Etusivu arrow Keskustelut
Sony CX625 Digivideokameraa hankkimassa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nisukka

LähetäLähetetty: 26.06.2019 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
nisukka kirjoitti:

zoomaukseen tarpeeton...samaa mieltä. mutta aukonsäätöön toimiva. Vai kuvaako porukka automaattisella aukonsäädöllä? vai kannattaako säätely tehdä itse, niin ei automaatti pääse tekemään ylivalotettua kuvaa. Se on vaan sitten jatkuvaa ruuvaamista siitä säätöpyörästä Smile

Nää on osin makuasioita, mutta itse kuvaan pääosin automaatilla. Minusta kameran automatiikka toimii fiksusti eikä reakoi liian nopeasti valaistuksen muutokseen, mutta kuitenkin huomioi muutoksen. Useimmille se riittää, kyllä käsisäädöilläkin joutuu kompromisseihin taipumaan hankalissa valaistusolosuhteissa. Kun antaa automatiikan hoitaa jää itselle aikaa paremmin huomioida mitä kuvan ulkopuolella tapahtuu.

Eli siis kuvaat manuaalilla, mutta säädät manuaalisesti vaan shutterin oikeeseen eli öbaut 1/50:een? Ja sitten white balance ja aukon koko automaattiasetuksella?

Itse huomasin tossa juhannuksena että kun kuvasin manuaalilla, jotta sain shutterin lukittua 1/50 niin lintua kuvatessa mökillä suht pilvisellä säällä, kuva ylivalottui harmillisesti. Siinä olisi pitänyt käyttää manuaali aukon säätöä jotta valotusta ois saanu pienennettyä. Ja tietysti zoomatessa aukon perään pitää vähän kattella koska kauemmas zoomatessa aukkoa pitää kasvattaa.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 26.06.2019 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nisukka kirjoitti:

Eli siis kuvaat manuaalilla, mutta säädät manuaalisesti vaan shutterin oikeeseen eli öbaut 1/50:een? Ja sitten white balance ja aukon koko automaattiasetuksella?

Itse huomasin tossa juhannuksena että kun kuvasin manuaalilla, jotta sain shutterin lukittua 1/50 niin lintua kuvatessa mökillä suht pilvisellä säällä, kuva ylivalottui harmillisesti. Siinä olisi pitänyt käyttää manuaali aukon säätöä jotta valotusta ois saanu pienennettyä. Ja tietysti zoomatessa aukon perään pitää vähän kattella koska kauemmas zoomatessa aukkoa pitää kasvattaa.

Yleensä annan kameran hoitaa kaiken säätämisen. Zoomauksen ja kameran käännön hoidan itse Smile Jos katsot noita mun Youtubessa olevia RC-lenkonevidoita näet miten kamera homman hoitaa. Jos pieni osa palaa puhki kuvasta niin antaa palaa vain, kunhan yleisilme on OK. En tykkää tummasta kuvasta.

Tuota HDR-tilaa olen vain testannut, enkä siitä niin suurta hyötyä ole kokenut saavani, värivaloilla pitää (kiitos japiipon) vielä sopivassa saumassa testailla.
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 26.06.2019 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nisukka kirjoitti:
Ja sitten white balance ja aukon koko automaattiasetuksella?

Värien muuttuilu itsestään voi olla pahimmillaan harmillisen näköistä, wb:n lukitsemalla väri ainakin pysyy samana ja mahdollisen pienen sävyvirheen voi helposti korjata jälkeenpäin kun se ei vaihtele.

jorma k kirjoitti:
Yleensä annan kameran hoitaa kaiken säätämisen. Zoomauksen ja kameran käännön hoidan itse Smile

Jep, harrastajana (jollainen minäkin olen) saa itse valita mieleisensä tyylin eri tilanteisiin, ammattilaiset joutunevat useammin noudattamaan tilaajan vaatimuksia ja panostamaan viimeistelyynkin enemmän.
Näytä käyttäjän tiedot
nisukka

LähetäLähetetty: 26.06.2019 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
nisukka kirjoitti:

Yleensä annan kameran hoitaa kaiken säätämisen. Zoomauksen ja kameran käännön hoidan itse Smile Jos katsot noita mun Youtubessa olevia RC-lenkonevidoita näet miten kamera homman hoitaa. Jos pieni osa palaa puhki kuvasta niin antaa palaa vain, kunhan yleisilme on OK. En tykkää tummasta kuvasta.

Tuota HDR-tilaa olen vain testannut, enkä siitä niin suurta hyötyä ole kokenut saavani, värivaloilla pitää (kiitos japiipon) vielä sopivassa saumassa testailla.

Kuvaatko siis täysin automaattimoodilla(eli siis se kuvausmoodi joka on ihan vasemmassa ylänurkassa)? Mua häiritsee siinä moodissa toi tökkivä motionblurri. Manuaalilla oon huomannu että huomattavasti jouhevampaa kuvaa tulee kun lukitsee shutterin siihen 1/100. Vihaan tökkivää kuvaa 😀
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 26.06.2019 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nisukka kirjoitti:

Kuvaatko siis täysin automaattimoodilla(eli siis se kuvausmoodi joka on ihan vasemmassa ylänurkassa)? Mua häiritsee siinä moodissa toi tökkivä motionblurri. Manuaalilla oon huomannu että huomattavasti jouhevampaa kuvaa tulee kun lukitsee shutterin siihen 1/100. Vihaan tökkivää kuvaa 😀

