Etusivu arrow Keskustelut
50p vai 50i jos kuvaa telkkariin
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kim

LähetäLähetetty: 21.07.2017 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rantarosvo kirjoitti:
Arvatkaapa katotaanko suurinpien kaupunkien ulkopuolella hd-tv kuvaa Rolling Eyes
Joku ylen kokeilu oli kanavapaikoilla 31 ja 32 mut sekin loppu ajat sitten.

Olen mökillä keskellä metsää nytkin katsomassa sekä YLE HD että Nelonen HD:na. Näkynyt HD:na vuodesta 2011. Lähimpään pikkukauppaan on 15 km. Lähimpään Alkoon on 25 km matkaa. Sähkö tulee aurinkopaneeleista. Mikä tässä on niin vaikeata?

En tiennytkään että RantaRosmo on muuttanut Lappiin.

http://www.digita.fi/kuluttajille/tv/nakyvyysalueet

Täältä voi katsella vielä tarkemmin minne se antenni pitää suunnata. Ja jos ei edelleenkään näy HD-kanavat niin se 60-luvulla hankittu antenni pitää ehkä uusia... Itse olen mökillä Fiskarsin ja Turun antennien laidoilla juuri sopivasti välimaastossa vaalenasinisellä alueella missä heikoin signaali. Partcon 2 kympin antennilla on HD:t näkyneet vuodesta 2011. Muistan että analogiaikana tänne ei ikinä saannut mitään järkevää kuvaa aikaiseksi. Pelastus oli digikanavat jotka näkyvät virheittä, paitsi rankalla sateella.

http://www.digita.fi/kuluttajille/karttapalvelu
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 21.07.2017 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Eihän SD-kanavien poisjäänti vaikuta nyt tähän asiaan yhtään mitenkään.

Kuvaat nyt 50i ja 1.4.2020 sillä ei tee juurikaan mitään, ainakin jos arvostaa kuvanlaatua?
Lainaus:

Minulla ei ainakaan ole mitään valittamista YLEn HD-laadusta. Toki kaikki ohjelmat ei edelleenkään ole alunperin HD:ta joten nehän on tietty suttuisempia. Uutiset (poislukien insertit) ja ajankohtaisohjelmat ovat olleet nyt pari vuotta HD:ta nekin.

Ilmeisesti kaapeliverkossa ei säästellä bittivirrassa, omat kokemukset antennin kautta DNA:n lähettämänä. Eron minun FullHD kotivideokameraan huomaa selvästi YLEn tappioksi.
Lainaus:

Minä olen kyllä katsonut Maikkarin ja varsinkin Nelosen HD kuvaa jo monta vuotta ilmaiseksi kaapelin kautta. Äskettäin sekä nelonen että maikkari kertoi että heidän HD:t nähdään myös antenniverkossa ilmaiseksi. Kantsii ehkä tehdä uusi kanavahaku...

Saisko tähän tarkennusta? Käsittääkseni vain DNA näyttää YLE:n HD kanavia ilmaiseski antenniverkossa (vaatii oman antennin). Digita lopetti niiden lähetyksen, vaativat YLE:ltä lisää rahaa.

En koskaan ymmärtänyt verkon myyntiä, nyt YLE on rahansa syönyt ja maksaa käytöstä todenäköisesti enemmän kuin mitä käyttökulut ovat => jää vähemmän rahaa varsinaisiin ohjelmiin.

Lainaus:

Maikkarin "HD" on itseasiass yliterävöitetty 720p ainakin Elisan kaapelissa. Näennäisesti näyttää yhtä terävältä kuin 1080p 42" telkkarissa 2m etäisyydellä, mutta mun silmään häiritsee varsinkin 10 uutisissa yliterävöitys.
Jotain vastaavaa arvelen YLE:nkin antenniverkon lähetysten olevan??

Maikkarin HD näkyi muutama kuukausi sitten myös DNA:n kautta, mutta ei siis enää antenniverkossa.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 21.07.2017 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Olen mökillä keskellä metsää nytkin katsomassa sekä YLE HD että Nelonen HD:na. Näkynyt HD:na vuodesta 2011. Lähimpään pikkukauppaan on 15 km. Lähimpään Alkoon on 25 km matkaa. Sähkö tulee aurinkopaneeleista. Mikä tässä on niin vaikeata?

Näkyykö tuo nelonen sulla antennin kautta, vaiko jotain muuta reittiä pitkin. Kyllä mulla antennit pitäis kunnossa olla (myös Digitan kautta näkyi YLE HD:nä, kunness lakkasivat sen lähettämisen)
Lainaus:

En tiennytkään että RantaRosmo on muuttanut Lappiin.

Rantarosvolle ei sitä todella kaan tarvitse "Lapissa" asua jos HD-Maikkari ja HD-Nelon eivät näy vapailla kanavilla, ihan pääkaupunkiseutu riittää Sad
Lainaus:

http://www.digita.fi/kuluttajille/tv/nakyvyysalueet

Täältä voi katsella vielä tarkemmin minne se antenni pitää suunnata. Ja jos ei edelleenkään näy HD-kanavat niin se 60-luvulla hankittu antenni pitää ehkä uusia... Itse olen mökillä Fiskarsin ja Turun antennien laidoilla juuri sopivasti välimaastossa vaalenasinisellä alueella missä heikoin signaali. Partcon 2 kympin antennilla on HD:t näkyneet vuodesta 2011. Muistan että analogiaikana tänne ei ikinä saannut mitään järkevää kuvaa aikaiseksi. Pelastus oli digikanavat jotka näkyvät virheittä, paitsi rankalla sateella.

http://www.digita.fi/kuluttajille/karttapalvelu

Katselin noi linkit, en löytänyt mainintaa mitkä HD kanavat näkyvät Digitan kautta vapaasti.
Näytä käyttäjän tiedot
D3X

LähetäLähetetty: 21.07.2017 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
jorma k kirjoitti:
Varsinkin kun tiedetään, että 31.3.2020 siirrytään YLE:llä HD-lähetyksiin
https://yle.fi/aihe/yleisradio/hd

Toivottavasti HD-kuvanlaatu paranee viimeistään silloin. Ei kyllä vielä ole oikeasti samaa tasoa mitä kotivideokameioiden HD-laatu on.

Saa nähdä seuraavatko kaupalliset (mainosrahoitteiset) kanavat perässä vai yrittävätkö jatkaa rahastusta HD-laadusta?

Eihän SD-kanavien poisjäänti vaikuta nyt tähän asiaan yhtään mitenkään.

Minulla ei ainakaan ole mitään valittamista YLEn HD-laadusta. Toki kaikki ohjelmat ei edelleenkään ole alunperin HD:ta joten nehän on tietty suttuisempia. Uutiset (poislukien insertit) ja ajankohtaisohjelmat ovat olleet nyt pari vuotta HD:ta nekin.

Minä olen kyllä katsonut Maikkarin ja varsinkin Nelosen HD kuvaa jo monta vuotta ilmaiseksi kaapelin kautta. Äskettäin sekä nelonen että maikkari kertoi että heidän HD:t nähdään myös antenniverkossa ilmaiseksi. Kantsii ehkä tehdä uusi kanavahaku...

Maikkarin "HD" on itseasiass yliterävöitetty 720p ainakin Elisan kaapelissa. Näennäisesti näyttää yhtä terävältä kuin 1080p 42" telkkarissa 2m etäisyydellä, mutta mun silmään häiritsee varsinkin 10 uutisissa yliterävöitys.

MTV ja YLE kuvataan maakunnissa edelleen 576i SD kuvana.
Näytä käyttäjän tiedot
seepukka

LähetäLähetetty: 21.07.2017 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:

Kuvaat nyt 50i ja 1.4.2020 sillä ei tee juurikaan mitään, ainakin jos arvostaa kuvanlaatua?
lomitushan on alun alkaenkin ollut paska systeemi ja tuotu kuvamaailmaan vain ja ainoastaan sen takia että tv-lähetyksessä kuva pystyttäisiin siirtämään vastaanottajalle puolta pienemmällä kaistanleveydellä koska lähetetään vain puolet kuvasta kerrallaan.
lomituksella on siis kiistattomia etujakin vaikka miinuspuolena esim. kuvan jälkikäsittely, varsinkin efektointi, tulee paljon hankalammaksi ja lisäksi kuvaan tulee enemmän mahdollisia virheitä sekä pakkauksessa että esityksessä.

lomitetun kuvaaminen on tosiaan ihan ok silloin jos kuva ajetaan hyvin pienellä jälkikäsittelyllä ulos, esim. joku uutisreportaasityyppinen juttu. kaikkea raskasta jälkikäsittelyä vaativaa on paljon hankalampi tehdä lomitettuna ja esitystavasta riippuen lomituksesta voi olla suurtakin haittaa... esim. jos tekee paljon vfx sisältävän ohjelman telkkariin niin harkitsisin kyllä muutaman kerran ennen kuin kuvaisin sellaista lomitettuna. toinen asia on vielä että lomitettua kuvaa tehtäessä valtaosa tallennusformaateista ei riittäisi kuvanlaadullisesti muutenkaan vfx-painotteiseen työskentelyyn, esim. riittämätön värinäytteistys ja liikaa pakkausta
Näytä käyttäjän tiedot
Kortti Pekka

LähetäLähetetty: 21.07.2017 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Kuvaat nyt 50i ja 1.4.2020 sillä ei tee juurikaan mitään, ainakin jos arvostaa kuvanlaatua?.

