Etusivu arrow Keskustelut
LED valaistus haastatteluun?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Valaistus, lavastus ja järjestely
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
seepukka

LähetäLähetetty: 10.05.2017 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuollaisen profoton reflen hinnalla saa about 40 styroxrefleä, arvelin että harrastajilla voi olla hinta kynnyskysymys Wink

styroxrefleä kätevämpiä sisäkuvauksissa ovat usein kapareflet. niitä mahtuu kuljetukseenkin moni(kymmen)kertainen määrä styroxiin verrattuna. ovat kylläkin herkempiä hajoamaan eivätkä pintamateriaalista riippuen kestä kosteutta kovinkaan hyvin. paperipintaisiin saa mainiosti tarttumaan vaikka mitä materiaalia hyvin helposti.

kalliita kiinnittää??
normaali harrastajan suurin murhe lienee se että millään tavalla kasassa pysyvät valojalustat ovat aika kalliita, ei se että klämpit maksaisivat erityisen paljon.
Styroxin etuna on se että vähemmän fiini kuvaaja voi lyödä sen vaikka naulaan pystyyn (tai vääntää puusta ja parista naulasta atraimen joka lyödään sivusta kiinni styroxiin) ja kestävät säätä tosi hyvin eivätkä mulju tuulessa yhtään toisin kuin suurin osa muuntyyppisistä refleistä.

esim. Bilteman alumiiniteippi on aika halpaa ja säästää paljon vaivaa kun ei tarvi läträtä erikeeperin kanssa. pitääkin paljon paremmin kuin liimattu viritelmä ja on hiukan kestävämpikin. Ainakin jonkun pinnan olisi hyvä olla tosi kiiltävä niin sitä voi käyttää paikkaamaan valojen puutetta ja silloin jos reflen käyttäminen on nopeampaa kuin erillisen lampun virittäminen (niinkuin se usein voi olla) .

silmävaloksi olen väsännyt pienehköjä noin lautasen kokoisia pyöreitä kaparefleja. myös kokoontaittuvat pienet pyöreät reflet toimivat tähän hyvin. kuten sanottua käytän aika harvoin perinteistä koulukirjavalaisua niin styroxin suorakulmaisuudesta on harvoin haittaa silmävalon kannalta, ja erillinen pienempi pyöreä refle on kätevämpi siihen hommaan muutenkin
Näytä käyttäjän tiedot
Perry

LähetäLähetetty: 10.05.2017 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkaa menemään reflektorikeskusteluksi tämä Razz

seepukka kirjoitti:
tuollaisen profoton reflen hinnalla saa about 40 styroxrefleä, arvelin että harrastajilla voi olla hinta kynnyskysymys Wink

No kaikki riippuu siitä onko rahaa vai ei. Jos laskee vaivan mikä menee kun noita styrox-reflektoreita virittelee ja kiinnittelee ja roudaa niin en nyt sanoisi että kumpikaan vaihtoehto on mitenkään ehdottoman kannattavaa. Ja roudailussa voi tulla seinä vastaan, joskus vain ei millään mahdu autoon enää styroxit, ja silloin Profoton reflektori on halvempi vaihtoehto kuin uusi pakettiauto Razz

seepukka kirjoitti:

kalliita kiinnittää??
normaali harrastajan suurin murhe lienee se että millään tavalla kasassa pysyvät valojalustat ovat aika kalliita, ei se että klämpit maksaisivat erityisen paljon.

Nojaa, itse en ole malttanut ostaa esim. oikeaa duck bill clampia, kun ne maksaa toista sataa, se olisi kuitenkin kätevin tapa saada styrox kiinni. Manfrotton styrox-pitimet on kalliita myös. Joskus oon miettinyt että mitäs jos poraisi jollain pitkällä poralla reijän styroxin kylkeen ja tunkisi sinne jonkun putken tms. niin että styroxin kyljestä törröttäisi putkenpätkä, sen saisi taas kiinni esim. gobo headiin.

Taiteltaville pyöreille heijastimille on kiinnikkeitä, mutta ainakin Manfrotton kiinnike on ihan surkea ja löysät heijastimet lerpattaa miten sattuu.

Jos osaisi hitsata niin halvoista lukkopihdeistä tekisi käden käänteessä duck bill clampeja (aka quaker clamp).
https://www.youtube.com/watch?v=fPrjntjoY9s

Bilteman hopeateipistä (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Teipit/Maalarin--ja-Asennusteipit/Alumiiniteippi-2000017580/)
laskeskelin että jos liimaa 1m kaistaleita niin 1 rulla ei riitä yhdelle styroxille, ja melkoinen homma jos pitää 30 kaistaletta liimata (olettaen että tehdään 1cm ylitystä)
Yhtä levyä kun teippaa niin oon samaan aikaan liimannut viiteen levyyn alumiinipaperit Razz

Itse olen maalannut styroxeja mustalla spraymaalilla, mutta olen ensin maalannut alle kerroksen jotain ylijäämä-lateksimaalia (esim. valkoista sisäkattomaalia). Ei ole sulanut. Ilman tuommoista kikkailua ei kannata kokeilla.
Näytä käyttäjän tiedot
seepukka

LähetäLähetetty: 10.05.2017 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

yleensä styroxit ovat olleet käteviä kaikissa tuotannoissa joissa olen tehnyt valoja. valmistamiseen ei ainakaan varttia kauempaa mene eli ajan haaskauksesta tuskin voi puhua. ja teippi on ainakin itsellä säästänyt aikaa valmistuksessa. riippuu tietenkin millaista liimaa käyttää...laitan teipin yleensä muutaman millin yli edellisen, korkeintaan 5mm. erikeeper ei ylipäätään ole kovin hyvää styroxiin liimatessa jos liimattava pinta ei hengitä kunnolla, esim jos alumiinifoliota yrittää liimata sellaisella niin voi olla märkä ja tursuta liimaa rei'istä vielä ensi vuonnakin Very Happy

noita duckbilleja itse käytän paljon styroxien kiinnittelyyn jalustoille. niitä löytyy vaihtelevilla nimillä (esim. "kapa holder" voi olla vuokrausfirman hinnastossa) . itse saisi niitä lukkopihdeistä hitsaamalla hyvin helposti mutta yleensä käytän vuokrakamoja niin ei ole tarvinnut hitsailla Wink
yksi vaihtoehto on myös tehdä terävistä piikeistä (esim nauloista) metallirunkoinen atrain jonka varsi sopii 16mm spigottiin, saa gripheadiin tai klämppiin helposti kiinni.

styroxeista kannattaa nimenomaan leikata 50x60cm kokoisia puolikkaan kokoisia jos ei omista pakettiautoa, todella paljon helpompi kuljettaa ja kätevämpi koko pieniin kuvauksiin.

styroxin etuna on myös että tohelot valoharjoittelijat eivät saa niitä niin helposti rikki kuin kokoontaitettavia refleja. ehkä 10% kokemattomista valotyypeistä tai ihmisistä ylipäätään tajuaa opastamatta miten refle taitetaan kokoon ilman että se on vaarassa mennä rikki Shocked

hitsaaminen on aika helppoa ja mukavaa hommaa tuollaisessa käytössä missä lujuus- ja ulkonäkövaatimukset ovat pienet, kannattaa ihmeessä opetella. laitteetkaan eivät paljoa maksa Smile
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Valaistus, lavastus ja järjestely Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa