Pinnacle Studio & AVCHD- ja XAVC-tiedostot

Leikkausohjelmiin ja muihin editoinnissa tarvittaviin ohjelmiin liittyvä keskustelu
eerikki

Pinnacle Studio & AVCHD- ja XAVC-tiedostot

Viesti Kirjoittaja eerikki » 04.09.2016 14:35

Pähkäilen uuden kameran hankintaa, josta hiukan tässä ketjussa: http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopi ... highlight=

Onko Pinnacle Studio 17-käyttäjille kokemusta AVCHD-kameran tuottamien .mts-tiedostojen käytöstä? Eli onnistuuko pelkkien tiedostojen tuonti ohjelmaan ilman koko AVCHD:n rakenteen kopiointia, onko yhdistämiskohdissa häiriöitä yms?

Sama kysymys koskien yllä viitatussa ketjussa mainitun kameran tuottamia XAVC-tiedostoja?

Pinnaclen sivuilla myös mainittiin, että upgraden PS 20:een saa alennuksella, jos omistaa aiemmin version, mutta minulle ei tullut selväksi, kuinka suuri alennus on ja miten sen saa hyödynnettyä; osaako joku neuvoa?

Poikkeaako PS20 kovastikin PS17:stä esim. käyttölogiikan ja -liittymän suhteen? Satunnaisena käyttäjänä siirtyminen edellisestä versiosta (PS10?) PS17:ään oli aika tuskallinen prosessi kun muutos oli niin suuri...

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 04.09.2016 15:34

Muistaakseni Pinnaclen ohjelmissa oli suurin muutos versiossa 12, se poikkesi eniten aikaisemmista ( taisi omistaja vaihtua). Tämän jälkeen eri versioissa on pieniä parannuksia muun kamera- yms kehityksen mukaisesti. Käyttöön ja sen logiikkaan ei ole tullut suuria muutoksia. Minusta tämä versio 17 ei ole onnistuneimpiä versioita. Nyt minulla on Pinnacle Studio 19.5 Ultimate. Uudempia en näillä näkymin enää aio hankkia. Pinnacle tukee ja käsittelee lähes kaikkia tiedostoformaatteja. Itse olen käyttänyt samassa kuvauksessa mm. JPEG-, AVCHD (m2ts)-, Mp4- ja XAVS 4K -tiedostoja ilman mitään nikotteluja. Lopputuloksen laadusta voidaan sitten olla montaa mieltä ja jätän sen keskustelun asiantuntijoille.

junki

Viesti Kirjoittaja junki » 04.09.2016 18:11

Muutos tuli Pinnacle 15 jälkeen. 16 oli ensimmäinen ei aito Pinnacle. Minulla on nyt 19. joitakin parannuksia on tullut. Ainakin otsikoita ja levyvalikoita, ja niin amerikkalaisia, niin amerikkalaisia, että harva on meikäläiselle käyttökelpoinen. Mutta synkkausongelma on entisellään. Jos editoi 2 tai useampiraitaista videota ja tekee muutoksia alkupäähän, esim. kääntää kulman hiirenkorvalle niin jälkipään synkkaus häviää.

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 05.09.2016 08:18

Täytyi oikein kaivaa esille vanhat asennuslevykotelot virkistääkseni muistia. Hankin Studio 8 vuonna 2003 ja se oli selvästi kauko-idän tuotantoa, toimii edelleen XP:ssä. Vuonna 2009 hankin Studio 12, mikä näyttäisi olevan USA:ssa olevan AVID-technologian tuotantoa. Vuonna 2012 hankin Studio 16, minkä tuottaja näyttäisi olevan Corel Corporation Kanadan Ottawasta. Ainakin nyt Corelilla näyttäisi olevan tyylinä, että vuoden jälkipuoliskolla julkaistaan Pinnaclesta uusi versio. Kohta siihen tulee päivitys versioon xx.1. Tämä saattaa muuttaa ohjelman aloituskuvaa sekä ominaisuuksia hyvinkin radikaalisti. Sitten tippuu päivityksiä kuukauden parin välein. Pinnacle on selvästi suunnattu USA:n markkinoille ennen kaikkea sen helppokäyttöisyyden sekä paljon ”hunajaa ja sokeria” sisältävien otsikoiden kautta. Toimii se Pohjoismaissakin ja sen suomenkielinen versio on aloittelijalle varsin sopiva työkalu.

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 05.09.2016 10:34

1509 kirjoitti:Itse olen käyttänyt samassa kuvauksessa mm. JPEG-, AVCHD (m2ts)-, Mp4- ja XAVS 4K -tiedostoja ilman mitään nikotteluja.

Oletko kokeillut pitkän, kamerassa useampaan tiedostoon automaattisesti jakautuneen AVCHD-videon yhdistämistä peräkkäin pelkistä mts-tiedostoista Pinnaclen tuossa versiossasi, toimivatko ilman häiriöitä osien yhdistämiskohdissa?

<historiamoodi>
Itselläni ensimmäinen Pinnacle oli Studio 1, joka oli paketoitu ostamani DC10plus-editointikortin mukaan. Kortti itse tosin ei oikeasti ollut Pinnaclen valmistama, vaan Miro Videon.
</historiamoodi>

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 05.09.2016 11:16

Enpä ole tehnyt sen syvällisempia tutkimuksia asiasta. Olen vain lätkinyt useammilla eri kameroilla otettuja lyhyitä (alle 1 min.) otoksia samalle aikajanalle. Olen vain hieman leikellyt niitä mutta en ole muuta niille tehnyt. On toiminut kuin junan vessa (lopputuloskin samanlaista)

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 05.09.2016 12:23

Vielä selvyyden vuoksi on syytä mainita em. menettelyyn, että olen tehnyt niin erään rakennusprojektin dokumentoinnissa. Kun kuvausta katsotaan monenmoisilla läppäreillä niin parempitasoinen kuvaus ei välttämättä niillä edes näy.

Vastaa Viestiin