Etusivu arrow Keskustelut
Tietone 4k editointiin
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jorma k

LähetäLähetetty: 19.05.2019 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jemuli kirjoitti:
Harmi kyllä jos ei emolla pysty yhtään kellottamaan. Tosin kyl vakionakin varmasti pärjää. Kiitos vinkistä muisteihin liittyen.

Kokeilemallahan sen sitten näkee, prossu hidastuu jos se lämpenee liikaa.
Entiseesi vertattaessa FullHD editointi on mukavan nopeaa.

Kerro sitten miten toimi ja saatko ton IntelGPU:n toimimaan myös GTXnäytönohjaimesi liitännän kautta.

http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=371312
viestissä 19.02.2019 17:44 näet muistin vaikutuksesta esimerkin
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 19.05.2019 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1509 kirjoitti:
Minulla on vuoden vanha emolevy MSI Z370-A PRO, Joidenkin testien mukaan MSI antaa prossulle paksuinta (1,2 V) virtaa vertailussa olleisiin vastaaviin Asus ja Gigabyten emolevyihin nähden. Miinuksena pidettiin, että prossun lämmöt olivat hieman koreammalla kuin toisilla mutta toisaalta prossu toimii myös tehokkaimmin. Minun prossu i7-8700K, 3,70 GHz kellottaa 4,300 GHz. Muistia on 2 x 8 GB DDR4 2400MHz, enkä ole missään vaiheessa huomannut, että muistin tarve olisi yli 10GB vaikka ole käyttänyt monia eri editointiohjelmia kuvauksissa 4K 128000 kbps.

Emon Biossissa voit noita virtoja määrätä (kellottaessa maksimiin niitä on pakko muuttaa), mutta se vaatii jo enemmän osaamista.
Sekä koneen saa osaamaton noita "virtaasetuksia" säätäesään helposti jumiin.

Yleensä epäillään, että komponettien ikä lyhenisi kovimmilla lämmöillä, käytännön merkitys on sitten?
Näytä käyttäjän tiedot
1509

LähetäLähetetty: 19.05.2019 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ollut kovinkin huolissani prossun lämmöstä kun se nousee kovassa rasituksessa +76°, mutta ei juuri ylemmäs. Tällöin prossutuuletin pyörii lähes maksimikierroksilla noin 650 rpm. Tehostin kotelon tuuletusta lisätuulettimilla, jolloin prossun lämmöt pysyivät entisellään mutta sen tuulettimen kierrokset laskivat. ”Normaali oloissa” ja kevyessä editoinnissa prossun lämmöt ovat hyvinkin +30° - +50°. Minulle on monelta taholta vakuutettu, että kun minun prossun lämmöt pysyvät alle +80° ei ole mitään hätää, sen on normaalia. Voidaan myös olettaa, että tälläkin saralla on jotain kehitystä tapahtunut kun prossujen tehot ovat moninkertaistuneet aikaisempiin.

LähetäLähetetty: 19.05.2019 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1509 kirjoitti:
Olen ollut kovinkin huolissani prossun lämmöstä kun se nousee kovassa rasituksessa +76°, mutta ei juuri ylemmäs. Tällöin prossutuuletin pyörii lähes maksimikierroksilla noin 650 rpm. Tehostin kotelon tuuletusta lisätuulettimilla, jolloin prossun lämmöt pysyivät entisellään mutta sen tuulettimen kierrokset laskivat. ”Normaali oloissa” ja kevyessä editoinnissa prossun lämmöt ovat hyvinkin +30° - +50°. Minulle on monelta taholta vakuutettu, että kun minun prossun lämmöt pysyvät alle +80° ei ole mitään hätää, sen on normaalia. Voidaan myös olettaa, että tälläkin saralla on jotain kehitystä tapahtunut kun prossujen tehot ovat moninkertaistuneet aikaisempiin.

Prossu pudottaa kellotaajuuttaan kun sen lämmöt nousee, joten sen kyllä pitäisi normaaliasetuksilla hyvin kestää.
Näytä käyttäjän tiedot
Jemuli

LähetäLähetetty: 19.05.2019 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Jemuli kirjoitti:
Harmi kyllä jos ei emolla pysty yhtään kellottamaan. Tosin kyl vakionakin varmasti pärjää. Kiitos vinkistä muisteihin liittyen.

Kokeilemallahan sen sitten näkee, prossu hidastuu jos se lämpenee liikaa.
Entiseesi vertattaessa FullHD editointi on mukavan nopeaa.

Kerro sitten miten toimi ja saatko ton IntelGPU:n toimimaan myös GTXnäytönohjaimesi liitännän kautta.

http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=371312
viestissä 19.02.2019 17:44 näet muistin vaikutuksesta esimerkin

Juu, kerrotaan.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 30.05.2019 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilasin äskettäin uuden työkoneen. Kuvien javideoiden editointia:

i9-990K
Asus Prime Z390
Noctua NH-D15S
G.Skill DDR4 3200 Mhz 4x16GB
Fractal Design Define R6 kotelo
Intel 2 TB M.2 x 2
Seasonic 850W

Tarkoituksella en vielä ostanut näytönohjainta. Aion vertailla vanhan koneen GTX 970 prossun omaan näyttikseen Lightroom, Premiere ja Vegas käytössä. Jos 970 nopeuttaa aikajanan toimintaa UHD matskulla niin ostan jonkun uuden näyttiksen. Renderöintiajat ovat minulle merkityksettömiä kun teen 2-3 min pätkiä jotka rendautuu 10 minuutissa.

