Millaisia noise gaten ja expanderin asetuksia olette käyttäneet puheäänelle? Tarkoitus on vaimentaa kohinaa (mikrofonin kohina ja huoneen taustasuhinat) haastattelu- ja luentotallennuksista.
Olen nyt muutaman päivän testaillut eri asetuksia. Olen oppinut ainakin sen, että kokonaan ääntä ei voi hiljaisissa kohdissa vaimentaa. Nappimikillä hiljaisessakin huoneessa tehty tallennus kuulostaa paremmalle, kun kohina/taustamelu ei katkea kokonaan hiljaisissa kohdissa. Olen säätänyt vaimennuksen maksimissaan noin 10 - 15 desibeliin. Jos kohinaa on paljon ja vaimennus suuri, kuulostaa puheen tahdissa voimistuva kohina huonolle.
Taustalla voi kuulua myös puheensorinaa jne. Testasin tätä pitämällä huoneen radion päällä. Tässäkin maltillinen vaimennus vaikutti parhaalle. Radiosta kuulunut puhe ei kuulostanut voimistuvan oman puheeni taustalla merkittävästi, vaan oma puheeni peitti radion äänen, kun gate/expanderi ei ollut aktiivinen.
Tässä käyttämäni asetukset (kuva 1):

Attack säädetty mututuntumalla ja release siten, että puheen katketessa kohina vaimentuu huomaamattoman nopeasti.
Olen myös yrittänyt etsiä live-käyttöön (ääni ohjataan videoneuvottelulaitteistoon) kompressoria, jossa olisi noise gate / expanderi. Monessa laitteessa vaikuttaisi olevan säädöt, jotka katkaisevat äänen hiljaisissa kohdissa kokonaan. Vain thresholdin, attackin ja releasen voi säätää, mutta ei vaimennuksen määrää.
Alesiksen 3632-kompressorissa on expanderille/gatelle threshold ja ratio säädöt. Ymmärtääkseni nämä säädöt vastaavat toiminnaltaa tällaista tilannetta (kuva 2):

En ole saanut tällaisia asetuksia toimimaan tietokoneella testatessa yhtä hyvin kuin kuvan 1 tapaisia asetuksia. Hiljaisissa kohdissa gate väpättää helpommin. Tähän auttaa release-ajan kasvattaminen, mutta tällöin puheen äänteiden loppuessa kohinan taso laskee hitaasti matalammaksi kaikumaisesti, eikä toiminta ole yhtä huomaamatonta kuin kuvan 1 tapaisilla setuksilla.
Eli kyselisin kokemuksia ja esimerkkejä millaisia asetuksia te olette käyttäneet ja vihjeitä laitteista, joita voisi käyttää live-tilanteissa?