Analogisten videoiden digitointi

Yleiskeskustelu alue on suljettu uusilta viesteiltä. Vanhoja voi selata edelleen.
vaariskoski

Analogisten videoiden digitointi

Viesti Kirjoittaja vaariskoski » 30.03.2003 19:47

Pitäisi digitoida suurempi määrä eli kaikki vanhat 8mm vhs-nauhat mini-Dv-kaseteille. Onkohan laadussa eroa jos konvertoi 1. nauhat suoraan kameralta kameralle verrattuna 2. erillisiin korvertointi"bokseihin" tai 3. kaappaamalla TV kortilla kiintolevyllä AVI-muotoon ja muuttamalla ne ohjelmallisesti DV-muotoon Premierellä ? Entä onko DV-kameroiden laadussa tehdä muunnos oleellisia eroja ? Miten homma kannattaisi laadukkaasti tehdä ?
Jarmo

Jari P
Viesti:

Re: Analogisten videoiden digitointi

Viesti Kirjoittaja Jari P » 30.03.2003 21:58

Kahta tapaa olen käyttänyt analogisten ( 8mm ) nauhojen
kanssa:

Saan tarvittaessa lainalle vanhan Sony TRV110 kameran (D8)joka siis
osaa toistaa myös 8/Hi8 nauhoja. Mikäli olen tarvinnut jonkun
tietyn pätkän projektiin olen siirtänyt 8 mm materiaalin DV muotoon suoraan kamerasta FW:lla kovalevylle.

Toinen mitä olen tehnyt on , siirtänyt FW:lla suoraan kamerasta
kameraan eli TRV110 - Sony VX2000 eli muuntanut 8 mm - miniDV
muotoon.

Aivan tyytyväinen olen ollut kuvanlaatuun näin.

Jari

Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä » 31.03.2003 09:21

Itse kun kyselin VHS nauhojen muutamisesta digimuotoon niin parhaaksi vaihtoehdoksi nousi ajaminen digikameran läpi.
Perusteena oli, että useimmiten digikameroiden A/D-muunnos on laadukkaampi kuin yleisten TV-korttien.
Irrallisista konverttereista en osaa sanoa mitään mutta rinnastaisin ne noihin digikameroihin.

Hannu

Skaffa

Viesti Kirjoittaja Skaffa » 31.03.2003 14:31

Moro

Itse olen ajellut VHS- ja Beta-nauhoja kovalevylle Atin kortin kautta. VHS nauhan laatu ei riitä kortin laadun ylittämiseen. Beta-nauhuri on 25-tuotta vanha Sony josta saa vain mono äänen ja komposiittivideon ulos eli sielläkin kortti on parempi kuin kuvalähde.

Täytyy sanoa että kortin kodekin laatu on pehmeämpi, jolloin kuva on silmälle miellyttävämpi, kuin TMPEGnc:n. Tai sitten kuva vaan on valmiiksi pehmeä nauhurista ulos tullessaan. Sisään syötön ollessa analoginen ei se tietenkään voi päästä koskaan DV-tasoon.

Kimble

Viesti Kirjoittaja Kimble » 31.03.2003 16:04

Joskushan täällä oli linkki vertailuun jossa oli testattu kameroiden kautta muuntamista canopuksen convertteriin. Canopuksen konvertteri teki broadcast laatua kun taas kameran läpi muunnettu oli mitä sattuu (lue selvästi huonompaa). Joten kaivappa tuo linkki vanhoista keskusteluista.
Digivideo yhdistyksellähän tuollainen convertteri jo onkin.

Eli älä käytä kameroiden analogi/digitaali muunnosta vaan erillistä konvertteria jos haluat kunnon laadun.

Kunzi

Viesti Kirjoittaja Kunzi » 31.03.2003 17:33

Sinullehan Digivideoyhdistyksen jäsenenä homma on helppoa: Varaat muuntimen viikoksi tai pariksi silloin kun sinulla on aikaa tuohon hommaan.
http://www.digivideo.org/ry/lainaus/index.php

mipstex

Viesti Kirjoittaja mipstex » 31.03.2003 22:15

Onko tosiaan noin että kameran kautta muuntamalla häviää laadussa? Itsellä VHS-C nauhapinon siirto edessä. Suurin ongelma nyt se että vanha Panasonic R33 alkaa vedellä viimeisiään, toiset nauhat näkyy ok, mutta joissain ei laatu ole hääppöinen. Ja videonauhuri on samassa kunnossa joten vhs-c adapterin käyttö ei anna sen parempaa tulosta.
Muuntamiseen ois tarkoitus käyttää Panansonic MX-8 /iMac-yhdistelmää.
Ei minusta tuo laatu paljon muutu kun oon kokeillut suoraan TV-kuvaa heittää koneelle.

Kimble

Viesti Kirjoittaja Kimble » 31.03.2003 22:33

tavat paremmuus järjestyksessä:
2
1
3

tai jos omistaa broadcast tason analogikortin:
2/3
1

Vastaa Viestiin