee varmaan toiset 45 sekkaa siihen että käyttis on oikeasti käynnissä. Mutta mitä väliä tällä on kun se herää 5 sekunnissa nukutuksesta? No ei taaskaan niin yhtään mitään.
Näytä käyttäjän tiedot
mjrpayne

LähetäLähetetty: 23.01.2014 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaka Vanha kirjoitti:

iMoviesta on useampi versio. Jos päädyt siihen vanhaan iMac koneeseen, jossa olettaisin olevan käyttöjärjestelmänä 10.8 (Mountain Lion), saat iMoviesta sen mukana vanhan 09-version. Siinä aikajanat ovat piilotettuina käyttäjältä, ja ne näkyy sitten vain käynnistämällä valikosta tarkkuuseditorin.

Uudemmissa koneissa on varmaankin käyttöjärjestelmänä 10.9 (Maverics) jossa iMovie on versiota 10.01. Siinä on normaali aikajana ja siinä useampi raita normaalisti käytettävissä. Pikaisesti kokeilemalla tulin siihen tulokseen, että videoraitoja siinä on kuitenkin vain kaksi.

Applelta saa nykyään päivitykset uuteen käyttöjärjestelmään ja ohjelmistoihin ilmaiseksi joten vanhempaankin voi ladata uusimman OS:n ja iMovien.

Lainaus:
Yleensä kuulet kerrottavan, että Macillä hd-videon editointi sujuu jouhevasti. Se johtuu kuitenkin siitä, että noissa Applen ohjelmissa video muutetaan toiseen, helpommin editoitavaan muotoon. Pilkunviilaajat sitten menettävät yöunensa tuon uudelleenpakkauksen takia, vaikka kuvan laadussa se ei silmämääräisesti tarkastellen näykkään.

Uudet iMovie ja FCPX versiot pystyy käsittelemään AVCHD-materiaalia suoraa, enään ei muutosta tarvitse tehdä. Toki vaatii koneelta enemmän tehoa Surprised
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa