Perusasioita äänityksen tason säädöstä?

Äänen käyttö osana videoilmaisua. Äänittäminen ja jälkikäsittely.
theinonen

Perusasioita äänityksen tason säädöstä?

Viesti Kirjoittaja theinonen » 26.01.2017 18:08

Voisiko joku selittää ymmärrettävästi "rautalangasta vääntäen", miten manuaalisesti äänitystasot säädetään oikeaoppisesti. Itse olen mennyt korvakuulolla ja siinä on tullut välillä liian matalat tasot, jolloin kohina lisääntyy, kun editoinnissa nostaa volumea tai sitten menee särölle, kun esim. konsertissa laulusolistia vahvistetaan äänipöydällä suhteettomasti orkesteriin nähden.
Eli pientä hämmennystä aiheuttaa, kun äänitysvehkeissä nuo desibelimerkinnät vaihtelevat. Kamerassa on asteikko nurinpäin db 40-20-10-0. Äänentallentimessa taas on asteikko miinus merkkinen -48:sta 0:aan. Sitten on nämä viisari- ja ledinäytöt, joissa on vihreä-keltainen-punainen. Väriasteikko on näistä selkein mutta kamerassakaan ei ole mitään merkkiä, milloin tulee säröä. Pystyisikö noista db-asteikoista sanomaan, millä tasolla pitäisi liikkua?

Kim

Re: Perusasioita äänityksen tason säädöstä?

Viesti Kirjoittaja Kim » 26.01.2017 18:35

theinonen kirjoitti:Voisiko joku selittää ymmärrettävästi "rautalangasta vääntäen", miten manuaalisesti äänitystasot säädetään oikeaoppisesti. Itse olen mennyt korvakuulolla ja siinä on tullut välillä liian matalat tasot, jolloin kohina lisääntyy, kun editoinnissa nostaa volumea tai sitten menee särölle, kun esim. konsertissa laulusolistia vahvistetaan äänipöydällä suhteettomasti orkesteriin nähden.
Eli pientä hämmennystä aiheuttaa, kun äänitysvehkeissä nuo desibelimerkinnät vaihtelevat. Kamerassa on asteikko nurinpäin db 40-20-10-0. Äänentallentimessa taas on asteikko miinus merkkinen -48:sta 0:aan. Sitten on nämä viisari- ja ledinäytöt, joissa on vihreä-keltainen-punainen. Väriasteikko on näistä selkein mutta kamerassakaan ei ole mitään merkkiä, milloin tulee säröä. Pystyisikö noista db-asteikoista sanomaan, millä tasolla pitäisi liikkua?

Säädä tasot niin että huiput menee johonkin -6 dB tasolle. Ei haittaa vaikka keskimäärin jää jonnekin -15 dB tasolle. Editissä sitten nostetaan ja kompressoidaan tarvittaessa. Pääasia on ettei mene missään vaiheessa särölle äänitysvaiheessa. Särö tulee heti 0 kohdalla todella rajuna.

Konserteissa miksaaja miksaa saliäänen, ei tallennusääntä. Koska akustisesta orkeserista lähtee itsestään suhteessa paljon enemmän ääntä kuin yksittäisestä solisista, ei orkesteria välttämättä tarvitse vahvistaa lainkaan jolloin mikseripöydästä tulee melkein pelkästään solistin ääni. Äänitys pitäisi tehdä niin että äänittää sekä stereomikillä orkesterin edestä ja sitten jos mahdollista mikseripöydästä pelkkä solisti ja sitten se miksataa kotona editissä sopivaksi.

jorma k

Re: Perusasioita äänityksen tason säädöstä?

Viesti Kirjoittaja jorma k » 26.01.2017 20:37

theinonen kirjoitti: Itse olen mennyt korvakuulolla ja siinä on tullut välillä liian matalat tasot, jolloin kohina lisääntyy, kun editoinnissa nostaa volumea tai sitten menee särölle, kun esim. konsertissa laulusolistia vahvistetaan äänipöydällä suhteettomasti orkesteriin nähden.

Aina kun on mahdollista pitäisi tehdä orkesterin kanssa testiä, miten äänitys missäkin onnistuu.
Älä päästä sitä ainakaan särölle, silloin kun punainen ledi edes vilahtaa se kuuluu äänessä. Itse teen niin, että katson tason missä ledi ei mene punaiselle missään tilanteessa. Konserteissa saattaa joutua säätämään solistin vaihtuessakin.

Kohinaa on paljon helpompi poistaa kuin sitä säröä
(särön poistoon ei ole tullut ohjeita :-( )
Viimeksi kun orkkaa äänitin jouduin laittamaan M-Audion tason niin alas kuin siinä oli mahdollista (sitten vasta loppui pun.ledin vilkunta ja pari kappaletta meni siinä säädellessä kankkulan kaivoon). Editissä sitten nostin 13dB, noiden kanssa harvemmin kohinaa edes huomaa :-) Sillä missä tallennin on suhteessa orkkaan on iso merkitys. Aina vaan ei pysty laittamaan sitä sinne minne haluaisi, saati tallenninta valvomaan, jos itse myös kuvaa. Äänien takia joutuu usein töihin :-( editissä

Laitteitasi tuntematta yleensä, niissä on joko punaiseksi muuttuva "ledi-palkki" tai asteikko jossa lukuja miinuksesta nollaan ja vielä plussaankin (jolloin ollaan siellä särön puolella). Kim antoi siihen hyvät ohjeet ja aina kannattaa kokeilla niin oppii tietämään laitteidensa metkut

theinonen

Viesti Kirjoittaja theinonen » 26.01.2017 22:01

Kiitos hyvistä vastauksista. En olisi ehkä koko kysymystä esittänyt, jos laitteissani olisi ollut tuo punaisena vilkkuva yliäänittymistä osoittava ledi tai joku vanhan ajan viisari joka keikkuu vihreältä punaiselle. Mietin kenttämikseriäkin, kun joissakin malleissa näytti olevan juuri nuo selkeät värikkäät ledit. Olivat kuitenkin yllättävän kalliita ja toisekseen en halua enää lisää härpäkkeitä kuvaussettiin.

Vastaa Viestiin