Etusivu arrow Keskustelut
VHS-kasettien digitointi -hässäkkä.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> DVD
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TaTa

LähetäLähetetty: 24.02.2015 17:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:
Elä sitten vain luota DVD tai Bluray- kopioihin, että eläisivät pitkään. Poltin 2005 DVD:lle oman leffani. Lähes kaikki kopiot katsomakelvottomia. 2008 poltin dokumenttielokuvan kahdelle eri DVD-merkille. Kaikki katsomakelvottomia.

Itsellänikään ei ole kovin suurta luottoa optiisiin levyihin. Olen jättänyt levyn image-tiedoston ja yksittäiset videot mkv-kääreessä kovalevylle. Itseasiassa hankin kaksi USB3.0-levyä. Kauankohan data mahtaa säilyä kovalevyllä ilman uudelleen kirjoittamista?

Viimeinen muokkaaja, TaTa pvm 24.02.2015 18:11, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 24.02.2015 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:
Elä sitten vain luota DVD tai Bluray- kopioihin, että eläisivät pitkään. Poltin 2005 DVD:lle oman leffani. Lähes kaikki kopiot katsomakelvottomia. 2008 poltin dokumenttielokuvan kahdelle eri DVD-merkille. Kaikki katsomakelvottomia.

Mulla on CD-levyjä, joista paistaa päivä läpi, kun niihinon tullut reikiä.
vuosien saatossa.
Lainaus:

Poltot tehty eri ohjelmilla, eri levymerkeille ja eri DVD-asemilla. Onneksi kaikista lienee tallella alkuperäinen kopio kovalevyllä. Kovalevyt ovat luotettavampia.

Vainko yhdellä eri kovalevyllä? Ehkäpä olis jo aika ottaa niistä (ainakin elokuvistasi) varakopiot?
Serverikäytössä uusienkin kovalevyjen vikaantumis-% ovat 1%...
http://www.hardware.fi/uutiset/artikkeli.cfm/2014/09/24/backblaze-paivitti-kovalevyjen-kestavyystilastot.
Näytä käyttäjän tiedot
TaTa

LähetäLähetetty: 25.02.2015 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vahinkopostaus.

Viimeinen muokkaaja, TaTa pvm 25.02.2015 12:51, muokattu 2 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 25.02.2015 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:

Mulla taasen kaikki levyt toimii vieläkin. Vanhin vissiin 90-luvulta. Mä olen aina polttanut Plextorilla Verbatimin levyjä. Muita en ole huolinut. Ehkä se kannatti.
Näytä käyttäjän tiedot
TaTa

LähetäLähetetty: 25.02.2015 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
Arkkitehti kirjoitti:

Mulla taasen kaikki levyt toimii vieläkin. Vanhin vissiin 90-luvulta. Mä olen aina polttanut Plextorilla Verbatimin levyjä. Muita en ole huolinut. Ehkä se kannatti.

Olen nyt käyttänyt Verbatimin BD-R-levyjä. Olen polttanut levyt aina melko hitaalla nopeudellä, esim. 2x, vaikka levyt on luokiteltu 6x-luokkaan. En tiedä kuinka suuri hyöty tästä on. Aikoinaan CD-levyjä poltettaessa nopeuden laskemisella oli suuri merkitys. 8x-levyt poltettuna 8x-nopeudella eivät toimineen edes uutena kaikissa CD-asemissa. 4x-nopeudella tuli jo kaikissa asemissa toimivia levyjä.
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 25.02.2015 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
Mulla taasen kaikki levyt toimii vieläkin.

