Suljinajan merkitys?

Kuvaustekniikat ja -tavat
Alueen säännöt
-
japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 19.09.2014 15:53

|makke kirjoitti:Tämä siis 1/50 suljinajalla häistä. Käsi on liikkumassa alaspäin, mutta kuva todella häntii.
Tuo on juuri sitä normaalia liike-epätarkkuutta, jonka ansiosta videon liikkeet eivät näytä vilkkuvilta silmään. Nopealla suljinajalla puolestaan liikkeet vilkkuvat, mutta pysäytyskuvat ovat teräviä. Tuostahan ketjun alkupuolella puhuttiin (alkaa ollakin kohta jokapäiväinen kysymys foorumilla). Eli voit valita joko terävät pysäytyskuvat tai vilkkumattoman liiketoiston, et molempia yhtä aikaa.
|makke kirjoitti:Viis kenkää paussikuvassa?
Tuollainen himmenevien "kopioiden" sarjan jääminen kuvaan häntimään liikkeiden perään johtuu yleensä voimakkaasta kohinanpoistosta kamerassa, joka vain sekoittaa peräkkäisiä kuvia osittain toisiinsa. Mitä enemmän gainia kamerassa on päällä, sitä voimakkaammaksi kamera yleensä myös laittaa kohinanpoiston, joten ongelma korostuu hämärässä. Omassasi näyttäisi voivan säätää kohinanpoiston määrää, joten sitä kannattanee kokeilla vähentää.

|makke

Viesti Kirjoittaja |makke » 22.09.2014 12:08

Kim kirjoitti: Näyttää juuri siltä kuin aikaisemmin sanoinkin. Kyseinen tavara on kuvattu lomitettuna 50i ja teet sille lomituksenpoiston (editin esikatselu tekee sen yleensä automaattisesti) field blending menetelmällän jolloin yhdistetään kaksi eri puolikuvaa yhdeksi haamukuvaksi.
Olen kuvannut viimeset 13 vuotta kuluttajaluokan videokameroilla lomitettua materiaalia, eikä tällaista häntimistä ole milloinkaan ollut. Kuvastakin näät, että mun kenkä näkyy paussikuvassa ihan normaalisti kahtena, kuten lomitetussa muutenkin, mutta sen lisäksi siinä näkyy vielä 3 haamukuvaa. Vaikka renderöisin sen progressiiviseksi, ei se häntiminen mihinkään lähde.
dvilkka kirjoitti: Jos tulkitsin oikein taulukkosi, niin ainakin tuon NR1 pitäisin aina off asennossa liikkuvassa kuvassa. Kokeile laita päälle ja panoroi ja ota pois päältä ja panoroi. Noita muita arvoja en nyt muista, mutta NR2 voi olla päällä, jopa parantaa nopeita liikkeitä.
Täällä on voittaja! Tuo NR1 tosiaan aiheutti sen häntimisen. Koitin NR1 pois päältä ja jo heti kameran näytöltä huomaa häntimisen poistuneen. En ole vielä kaapannut uusia materiaaleja koneelle, mutta aika hyvältä näyttää nyt jo kameran näytöltä.
Pitää koittaa kuvata miten NR2 vaikuttaa käytännössä. Tosiaan kun säädin läppärillä paikan päällä asetukset kuntoon, niin koitin kohinanpoistoa, mutta mulla oli kamera koko ajan paikallaan, joten tuota häntimistä ei voinut havaita.
japiippo kirjoitti:
|makke kirjoitti:Tämä siis 1/50 suljinajalla häistä. Käsi on liikkumassa alaspäin, mutta kuva todella häntii.
Tuo on juuri sitä normaalia liike-epätarkkuutta, jonka ansiosta videon liikkeet eivät näytä vilkkuvilta silmään. Nopealla suljinajalla puolestaan liikkeet vilkkuvat, mutta pysäytyskuvat ovat teräviä. Tuostahan ketjun alkupuolella puhuttiin (alkaa ollakin kohta jokapäiväinen kysymys foorumilla). Eli voit valita joko terävät pysäytyskuvat tai vilkkumattoman liiketoiston, et molempia yhtä aikaa.
|makke kirjoitti:Viis kenkää paussikuvassa?
Tuollainen himmenevien "kopioiden" sarjan jääminen kuvaan häntimään liikkeiden perään johtuu yleensä voimakkaasta kohinanpoistosta kamerassa, joka vain sekoittaa peräkkäisiä kuvia osittain toisiinsa. Mitä enemmän gainia kamerassa on päällä, sitä voimakkaammaksi kamera yleensä myös laittaa kohinanpoiston, joten ongelma korostuu hämärässä. Omassasi näyttäisi voivan säätää kohinanpoiston määrää, joten sitä kannattanee kokeilla vähentää.
Joo, tässä ei nyt ollut kyseessä normaali "motion blur"-efekti, vaan häntiminen. Toki screenshoteista hankala nähdä, olisi pitänyt heti linkittää videopätkä :roll:

Ongelma näyttäisi nyt olevan ratkaistu, kiitoksia vastauksista!
Sellainen kysymys vielä, että jos kohinanpoiston on pois päältä, niin vaikuttaako kameran herkkyys liikkeen terävyyteen? Olen itse käyttänyt gainia manuaalisena, koska XH-A1 nostaa turhan paljon herkkyyttä automaatilla. Olen käyttänyt -3 - +6db, hätätilanteessa +12db.
Eli onko liiketoistossa eroa, käyttääkö -3 vai +6 db, olettaen että suljinaika pysyy vakiona?

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 22.09.2014 12:17

|makke kirjoitti:Olen kuvannut viimeset 13 vuotta kuluttajaluokan videokameroilla lomitettua materiaalia, eikä tällaista häntimistä ole milloinkaan ollut. Kuvastakin näät, että mun kenkä näkyy paussikuvassa ihan normaalisti kahtena, kuten lomitetussa muutenkin, mutta sen lisäksi siinä näkyy vielä 3 haamukuvaa. Vaikka renderöisin sen progressiiviseksi, ei se häntiminen mihinkään lähde.
Juuri se on se ongelma että renderöit sen (väärin menetelmin) progeksi Älä tee sitä, ja katsot matsku nykyaikaisesta telkkarista, niin mitään haamuja ei ole.

Toinen vaihtoehto on että teet sen lomituksenpoiston samalla tavalla kuin telkkarit, eli interpoloimalla. Sekin onnistuu kuulema Premierellä mutta älä minulta kysy miten. Mutta aiheesta on kyllä täällä ollut keskustelua.

Tässä alla olevassa kuvassa on tasan tarkkaan lomitettu kuva blendattu yhteen joka tekee haamukuvan. Ilman lomituksenpoistoa telkkarista katsottuna ei olisi mitään ongelmaa.

Kuva

SinNombre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SinNombre » 09.10.2014 01:33

Mitä suljinaikaa käytätte jos vakautatte kuvan jälkeenpäin? esim jos kuvataan 50fps

SinNombre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SinNombre » 22.10.2014 23:28

ja käytettekö hidastuksis samaa suljinaikaa mitä tavallisesti?

Pukki

Viesti Kirjoittaja Pukki » 10.02.2015 18:28

SinNombre kirjoitti:ja käytettekö hidastuksis samaa suljinaikaa mitä tavallisesti?
Varmaan esim. 50% hidastukseen 50% nopeampi suljinaika olisi optimi. Josko osaat tuon ennakoida kuvausvaiheessa.

SinNombre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SinNombre » 10.02.2015 19:05

Eli jos vaikka kuvaan 100fps ja 1/200 suljinaika, niin lisäänkö vielä siihen sen 50% jos aion hidastaa kuvaa..?

persti

Viesti Kirjoittaja persti » 13.09.2015 12:07

Olen kuvaillut kameralla (canon g30) 50p materiaalia käsisäädöillä, olen tässä ihmetellyt miksi siinä ei ole suljinaikaa 1/100 vaan antaa käsisäädöille valittavaksi joko 1/50 tai 1/120, eli eikö 1/100 olisi optimi suljinajaksi?

Vastaa Viestiin