Sony PMW-EX1

Kokemuksia videokameroista
Kunto Hirvikoski
Viesti:

Sony PMW-EX1

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 05.05.2008 12:22

Sonyn tuotesivu.

Lisätietoja, kokemuksia ja mielipiteitä tänne.

Halsu
Viesti:

Re: Sony PMW-EX1

Viesti Kirjoittaja Halsu » 05.05.2008 13:30

Olen tällä kameralla tehnyt pari keikkaa - hyvältä peliltä vaikuttaa.

Kamerassa on "oikea" linssi jossa kunnolliset säätörenkaat. Tärkeimmät asetukset löytyvät tutuilta paikoilta kameran kyljestä, omina hanikoinaan. Menuista tuntuisi lyhyen kokemuksen pohjalta löytyvän riittävästi säätövaraa. Puolen tuuman kennojen ja aika valovoimaisen linssin johdosta syväterävyyttäkin pääsee jonkin verran hallitsemaan.

Käsikuvauksessa kamera tuntuu kohtalaiselta - kahvaa voi hieman käännellä, jolloin mukavan kuvausasennon löytyminen helpottuu. Olkapääkameran ergonomiaan ei silti tämän kanssa pääse.

Kuvanlaatu on erinomainen, ei valittamista siinä suhteessa. Olen kyllä kuvannut vain studio-olosuhteissa, 1080 25p:tä ja 50i:tä HQ -moodissa, mutta uskoisin ainakin HDV -vastaavan moodinkin olevan asiallista jälkeä - dynamiikkaakin vaikuttaisi mutupohjalta olevan riittävästi myös vaikeampiin kuvausolosuhteisiin.

Kortille kuvaamisessa on yleisesti ottaen hyvät ja huonot puolensa, tämän kameran erityipiirteenä (jonka lasken huonoksi puoleksi) on, että materiaali pitää konvertoida clip browser -ohjelmalla ennenkuin sitä pääsee leikkaamaan - näin ainakin Vega Pro 8:n kanssa.

xjanix

Viesti Kirjoittaja xjanix » 05.05.2008 19:24

tilasin noita tänään kaks kun vaikutti niin kivalta kameralta, tulloo ehkä tällä viikolla. no - lisää sitten kun kamerat on saapuneet.

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 05.05.2008 20:35

Kuvaamme kameralla pienen budjetin leffaa. Kuvanlaatu on erinomainen, käytettävyyskin päällisin puolin kunnossa. muutamia huomioita:

-tarkennukseen on jätetty 'hengitysvaraa' äärettömän yli. en ole missään linssissä ikinä nähnyt vastaavaa. haittaa siitä ainakin on, äärettömään tarkennettaessa skarppi on aivan pakko tarkistaa vielä näytöltä huolellisesti, tässä tapauksessa matka-asteikkoon ei voi luottaa. Muuten pisteet linssille. Olisivat mielestäni voineet integroida focus gearinkin. ei olisi ollut iso vaiva...

-menusäätöjä on aivan *!%keleesti ja niiden tsekkaamiseen kuluu aikaa. säätöjen tallentaminen kortille on jokseenkin välttämätöntä. soisin kuitenkin kamerassa olevan erillisen esim. sd-paikan tätä varten. SxS-korteille tallentamisesta ei ole kauheasti hyötyä koska kamera on vuokralla pari päivää kerrallaan :evil:

-av-liittimet on sijoitettu pahimpaan mahdolliseen paikkaan kahvan 'alle' (taakse). käsivaralta kuvatessa on pakko varoa koko ajan ettei riko pienenpientä liitintä. tökeröimpiä ratkaisuja mitä olen nähnyt... olisivat kysyneet keneltä tahansa kuvaajalta minne ne liittimet kannattaa sijoittaa :roll: (tai katsoneet edellisiä mallejaan esim. pd170!)
:edit: meidän on aivan pakko monitoroida kuvauksen aikana.

-teistä en tiedä, mutta meillä on ainakin ongelmia kameran tallennusformaatin kanssa. yritimme saada matskua n.8 tunnin ajan Vegas kasiin tuloksetta. Mitkään clip browser-konvertoinnit eivät auttaneet. Odotamme Premieren päivitystä :|

-automaattitarkennus ei mielestäni toiminut erityisen hyvin. en tosin kokeillut kovin hartaasti, koska en luota automaatteihin :wink:

plussaa:

+ törkeän hyvä tft-näyttö
+histogrammi (tästä on ollut todella paljon hyötyä)
+kohtuu hyvä herkkyys (riippuu hyvin paljon käytetystä gammasta)
+ilmeisen hyvä pakkauskodekki, mitä olen clip browserilla katsonut
+hyvä linssi.(pitkä miinus hengitysvarasta)
+niin paljon säätöjä että niihin sekoaa. ei kannata koskea kaikkiin :lol:
Viimeksi muokannut aapolett, 05.05.2008 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 05.05.2008 20:40

niin, piti vielä mainita että kamera on aivan liian leveä ja vähän liian painava jotta sitä viitsisi mitenkään operoida yhdellä kädellä. mutta kaikkea ei voi saada :lol:

Epäilijä

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 05.05.2008 20:53

Onko se varsinaisesti kameran vika tai ongelma jos kaikki editointiohjelmat eivät sen tallenteita vielä ymmärrä?

Ja aapo, kyllä niitä menusäätöjä on ihailemissasi "ammattikameroissa" ihan tarkoituksella runsaasti, mutta se tarkoitus ei ole se, että niitä ruuvataan aina ja joka kerta kun aletaan jotain kuvaamaan.

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 05.05.2008 21:02

Epäilijä kirjoitti:Onko se varsinaisesti kameran vika tai ongelma jos kaikki editointiohjelmat eivät sen tallenteita vielä ymmärrä?
Mielipidekysymys. soisin kuitenkin että edes kameravalmistajan itse tuottama softa ymmärtäisi jotakin formaatin päälle.
Epäilijä kirjoitti:Ja aapo, kyllä niitä menusäätöjä on ihailemissasi "ammattikameroissa" ihan tarkoituksella runsaasti, mutta se tarkoitus ei ole se, että niitä ruuvataan aina ja joka kerta kun aletaan jotain kuvaamaan.
Ikävä kyllä olen perfektionisti ja olen pakotettu aina tarkistamaan joka ikisen säädön kamerasta vaikka kuvaisin vain sitä kuuluisaa kastematojen seksielämää :D

#ihailen muuten nykyään enemmän laadukkaita kameroita, joissa EI ole paljoa säätöjä. yksi syy miksi fanitan filmikameroita (ostin muuten Krasnogorsk kakkosen :lol: )

silva

Viesti Kirjoittaja silva » 05.05.2008 21:27

aapolett kirjoitti: Ikävä kyllä olen perfektionisti ja olen pakotettu aina tarkistamaan joka ikisen säädön kamerasta vaikka kuvaisin vain sitä kuuluisaa kastematojen seksielämää :D

#ihailen muuten nykyään enemmän laadukkaita kameroita, joissa EI ole paljoa säätöjä. yksi syy miksi fanitan filmikameroita (ostin muuten Krasnogorsk kakkosen :lol: )
Hyväksi havaittu tapa on resetoida kaikki säädöt ja tehdä tarvittavat säädöt sen jälkeen. Tietysti jos kamera on käytössä vain lyhyen aikaa, ei näitä perussäätöjä ehdi muotostua. Turha tehdä helppoa asiaa vaikeaksi... Ylipäätään mun mielestä säätöjen runsaus ei ole huono asia. Kuitenkin ne suunnilleen samat perussäädöt rukataan jos rukataan.

Mutta joo, kaikissa ammattikameroissa tuo säätöjen resetointi pitäisi olla.

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 05.05.2008 21:39

silva kirjoitti:
Hyväksi havaittu tapa on resetoida kaikki säädöt ja tehdä tarvittavat säädöt sen jälkeen. Tietysti jos kamera on käytössä vain lyhyen aikaa, ei näitä perussäätöjä ehdi muotostua. Turha tehdä helppoa asiaa vaikeaksi... Ylipäätään mun mielestä säätöjen runsaus ei ole huono asia. Kuitenkin ne suunnilleen samat perussäädöt rukataan jos rukataan.

Mutta joo, kaikissa ammattikameroissa tuo säätöjen resetointi pitäisi olla.
Tottahan toki. niin minäkin teen että ensin resetoin kaikki ja sitten alan säätää uusiksi. ongelmana on nimenomaan se että niitä säätöjä on yksinkertaisesti niin paljon että tähän työvaiheeseen menee sen takia aikaa (vaikka muistan jo lähes kaikki ulkomuistista)
(Varmuuden varalle printtasin myös ihan rehellisesti paperille manuaalista valikot ja merkkasin niihin tarvittavat asetukset. nivaskassa on 14 sivua... )

Saku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saku » 06.05.2008 01:28

aapolett kirjoitti:...Mitkään clip browser-konvertoinnit eivät auttaneet. Odotamme Premieren päivitystä :|
Päivitys on jo tullut.. ainakin itselleni se latautui heti automaattisesti Adobe Updaterin kautta, tosin en ole päässyt kokeilemaan vielä kuinka se toimii tämän eX-matskun kanssa

Halsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Halsu » 06.05.2008 08:38

aapolett kirjoitti:-teistä en tiedä, mutta meillä on ainakin ongelmia kameran tallennusformaatin kanssa. yritimme saada matskua n.8 tunnin ajan Vegas kasiin tuloksetta. Mitkään clip browser-konvertoinnit eivät auttaneet. Odotamme Premieren päivitystä :|
Mulla konvertoidut klipit toimii Vegas Pro 8:ssa.

Saattaa kyllä olla, että se johtuu siitä että mulla on asennettuna Raylight kodekki (jolla saa myös esmes Panan P2 -kameroiden mxf -fileet toimimaan Vegasissa).

Tosiaan, se piti mainita että kameran mukana tullut clip browser versio pitää päivittää netistä ladattavaan 1.1 versioon ennenkuin homma alkaa pelittää.

Av -liitännöistä olen ihan samaa mieltä aapoletin kanssa, hölmössä paikassa olevat miniatyyriliittimet tuskin säilyvät kovin pitkään ehjinä...

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 06.05.2008 12:20

Halsu kirjoitti: Av -liitännöistä olen ihan samaa mieltä aapoletin kanssa, hölmössä paikassa olevat miniatyyriliittimet tuskin säilyvät kovin pitkään ehjinä...
Muistuu ihan mieleen ajat jolloin teimme monikameraa pd170:sillä firewiren kautta. käsivarakuvauksessa liittimien kestoikä oli alle tunnin verran vaikka kuinka oli vedonpoistot ja puoli rullaa roudaria ympärillä :evil:

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 13.05.2008 11:45

niin, ja ne 'syväterävyysominaisuudet' ovat ihan suht riittävät ainakin meidän käyttöön. Tässä T1.9 ja zoomi aika tapissa. Kuvaa ei ole sitten käsitelty mitenkään...

http://www.flickr.com/photos/15097450@N ... 5/sizes/o/
Viimeksi muokannut aapolett, 23.06.2008 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pukki

Viesti Kirjoittaja Pukki » 12.06.2008 14:00

Niin mitäs luokkaa tässä oli se herkkyys? Canon xl h1 tasoa? Eli 2 aukkoa herkempi kuin sony z1?

Isommista kennoista hatunnosto sonylle.

aapolett

Viesti Kirjoittaja aapolett » 23.06.2008 16:52

*Isommista kennoista hatunnosto Sonylle.* Pitempää zoomia jään kyllä toisinaan kaipaamaan, lisäksi ainakin nd2 tuntuisi pehmentävän kuvaa aika paljon...

Suhteellisesta herkkyydestä en osaa sanoa mutta jos pitää 6dB gainia rajana niin uskallan itse kuvata näin kesäilmoilla pilvettömällä säällä suunnilleen keskiyöhön asti.... uploadaan kuvan kun pääsen taas joskus sellaisen netin ääreen jossa ei ole rajoituksia :oops:

Vastaa Viestiin