Kohinan poisto äänestä

Äänen käyttö osana videoilmaisua. Äänittäminen ja jälkikäsittely.
Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 15.08.2010 19:46

tapio kirjoitti:Eli jos joku onnistuu sössimään eikä halua pitää minkäänlaista rimaa oman työnsä laadussa, niin se on sinusta kelvollinen argumentti tehdä samoin? Hoh hoijaa.
Ei millän tavalla, enkä ole niin väittänyt. Rillit? Luetun ymmärrys?

Kun kerta luetun ymmärtäminen on olematonta, ja mun suuhun laitetaan jatkuvasti väitteitä mitä en ole esittänyt, saat jatkaa ihan yksin.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 15.08.2010 19:52

Kim kirjoitti:saat jatkaa ihan yksin.
Ei ole hirveästi jatkamista kun sun väitteille ei tunnu löytyvän mitään faktapohjaa ja aiempi vänkäys on jo moneen kertaan todistettu diipadaapaksi. ;)

-t

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 15.08.2010 19:59

Kim kirjoitti:
tapio kirjoitti:Tuo mikroträkki ei ole "ennenkaikkea" kevyempi.
Microträcki ei paristoja tarvitse kun siinä on kiinteät akut.
Vaikuttaa kohtuuhintaiselta, joten kiinnostus heräsi.
Kauanko noi Microtrack II akut kestää jatkuvaa käyttöä, enenkuin ne tyhjenee?
Onkos tossa sama "ongelma" kuin on Zoom4N:ssä eli äänitysdata kotoaa bittitaivaaseen, jos virta loppuu enennen kuin käyttäjä on lopettanut tallentamisen?

Mitäs muita (kuin XLR-liittimien puute) oleellisia eroja tossa on zoom4n verrattaessa?

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 15.08.2010 20:30

jorma k kirjoitti:Vaikuttaa kohtuuhintaiselta, joten kiinnostus heräsi.
Kauanko noi Microtrack II akut kestää jatkuvaa käyttöä, enenkuin ne tyhjenee?
Juu, hinta on tippunut 135 euroon. Lyömätön hinta/laatusuhde sanon minä. Olen kellottanut Phantom virta päällä Röden NT4 mikillä 3h 15min. Sekä NT4 että NTG2 syö myös omat patterinsa joten jos haluaa optimoida käyttöaikaa kannatta mikit käyttää omilla paristoilla ja phantom pois päältä Microtrackista jolloin se tallentaa yli 4h.

Laitteessa on Li-poly akku ja siihen pätee samat säännöt kuin muihin samanlaisiin akkuihin. Sen saa paskaksi puolessa vuodessa pitämällä se jatkuvasti kiinni laturissa. Lataus kestää 2-3 h eikä minkäänlaista itsepurkua ole havaittavissa. Kannatta siis irroittaa se laturista kun lataus on valmis. Laturina toimii mikä tahansa USB-töpseli tai mukana tuleva virtalähde.

jorma k kirjoitti:Onkos tossa sama "ongelma" kuin on Zoom4N:ssä eli äänitysdata kotoaa bittitaivaaseen, jos virta loppuu enennen kuin käyttäjä on lopettanut tallentamisen?
Ei ole tuota ongelmaa. Olen jäättänyt sen päälle ja se on sammunut sitten kun akku on tyhjä ja kuitenkin kaikki data on ollut tallessa.

jorma k kirjoitti:Mitäs muita (kuin XLR-liittimien puute) oleellisia eroja tossa on zoom4n verrattaessa?
Tietääkseni missään muussa alle 500e tallentimessa ei ole analogista limitteriä. Se on aikuisten oikeasti toimiva Microtrackissa. Digitalinen lmitteri ei ole yhtä hyvä sillä signaali pitää nimenomaan saada kuriin ennen AD-muunnosta koska digitalinen särö on perseestä. TRS-plugi ei ole ongelma jos kolvi pysyy kädessä. 3-napaiset nekin ovat ja laitteessa on balansoitu otto ja phantom syöttö.

Laitteessa ei ole sisäistä mikkiä mutta mukana tulee pieni stereomikki joka mun uudemmassa laitteessa on jo ihan kelvollinen. Sillä voi vakiona ottaa ambienssia tyynessä kelissä. Vaati tietenkin tuulisuojan sekin. Aikaisemmin ostetun tallentimen mukana tuli samanlainen mikki mutta se kohisee ihan älyttömästi. Eli parannusta on tapahtunut.

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 15.08.2010 21:31

Kim kirjoitti: Laitteessa on Li-poly akku ja siihen pätee samat säännöt kuin muihin samanlaisiin akkuihin.
Onkos toi kuitenkin vaihdettavissa, eli kotelo avautuu esim. ruuvit poistamalla?
Tiedätkö mitä akku maksaa?

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 15.08.2010 22:36

jorma k kirjoitti:Onkos toi kuitenkin vaihdettavissa, eli kotelo avautuu esim. ruuvit poistamalla?
Tiedätkö mitä akku maksaa?
Toisen olen avannut ihan mielenkiinnosta. Ruuveja ei ole mutta muoviklipsit säilyi ehjänä. Valmistaja sanoo että akku on vaihdettavissa vain heidän huollossaan. Jos joskus tarve tulee vaihdan kyllä itse oman kennon. Li-Poly kennoja saa irrallaan kätevimmin lennokkikaupoista.

Mutta oikein käytettynä Li-Poly kenno toimii vielä 80% 8 vuoden jälkeen. Läppäreiden akut ja känny akut menee paskaksi koska läppäri on aina töpselissä kiinni ja akku tuhannen kuumana. Samoin melkein kaikki pitää kännyn laturissa joka yö ja koko yön vaikka mitään tarvetta ei olisikaan.

virt@nen

Re: Kohinan poisto äänestä

Viesti Kirjoittaja virt@nen » 18.08.2010 14:34

Maakkonen kirjoitti:Olin kuvaamassa häitä, joissa vihkiminen tapahtui ulkona, ja paikalla oli kohtuullisen kova tuuli.

Äänissä on siis kovaa tuulenkohinaa, jonka alta puhetta ei meinaa kuulla.

Saisiko tuota kohinaa siis jollain suht helpolla tavalla vähennettyä/poistettua?

En ole ennen juurikaan ääniä käsitellyt joten en tiedä asiasta paljoakaan.

Käytössä on Final Cut Studio 3 eli Soundtrack Pro:lla voisi onnistua, vai?
Ja sitten kun unohdetaan nuo kamabostailut ja keskitytään alkuperäiseen kysymykseen eli kohina pois Final Cutilla, niin izotope RX plugari kehiin ja menoksi. Taitaapi olla ehkä Waves Restorationin kanssa paras kohinanpoisto plugari.

Locemania

Re: Kohinan poisto äänestä

Viesti Kirjoittaja Locemania » 18.08.2010 15:29

Maakkonen kirjoitti:Olin kuvaamassa häitä, joissa vihkiminen tapahtui ulkona, ja paikalla oli kohtuullisen kova tuuli.

Äänissä on siis kovaa tuulenkohinaa, jonka alta puhetta ei meinaa kuulla.
Mikäli tuuli on lyönyt äänen ruvelle, niin ei auta muu kuin maksaa oppi rahat ja myöntyä kiltisti siihen ettei mitään ole enää tehtävissä (okei ehkä Sonyn Clipped Peak Restoration voisi auttaa säröytymiseen vähän, mutta turha odottaa että puhetta saa enää sieltä kuuluviin, jos äänitys on ryssitty perusteellisesti) Pitää vain ottaa opiksi ja muistaa asian mukainen tuulisuojaus seuraavalla kerralla.

Mikäli tilanne ei kuitenkaan ole yhtä paha kuin yllämainittu, niin sitten voisi kokeilla ekvalisaattorilla leikata tuulen taajuuksia pois. Muita kokeilemisen arvoisia työkaluja on edellä mainitut iZotope RX ja Wavesin Restoration (sekä tietty X-noise), mutta myös Sonyn Noise Reductionia kannattaa kokeilla. Kuitenkin on hyvä muistaa ettei paskasta saa kermakakkua sitten millään plugarilla.

