En tiedä ihan tarkalleen kenelle englannin opettelua ehdotellaan, mutta vastaan omasta puolestani. Osaan sitä huonosti ja olen ollut onnettomuudessa jonka seurauksena minulla on aivovamma joka vaikeuttaa kaikkea oppimista ihan kiitettävän paljon. En koe tätä kuitenkaan ongelmaksi. Olen vamman takia myös sanasokea ja pahasti lukihäiriöinen, joten kirjotuksieni sanajärjestys voi olla epälooginen ja kirjoitusvirheitä riittää. Luen kirjotukseni aina 3-4krt ennen lähetystä ja te löydätte jäljelle jäävät kirjoitusvirheet, minä en. Esimerkiksi sanaa saunalhti en osaa kirjottaa oikein vaikka tiedän mikä kirjain siitä puuttuu. Kyse ei kumminkaan ole tyhmyydestä vaan oppimisvaikeudesta jotka ovat ihan eri asioita. Kuka tahansa teistä voi joutua vastaavaan tilanteeseen mikä päivä tahansa. Sääliä, sympatiaa ja syfilistä en kaipaa, mutta ymmärrys olis ok.
Englanti ei todellakaan ole helppo kieli.
Vasemmalla puolella on jakki liitin joka toimii joko stereo mikkiliittimenä tai linja-sisään menona. Siihen saa 2,5V jännitteen mikkiä varten ja siinä mikkini toimii kyllä. Jännitteen saa asetuksista pois linja sisäänmenoa varten.
Kaikkiin xlr-liittimiin saa 24V, 48V tai sitten ilman jännitettä. Niihin käy myös 6,3mm monoplugi liitin.
Vaihtoedot siis on pudottaa phantom 24V--> 2,5V tai syöttää mikille jännite patterilta ja pitää phantom virta pois päältä. Patteri vaikuttaa helpommalta toteuttaa ilman pelkoa hurinasta ääneen. Jännitteen pudotus taas olis helpoin käytössä.
En vaan arvannut kyselemättä tuupata 2,5V jännitettä xlr-liittimeen josta itestään on virta pois. Aikaisemmassa viestissä kuitenkin kävi ilmi että siihen on suojaus.
Jännitteen pudotusvaihtoehdossa olisi se plussa, että voisin käyttää yhtä xlr-mikkiä nykyisen stereomikin ja radiopuhelimen rinnalla suunnattuna kuulutuksiin. Toki onnistuu sellaisella mikillä jossa oma patteri, muutenkin. Helpointa käytössä kuitenkin olisi, että kaikki mikit sais virrat tallentimesta jossa sitten lisävirtalähde kiinni. Ei hirveesti innosta nyprätä tuulisuojia auki mikin virtakytkimen ja patterin takia. Tää on nyt tämmönen hankala välivaihe, jossa pakko käyttää tota kameran mukana tullutta stereomikkiä.
Olen ymmärtänyt manuaalin tekstistä, jota olen lukenu ahkerasti, uskokaa tai älkää. Että phantom on joko päällä tai ei ole, kaikissa xlr-liitannöissä. Linja-sisään menona ei xlr-liitännät tunnu toimivan. Olisikin turhan helppoa laittaa sellaiseen 6,3mm monoplugi ja siihen kiinni radiopuhelin ja mikki sitten sinne vasempaan laitaan plugiin ja sille 2,5V jännite päälle.
Vasemmalta löytyy 3,5mm jakit kamera sisään ja ulos. Ulostulosta tulee kaikki mitä tallennin tallentaa ja sen saa liitettyä kameraan jollon äänet tallentuu myös sinne. Kamera In liitännästä en tiedä mitä varten se on. Linja-sisäänmenona se ei ainakaan toimi.
Tallentimessa on siis 4 ääniraitaa ja sen tiedon mukaan mitä itse olen ymmärtänyt, on niissä seuraavat vaihtoehdot.
1. 3,5mm stereo mikki ensimmäinen ääniraita.
Tai linja-sisään meno. Tai mono xlr-mikki
2. 3,5mm stereo mikki toinen ääniraita.
Tai linja-sisään meno. Tai mono xlr-mikki.
Linja sisäänmeno tallentuu sekä 1 että 2 raidalle ja tähän ei voi vaikuttaa. Olen kokeillut stereo jakki--> 2xmonojakki haarotinta, mutta sillä ei saa 1 ja 2 raidalle eri tavaraa.
3. Tallentimen oma mikki tai mono xlr-mikki.
4. Tallentimen oma mikki tai mono xlr-mikki.
Tuntuu toki että liittimiä on pilvin pimein, mutta raitoja on kuitenkin vain neljä. Ne kyllä just miulle tällä hetkellä riittääkin.
Junnasin tämän ongelman kanssa pitkään paikallani tajuamatta mistä on kyse. Kaikki tuntui epäloogiselta kunnes ystäväni tajusi, että kyseessä sonyn mikki ja se saa virran kamerasta. Sitten rupesi homma selkiytymään. Kiitos hänelle ja muillekkin auttamiseen osallistuneille.
dementor kirjoitti:Kun ottaa huomioon, että nuo vasemman puolen combo XLR/TRS jakit toimii mikki tai linja inputtina phantomilla tai ilman, niin ei voi käsitää, miksi sitä mikkiä ei voi tunkaista siihen reikään mihin se on tarkoitettu ja radiopuhelin sitten normi linjasisäänmenoon..
Tätä lainausta en täysin ymmärrä. Vasemmalla on yksi xlr-liitin ääniraidalle 4.