Sama täällä, vieläpä levyjen ja asemien merkeistä riippumatta. Polttonopeutena olen käyttänyt suunnilleen levyn minimi- ja maksimiarvojen puoliväliä, jottei se ole liian hidas nopeaan polttoon suunnitellulle levymateriaalille, muttei liian nopeakaan aseman mekaniikalle. Ja tietysti silloin tällöin ajetaan verify (ja tärkeille tallennuksille aina), jottei aseman alkaminen tekemään susilevyjä jää huomaamatta (asemia on mennyt useita susipolttimiksi, minkä jälkeen niillä ei kannata enää levyjä yrittää tehdä). Jos asema hidastaa välillä verifyn aikana ja nuuskii jotain kohtaa tarkemmin kiihdyttäen sitten taas täysille, voi poltossa tai levyssä olla vikaa, vaikka verify lopulta menisikin läpi. Viallisia levyaihioita toki on sattunut kohdalle, jopa ihan näkyviä täpliä levyssä, mutta ne vain hylätään.

Nyttemmin tosin en enää omaan käyttöön levyille mitään polttelekaan, vaan olen tehnyt DVD:ille vain muille meneviä tallenteita (joista ei ole kuulunut valituksia pilalle menosta tai palautuksia), enkä ole BD-asemaakaan tullut edes hankkineeksi.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 25.02.2015 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen aina polttanut alimman ja suurimman nopeuden puolessa välissä. Aikoinaa luin juttua että ei se alinkaan nopeus hyvä ole nopealle levylle. Nerolla (ainakin versiot 4-10 käytetty) olen aina polttanut ja verify tietenkin aina joka levylle. Eipä tosiaan ole ongelmia ollut. Plextor ei ikinä ole ollut se nopein asema mutta tuntuisi olevan luotettava.
Näytä käyttäjän tiedot
penttivesa

LähetäLähetetty: 15.04.2015 14:25    Viestin aihe: EasyCap Vastaa lainaamalla viestiä

Uskomattomia tarinoita kasettien kopioinnista, miten paljon aikaa on käytetty taltioimiseen.

Kopioin kymmenisen kasettia USB VIDEOKAAPPARI EasyCap tikulla, taisi maksaa alle 10€. Kuva riittää minulle, eihän se kasetin kuvakaan ole kovin hyvä. Kuva on 25s mutta kun lomitettu on, niin ei voi mitään.
Tallennetu 2 ulkoiselle levylle sekä koneeseen.
Näytä käyttäjän tiedot
SK

LähetäLähetetty: 09.05.2016 13:04    Viestin aihe: VHS-digitointi Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos TaTa, että jaksoit näin perusteellisesti kirjoittaa näistä asioista. Sain juuri eteeni iso pino VHS-kasetteja 80- ja 90-luvulta kopioitavaksi Rolling Eyes.
Kyseessä ei ole kotivideoita vaan työ/harrastus -tallenteita jotka pitäisi saada pelastettuja jälkipolveille.

Onko aiheesta mitään uutta ilmaantunut viime aikoina? Viimeinen postaus tässä ketjussa kun on tehty yli vuosi sitten...
Näytä käyttäjän tiedot
TaTa

LähetäLähetetty: 19.05.2016 16:03    Viestin aihe: Re: VHS-digitointi Vastaa lainaamalla viestiä

SK kirjoitti:
Kiitos TaTa, että jaksoit näin perusteellisesti kirjoittaa näistä asioista. Sain juuri eteeni iso pino VHS-kasetteja 80- ja 90-luvulta kopioitavaksi Rolling Eyes.
Kyseessä ei ole kotivideoita vaan työ/harrastus -tallenteita jotka pitäisi saada pelastettuja jälkipolveille.

Onko aiheesta mitään uutta ilmaantunut viime aikoina? Viimeinen postaus tässä ketjussa kun on tehty yli vuosi sitten...

Ei ole tullut mitää uutta. En tiedä onko Neron poltto-ohjelman valikoiden teko helpottunut uudemmissa versioissa.

