Haastattelujen tekeminen yksin

Kuvaustekniikat ja -tavat
Alueen säännöt
-
A.V.

Haastattelujen tekeminen yksin

Viesti Kirjoittaja A.V. » 24.09.2011 10:39

Ongelmana on aina se, kuvaaja ei voi olla kovin kaukana kamerasta ja haastateltavan katse vaeltaa kameran linssin ja kuvaajan naaman välillä boing-boing.

Onko ainoa vaihtoehto hankkia erillinen haastattelija? Tai käskeä haastateltavaa katsomaan paikkaan x ja puhumaan(ei varmaan luontevaa)? Onko kukaan keksinyt ratkaisua?

v peltonen

Haastattelu

Viesti Kirjoittaja v peltonen » 24.09.2011 12:16

Jos asettaisi kameran jalustalle ja kuvaisi kummankin sivuproviilia, enemmän kuitemkin niin ,etta haastatetavan kasvot on edukseen. Tässä tilanteessa voisi myös ottaa käyttöön erillisen mikin johdon päähän.

Epäilijä

Re: Haastattelujen tekeminen yksin

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 24.09.2011 17:37

A.V. kirjoitti:Onko ainoa vaihtoehto hankkia erillinen haastattelija?
Soita johonkin Yleisradion aluetoimitukseen ja kysy. :lol:

japiippo

Re: Haastattelujen tekeminen yksin

Viesti Kirjoittaja japiippo » 25.09.2011 04:41

A.V. kirjoitti:Ongelmana on aina se, kuvaaja ei voi olla kovin kaukana kamerasta...
Miksei voi? Kamerahan saa kuvailla jalustalla itsekseen koko ajan, tai mielellään kaksi kameraa, jotta voi vaihtaa kuvakulmaa puhujien välillä editointivaiheessa, haluamillaan tavoilla. Haastatteluhan rakennetaan vasta editointivaiheessa.

willeh

Viesti Kirjoittaja willeh » 25.09.2011 12:29

Olen keksinyt, sanon haastateltavalle joka kerta että teemme yksin hommia, olet tässä, elä liiku koska silloin olet pois kuvasta. Kamera jalustalla, langattomalla mikillä haastattelu ja "ei tarvitse katsoa kameraan".

nimim. satoja haastatteluja yksin tehnyt.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 25.09.2011 16:04

willeh kirjoitti:Olen keksinyt, sanon haastateltavalle joka kerta että teemme yksin hommia, olet tässä, elä liiku koska silloin olet pois kuvasta. Kamera jalustalla, langattomalla mikillä haastattelu ja "ei tarvitse katsoa kameraan".
Tuossa on se ongelma, että etenkin vähemmän rutinoituneet haastateltavat tuppaavat jännittämään vielä lisää haastattelutilanteessa.

Kameran voi laittaa jalustalle ja rajata sen verran löysemmin (ei liikaa tietenkään ettei näyttää laiskalta), että ihan pieni liike ei vielä aja pois kuvasta. Sivumonitorista tai välillä luuppiin vilkaisemalla sitten vaan kysymysten välissä tarkistaa, että kaikki on kohdillaan.

Voi vielä pyytää, että haastateltava katselee koko ajan kuvaajaan / haastattelua tekevään henkilöön kamerasta välittämättä, vaikka sinne itse tulee vilkuiltuakin.

Onnistuu haastattelun yksin tekeminen muuten käsivaraltakin. Useammassa dokumentaarisessa sarjassa ja välillä uutiskeikoillakin olen joutunut itse kyselemään kameran takaa henkilöiltä asioita ja hyvin ovat osanneet katsoa muualle kuin linssiin - eli siis käytännössä kysymyksen esittäjää kohti.

Ja onnistuu tuo homma myös ihan kädessä pidettävällä kapulamikilläkin. Itse asiassa nimenomaan kapulamikillä sen haastateltavan saa varmimmin pidettyä samassa paikassa kun ne vaistomaisesti kuitenkin puhuvat sitä mikrofonia kohti.

willeh kirjoitti:nimim. satoja haastatteluja yksin tehnyt.
nimim. varmasti tuhansia haastatteluja yksin tehnyt, en ole jaksanut edes laskea. ;)

EDIT: Lisäyksenä vielä sen verran, että jokaiseen haastateltavaan kannattaisi suhtautua erillistapauksena. Mitään yleispätevää ohjetta tai "tee näin"-neuvoa ei oikein voi antaa.

Pääasiallinen tavoitehan on, että haastateltavalta pystyy mahdollisimman luonnollisesti kertomaan niistä asioista joista halutaan kuulla. Ihmistuntemuksesta ja tilannetajusta ei ole ainakaan haittaa. :wink:

-t
Viimeksi muokannut tapio, 25.09.2011 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

A.V.

Viesti Kirjoittaja A.V. » 25.09.2011 22:10

Hyviä vinkkejä, kiitos. Antaa luottamusta siihen, että yksinkin voi onnistua. Täytyypä alkaa harjoittelemaan.

sakkeus83

Viesti Kirjoittaja sakkeus83 » 25.11.2011 21:23

Välttämättä kahta kameraa ei vaadita, vaan haastattelija voi olla kameran vieressä, jolloin katse on haastateltavien kesken silmätysten. Lyhyen haastattelun voi leikata kuvituskuviin esim kohdissa, joissa haastattelija puhuu. Tällöin pysyy mielenkiinto ja katsottavuus.

Perry

Viesti Kirjoittaja Perry » 31.12.2011 00:51

Tulipa mieleen semmoinen outo idea, että voisikohan haastattelun tehdä peilin kautta? Eli haastattelija on kameran takana, mutta voisi peilin kautta jutella haastateltavan kanssa (haastateltavalle on homma tietenkin selitettävä etukäteen)

Peilin paikkaa vaihtamalla voisi katseen suuntaa muuttaa halutuksi.

Entäpä riittäisikö jos haastattelijan kädessä olisi pieni monitori josta kuvaa voisi tarkkailla?

willeh

Viesti Kirjoittaja willeh » 31.12.2011 02:47

Perry kirjoitti:Tulipa mieleen semmoinen outo idea, että voisikohan haastattelun tehdä peilin kautta? Eli haastattelija on kameran takana, mutta voisi peilin kautta jutella haastateltavan kanssa (haastateltavalle on homma tietenkin selitettävä etukäteen)

Peilin paikkaa vaihtamalla voisi katseen suuntaa muuttaa halutuksi.

Entäpä riittäisikö jos haastattelijan kädessä olisi pieni monitori josta kuvaa voisi tarkkailla?
Parin min haastattelua varten josta yleisin vaihtoehto on vielä se, että kiireessä uutistilanteessa poimitaan ja huikataan henkilölle että tuutko äkkiä haastatteluun, ei minkään peilin virittäminen saati mukana kanto auta. Tietenkin jos tilanne on rauhassa etukäteen suunniteltu ym.. mutta voisin kuvitella että tuossa tilanteessa on jo aikaa hoitaa kaikki viimisen päälle.

Kameroissa on kääntyvät LCD näytöt (myös ympäri kääntyvät) josta ainakin itse checkkaan aina välillä kesken haastattelun että onko kuvattava kuvassa.

Eräs tapaus tulee heti mieleen kun innokkaat fanit piirittivät erästä henkilöä kesken haastattelun niin että meinasivat kaataa kamerajalan usean kerran, eräs toinen tv kanava otti kuvituskuvaa haastattelusta ja oli aika huvittavan näköistä kun minun pääni heilui kuin milläkin hullulla kun parin sec välein jouduin oikomaan jalustalla olevaa kameraa ja katsomaan että henkilö on kuvassa, ja samalla kysymään kysymyksiä ja nyökyttelemään henkilölle että "ok ok..."

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 31.12.2011 04:50

Perry kirjoitti:Entäpä riittäisikö jos haastattelijan kädessä olisi pieni monitori josta kuvaa voisi tarkkailla?
Kädestä en tiedä, mutta joko normaali keikkamonitori lattialle sopivasti oikeaan katseen suuntaan tai tarpeeksi iso onboard-monitori kameran päälle varustekenkään / kierteisiin kiinni.

Peilikikkailut kannattaa unohtaa. Ja kuten aiemmin todettua: jos on kiire eikä aikaa liikaa rakennella, kannattaa sijoittaa kamera lähelle kohdetta ja zoomi aivan levälleen. Pysyy kohde varmemmin rajauksessa. ;)

-t

willeh

Viesti Kirjoittaja willeh » 31.12.2011 15:44

tapio kirjoitti:
Perry kirjoitti:Entäpä riittäisikö jos haastattelijan kädessä olisi pieni monitori josta kuvaa voisi tarkkailla?
Kädestä en tiedä, mutta joko normaali keikkamonitori lattialle sopivasti oikeaan katseen suuntaan tai tarpeeksi iso onboard-monitori kameran päälle varustekenkään / kierteisiin kiinni.

-t
Itse olen huomannut tuossa että jos se on aivan levällään myös haastateltavan suuntaan, alkavat he herkästi katsoa itseään sieltä näytöstä.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 31.12.2011 17:45

willeh kirjoitti: Itse olen huomannut tuossa että jos se on aivan levällään myös haastateltavan suuntaan, alkavat he herkästi katsoa itseään sieltä näytöstä.
No älä laita sitä "levälleen" siihen suuntaan. ;)

-t

willeh

Viesti Kirjoittaja willeh » 31.12.2011 21:08

tapio kirjoitti:
willeh kirjoitti: Itse olen huomannut tuossa että jos se on aivan levällään myös haastateltavan suuntaan, alkavat he herkästi katsoa itseään sieltä näytöstä.
No älä laita sitä "levälleen" siihen suuntaan. ;)

-t
Eih, paljastin vahingossa että nimimerkin takana onkin nainen :/

Vastaa Viestiin