9v vanha i7-960 kone toimii muuten vielä hyvin mutta emon maks. 24 GB muisti tulee vastaan sekä Lightroomilla että Premierellä.

Kim
Näytä käyttäjän tiedot
1509

LähetäLähetetty: 31.05.2019 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan Kim vielä hengissä. Olen vain ihmetellyt kun ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään.
Ihmettelen vain kovin tätä koneen suurta muistitarvetta. Jos ohjelma toimii oikein, niin minun käsityksen mukaan ohjelman käynnistyessä se lataa muistiin tarvitsemansa määrän ohjelmaa, 2 - 5 GB ja pyörii sitten siinä. Esim renderöinnissä ohjelma ottaa maateriaalia levyltä, käsittelee sitä ja kirjoittaa valmiin tavaran takaisin levylle, joten sen ei pitäisi viedä merkittävästi enempää muistitilaa. On sitten toinen juttu, jos on useampi ohjelma yhtäaikaa käynnissä, niin silloinhan muistitilan tarve kasvaa.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 31.05.2019 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k pitää mut täällä hengissä kun se ei osaa kommunikoida sähköisesti muuta kuin tän foorumin yv kautta Smile

En osaa sano onko ongelma käyttöjärjestelmän vaiko Adoben mutta se on varmaa että muisti loppuu. Kun viisarissa on Win7ssa 23,5 GB niin ohjelma jäätyy käytännössä ihan täysin. Ei tapahdu Lightromilla Mäcillä ainakaan niin herkästi, mutta winukassa kun on 20 kpl 24 Mpix HDR kuvaa joita pensselöi niin muistia menee järkyttävästi. Premieressä pitää olla aika paljon plugareita nin saa sielläkin muistin loppumaan. Ei ole ongelma peruspenan lomavideon leikkuussa.

Uudet osat ovat kaikki Apple yhteensopivia ja tarkoitus tehdä Hackintosh ja vertailla kummalla, win10 vai OSX Mojave, toimii Adoben softat ripeämmin.

Kim
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 31.05.2019 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
jorma k pitää mut täällä hengissä kun se ei osaa kommunikoida sähköisesti muuta kuin tän foorumin yv kautta Smile
Smile

Mitä mallia tuo uuis emolevysi on Asus Prime-P Z390 vai Asus Prime-A Z390
Lainaus:

En osaa sano onko ongelma käyttöjärjestelmän vaiko Adoben mutta se on varmaa että muisti loppuu. Kun viisarissa on Win7ssa 23,5 GB niin ohjelma jäätyy käytännössä ihan täysin. Ei tapahdu Lightromilla Mäcillä ainakaan niin herkästi, mutta winukassa kun on 20 kpl 24 Mpix HDR kuvaa joita pensselöi niin muistia menee järkyttävästi. Premieressä pitää olla aika paljon plugareita nin saa sielläkin muistin loppumaan.

Vaikuttaisi siltä, että Premiere/Adobe ei osaisi optimoida (eli ei vapauta sitä välillä) muistin käyttöä, jos 60 Mt kuvat saa muistin loppumaan.

Muistelen, jostain lukeneeni että Premiere käyttäisi Intelin GPU:a, jolloin se ei hyötyisi niin paljon GTX- korteista. Siellä ollee jotain asetuksia, miten Intelin GPU:n saa käyttöön. Eli se sun GTX-970 riittäisi sen kanssa? Kokeilemallahan sen sitten näkee. GTX:n hyöty ollee ohjelmakohtainen.

Lainaus:

Ei ole ongelma peruspenan lomavideon leikkuussa.

Mä en ole koskaan saanut edes 5Gt käyttöön, vaikka Win 7 koneessakin on 16Gt. Ei ole noita ammattiohjelmia.

Lainaus:

Uudet osat ovat kaikki Apple yhteensopivia ja tarkoitus tehdä Hackintosh ja vertailla kummalla, win10 vai OSX Mojave, toimii Adoben softat ripeämmin.

Kerro täälläkin mihin tulokseen tulit
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 31.05.2019 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mallia A joka on tuplasti kalliimpi.

Mä taasen veikkaan että muistin vapautuksen ongelmallisuus liittyy käyttikseen eikä Adobeen. XP ja win7 on ihan paskoja muistin vapautuksessa. OSX on ainakin ennen win10 osannut aina sen homman paremmin. Mutta sekin selviää nyt kun pääsen testaa samoja ohjelmia samalla koneella sekä win10llä ja Mojavella.