Omaa videonkäsittelyyn tarkoitettua Avisynth-skriptiä täytyisi hieman selkeyttää, koska en enää itsekään muista mitä mihin skriptissä tekee. Mukana on käyttämättömiä funktioita.
Näytä käyttäjän tiedot
Rape

LähetäLähetetty: 02.06.2016 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Mulla taasen kaikki levyt toimii vieläkin. Vanhin vissiin 90-luvulta.

Samoin. Onko kaupallisilla Bluray/itse poltetuilla datan säilyvyyden kannalta eroja? Eli voiko unohtaa että blurayt säilyisivät lasten, lasten lapsille (siinä taisi mennä jo 200 vuotta Smile.

Vanhat C-kasetit digitoitu ja pienillä säädöillä sanoisin, että parempia kuin alkuperäiset, kohinaa pois ym.
jorma k

LähetäLähetetty: 02.06.2016 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rape kirjoitti:

Samoin. Onko kaupallisilla Bluray/itse poltetuilla datan säilyvyyden kannalta eroja? .
Noi tehdään eri tekniikalla. Yleensä kehutaan kaupallisten kestävän huomattavasti itsepolttoisia kauemmin.
Poltettaviiinkin on tullut uusia tekniikoita , joiden väitetään kestävävän paremmin muistaakseni joku "MH?" levytyyppi.
Näytä käyttäjän tiedot
pasa

LähetäLähetetty: 02.06.2016 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän aikaa sitten rupesin siirtämään vanhoja lyhytelokuvia DVD:ltä kovalevylle ja tasan kymmenen vuotta sitten poltettu levy ei suostunut aukeamaan ollenkaan vaikka näkyviä vikoja ei juurikaan ollut. Pari vanhempaa kotipolttoista SVCD-levyä taas siirtyi moitteetta. Ostetuissa 1999 painetuissa levyissä ei ole taas ollut mitään ongelmaa ainakaan katsellessa vaikka 2009 itse poltetussa levyssäkin on jo ollut ongelmia. Kaupallisesti tuotetuissa julkaisuissa se kestoikä on kai lähempänä 50 vuotta mutta itse poltetuissa levystä riippuen näkyy jäävän alle kymmeneen.
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 05.06.2016 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rape kirjoitti:
Eli voiko unohtaa että blurayt säilyisivät lasten, lasten lapsille (siinä taisi mennä jo 200 vuotta Smile.

Väliaikainen säilytysmuoto ne levytkin ovat, sillä vaikka levy itse säilyisi pitkään, häipyvät niitä lukevat asemat joskus markkinoilta ja käytöstä. Materiaali pitää vain siirtää aina uuden tyyppiselle medialle ennen edellisen toistolaitetyypin poistumista käytöstä, kuten viime vuosina on ahkerasti VHS-kaseteille tehty, vaikka kasetit itse oikein säilytettyinä voivatkin olla käyttökunnossa vielä pitkään.
Näytä käyttäjän tiedot
penttivesa

LähetäLähetetty: 15.10.2016 21:39    Viestin aihe: dv kopiointi Vastaa lainaamalla viestiä

Ei edes eläkkeellä viitsi lukea noin valtavaa romaania ja syventyä noin monimutkaisiin systeemeihin.
Kameroita löytyy ehkä kaksi, Canon MV 700i ja JVC GR270 malli, jotka hoitavat analogi-digitaali muunnoksen. Onnistuin löytämään Canonin Tori.fi sivuilta halvalla ja muuntaminen onnistuu hienosti VHS videosta MovieMakerilla, koska kaapista löytyi vanha tietokone, jossa on FireWire liitin. Kamerassa ei tarvita kasettiakaan sisällä. Tulos on AVI tiedosto ilman pakkausta ja sillä laadulla mitä vhs-kasetista saa. Sen jälkeen voi pakata ja leikata haluamallaan tavalla ja säilyttää alkuperäiset tiedostot kovalevyllä tai kahdella levyllä koneessa tai ulkoisisella levyllä.
Siinä se, helppoa kuin heinän teko.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> DVD Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa