Etusivu arrow Keskustelut
Raakamateriaalin hinnoittelu?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sanjuro3

LähetäLähetetty: 01.03.2017 16:49    Viestin aihe: Raakamateriaalin hinnoittelu? Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymys koskee raakamateriaalin hinnoittelua. Eli kuinka te olette tehneet tilanteessa, kun esimerkiksi ollaan kuvattu pieni muutaman minuutin yritys mainos pätkä. Valmiin videon lähettämisen lisäksi yrittäjä toivoisi kaiken kuvatun raakamateriaalin itselleen, jotta voisi käyttää sitä mahdollisesti myöhemmin esim. TV mainos käytössä? Sisältää niin ilmakuvaa kuin normaalia videotakin. Oletteko antaneet materiaalin vapaasti käyttöön vai vaaditteko siitä jotain korvausta/hyvitystä jos se menee mainos käyttöön? Rolling Eyes
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 01.03.2017 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä olette sopineet ennen kuvausta ja haluatko tehdä ko. yrittäjälle talkootyötä. Noihin kun mietit itse vastauksen, niin eiköhän se siitä avaudu. Tämä siis kuvauksen osalta amatöörinä Smile
Näytä käyttäjän tiedot
sanjuro3

LähetäLähetetty: 01.03.2017 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis tuo mainos videon teen täysin tuntityönä omalla toiminimelläni. Tehtävän antona oli tehdä esittely video yrityksestä, jonka kuvaan ja editoin alusta loppuun. Nyt kun video on toimitettu ja laskutettu yrittäjä haluaisi raakamateriaalin itselleen vielä mainos käyttöön. Mietin vain, että pitäiaikö siitä periä jotain korvausta? Vai luovutanko sen heille ilman korvausta.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 01.03.2017 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olet tehnyt mitä sovittiin. Kysy itseltäsi se talkootyö ja antaisiko ko. yrittäjä samaan hintaan muutakin kuin mitä ostit?
Näytä käyttäjän tiedot
sanjuro3

LähetäLähetetty: 01.03.2017 17:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa onkin pohdiskeltu. Kysymys vaan on, että jos olette jotain korvausta vastaavasta hommasta joskus perineet niin millä perusteella ja millaisella hinnalla olette materiaalista sitä periny?
Näytä käyttäjän tiedot
seepukka

LähetäLähetetty: 01.03.2017 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse olen tehnyt "vapaaseen omaan käyttöön mutta ei eteenpäin myytäväksi" pienellä lisämaksulla. eli voivat käyttää omissa projekteissaan mutta eivät saa myydä klippejä eteenpäin (tai käyttää esim. asiakkaidensa mainoksissa) ilman lisämaksua. jos sinulla kyseessä esim. ilmakuvat yrityksen kiinteistöistä niin tuskin niitä kovin moneen muuhun käyttötarkoitukseen voi käyttää kuitenkaan eli neuvottelee että maksavat vähän lisäkorvausta. on matskun kopioinneista hiukan työtäkin sitäpaitsi Smile
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 02.03.2017 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raakamateriaali itselleen + mainoskäyttöön olen laskuttanut itse laskutettavan työn +200%.

Ilmakuvausta ja normikuvausta + editointia niin tuossakin kuitenkin taidetaan mennä helposti peruslaskutuksessa jo nelinumeroisiin summiin.
Näytä käyttäjän tiedot
Arkkitehti

LähetäLähetetty: 07.03.2017 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

200℅? Tarkoitatko euroa?

Alkuperäiselle kysyjälle niin joo nää on vähän kiusallisia tämmöset. Mä Oon kait aina mennyt sillä ajatuksella, että asiakas ostaa samalla raakamateriaalin itselleen. (Joskin aika harvoin sitä on kyselty). Mutta ehkä helpointa on että teet siitä selkeästi "palvelun", eli ostat kovalevyn, kopioit ja viet asiakkaalle. Vaikka semmosen parinhuntin lisän voi sitten laittaa laskuun.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 07.03.2017 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:
200℅? Tarkoitatko euroa?

Alkuperäiselle kysyjälle niin joo nää on vähän kiusallisia tämmöset. Mä Oon kait aina mennyt sillä ajatuksella, että asiakas ostaa samalla raakamateriaalin itselleen. (Joskin aika harvoin sitä on kyselty). Mutta ehkä helpointa on että teet siitä selkeästi "palvelun", eli ostat kovalevyn, kopioit ja viet asiakkaalle. Vaikka semmosen parinhuntin lisän voi sitten laittaa laskuun.

Siis kuvauksen+editoinnin sovitun hinnan päälle +200% jos haluaa raakamateriaalit ja aikoo tehdä esim tv käyttöä ym. ihan normaali käytäntö.
Näytä käyttäjän tiedot
Arkkitehti

LähetäLähetetty: 08.03.2017 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aijaa. Mutta eikös tämä hinnoittelu tuota paradoksaalisuutta. Esim.

Asiakas haluaa kivaa ilmakuvaa tehtaastaan mainoskäyttöön ja palkkaavat sinut kuvaamaan. Veloitat X €

Ensi viikolla haluavat ilmakuvaa myös varastostaan mutta toivoisivat myös sinun editoivan klipin. Veloitat X+1000€

Seuraavalla viikolla asiakas keksiikin että varasto-klipille saattaisi olla myöhemmin käyttöä ja ostavat sinulta raakamateriaalin. Veloitat 2X+2000€.

Asiakkaanhan olisi viisaampaa lähettää sinut uudelleen kuvaamaan koko roska, koska siitä veloitat vain X€
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 08.03.2017 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arkkitehti kirjoitti:
Aijaa. Mutta eikös tämä hinnoittelu tuota paradoksaalisuutta. Esim.

Asiakas haluaa kivaa ilmakuvaa tehtaastaan mainoskäyttöön ja palkkaavat sinut kuvaamaan. Veloitat X €

Ensi viikolla haluavat ilmakuvaa myös varastostaan mutta toivoisivat myös sinun editoivan klipin. Veloitat X+1000€

Seuraavalla viikolla asiakas keksiikin että varasto-klipille saattaisi olla myöhemmin käyttöä ja ostavat sinulta raakamateriaalin. Veloitat 2X+2000€.

Asiakkaanhan olisi viisaampaa lähettää sinut uudelleen kuvaamaan koko roska, koska siitä veloitat vain X€

Homma perustuu siihen että raakamateriaaleja ei yleensä ikinä luovuteta. Lisäksi kun raakamateriaali luovutetaan niin puhutaan tilanteesta että asiakas X haluaa käyttää, muokata, jälleenlevittää niitä itse vapaasti tekemällä niistä esim mahdollisesti 10 uutta erillaista videoa.

Ei asiakas tilaa minulta enää sen jälkeen editointia uusiksi, vaan hän tekee sen itse omalla koneella.

Tuo on alalla aivan normaali käytäntö.
Näytä käyttäjän tiedot
Arkkitehti

LähetäLähetetty: 08.03.2017 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:

Homma perustuu siihen että raakamateriaaleja ei yleensä ikinä luovuteta.

Toki luovutetaan. Nämä ovat niitä keikkoja, joissa ostetaan vain kuvauspalvelu sellaisenaan, ja asiakas tekee klipeillä mitä haluaa. Parhaita keikkoja, jos minulta kysytään ja siksi veloitan niistä VÄHEMMÄN kuin mikäli joutuisin editoimaankin materiaalin.

Tällainenhan toteutuu vaikkapa kuvatessa freelancerina mainostoimistolle. Mainostoimisto tekee kuvaamillani pätkillä mitä haluaa ja voi vaikka tehdä 10 mainosta niistä.

En näe eroa siinä, olenko asiakassuhteessa suoraan tilaajalle vai vaikka tuotantoyhtiölle. Olennaista on se, paljonko minulta vaaditaan työtunteja ja vastuuta.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 08.03.2017 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän yhden kuvan hinta lehdessä/kirjassa määräytyy yleisen käytännön mukaan levikin suuruudesta, joten en ymmärrä miksi kaikki raakamateriaali mistä voi tehdä 10 videota olisi halvempi kuin se yksi video?

Itse en ole ikinä raakamateriaalia kenellekkään luovuttanut. En stillkuvia enkä videoita. Mutta eipä kukaan ole ikinä kysellytkään.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 08.03.2017 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tossa on myös kyse millä hinnalla/ehdoilla halutaan sopimus tehdä.

Vanha sanonta " ei se ole hullu joka pyytää vaan..."
Näytä käyttäjän tiedot
Arkkitehti

LähetäLähetetty: 08.03.2017 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
Kyllähän yhden kuvan hinta lehdessä/kirjassa määräytyy yleisen käytännön mukaan levikin suuruudesta,

Varsin usein menee ihan kuvaajan tunti/päivätaksan/yksittäisen kuvan mukaan. Toki voi tätä veloitustaan hieman nostaa, jos asiakkaana on jokin iso firma.

Kim kirjoitti:
en ymmärrä miksi kaikki raakamateriaali mistä voi tehdä 10 videota olisi halvempi kuin se yksi video?

No tiedät kyllä vastauksen itsekin Smile Sen takia, että MINÄ en joudu niitä 10 versiota leikkaamaan.

Kim kirjoitti:
Itse en ole ikinä raakamateriaalia kenellekkään luovuttanut. En stillkuvia enkä videoita.

Olet siis aina editoinut myös kuvaamasi materiaalin? Etkö ole ikinä käynyt vain kameramiehenä heilumassa kuvauksissa? Tällöinhän luovuttaisit raakamateriaalin (etkä millään 2X hinnalla, vaan ihan perustaksasi mukaisesti)

Mutta kuten jorma k sanoi, ei siinä, jos joku tällaista onnistuu pyytämään niin hyvähän se toki on. Asiakkaan näkökulmasta vaan ihan absudria.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa