DVD-soitin ei toista tallennettua materiaalia,menee jo hermo

Keskustelu DV->MPEG2 muunto, kooste- ja poltto-ohjelmista sekä DVD-asemista.
Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 25.08.2008 18:16

Deejay kirjoitti:Pointti on se, että maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin annat ymmärtää. Jos joku asia on kiveen kirjoitettu, kuten standardi, niin sen täytyy pitää paikkansa? Ei standardi luo DVD:tä vaan tekijä.
Et nyt näe ydintä tässä hommassa. DVD-Video standardin on kehittänyt DVD Forum http://www.dvdforum.org/forum.shtml

Jotta kaupallisessa levyssä voisi käyttää DVD-Video logoa täytyy levyn tekijä olla hyväksytty DVD Forumin taholta. Tämä prosessi varmistaa että tekijä ymmärtää standardin raamit ja sisällön, ja että hän käyttää authorointiohjelmia jotka ovat DVD Forumin hyväksymiä.

Em. prosessi varmistaa sen että ainakin 99% kaupallisista levyistä jotka käyttää DVD-Video logoa, noudattaa sen tekniset vaatimukset ja näin ollen toimii kaikissa soittimissa. On aivan luonnollista että mokia sattuu, ja toisaalta on varmasti miljoonittain piraattilevyjä, tehty ties missä ja miten, joiden kannessa patsastelee DVD-Video logo ilman katetta. Minä en nyt puhu näistä levyistä. En myöskään puhu mistään Disneyn tai Sony levyistä joissa ei ole DVD-Video logoa, eikä näin ollen standardin mukaisia.

Mutta aivan varmasti vähintään 99% laillisista DVD-Video levyistä toimii kaikissa soittimissa. Itse olen pyöritellyt satoja kaupallisia DVD-Video levyjä omissa soittimissa, eikä kertaakaan ole ollut sellaista toimimattomuutta jota voisi pistää standardin pettämisen piikkiin. Muutaman kerran vuokralevy on ollut niin naarmuinen ettei luku onnistu millään. Tasan kerran on tullut eteen Within Temptationin livelevy jonka ääni oli teknisesti masteroitu väärin. Siinä vasen takakanva oli tyhjä, mutta se oli kätevästi ohjattu LFE-kanavaan. Siitäkin selvittiin levy-yhtiölle soittamalla ja paluupostissa tuli kaikki kanavat kuten pitikin. Tätätkään ei voida pistää standardin puutteellisuuden piikkiin jos äänimasterointi on päin persettä.

Deejay kirjoitti:Voitko oman työsi perusteella olla aina 100% varma että työsi on standardin mukainen? Tarkistatko rivi riviltä koko authorscriptin, jos vaikka projektia rakentaessa olisikin tullut joku virhe?
En voi. Käytän DVD Forumin hyväksymää authorointisoftaa ja olen teknisesti hyvin perillä standardin sisällöstä. Testaan jokaista Masteria kahdella softalla sekä PC:ssä että Macissa. Lisäksi testaan ne neljässä eri soittimessa jotka edustaa DVD-soittimia laidasta laitaan. Vanhin on vuodelta -98 Philipsin erittäin nirso 950 soitin ja uusin LG:n joku halpis viritelmä. Väliin mahtuu Pioneerin High End SACD/DVD soitin. Mutta siltikään en voi olla varmaa että se toimii kaikissa soittimissa. Minun korviini ei kuitenkaan vielä ole kantautunut tietoa toimimattomuudesta.

Deejay ja panomies voisi nyt yhdessä ihan kiltisti listata tänne ne lailliset, DVD-Video logoa kantavat levyt levykoodeineen (viivakoodi) jotka eivät ole toimineet jossain soittimessa. Odotan kattavaa listaa innolla.

Kim

Deejay

Viesti Kirjoittaja Deejay » 25.08.2008 20:05

Hei!

Hohhoijaa, onneksi on oma elämä! Jätän sinut Kim sinne norsunluutorniin. Hyvä että on Suomessa joku joka tietää kaiken aiheesta DVD. Ja kaikki prässätyt DVD-julkaisut ovat aina virheettömiä, kunhan niissä on DVD-Video logo. Amen.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 25.08.2008 20:40

Deejay kirjoitti:Ja kaikki prässätyt DVD-julkaisut ovat aina virheettömiä, kunhan niissä on DVD-Video logo. Amen.
Luetun ymmärtäminen on joskus ylivoimaista joillekkin.

Edelleen odotan sitä sun listaa.

Kim

Vastaa Viestiin