Imovie ja export laatu DVD levylle?

Keskustelu DV->MPEG2 muunto, kooste- ja poltto-ohjelmista sekä DVD-asemista.
siru

Imovie ja export laatu DVD levylle?

Viesti Kirjoittaja siru » 29.05.2014 16:49

Olen tehnyt imacillä häävideota Nyt pitäisi saada se hyvälaatuisena DVD levylle
Videot on filmattu ja tuotu 16:9 imovieen Sitten Exporttasin sen dv avina ja tein DVD-creatorilla Dvd levyn mutta minusta se huononee epätarkaksi
Entä jos exporttaan avi tai mov
Tulisko parempaa jälkeä ?
Jos joku osais suoraan sanoa niin ei tarvitsisi koko hommaa kokeilla joka muodossa erikseen ku en ite mitään ymmärää näistä enkä löytänyt täältäkään selkokielistä vinkkiä...

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 29.05.2014 17:59

Jos video on kuvattu HD:na niin tottakai se huononee SD-laadulla mitä DVD-levylle voi laittaa. Jos alkuperäinen matsku on HD:ta niin siitä voi tehdä Blu-Ray levyn. Se ei tietääkseni onnistu iMoviella koska Apple ei vieläkään, eikä vissiin ikinä aiokaan tukea Blu-rayta. Ehkä se onnistuisi jollain kolmannen osapuolen softalla ja ulkoisella polttimella.

siru

Viesti Kirjoittaja siru » 29.05.2014 22:27

Luulis että laatu olis edes yhtä hyvää mitä ennen sain dv kameralla kuvatusta matskusta tehtyä DVD levyjä
Tosin kone oli silloin Win xp ...ja ohjelma Pinnacle Studio ...
Nyt en kyllä kestä tuota ees katella on se niin kamalan näköistä ;(
Vaikka alkuperäinen materiaali on nyt HD

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 29.05.2014 23:27

iMovien DVD-laatua on ennenkin haukuttu. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt joten en osaa sanoa tarkallen mikä siinä kusee. Onko se HD->skaalaus vai MPEG2 koodaus vai sekä että? Skaalauksen voi tehdä laadukkaasti ilmaisella MPEG streamcliopillä ja ulostaa DV-muotoon josko siitä olisi mitään apua lopputulokseen. En valitettavasti tiedä Macille mitään kelvollista ilmaista MPEG2-enkooderia jolla koodauksen voisi suoritaa. Ainakin joskus iMovie kyllä huoli valmiiksi enkoodattua MPEG2-matskua eikä enkoodannut uudestaan jos se oli oikein koodattu jo alunperin.

mjrpayne

Viesti Kirjoittaja mjrpayne » 30.05.2014 06:30

Applelta löytyy Compessor (https://www.apple.com/final-cut-pro/compressor/) jossa on monipuoliset vienti mahdollisuudet, myös DVD ja BD tiedostoksi. HIntaa muutama kymppi. Tosin vaatii edelleen erillisen poltto-ohjelman.
Final Cut Pro X poltaa suoraa DVD js BD levyt hiiren klikkauksella. Hintaahan sillä on mutta helppo omaksua iMovien käyttäjälle.
Maceissä tuli ennen iDVD mukana jolla sai parhaalla laadulla ihan kohtuullista jälkeä. olen aina kopioinut sen uudelle koneelle konetta vaihtaessa ja teen edelleen DVD kokoilmat sillä. iDvd:n löytää myös netistä jos sitä ei ole ennestään. Ainakin äkkiä vilkaistuna uusin versio löytyi täältä: http://download.cnet.com/Apple-iDVD/300 ... 20628.html

siru

Viesti Kirjoittaja siru » 30.05.2014 13:17

Kiitos vinkeistä! Olin luullut ettei enää iDVD ohjelmaa saa tähän uuteen macciin mutta latasin sen ja sehän toimii!! Laatukin riittää minulle
Upeeta 😀
Pitääpä vielä tutustua tuohon MPEG streamclippiin kunha kerkeen

mjrpayne

Viesti Kirjoittaja mjrpayne » 30.05.2014 14:28

Pieni huomautus iDVD:stä. Apple ei enään tue sitä ja uusimpien OSX versioiden kanssa kuvaesitys ei toimi kunnolla vaan arpoo kuville ihmeellisä sävyjä jos sitä käyttää. Eli kuvaesitys kannattaa tehdä videoksi iPhotossa ja sitten tuoda normaalisti iDVD:n. Videoiden kanssa en ole ongelmiin törmännyt.

Vastaa Viestiin