Kamera-ajo "valokuvan" sisällä.

Leikkausohjelmiin ja muihin editoinnissa tarvittaviin ohjelmiin liittyvä keskustelu
ArMan

Kamera-ajo "valokuvan" sisällä.

Viesti Kirjoittaja ArMan » 27.06.2008 23:16

Hei, olen valokuvaaja, joka nyt sitten oon onnistunut hurauttamaan itseni videopuolellekin säätelemään asioita. Tarkoituksenani olisi tehdä eräänlainen videologo, joka muodostuisi valokuvista, joiden sisällä tämä kamera-ajo tapahtuisi. Kyseessä ei siis ole time lapse, vaan ne valokuvat muutettaisiin ikäänkuin kolmiulotteiseksi.

Osaan tehdä tämän yhdellä valokuvalla tekemällä valokuvasta psd-tiedoston photoshopissa, jossa eri z-ulotteisuustasolla olevat elementit olisi, mutta siirtyminen toiseen valokuvaan sulavasti on ongelma.

Eli suunnitelma on tällainen: Kamera-ajo tapahtuu "jähmettyneessä" valokuvamaailmassa, eli ensin ajetaan tietä pitkin eteenpäin, käännytään oikealle, mennään rakennukseen sisälle, käytävää pitkin, käännytään vasemmalle - ja toista käytävää pitkin uuteen isoon tilaan, jossa on vaikeasti mallinnettavia elementtejä. Täällä ruutuun tulisi se logo.

Mulla on kaks erilaista suunnitelmaa miten tän luultavasti voisin tehdä:

1. Otan kuvia vaikka 5 askelen välein koko reitin varrelta jalustan kanssa ja sitten laitan tietokoneen jotenkin laskemaan välissä olevat ruudut. (Ei mitään hajua onko kyseinen mahdollista after efectsillä)

2. Otan jokaisen tilan seinistä yhden kuvan ja rakennan kamera-ajon "laatikoiden" sisälle. Lisäks sinne voisin valokuvailla lisäyksityiskohtia, joista tekisin esim pöytiä tms, jotta juttu näyttäisi aidolta.

Olen nähnyt tällaisia animointeja. Yksi vaikuttavimmista, mitä koskaan olen nähnyt, oli jostakin urheilutapahtumasta, missä kaikki ihmiset jähmetettiin paikoilleen valokuvan avulla, kamera kuitenkin pystyi ajamaan valokuvan sisällä täysin kolmiulotteisesti, vaikka kuvassa oli liike-epäterävyyttä.

Se varmaankin oli tehty niin, että sama hetki tallennettiin 5 eri suunnasta samaan aikaan samanlaisilla kameroilla samoja asetuksia käyttäen samalla kaukolaukaisimella. (ylhäältä takaa, vasemmalta, oikealta ja edestä.) Sitten ne yhdistettiin jollakin tekniikalla, josta haluaisin päästä selvyyteen.

Vielä yks tiivistelmä:

Onko tällaista mahdollista toteuttaa minkälaisilla välineistöillä? After effects on käytössä mulla. Kykeneekö se tällaisiin toimenpiteisiin yksistänsä, kysehän on eräänlaisesta efektistä?

Vai pitääkö mun hommata joku 3d-mallintaja vielä messiin tätä hommaa tekemään mun kanssa? Eli joka mallintais kaikki esineet erikseen. Tosin silloin kyseinen juttu ei enää olis valokuva, vaan 3D esitys, jossa vaan olis aidot tekstuurit.

Toivottavasti tästä jutusta pääsi joku asiasta jotakin tietävä kärryille.

Tomekki

Viesti Kirjoittaja Tomekki » 28.06.2008 13:20

ArMan

Viesti Kirjoittaja ArMan » 29.06.2008 01:53

Joo, tuon olen nähnyt ja opiskellut kyseisen jutun, mut tää mitä mä väsäilen on jotakin vähän monimutkasempaa. Tää foorumi muuten bugaa vähän mulla. Luulin, että tämä aloitusviestini ei koskaan päätynyt foorumille, kun siitä tuli joku virheilmoitus, mutta se päätyikin. Ehden tosin avaamaan jo toisen aihetta sivuavan keskustelun tänne.

jepaivin

Viesti Kirjoittaja jepaivin » 29.06.2008 02:28

Kakkosvaihtoehtosi kuulostaa järkevältä, eli mallintaa tila karkeasti tasoista tai laatikoista esim. 3DS Maxissa ja teksturoida kappaleet valokuvilla. Sitten voit tehdä tilaan millaisia kamera-ajoja haluat.

En tiedä mihin kaikkeen Afterin 3D-ominaisuudet taipuvat, ehkä onnistuu silläkin.

Vastaa Viestiin