Nyt muistat kyllä ihan väärin. Premiere hyödyntää nVidian näyttksiä hyvinkin paljon plugareiden realiaikaiseen toistoon ilman rendausta aikajanalla ja rendaukseen ainakin h.264 koodekilla. Eri asia sitten on että koenko että siitä on riittävästi hyötyä juuri mun käytössä. Ongelmaksi muodostunee myös se että Apple taasen ei tee ajureita nVidialle joten sitten jos Hackintoshia meinaa käyttää niin pitäisi olla AMD. En osaa sanoa onnistuuko se että koneessa on nVidia kiinni koneessa mutta Hackintosh käyttäisi prossun näyttistä?

Täytyy raporttia laittaa jos muistaa eksyä tänne taas seuraavan 5 vuoden aikana Smile

Kim
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 01.06.2019 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kim kirjoitti:
Mallia A joka on tuplasti kalliimpi.

Tuo on selvästi asiallisenpi, kellotuksen kannalta siinä on huononko virransyötön jäähdytys. Tosin ei tuo prossu kovin merkittävästi kellotu.
Lainaus:

Mä taasen veikkaan että muistin vapautuksen ongelmallisuus liittyy käyttikseen eikä Adobeen. XP ja win7 on ihan paskoja muistin vapautuksessa. OSX on ainakin ennen win10 osannut aina sen homman paremmin. Mutta sekin selviää nyt kun pääsen testaa samoja ohjelmia samalla koneella sekä win10llä ja Mojavella.

Nyt muistat kyllä ihan väärin. Premiere hyödyntää nVidian näyttksiä hyvinkin paljon plugareiden realiaikaiseen toistoon ilman rendausta aikajanalla ja rendaukseen ainakin h.264 koodekilla. Eri asia sitten on että koenko että siitä on riittävästi hyötyä juuri mun käytössä. Ongelmaksi muodostunee myös se että Apple taasen ei tee ajureita nVidialle joten sitten jos Hackintoshia meinaa käyttää niin pitäisi olla AMD. En osaa sanoa onnistuuko se että koneessa on nVidia kiinni koneessa mutta Hackintosh käyttäisi prossun näyttistä?
Luulis ainakin emon näytön liittimen kautta onnistuvan. Ehkä myös GTX:n kautta. Tuossa on eri bios kuin mulla.
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 01.06.2019 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Tuo on selvästi asiallisenpi, kellotuksen kannalta siinä on huononko virransyötön jäähdytys. Tosin ei tuo prossu kovin merkittävästi kellotu.

Ensin meinasin Asus ROG MAXIMUS emoa laittaa mutta sen integroitu äänipiiri on ongelmallisempi Haxkintoshin kannalta, ja sitten kun tosiaan ei ole tarkoitus kellottaa niin valinta osui tuohon.
Näytä käyttäjän tiedot
Fujilla

LähetäLähetetty: 07.06.2019 02:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Kim"][quote="jorma k"]Tuo on selvästi asiallisenpi, kellotuksen kannalta siinä on huononko virransyötön jäähdytys. Tosin ei tuo prossu kovin merkittävästi kellotu.[/quote]
Ensin meinasin Asus ROG MAXIMUS emoa laittaa mutta sen integroitu äänipiiri on ongelmallisempi Haxkintoshin kannalta, ja sitten kun tosiaan ei ole tarkoitus kellottaa niin valinta osui tuohon.[/quote]

Miksei eMac ja natiivi OSX?
Näytä käyttäjän tiedot
Kim

LähetäLähetetty: 09.06.2019 18:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Fujilla"Miksei eMac ja natiivi OSX?[/quote]

Noh, tuota. Mistä aloittaisin? En tiedä mikä on eMac, mutta jos tarkoitit iMaccia niin en halua konetta jota en voi laajentaa niin kuin haluan, enkä halua vain 27” näyttöä, eikä varsinkaan 5k:na. Premieressä ainakin on raportotoitu ongelmia reson skaalauksessa ja 5k 27 tuuman koossa on aivan liian pieni. Sitten en halua tukea yhtiötä yhtään joka rampauttaa tahallaan vanhoja koneita vain sen takia että ostaisin uusia. Mulla on 2 vanhaa mäcciä joissa ei ole mitään rautavikaa mutta alkuperäinen käyttis ei enää toimi vaikka sen koittaa asentaa uudestaan. Toinen eka musta macbook ja toinen vanha iMac jonka sain joskus. Molemmissa 10.5 jonka Apple on tehnyt toimimattomaksi. Molemmissa toimii windows XP ihan loistavasti. Ja jos vielä syitä haluat niin en halua maksaa tehosta enempää kuin on tarpeellista. Uuden macbook pron hinta lähtee 5 tonnista eikä sillä vielä saa samaa käytännön tehoa (Xenon prossun lisäytimet ei anna yhden ohjelman ajolla vastaavaa tehoa kuin i9) kuin nykyinen uusi kone joka maksoi 2200e. Oliko tossa tarpeeksi syitä?
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Tietokoneet, niiden liitännät ja varusteet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa