muLperi kirjoitti:Mitäs tässä HV20 on parempaa verrattuna Sonyn HC-7 malliin?
Yli 200€ halvempi ja silti kuvanlaadultaan selvästi Sonya edellä. Tämä oli yksi suurimmista syistä miksi valitsin Canonin enkä Sonya.
Kuva on sävyltään luonnollisempi, sanokoot kuka mitä hyvänsä kuva on myös tarkempi, aito progressiivinen kuvaus ja parempi hämäräkuvaus. Hämäräkuvan paremmuudesta ollaan ulkomaisilla foorumeilla väännetty kättä, sillä jotkut pitävät Sonya parempana. Itse olen nähnyt videokuvaa molemmilta ja minun mielestä Canon on hämärässä Sonya parempi. Sonyn kuvassa voi olla vähemmän kohinaa, mutta sen hämäräkuva on erittäin pehmeää. Canonin hämäräkuva on tarkempaa ja värikylläisempää.
Sonyssa on periaatteessa laajemmat käsisäädöt, mutta Canonissa kaikki säädöt on erittäin kätevästi peukalon alla joystickin ansiosta, eikä kuvaajan tarvitse ruveta kahlaamaan valikoita kosketusnäytöllä. Säätöjen määrä on mielestäni erittäin riittävä.
Sonyn varustekenkä ei ole standardin mukainen, joten siihen ei ole mahdollista liittää muita kuin Sonyn lisälaitteita.
Äänipuolella minun on pakko sanoa Canonin moottorin äänen olevan melko voimakas ja ärsyttävä soinniltaan, enkä foorumeja selanneena näytä olevan yksin tämän ongelman kanssa. Sonyn kasettimoottori pitää oletettavasti miellyttävämpää ääntä. Canonissa äänen käsisäätö löytyy kätevästi joystickilla ja on helppokäyttöinen, eikä sitäkään säätäessä tarvitse selailla valikoita. Canonissa on myös pienenä luksuksena kuulokkeiden äänenvoimakkuuden säätö.
Olen kuullut valittelua Canonin huonosta laatuvaikutelmasta. En ole itse Sonyn kameraa nähnyt, mutta asiasta on puhuttu niin paljon, että uskoisin sen sitten myös oikeasti olevan arvokkaamman oloinen. Minusta HV20 muovisuudesta huolimatta tuntuu ihan hyvältä ja uskon sen kestävän. Jos tahtoo maksaa 200€ koreammasta ulkokuoresta, mutta huonommasta kuvasta, niin silloin Sony on oikea valinta 8)
CS2000 kirjoitti:
HC7:n valonhallinta on automaattisäätöinen, kun HV20:ssä sitä voi säätää manuaalisesti.
Tottakai Sonynkin valotusta voi säätää käsin :shock: ! Sonyssa on valotuksen säätö ja suljinajan säätö. Aukon ja gainin arvoa ei tosin voi erikseen nähdä. Gainia ei näe Canonissakaan.
CS2000 kirjoitti:
HC7:n ei ole saatavilla ulkoisia optisia lisiä.
Ei optisia lisiä? Kyllä siinäkin suodinkierteet löytyy, joten väittäisin tämänkin väitteen olevan täyttä potaskaa.
Kunto Hirvikoski kirjoitti:
Kuvien terävyys lienee kummallakin suunnilleen sama.
Sonyssa on teoriassa tarkempi kenno, ja Camcorderinfo sanookin kuvan erottelukyvyn olevan testitaululla parempi. Katsomieni vertailukuvien perusteella Canonin kuva näyttää kuitenkin olevan oikeissa kuvausolosuhteissa yksityiskohtaisempi, sekä vähemmän keinotekoisesti terävöitetty. Jokainen voi kaivaa netistä itse testikuvia tämän toteamiseksi. Uskon näin mutu-tuntumalla tarkkuuseron johtuvan Canonin paremmasta optiikasta :) .