Etusivu arrow Keskustelut
Tuulisuoja karvahatusta

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
penjamin

LähetäLähetetty: 11.04.2015 11:23    Viestin aihe: Tuulisuoja karvahatusta Vastaa lainaamalla viestiä

Olen teipannut vanhasta keinokarvahatusta kahden kameran kiinteitten mikkien päälle tuulisuojan. Karva on melko tiukka, mutta vain noin puolen sentin mittaista. Tuokin estää jo melko hyvin tuulen räpättämisiä ja vihellyksiä. Onko joku kokeillut, tai onko arvioita siitä vaimentaisiko pitkä karva paremmin noita ääniä, joka lie oletus, koska erillisten mikkien "Röllit" ovat pitkäkarvaisia. Kunhan vain kyselen ennen kuin saksin viimeisen karvahattuni. Wink Tosin se mahtuisi päähäni vain, jos olisin yli 60 vuotta nuorempi, eikä minulla ole sille muutakaan käyttöä.
Näytä käyttäjän tiedot
Rantarosvo

LähetäLähetetty: 11.04.2015 13:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keinokarvaa saa kangaskaupoista eri mittasena ja värisenä. Tosin sesonki on ohi, niin tälle talvelle pakattu jo varastoon.

Miulla on erillinen mikki, mutta tuuliongelmat on tuttuja, kun lentokentillä kuvaan. Mikin oma foamisuoja ei auttanu käytännössä yhtään. Ompelin sen päälle karvan ja ongelmia oli kovemmalla tuulella sivutuuleen kuvattaessa.

Ajattelin et valmiissa systeemeissä kun on se häkki karvan alla, täytyy siis mikin ja karvan väliin jäävällä ilmatilalla olla joku merkitys. Rakentelin metalliverkosta moisen ja nyt on mikin päällä foami--> ilmatila--> verkko ja pitkähkö(n.5cm) karva. Enää ei ole tuulen kanssa ollut ongelmia, tosin missään myräkässä en oo kuvannu.

Kiintee mikki voi olla haasteellisempi, mutta kokeilisin foamin palaa jostain sienestä siihen karvan alle ennen karvahatun silppuamista.
Se karvahattu jos on aitoa nahkaa, saattaa äänet blokkautua aika pahastikkin.

Nyt jos erillisen mikin päälle häkkiä(zeppeliini?) väsäisin, niin hyödyntäisin lintujen talipallotelinettä mihin menee muutama pallo päällekkäin. Ei maksa montaa euroa ja lyhyehkö mikki mahtuu sisään. hiuslenkeillä(pitkäikäsempiä ko kuminauhat) mikki sisään ja karva päälle.

LähetäLähetetty: 13.04.2015 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis miks ne laittaa näitä vaahtokumeja niitten mikkien päälle, itsekin oon huomannu, että takuuvarmasti ei auta asiaa. Mulla on jonkun pussin pohjalla jotain kissan tai minkin palasia, ja monta kertaa oon ajatellu, että laitan mikrofonin päälle vaan karvanahasta tehdyn sukan, mutta onks tosiaan niin, että se tarviis vielä sen ilmatilan? Vai riippuuko mikrofonin tyypistä? Mutta nyt olisi kyse kameran omasta mikrofonista, kyllä siihen saisi jonkinmallisen minkkiturkin neulottua. Suurelta työltä tuntuu että pitäisi jotakin häkkiä alkaa väsäämään. Sad Kiitos kun autatte!
Näytä käyttäjän tiedot
Rantarosvo

LähetäLähetetty: 14.04.2015 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä siitä ilmatilasta sen enempää kun ite oon päätelly ja kokeillu. Oon havainnu sen, että jopa mikin johto saattaa aiheuttaa kohinaa kun sopivasti tuulee.
Toissa kesänä kirosin lentonäytöksessä äänen pilalle menoa tuulen kohinan takia. Kun autolla katoin kuvaukset läpi ei kohinaa ollu ollenkaan. No seuraavana päivänä tulin irrottaneeks luurit kamerasta ja kohina jatku silti. Eli luurit piti ääntä tuulessa Shocked
Olalta kuvatessa kolhii luureja helposti kameran kylkeen ja se kuuluu videolla selvästi. No tykkään muutenkin käyttää nappeja. Miulla on korviin valetut korvatulpat joihin voi suodattimien tilalle laittaa kuulokkeet. Välttämättömyys jotain hornettia kuvatessa. Siis korvatulpat.

Viime kesänä oli kuvan heilumisen kanssa ongelmaa ja se johtu näytöstä. Tuuli heilutti koko pakettia 7" näytön takia. Se oli liian hepposen ja pitkän varren päässä. Nyt onkin sitten sen kiinnityksen parannuksen vuoro.

Ääni puolella keskityn nyt parantamaan radioliikenteen kuuluvuutta videolla. Ensin pitää ostaa uus skanneri. Kaks skanneria hajonnu viimosen 1,5v aikana Sad Toinen oli melkein uus ja toinen hyvin palvellu 25v. Kesälle 2016 pitänee budjetoida mikrofonille/foneille.
Äänellä loppupeleissä hirmu iso vaikutus videon kokonaisuudessa. Joskus jopa isompi ko kuvalla.

LähetäLähetetty: 15.04.2015 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksesta. Joo äänellä on erittäin suuri merkitys. Ite oon kokenu äänipuolen aina vaan liian vaikeaksi...eiks nää äänityypit ole perinteisesti olleet oma joukkonsa, ja kuvaajat ovat olleet vain kuvaajia ilman ääniosaamista. Itse ainakin tunnen kuuluvani just näihin ei-äänityyppi kuvaajiin.. Neutral
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 15.04.2015 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PetriSPR kirjoitti:
Siis miks ne laittaa näitä vaahtokumeja niitten mikkien päälle, itsekin oon huomannu, että takuuvarmasti ei auta asiaa.

Eiköhän siinä aina joku tarkoitus ole.
Tossa
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=368166&postdays=0&postorder=asc&start=0
Yksi keskustelu.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa