Etusivu arrow Keskustelut
Audiotallennin videokameran mikrofonina

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Al Modo Vaar

LähetäLähetetty: 31.10.2018 20:07    Viestin aihe: Audiotallennin videokameran mikrofonina Vastaa lainaamalla viestiä

Hei

Jos ymmärsin mainoksen oikein, voisi Olympus LS-P4 audiotallenninta käyttää myös videokameraan liitettäväna mikrofonina. Onko kenelläkään kokemusta noista audiotallentimista? Tallennin tulisi pääasiassa muuhun käyttöön, mutta lisänä voisi videoihin saada äänimateriaalia muutenkin kuin kameran käydessä.
Näytä käyttäjän tiedot
Keijoski

LähetäLähetetty: 01.11.2018 01:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikkia audiotallentimia voi käyttää kameroiden kanssa. Ne voi kytkeä kenkään, tai erilaisilla varsilla Rigiin, jalustaan jne. Näillä sanelintyyppisillä tallentimilla pärjää sisätiloissa läheltä kuvattaessa. Vakavaan nauhoittamiseen harkitsisin esimerkiksi Zoom H6 nauhurin ostamista. Se on toki kalliimpi, mutta videokäytössä omien kokemusten mukaan verrattoman hyvä. Sillä voi tehdä myös videoihin lukijan osuudet ja käyttää sellaisenaan haastatteluihin, luonnon äänien tallentamiseen jne.
Näytä käyttäjän tiedot
seepukka

LähetäLähetetty: 01.11.2018 09:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse olen käyttänyt making of -tyyppisissä kuvauksissa ja haastatteluissa aika paljon GH4-kameraa ja H6-tallenninta. Toimii ihan ok.
H6 alkaa olla aika isokokoinen jo kameran päällä pidettäväksi (omassa käytössä se on yleensä ollut joko rigissä kiinni varren päässä tai sitten ihan erikseen kameralaukun päällä) ja käsittelyäänet tulee kameraan suoraan liitetyssä tallentimessa helposti mukaan ääneen niin kannattaa vaihdella tilanteen mukaan miten tallenninta pitää mukana, onko se kameran päällä vai jossain laukun päällä erikseen jne.
Jos äänittää pelkästään erillisillä mikrofoneilla (esim. langaton nappimikki sekä puolihaulikkomikki ja tallentimen oma mikki on vain varmuuden vuoksi päällä) niin silloin niistä käsittelyäänistä ei ole niin väliä Smile

Erillisen tallentimen suurin etu on mielestäni nimenomaan se että sitä ei TARVITSE pitää kameran päällä tai lähellä kameraa vaan sen voi sijoitella tilanteen mukaan aina tarvittavaan paikkaan. Siksi leffoissakaan ääniä ei tallenneta suoraan kameraan (paitsi langattomasti joku perus referenssiraita joka auttaa dailiesien tekemistä) kun on paljon käytännöllisempää että äänittäjä+puomittaja(t) pääsee liikkumaan vapaasti äänityksen kannalta parempaan paikkaan joka yleensä on jossain sivulla kauempana kamerasta ja lähempänä kohdetta jota kuvataan
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 01.11.2018 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

seepukka kirjoitti:
itse olen käyttänyt making of -tyyppisissä kuvauksissa ja haastatteluissa aika paljon GH4-kameraa ja H6-tallenninta. Toimii ihan ok.
H6 alkaa olla aika isokokoinen jo kameran päällä pidettäväksi

Joo toi on hyvä. Zoomilla on tullut mielenkiintoinen uutuus
https://www.youtube.com/watch?v=QJVhH5WQ6es
ainakin kevyt ja pienikoinen sekä toimii USB-virallakin. Kanavien määrä tossa on mulle?

Mulle on kameran mikki pääosin riittänyt. Tallenninta käytän lähinnä varmisteluun ja siihen "kaukosioitteluun" minustakin tärkeä ominaisuus.

Joskus pidän tallenninta rintataskussa, varsinkin jos kaipaan vain varmistusta kameran sijainnin äänille.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Äänitys ja äänen käsittely Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa