Kuluttajamessujen ennakkouutisista ja huhuista olen ymmärtänyt, että kameratehtaat uskovat vuoden 2007 mallistossaan DVD:lle tallettavien kameroiden olevan se, mitä kuluttajat nyt kaipaavat. MiniDV-kameroiden myyntiluvut ovat kuulemma pysyneet jo muutaman vuoden lähes paikoillaan, mutta DVD-rintamalla on kasvua odotettavissa. Tämä koskee siis kaikkein halvimpia massatuotteita. Kalliimmat mallit ovatkin sitten lähes pelkästään jotakin HD-formaattia, mutta se mallisto kerrotaan vasta myöhemmin.

Tämmöinen possu on Canonin uutuus DC210 muotoilultaan. Noihin on vain parasta tottua. Sen hinta jenkeissä tulee olemaan suuruusluokkaa $250. Myös pikselien määrä on mielenkiintoinen. Kaikkiaan niitä on 680.000, mutta perusvideolla vain 340.000. 16:9 tilassa määrä sentään lisääntyy 450.000, mutta sähköinen kuvanvakaaja haukkaa niistä heti viidesosan ja kuvaukseen vakaajan kanssa jää 360.000. Mitähän lukua näistä käytetään markkinoinnissa?
Isot luvut ovat mannaa markkinoinnissa, joten zoomi on nyt kasvatettu 35-kertaiseksi. On siinä katsojilla pidättelemistä, kun aloittelijoiden otoksia katsovat. Tämä ei vielä riitä, vaan digitaalizoomi on 1000x.
Kameran esittelyn yhteyteen oli Camcorderinfossa jo kertynyt liuta lukijoiden kommentteja DVD-kameroista. Nämä siis ovat amerikkalaisten kuluttajien mielipiteitä, eivät omiani, vaikkakin olen vähän muotoillut ja yhdistellyt kääntäessäni niitä suomeksi:
- Huonoin trendi mitä kameroissa on ollut. MiniDV on parempaa laatua, se on helpompi siirtää tietokoneelle (vaikkakin hitaampi) ja helpompi editoida. DVD:n purku editointiohjelmaan, jos se ohjelmallasi yleensä onnistuu, heikentää laatua ja uudelleen siirto DVD:lle pahentaa vielä virheitä kuvassa ja äänisynkkakin voi heittää.
- DVD:n käyttö kameran talletusmediana on lähinnä säälittävä keksintö.
- DVD-kamera sopii lähinnä kotirouville. Kuvaus leikkikentällä päivänvalossa, levy DVD-soittimeen ja se on siinä. (Jos soittimesi toistaa 8cm:n levyjä)
- MiniDV on paras, taloudellisin ja mukavin talletustapa.
- DVD-lätyt ovat kallita, isoja ja hankalia ja niille mahtuu kovin vähän.
- DVD-kamerat ovat kauhistuttavia kapineita aloittelijalle, joka kuitenkin kuvaa hämärässä sillä 1/6" kennolla.
- Humpuukia, teknoleluja.
- En minä vastusta fyysistä tallennusmediaa. Se muovinpala ei sinänsä ole inhottava vaan kompressio, jolla kuva sinne laitetaan. Se on pahinta, mitä videotuotannossa voi käyttää. Palaisivat vaikka Super-VHS:ään.
- En voi käsittää, miksi kameratehtaat tyrkyttävät DVD-kameroita. Ilmeisesti on riittävästi yksinkertaisia ihmisiä, jotta niille on markkinoita. Minä en sellaista ostaisi eivätkä kaverinikaan.
Nämä EIVÄT siis ole minun mielipiteitäni, vaikkakin olen useimpien kanssa samaa mieltä.