Yleisenä vinkkinä äänitykseen voisin sanoa, että pitäkää AINA kuulokkeet mukana ja kuunnelkaa mitä äänitätte, jolloin on mahdollista tarttua ongelmiin jo kuvausvaiheessa (Häiriöääniä on HUOMATTAVASTI helpompi eliminoida kuvauspaikalla, kuin editissä).

Directors nut

Viesti Kirjoittaja Directors nut » 18.08.2010 23:29

Mä luulen et aiheen aloittaja, Makkonen, on jo aivan sekasin :D Jos on niin nuija kun me muut että näinkin pitkälle on jaksanu seurata.

Kuuntele Virtasen viisaita sanoja Izotope RX on sun paras ystävä ääniongelmissa nyt ja tulevaisuudessa. Mut muista et näiden äänenputsaimien, egualisaattoreiden y.m. käytön oppiminen vaatii kuitenkin vähän aikaa. Eli jos ei ole kiinnostusta/halua opetella, ni anna tuulen suhista, onhan sulla varmaan kauniita muistoja siellä kuvapuolella.
Jos ei puheesta saa mitään selvää ni kokeile vaikka hiljentää koko alkuperäinen ääni ja lätkäset pätkän musiikkia siihen kohtaan, tunnelmaa luomaan, vaikka joku biisi joka tulevaisuudessa muistuttaa tästä ajasta. Ei ne vanhat kaitafilmitkään puhu, mutta pitävät kyllä otteessaan ja kertovat omasta aikakaudestaan.

Mä duunasin joskus kaverin häistä "mykkäelokuvaa" muistuttavan pläjäyksen, Chaplineista tuttuine tekstitysruutuineen ja saluuna-piano-ralleineen, unohtamatta hiukan nopeutettua kuvaa. Tykkäsivät kovasti ja kuka vit... niitä tekoystävällisiä tervehdyksiä tai viinan sössimiä puujalkavitsejä jaksaa tulevaisuudessa kuunnella. Huomio kiinnittyy: "Kato ku mä näytin nuorelta", "muistatko ku meillä oli toi sininen Ford Kia" ja "Äitilläs oli kyl nätti kampaus meiän häissä" -kaltaisiin asioihin.

Paitsi jos perheessäsi/suvussasi on äänialan ammattilainen, niin hän ei pysty keskittymään muisteloihin, vaan miettii mielessään mitä olisi voinut tehdä toisin, että tuo puhe olisi selkeämpää, kirkon kaiku ei olisi niin päällekäyvän kumisevaa ja miksi leikkauskohdissa ei ole crossfadea. Samalla kun muut naureskelevat ja nauttivat vanhoja muistellessa... :wink:

Model 500

Viesti Kirjoittaja Model 500 » 29.06.2011 16:46

tapio kirjoitti: No itse asiassa justiinsa viime vuonna tehtiin kolmekin "kymppitonnin" tunnin dokkaria suomalaiselle valtakunnalliselle kanavalle ja kaluston yhteisarvo oli helposti jossain 150 000 eurossa tai ylikin. Ja käytiin vielä viikko reissussa ulkomaillakin. Entä sitten? Moni asia ratkaisee, esimerkiksi kuvauspäivien lukumäärä ja ryhmän koko.

-t
Heippa, etin tässä vinkkejä tuulen huminan korjaamiseen postissa ja törmäsin tähän ketjuun. Mielenkiinnosta ois kiva tietää mitkä ohjelmat oli kyseessä ja mikä sun rooli niissä oli, ois kiva katsoa / kuunnella "sillä silmällä" : -)

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 29.06.2011 17:35

Model 500 kirjoitti: Heippa, etin tässä vinkkejä tuulen huminan korjaamiseen postissa ja törmäsin tähän ketjuun.
Luulen, ettei Tapio kovinkaan usein ole ongelmissa tuulen huminan kanssa.
Arvelen, että ammattilaisena hän hoitaa (lue:panee muut töihin :-)) asian kuntoon jo kuvauspaikalla.

Me amatöörit sitten useammin tuskaillaan ongelman kanssa?
Ton http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/ ... C3%A4nitys
alaosassa ohjeita mitä voi koittaa, jos kuvauspaikalla on tuulensuojaus pettänyt tai mahdollisesti unohtunut?

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 29.06.2011 18:11

Kyllä mulle tulee äänen jälkikäsittelijänä paljonkin tuulen suhinaa ohjelmissa vastaan. Silloin kyseessä on tallennus joka tehty ilman eirillistä äänimiestä kuvaajan toimesta. Aina vaan jaksa hämmästyttää kuinka vaikeaa se on laittaa se tuulisuoja nappi/kameramikin päälle.

Tuulen kohinapoistoon ei ole olemassa mitään ihmekikkoja. Alapään leikkaus taajuuskorjaimella on ainoa juttu mitä sille voi tehdä. Se että leikkaako sen 100, 200 vaiko 300 herzistä on sitten kompromissi kohinan ja dialogin äänenlaadun välillä.

Model 500

Viesti Kirjoittaja Model 500 » 29.06.2011 18:31

jorma k kirjoitti:
Model 500 kirjoitti: Heippa, etin tässä vinkkejä tuulen huminan korjaamiseen postissa ja törmäsin tähän ketjuun.
Luulen, ettei Tapio kovinkaan usein ole ongelmissa tuulen huminan kanssa.
Arvelen, että ammattilaisena hän hoitaa (lue:panee muut töihin :-)) asian kuntoon jo kuvauspaikalla.
No näin sopisi odottaa juu, lähinnä kiinnostais vaan tietää mitkä kolme ohjelmaa oli kyseessä ja mikä Tapion rooli niissä oli, vois sitten katsella mielenkiinnosta.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 29.06.2011 22:04

jorma k kirjoitti: Luulen, ettei Tapio kovinkaan usein ole ongelmissa tuulen huminan kanssa.
Kutakuinkin noin.

Tai siis ongelmia / haasteita tulee kuvauksissa säännöllisesti vastaan, mutta ne tosiaan ratkaistaan siellä kuvauspaikalla.

Monissa tuotannoissa kun on tapana laittaa langattomat mikit piiloon vaatteiden alle. Saadaan mikrofonin tuulisuojan lisäksi vielä enemmän suojaa tuulenpuuskilta eikä ole mikrofonit tupsuineen kuvaa pilaamassa. Ja jos sittenkään ei pelitä, voidaan yleensä käyttää puomimikin raitaa. (Tai sitten vaihdetaan lokaatiota / koitetaan blokata tuulta esim. flägeillä, kapalevyillä tms.)

Tuulelta voi suojautua ihan tehokkaasti, vaikka kuvaaja yksin hoitaisi myös äänityksen jos vain on viitseliäisyyttä. Jouduin kuluneena keväänä kuvaamaan tuotannon ilman äänittäjää ja siinä oli melkeinpä jatkuvasti neljä langatonta ränniä kamerassa kiinni. Vaatii tietty hieman enemmän ennakkovalmisteluja ja suunnittelua kuin ns. "puhuva pää"-keikat. Mutta onnistuu.

Tässä muuten hyvä foorumi äänityksestä kiinnostuneille:

http://jwsoundgroup.net

Enimmäkseen siellä keskustelee elokuva- ja TV-äänittäjiä rapakon takaa Hollywoodin kulmilta, mutta ihan kohtuullisesti on väkeä Euroopastakin. Tuon foorumin henki ja käyttäjien tietotaitotaso on varsin korkealla tasolla, which is nice.

-t

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 29.06.2011 22:05

Kim kirjoitti:Kyllä mulle tulee äänen jälkikäsittelijänä paljonkin tuulen suhinaa ohjelmissa vastaan.
Kerro toki missä ohjelmissa. Olisi kiva käydä kuuntelemassa miten olet saanut nuo suhinat paikattua.

-t

Vastaa Viestiin