Kotifilmien digitointi (N8/S8)

Täällä käsitellään kaikkia filmityyppejä (8, 9.5, 16 ja 35 mm)
koskettavia aiheita
Kiirastuli

Kotifilmien digitointi (N8/S8)

Viesti Kirjoittaja Kiirastuli » 04.09.2020 16:58

Olemme vuosien vatvomisen jälkeen aloittelemassa perhefilmien digitointiprojektia. Filmejä on 1960-90-luvuilta karkeasti arvioiden n. 100 pikkukelaa normal- ja super-8 filmillä. Olemme kartoittaneet ammattilaispalveluja mutta myös harkinneet oman filmiskannerin hankkimista.

Reflectan Super8/Normal8-skanneri olisi kaikkein taloudellisin ratkaisu, mutta puutteet kuvanlaadussa ja -vakaudessa hieman epäilyttävät. Reflectan Super8+ vaikuttaisi suhteessa edelliseen oikein pätevältä vehkeeltä, mutta sitten noille tuplakaseille pitäisi keksiä vielä erillinen digitointiratkaisu.

Löytyykö kokemuksia näistä em. laitteista? Mitä muita laitteita olisi saatavilla kotidigitoijalle? Entä minkälaisia kuvanparannussoftia olisi amatööreille tarjolla ja missä tallennusmuodossa digifilmin täytyisi silloin olla? Voiko MP4- tai avi-tiedostoa edes käsitellä kokonaisuutena, vai täytyykö homma tehdä kuvaruutu kerrallaan?

Olen kiitollinen kaikista aiheeseen liittyvistä neuvoista!

seepukka2

Re: Kotifilmien digitointi (N8/S8)

Viesti Kirjoittaja seepukka2 » 07.09.2020 23:52

kevyellä arduino-ohjelmoinnilla voisi myös itse väsätä skannerin. Tai modata esim. tuollaisen Reflectan toimimaan erittäin paljon paremmalla kuvanlaadulla (esim. niin että virittää siihen oman lisäsysteemin joka ohjaa järjestelmäkameraa joka ottaa filmiruuduista kuvia sen alkuperäisen pikku kuvakennon sijasta joka skannerissa alunperin on) .
Kuvaa voi vakauttaa editointiohjelmissa tai esim. After Effectsin tyyppisissä ohjelmissa melko hyvin. Jos kotikäyttöön tarkoitettu skanneri tekee valmiiksi videotiedoston niin sitä voi käsitellä kokonaisuutena, mutta myös jos tekee yksittäisiä kuvatiedostoja joka kuvaruudusta erikseen niin niitäkin voi käsitellä yhdessä samankaltaisesti kuin videoklippiä. Lataat vain kuvasarjan videoeditoriin (esim. Premiere tai Davinci Resolve tai esim. After Effectsiin, Fusioniin jne. ohjelmaan) ja korjaat siellä värit ja vakautat aivan samoin kuin jos olisi avi-tiedosto

seepukka2

Viesti Kirjoittaja seepukka2 » 07.09.2020 23:57

itse teen erilaisia 35mm filmiskannerikokeiluja liikkuvalla kuvalla juurikin sellaisella omatekoisella systeemillä joka siirtää kuvaa yhden ruudun verran kerrallaan ja ottaa järjestelmäkameralla ja makrolinssillä kuvaruudusta kuvan. Tällaisella systeemillä saa skannattua noin 4K raw:na materiaalin talteen ja siitä voi sitten jälkikäsitellä miten haluaa jos tietokoneet vaan kestää. Skannerin kuvan vakaudessa on vielä paljon toivomisen varaa, teen parhaillaan 2.0 versiota jossa tarkempi filminsiirto. Voin joskus joulun tienoilla laittaa siitä jotain materiaaliakin tänne foorumeille :)

8mm filmiskannerin valmistaminen kunnon kuvanlaadulla ja vakaudella olisi täysin mahdollista, pystyn sellaisia suunnittelemaan ja tekemään itse tarvittaessa mutta kun niille ei oikein ole kaupallista menekkiä ja aloituskustannukset suurehkot (useampi tonni) niin keskityn toistaiseksi 35mm ja 16mm laitteisiin. Tietty jos monta ihmistä haluaisi sellaisen 8mm laitteen tilata niin sitten ehkä olisi mahdollista kehittää jotakin noin 6kk aikataululla. Veikkaisin että sellainen tulee kyllä maksamaan jotain parin-kolmen tonnin luokkaa per kappale loppukäyttäjälle jos niitä joskus saisi kasattua ja pitäisi olla ainakin kolme tai neljä tilaajaa että kannattaisi lähteä mitään suunnittelemaan

Deejay

Viesti Kirjoittaja Deejay » 08.09.2020 13:09

Hei!

Oma skanneri on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta edullisen pään laitteilla lopputulos on vähän sitä sun tätä. Jos on aikaa ja osaamista, laitteita voi ryhtyä itsekin valmistamaan. Äkkisältään digitointi ei ole kovin vaikeaa, mutta muutaman sadan kelan jälkeen ymmärtää, mistä digitoinnin hinta muodostuu. Strömsö ei tule tutuksi näissä hommissa.

Laitan yv:nä erään henkilön yhteystiedot, jolla on Retroscan Universal 2K Mark I -skanneri 8mm ja 16mm kuvaporteilla, kannattaa kysyä tarjous.

Neat Video -sovellus tekee aika hyvää jälkeä skannatuista kaitafilmeistä. Se kannattaa hankkia ja käsitellä itse valmiiksi skannatut tiedostot, maksaa nopeasti itsensä takaisin.

-=D=-

seepukka2

Viesti Kirjoittaja seepukka2 » 10.09.2020 19:44

juu siksi tuo digitointi on niin kallista kun siinä on hyvin paljon välttämätöntä käsityötä ja laitteet on lisäksi aika kalliita. Eli itse voi tehdä mutta siinä ei välttämättä niin kauheasti säästä kuitenkaan paitsi jos rakentaa skannerin itse ja jos on eläkkeellä tms. jolloin omalle työlle ei tarvitse laskea mitään hintaa :)

kettuz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kettuz » 13.09.2020 02:36

Henkilökohtaisesti välttäisin halpoja siirtolaitteita. Kun lähtee siirtämään vanhoja filmejä, se kannattaa tehdä mahdollisimman laadukkaasti. Itse rakennettu skanneri on yksi tapa säästää, tosin rakentamiseen sekä yrityksen ja erehdyksen polkuun menee aikaa eivätkä osatkaan ole aivan ilmaisia. Ja sitten siihen itse hankkeeseen menee kuitenkin vielä lisää aikaa. Jos sitä on valmis ja halukas harrastamaan, itse rakennettu skanneri on hyvä vaihtoehto.

Muussa tapauksessa rohkaisen kääntymään jonkin palvelua tarjoavan tahon puoleen. Kannattaa kuitenkin tutustua hyvin käytettyyn laitteistoon, koska kuvanlaadulliset erot voivat olla huomattavia.

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 13.09.2020 22:13

Kiirastuli kirjoitti:
04.09.2020 16:58
Mitä muita laitteita olisi saatavilla kotidigitoijalle? Entä minkälaisia kuvanparannussoftia olisi amatööreille tarjolla ja missä tallennusmuodossa digifilmin täytyisi silloin olla? Voiko MP4- tai avi-tiedostoa edes käsitellä kokonaisuutena, vai täytyykö homma tehdä kuvaruutu kerrallaan?

Olen kiitollinen kaikista aiheeseen liittyvistä neuvoista!
Olen joskus heijastanut projektorilla suoraan valkoiselle paperille seinälle ja kuvannut siitä videokameralla (HV20). Laatu on välttävää -katsottavaa. Pölyä siinä vähän tulee kuvaan. On kuitenkin parempi kuin ei mitään.
Editointiohjelmalla voi sitten leikata ja kohinanpoistoohjelmalla (Neat-videota, pidetään hyvänä) parantaa tarvittaessa.

Itse tyydyin tuohon seinältä kuvaamaani. Kokeilemallahan sen sitten tiedät jos omistat projektorin ja videokameran.

penttivesa

Viesti Kirjoittaja penttivesa » 17.09.2020 10:29

Minäkin olen kuvannut filmejä seinältä tietokoneeseen kameran läpi FIREWIRE liitännän kautta. Kamerassa ei tarvitse kasettia ja vanhassa tietokoneessa on firewire liitäntä. Kuva on SD laadulla ja mykkäfilmeihin olen laittanut selostuksen mikrofonilla samaan aikaan. Kuvan välkkymisen saa asetuksista pois. Vanhan tunnelman luomiseksi taustalle olen jättänyt hiljaisen projektorin naputuksen. Kuva on sen laatuinen kuin se seinaltä katsoessa on.
Myös samoin olen kopioinut VHS kasetteja kaapelilla. Sonyn kameroista pyytävät vaan älyttömiä hintoja Huutonetissä. Torilta saattaa joskus löytää halvalla JVC tai Canon kameran missä on firewire liitäntä.

Vastaa Viestiin