Canon Xl2

Kokemuksia videokameroista
Seetukka

Canon Xl2

Viesti Kirjoittaja Seetukka » 16.02.2005 01:27

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia canonin xl2:sta. Haluaisin ihmisten omia mielipiteitä kamerasta(mitä hyvää, mitä huonoa)en lukea arvosteluja tai vertailuja kamerasta. Jos joku on kyseisellä kameralla kuvannut niin pistä jotain kommenttia...
Kiitoksia

Lauri Kettunen

Re: Xl2 käyttökokemuksia??

Viesti Kirjoittaja Lauri Kettunen » 17.02.2005 16:03

Mulla on ollut XL2 lokakuun alusta lähtien. Kameran luonnehdinta objektiivisesti suhteessa muihin kameroihin ei ole yksiselitteinen asia, mutta sanotaan näin: Kuvaan kameralla luonto-ohjelmia valtakunnalliseen TV-lähetyksiin, ja tällaista käyttöä varten kamera on erinomainen. Kuva on terävä ja sävykäs, kamerassa on hankalia valaistus- ja kuvausolosuhteita varten (riittävän) paljon säätöjä sekä vaihdettavat objektit antavat todella paljon pelivaraa erilaisten kuvakulmien ja sommitelmien suhteen.

Käytin ennen XL1-kameraa ja siiden verrattuna XL2 on mielestäni huomattava parannus. Erityisesti kuvan säätömahdollisuudet, kuvan sävykkyys ja terävyys ovat parantuneet (eivätkä ne XL1:ssäkään olleet huonot). Ulkoilmakuvaajana arvostan erityisesti mahdollisuutta säätää kuvan kirkkaiden ja tummien kohtien dynamiikkaa. Esimerkiksi kuvattaessa talvella metsää valkoista hankea vasten, lopputulos näyttää helposti mustavalkoiselta (eli metsä on musta ja hanki valkoinen). Xl2:n säädöillä saan tallennettua metsään keskialueen sävyjä polttamatta valkoista päätä puhki. Kuvasin hiljattain yhtenä pilvisenä päivänä palokärkeä, ja lopputulos oli varsin miellyttävä, kun linnusta tallentui erilaisia tummia sävyjä eikä pelkkä musta möhkäle, ja tästä huolimatta valkoinen lumi puussa ei muuttunut sävyttömäksi.

XL2:n pitkät valotusajat ja kohinan poisto antavat aivan uudenlaisia mahdollisuuksia iltahämäriin tai yökuvauksiin. Kokeilin kerran koemielessä jopa kuvata tähtiä kirkkaalta taivaalta, ja sainkin Otavan näkyviin kuvaruutuun, joten kamera on ainakin kohtuullisen valoherkkä. (Mulla ei ole valitettavasti referenssiä Sonyn tai Panasonic:n kameroista.)

Lyhyesti sanottuna, mun tarpeisiin Xl2 on kelpo SD-kamera ja työkalu. HD-kamera se ei kuitenkaan ole, eikä sellaiseksi tule. XL2 ei myöskään ole HDV-kamera, mutta pitäisikö sen olla, on toinen kysymys. (Odotan mielenkiinnolla, miten hyvin HDV onnistuu lopulta työntämään koripallon neulanreiästä ja palauttamaan tuloksen takaisin palloksi.)

Dragon~

Viesti Kirjoittaja Dragon~ » 17.02.2005 17:14

Lauri Kettunen kirjoitti:

XL2 ei myöskään ole HDV-kamera, mutta pitäisikö sen olla, on
toinen kysymys. (Odotan mielenkiinnolla, miten hyvin HDV
onnistuu lopulta työntämään koripallon neulanreiästä ja
palauttamaan tuloksen takaisin palloksi.)

Tuota sonyn hdv camia lytätään taas:
http://www.dvxuser.com/cgi-bin/DVX2/YaB ... 1108111339

Onko dvxuser.com sitten luotettava on eri asia ;)

Viestiä muokattu (17.02.05 16:14)

Seetukka

Viesti Kirjoittaja Seetukka » 18.02.2005 00:14

Kiitos varsin ytimekkäästä vastauksesta. En minä Hdv kameraa tarvitsekkaan. En oikein perusta sen käyttöö ainakaan vielä. Miten on Xl2:en proge kuvaus?? Oletko sitä käyttänyt??
Saako sillä käyttökelpoista kuvaa aikaiseksi. Joku väitti että kuva olisi "liian" nykivää, mutta eikös se vähän niikuin ole progen tarkoituskin...

Lauri Kettunen

Viesti Kirjoittaja Lauri Kettunen » 18.02.2005 17:56

Joku väitti että kuva olisi "liian" nykivää

Mä kuvaan nykyään lähes pelkästään progressiivisella moodilla. On totta, että kameran etsimen ruudulla kuva näyttää joskus nykivältä, mutta tämä johtuu etsimen pienestä resoluutiosta ja ilmeisesti myös etsimen hitaudesta (ainakin kylmällä säällä). En ole havainnut mitään vastaavaa katsottaessa kuvaa kunnollisella monitorilla.

Televiosta tulee joka ilta lukuisia elokuvia, jotka on kuvattu progressiivisella moodilla. Suuri yleisö tuskin havaitsee edes eroa lomitetun ja progressiivisen kuvan välillä, ja tässä mielessä XL2 on täsmälleen samanlainen kuin mikä tahansa härveli, jolla voi tuottaa progressiivista kuvaa.

Seetukka

Viesti Kirjoittaja Seetukka » 23.02.2005 15:28

Joo kyllä minä taidan kääntyä tämän kameran puoleen. Kävin suomilammillakin kokeilemassa ja kyllähän se aika loistopeliltä tuntuu.

rikun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rikun » 25.02.2005 00:10

99% varmasti suuri yleisö kyllä havaitsee eron progen ja lomitetun välillä, proge mielletään väkisinkin elokuvamaisemmaksi ihan jo tottumuksienkin johdosta.

Dino

Viesti Kirjoittaja Dino » 25.02.2005 11:36

Lueskelin tuolta dvxuser.com -sivuilta vertailun XL2, FX1 ja DVX100 -kameroista ja huomioni kiinnittyi XL2:n kohdalla siihen, että kuvasäädöistä puuttuvat numeeriset arvot. Sen sijaan säätöjen asento esitetään graafisella palkkisysteemillä.

Mitä mieltä XL2 käyttäjät tästä? Häiritseekö? Paranisiko käyttömukavuus, jos käytössä olisi numeeriset säätöarvot?

Tuo oli ainoa asia, joka toi negatiivista sävyä XL2 arvosteluun artikkelissa. Muuten se vaikutti aivan loistopeliltä Minun mielestä siis jopa paremmalta kuin DVX100, vaikka artikkeli tuntui olevan varsinainen propagandapläjäys sen puolesta.

Lauri Kettunen

Viesti Kirjoittaja Lauri Kettunen » 25.02.2005 21:31

huomioni kiinnittyi XL2:n kohdalla siihen, että kuvasäädöistä
puuttuvat numeeriset arvot. Sen sijaan säätöjen asento
esitetään graafisella palkkisysteemillä.

Joo, tämä on totta, ja vähän ihmeellinen juttu, koska kysymys lienee vain ohjelmoinnista. Ei tämä käytännössä ongelma ole, muutoin kuin jos samaan aikaan kuvataan kahdella Xl2:lla ja niihin halutaan asettaa samat säädöt. Ainoa tapa varmistaa samat säädöt on kytkeä kamerat firewirellä toisiinsa ja kopioida säädöt yhdeltä kameralta toiselle.

99% varmasti suuri yleisö kyllä havaitsee eron progen ja lomitetun
välillä

Hmm, jos itse ajattelen tuttavapiiriäni ja sukulaisiani, .... Kuinkahan monet mahtavat edes tietää lomitetusta ja progressiivisesta kuvasta ja niiden välisestä erosta?

Seetukka

Viesti Kirjoittaja Seetukka » 27.02.2005 13:36

Miksi monessa paikassa hehkutetaan dvx-100:n kuvaa. Mikä siitä tekee paremman kuin esim. xl2:n kuva. Siis puhun nyt ns. "filmilookista". Molemmat kamerat kuvaavat kuitenkin progea ja molemmissa luulisi löytyvän melko hyvät manuaalisäädöt. Miksi siis dvx on parempi??

????

Viesti Kirjoittaja ???? » 27.02.2005 16:01

Ehkä se, että XL2 ei ole vislä ehditty hehkuttaa. Jossakin testikuvissa Canonin kuvan erottelukyky hakkasi sekä Panan että Sonyn HDV:n (ellen väärin muista). Sekä Sony HDV että XL2 kuvaavat laajakuvan samalla kennon pikselimäärällä, vaikka Sony on olevinaan jonkin sortin teräväpiirtokamera.

rikun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rikun » 02.03.2005 11:37

Lauri, en tarkoittanut että osaavat sanoa että "oho tämäpä on lomitettua". Eron varmasti huomaavat, mutta eivät tosiaan tiedä mistä se johtuu.

Lauri Kettunen

Viesti Kirjoittaja Lauri Kettunen » 02.03.2005 17:40

Riku, joo oikeastaan ymmärsin kyllä viestisi, mutta muotoilin itse kommenttini vähän huonosti. Paremmin sanottuna, joskus telkkaria katsellessa mietin itsekseni, onko kuva lomitettua vai progressiivista. Ilmeisesti toiset havaitsevat eron helpommin kuin toiset. Ainakin jotkut mun kaverit sanovat, että he pystyvät varmuudella erottamaan välittömästi kumman tyyppisestä kuvasta on kyse.

Seetukka

Viesti Kirjoittaja Seetukka » 22.03.2005 22:37

Nyt on muuten xl2 omana ollu jo kaks viikkoa. Vielä en oo kunnolla päässy kokeilemaan mut hyvältä vaikuttaa. Taikin ennakkotehtävän kuvasin kyllä ja siinä kamera kyllä toimi loistavasti...

jammat

Viesti Kirjoittaja jammat » 02.05.2005 20:53

Kyllä tuo XL2 alkaa lukeutumaan raskaan sarjan tuotantovälineeksi.. On jopa oma valinta -05.. Kamerasta löytyy kaikki tarvittava mitä oikeasti tarvii tuotantoon ja kuva on todellakin nykyaikaisen tekniikan mukainen hyvä ja laadukas!
En nähnyt itse syytä miksi olisin valinnut jonkun toisen ns. ammatticamun työvälineeksi, kun markkinoilta oli saatavissa näinkin toimiva ja edullinen vahtoehto!

Vastaa Viestiin