Onko jossain ollut että kuvaformaatti vaihtuu? Nythän se on 1080i50
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yle_HD

Meillä näkyy yle hd niin hyvin, että on vaikea kuvitella minkä parannuksen lomittamaton kuva tuo. Oman videokameran 50p ei pääse lähellekkään ylen laatua, vaikka hyvää kuvaa tekeekin.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 21.07.2017 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:

Kuinka tuo päivämäärä liittyy kuvanlaatuun? En ole kuullut että lähetysstandardi muuttuisi 50i->50p vain sen takia että SD-kanavat jää pois. Onko sulla parempaa tietoa aiheesta?

jorma k kirjoitti:
Ilmeisesti kaapeliverkossa ei säästellä bittivirrassa, omat kokemukset antennin kautta DNA:n lähettämänä.

Viimeiksi kun katoin boksin tallentamaa matskua niin sellaista 8 Mbps 1080 matskulle. Kyllä se riittää aika hyvin.

jorma k kirjoitti:
Saisko tähän tarkennusta? Käsittääkseni vain DNA näyttää YLE:n HD kanavia ilmaiseski antenniverkossa (vaatii oman antennin). Digita lopetti niiden lähetyksen, vaativat YLE:ltä lisää rahaa.

No emmä muuta tiedä kuin sen että Fiskarsin antenni on Digitan ja sieltä tulee mun töllöön kanapaikoilla 21, 22 ja 24 YLE ja Nelonen HD:na. Sen teknistä laatua en osaa arvioida 24" telkkarista mutta selkeästi terävämpää kuin kanavat 1,2 ja 4. Pitääkö mun vielä kuvata sitä telkkari jossa nuo kanavapaikat näkyy jotta uskotaan?

Ensi viikolla muutto kaapelin turvasta omakotitaloon jossa pelkkä antenni. Jännä nähdä mitä HD-kanavia näkyy...

Viimeinen muokkaaja, Kim pvm 21.07.2017 20:18, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 21.07.2017 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:

Näkyykö tuo nelonen sulla antennin kautta, vaiko jotain muuta reittiä pitkin.

No ei täällä korvessa mitään kaapeleitakaan ole. Lähin vanha puhelinkaapeli on kai 2 km päässä ja lähin sähkökaapeli on 4 km päässä. Otanko kuvan myös tuosta antennista mitä pitkin se HD tulee? Smile

Viimeinen muokkaaja, Kim pvm 21.07.2017 20:06, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 21.07.2017 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D3X kirjoitti:
MTV ja YLE kuvataan maakunnissa edelleen 576i SD kuvana.

Niin siis uutis/ajankohtaisohjelmien insertit.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 21.07.2017 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

seepukka kirjoitti:
lomitushan on alun alkaenkin ollut paska systeemi ja tuotu kuvamaailmaan vain ja ainoastaan sen takia että tv-lähetyksessä kuva pystyttäisiin siirtämään vastaanottajalle puolta pienemmällä kaistanleveydellä koska lähetetään vain puolet kuvasta kerrallaan.

Ei todellakaan ollut paska systeemi 1950-luvulla. Päinvastoin aivan loistava systeemi kun analogiset näyttölaitteet (putkitelkkari) olivat myöskin tavallaan natiivisti lomitettuja.

Lomitus olisi pitänyt unohtaa kun siirryttiin digiaikaan. Aikoinaan BBC tappeli viimeiseen asti sen puolesta että Euroopan HD lähetysstandardiksi tulisi 720p50 eikä 1080i50. BBC hävisi tuon taiston.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 21.07.2017 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kortti Pekka kirjoitti:

Meillä näkyy yle hd niin hyvin, että on vaikea kuvitella minkä parannuksen lomittamaton kuva tuo. Oman videokameran 50p ei pääse lähellekkään ylen laatua, vaikka hyvää kuvaa tekeekin.

Ehkä kameroissa ja TV:ssäkin on eroja, isommissa TV:ssä erot näkyvät selvemmin.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 21.07.2017 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:

Kuinka tuo päivämäärä liittyy kuvanlaatuun? En ole kuullut että lähetysstandardi muuttuisi 50i->50p vain sen takia että SD-kanavat jää pois. Onko sulla parempaa tietoa aiheesta?