Kyllä, en ole tuohon kiinnittänyt huomiota/huomannut. TV:ssä on niin hyvät kuvanparannuspiirit ja YouTubeen joutuu muutenkin lataamaan heikompilaatuista kuvaa. Paitsi 25p 4K-kuvassa pätkimisen joskus havaitsee nopeassa liikkeessä. En juurikaan 4K:na kuvaile
Näytä käyttäjän tiedot
nisukka

LähetäLähetetty: 26.06.2019 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä onko plasebo efekti, mutta jotenkin tuntuu että kun imovieen heittää mp4 muodossa kuvatut pätkät ja sitteen tekee niistä yhden filun, niin sen lisäksi että koko pienenee huomattavasti niin ehkä myös liiketoisto paranee.
Tästä puheenollen, minkäslainen tuo imovie on pakkaajana? itellä ainakin toistaiseksi se riittää. saa trimmattua, säädettyä ääntä ja niin edelleen. Raiskaako tuo Imovie kuinka pahasti laadullisesti? vai pitääkö suoraan siirtyä final cut pro:hon? (käytössä siis vuoden 2018 27" imacci). Näyttää muuten huomattavasti sulavammalta telkkarista katsoen tollanen 25fps 4k video kun tietokoneelta. Tosin, en tiedä onko tämä VLC player oikea työkalu videoiden katsomiseen?
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 27.06.2019 06:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nisukka kirjoitti:
Näyttää muuten huomattavasti sulavammalta telkkarista katsoen tollanen 25fps 4k video kun tietokoneelta.

Ehkäpä sinullakin on liiketoistoa automaattisesti paranteleva TV kuten jorma k:lla?

nisukka kirjoitti:
Tosin, en tiedä onko tämä VLC player oikea työkalu videoiden katsomiseen?

On, muttei varmaan paras tai kevein, joten raskaampien videoformaattien ja kovien bittivirtojen tiedostot saattavat nykiä, ellei prosessoriteho riitä sille. Se tuli aikoinaan suosituksi siksi, kun siinä oli sisäänrakennettuna koodekit monille formaateille, jotka useilla muilla sen ajan playereilla olisivat vaatineet koodekkipakettien asentamista koneelle. Itse käytän paljon myös MPC-HC:tä, mutten tiedä, onko sitä Macille (miten muuten sen oma qt player toistaa samat videot?). Muitakin playereita on, joten näiden ja niiden käyttäjiltä olisi mukava kuulla kokemuksia vaikkapa erillisessä ketjussa.
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 01.07.2019 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

japiippo kirjoitti:

On, muttei varmaan paras tai kevein, joten raskaampien videoformaattien ja kovien bittivirtojen tiedostot saattavat nykiä, ellei prosessoriteho riitä sille.

Siellä saattaa olla taustalla pyörimässä joitain Windowsin prosesseja, jotka vievät vielä lisää prossutehoja. Varsinkin vanhemilla prossuilla tulee ongelmaksi
Lainaus:

Itse käytän paljon myös MPC-HC:tä, mutten tiedä, onko sitä Macille (miten muuten sen oma qt player toistaa samat videot?).

Onko se parempi kuin VLC-player?
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 02.07.2019 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
japiippo kirjoitti:
Itse käytän paljon myös MPC-HC:tä, mutten tiedä, onko sitä Macille (miten muuten sen oma qt player toistaa samat videot?).

Onko se parempi kuin VLC-player?

Joissakin asioissa on, joissakin ei, eli molemmissa on omat puutteensa ja hyvät puolensa, kuten tietokonemaailmassa tuppaa usein olemaan. Moniin muihinkin asioihin minulla on useampia eri ohjelmia ja jopa samasta ohjelmasta eri versioita, joissa kussakin omat, erilaiset buginsa ja hyvät puolet jne. Makuasioita ne tietysti lisäksi ovat, karkkilookkia haluava kiertänee esim. VLC:n kaukaa (sehän oli alunperin tarkoitettu videon striimaamiseen koneelta toiselle lanissa).
Näytä käyttäjän tiedot
jorma k

LähetäLähetetty: 02.07.2019 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

japiippo kirjoitti:
Makuasioita ne tietysti lisäksi ovat, karkkilookkia haluava kiertänee esim. VLC:n kaukaa (sehän oli alunperin tarkoitettu videon striimaamiseen koneelta toiselle lanissa).

Onkos sulla esimerkkejä eroista ja käytätkö uusimpia versioita?
Näytä käyttäjän tiedot
japiippo

LähetäLähetetty: 03.07.2019 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jorma k kirjoitti:
Onkos sulla esimerkkejä eroista ja käytätkö uusimpia versioita?

Melko uusia, mutten nyt yhtenään ole päivittämässä. Eroa on esim. käyttöliittymän toiminnoissa (makuasioita) ja sävyalueen oikein toistossa, että millä asetuksilla onnistuu oikein, vai onnistuuko millään, eli esim. laajentaako 16-235-alueen 0-255-välille kahteen kertaan peräkkäin, jolloin ääripäät leikkautuvat kokomustiksi/valkoisiksi lätäköiksi, sekä tekeekö chromalle pehmennyksen kuten pitäisi, vai ei. Lisäksi joissain tapauksissa on jokin ohjelma joillain asetuksilla tehnyt väärän värimuunnoksen (tai sitten oikean, mutta kahteen kertaan peräkkäin?), jolloin värit hieman muuttuvat omituisiksi, esim. vaaleat alueet pastellinsävyisiksi ja kirkkaanpunainen hieman oranssiksi. Tätä viimeistä ei ole materiaalista riippuen aina helppo huomata. Yms. jne.
Näytä käyttäjän tiedot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digivideo Foorumin päävalikko -> Kamerat ja kuvausvälineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Sivu 5 Yht. 5

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa