Kameran runkoäänet sekä nauhurin äänen vaimentava mikrofoni?

Äänen käyttö osana videoilmaisua. Äänittäminen ja jälkikäsittely.
mre

Viesti Kirjoittaja mre » 08.03.2009 12:01

esu kirjoitti:Rode ntg2 toimii myös paristolla, ja on kohtuullisen hyvä hintaansa nähden.
NTG2:sen ongelma on, etenkin pienissä kameroissa, sen pituus. Eli kiinnitystä ei oikein saa mitenkään viritettyä niin, ettei mikki olisi tiellä. Roden NTG1 ja 2 myös johtavat erittäin helposti runkoääniä, joten aina jos otsa ottaa mikkiin kiinni, siitä tulee myös ääntä nauhalle.
digiootti kirjoitti:Suosittelen olemaan hyvin tarkkana mitä tänne kirjoittaa, sillä täällä käy "moneen junaan" käyvää porukkaa.
Mä noista junista nyt niin tiedä. En oikein käytä julkista liikennettä. Pitää kysyä isäukolta, kun on VR:läinen toisessa polvessa. Eläkkeellä jo tosin.

Kinoman

Viesti Kirjoittaja Kinoman » 30.03.2009 12:39

Kunhan ei nyt olisi samaa sirinää joka omassa Canonin MV-850i:ssa(3 vuotta vanha) paljastui huollossa tänään kuvarummun laakerin aiheuttamaksi ja on kyllä sirissyt aivan uudesta lähtien tuo kamera eli viallisella kameralla olen yrittänyt videoharrastustani alulle saada, hiukan harmittaa! :(

Kannattaisikohan kysellä toisilta samanalaista kameraa käyttäviltä että onko tuo sirinä tyyppivika vai pelkkä vika? :roll:

Macfly
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Macfly » 30.09.2011 21:06

Kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto jalustakuvauksessa: Istuttaa mikki kameran päälle vai erilliseen oksaan? Entäs onko jousitettu aina suositeltavampi kuin 'jäykkä' kiinnitys?
Eli olen tuskaillut miten sovitan Roden SVM ja NTG-2 -mikit uuteen Canonin handycamiin. Tein mikeille kameran varustekenkään sopivat jalat alumiinista. Mikrofoni on jalassa Roden omilla kuminauhoilla samalla tavalla kuin originaalisti. Vaikka kumppareita on voideltu ja kiinnitys varustekenkään kohtuuhyvä niin narina ja kolina on joskus häiritsevää. 

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 01.10.2011 16:20

Kinoman kirjoitti:...ja on kyllä sirissyt aivan uudesta lähtien tuo kamera eli viallisella kameralla olen yrittänyt videoharrastustani alulle saada, hiukan harmittaa! :(
Harmi tapaus, osanottoni. Tuollaista yksilövikaa voi olla vaikea hoksata viaksi, ellei tule sattumalta vertailleeksi kameraa toisiin vastaaviin malleihin käytännön kuvaustilanteissa. Asia on varmaan syytä vielä nykyäänkin huomioida, sillä vaikkei nauhakoneistoja uusissa kameroissa juuri käytetä, pitävät muistikorttikameratkin vaihtelevassa määrin ääntä kuvaamisen aikana. Ääntä voi tulla esim. tarkennuksen ja himmenninaukon servoista, varsinkin automaatilla kuvattaessa, ja noissa tuntuu (tai siis kuulostaa) olevan eroja kameramerkkien ja -mallien välillä.

Kudelski

Tota noin

Viesti Kirjoittaja Kudelski » 02.10.2011 14:48

Ainoa oikea vastaus on RIPUSTUS. Ellei käytössä ole kunnon ripustussysteemiä (vrt. Rycoten ja Senkun "zeppeliinien" sisuskalut), mikki kuin mikki poimii kameran käsittelyäänet. Paras tapa on tietenkin se, ettei mikki ole kiinni kamerassa lainkaan. Itse lähtisin siitä, että hyvällä ripsutuksella liittäisin suuntaavan konkkamikin kameraan ja puheiden äänityksiin käyttäisin rinnalla langatonta nappimikkiä.

Hyvä mikki on herkkä ja poimii myös käsittelyäänet, eikä siihen vaikuta äänentason laskeminen kamerasta, koska sillä tavoin laskevat myös hyötyäänet. Tuulen huminoita ja muita matalia jyrinöitä sen sijaan kannattaa suodattaa laittamalla mikrofonin alapääleikkurin päälle - se kummasti vähentää myös monia käsittelyääniä.

Vastaa Viestiin