Ei ole, hölmöyttäni vaan automaattisesti oletin niin olevan.

jorma k kirjoitti:
Viimeiksi kun katoin boksin tallentamaa matskua niin sellaista 8 Mbps 1080 matskulle. Kyllä se riittää aika hyvin.

Joo kaikki on suhteellista,
mun kamera tallentaa 50Mbps, tää siis Kortti Pekalle

Lainaus:

No emmä muuta tiedä kuin sen että Fiskarsin antenni on Digitan ja sieltä tulee mun töllöön kanapaikoilla 21, 22 ja 24 YLE ja Nelonen HD:na. Sen teknistä laatua en osaa arvioida 24" telkkarista mutta selkeästi terävämpää kuin kanavat 1,2 ja 4. Pitääkö mun vielä kuvata sitä telkkari jossa nuo kanavapaikat näkyy jotta uskotaan?

Mä vaan ihmetteln kun, tuolta
http://www.nelonen.fi/hd
en antennin kautta manintaa löytänyt, on maininta IPTV => tuleeko sulla netin kautta?

Lainaus:

Ensi viikolla muutto kaapelin turvasta omakotitaloon jossa pelkkä antenni. Jännä nähdä mitä HD-kanavia näkyy...

Jos sulla on myös, VHF- antenni saat DNA:n kautta ilmaiseksi YLE 1,YLE 2, Yle Teema & Fem HD. Maksukortilla sitten kanavia riittää.

Jos jostain ihmesyystä saat MTV3 ja Nelosen pelkällä antennilla näkyviin ilmaiskanavilta kerro minullekin.
Näytä käyttäjän tiedot
Kortti Pekka

LähetäLähetetty: 21.07.2017 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Kortti Pekka kirjoitti:

Ehkä kameroissa ja TV:ssäkin on eroja, isommissa TV:ssä erot näkyvät selvemmin.

Totta. Myös havaitsijoissa on eroja.

Ot. katselin juuri kalevan kisoja yle Hd:lta. juoksut oltiin kuvattu kameralla ja kenttälajit luultavasti perunalla.

Kameran väriavaruus on paljon näkyvämpi juttu kuin lomitettu tai lomittamaton lähetys, jälkimmäistä tuskin moni pystyy edes erottamaan?
Näytä käyttäjän tiedot
karjala67

LähetäLähetetty: 21.07.2017 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys foorumilaisille näin ensimmäisen viestini myötä.

En osaa sanoa antenniverkoista mitään, mutta ainakin Elisan kaapelissa näkyvät meillä ylen 1 ja 2 hd ja mtv3 hd ja nelonen hd ilmaiseksi. Näistä ainakin ylen studiossa kuvatut ohjelmat ja pääosin kunnon kalustolla kuvatut urheiluohjelmat ovat mielestäni laadultaan todella korkealuokkaisia. Vastaavasti esim jotkut alueuutisiin kuvatut pätkät ihan käsittämätöntä kuraa. TV:ni on 49 tuuman 4k.

Yleisesti ottaen olen tämän uuden töllön myötä vasta tajunnut miten eritasoista materiaalia sieltä tulee. Ennen ajattelin vain että kaikki tv:stä tuleva on toki sitä "ammattilaatua". Ohjelmien sisällön taso sitten eri asia..
Näytä käyttäjän tiedot
1509

LähetäLähetetty: 22.07.2017 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

YLE on nyt lomilla ja ohjelmatarjonta on, mitä arkiston nurkista sattuu löytymään.
Ihan kokeeksi tein vertailun; kuvasin tiedostomuodossa AVCHD ja tallennusasetuksella 50i pienen pätkän ja heti perään vastaavan AVCHD 50p pätkän. Kameran kaikissa muissa tiedostomuodoissa oli talletusasetuksina vain p, AVCHD :sta löytyi myös 50i ja 100i. Kuvauksen 50i editoin Platinumilla MP4 tiedostoksi koska siitä löytyi tuontiasetus 50i, kun taas kuvaus 50p täytyi tehdä MEPillä koska siitä löytyi vain tuontiasetus p. MEP illä tehdyn kuvauksen tiedostokoko on lähes kaksinkertain Platinumille tehtyyn verrattuna. Kuvaukset katsoin UHD-telkkarista. Kuvauksen 50p laatu on hyvin selvästi parempi kuin 50i. Nyt vain ihmettelen miksi tätä i:tä yleensä enää käytetään.
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kuvaus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa