Kamera alle 1000e

Keskustelua videokameroista
Tomekki

Kamera alle 1000e

Viesti Kirjoittaja Tomekki » 24.06.2008 11:22

Niin minkälaista kameraa suosittelisitte? Oon miettiny tota Canon HG10 http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitt ... canon_hg10
, mutta riittääkö koneen tehot HD:n editointiin : Prosessori 3600+, 2.00 GHz, 1Gb ram.

musti

Re: Kamera alle 1000e

Viesti Kirjoittaja musti » 24.06.2008 14:07

Tomekki kirjoitti:Niin minkälaista kameraa suosittelisitte? Oon miettiny tota Canon HG10 http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitt ... canon_hg10
, mutta riittääkö koneen tehot HD:n editointiin : Prosessori 3600+, 2.00 GHz, 1Gb ram.
koneen tehot ei todennäköisesti riitä editointiin tai on takkuista.
dual-core vähintään ja 2 gigaa muistia alkaa olla minimi.

jorma k

Re: Kamera alle 1000e

Viesti Kirjoittaja jorma k » 30.06.2008 16:48

Tomekki kirjoitti:Niin minkälaista kameraa suosittelisitte? Oon miettiny tota Canon HG10
Itse ostaisin edelleen Canon HV20, koska se vaatii editissä tehoja vähemmän. Sinun prossullasi se on todennäköisesti ainakin MEP:llä hidasta hommaa (muistikin on tiukalla) ja AVCHD on jo käytännössä toivotonta hommaa.

Jos toi AVCHD on pakko saada (sinua on varoitettu), niin toi MEP14 jutussa mainittu Sony SR11 tai sinne päin kamera on mielestäni hyvä valinta, vaikka ei ihan budjettiisi mahdukaan. Siinä on 12xzoom ja voit kuvata sillä pilkkopimeässä ja siinä on 60Gt-kovalevy. Sen käsisäädöistä minulla ei ole mitään tietoa. Päivällä kuvatussa kuvanlaadussa en havainnut mitään eroa oman Canon HV20 kuvaan verrattaessa.

Tomekki

Viesti Kirjoittaja Tomekki » 01.07.2008 16:17

Joo, aattelin HV20 hankkia, kun se kuvaa nauhallekkin. Ram muistia ostan pari gigaa lisää, niin varmaan jotenkin editointi onnistuu.?

Onnistuukos Mep:lla HDV:n editointi? Ei taida ainakaan 10 versiolla.

vpera

Viesti Kirjoittaja vpera » 01.07.2008 17:43

Tomekki kirjoitti:Joo, aattelin HV20 hankkia, kun se kuvaa nauhallekkin.
Muulle mediallehan se ei videota kuvaakaan. Tämä vain selvennykseksi, koska joskus joku on tainnut luulla sen kuvaavan myös muistikortille.

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 01.07.2008 22:13

Tomekki kirjoitti:Joo, aattelin HV20 hankkia, kun se kuvaa nauhallekkin
Kokeile sen zoomia, käsittääkseni HV30 se on parempi
Ram muistia ostan pari gigaa lisää, niin varmaan jotenkin editointi onnistuu.?
MEP:n kanssa näyttäs 2gt olevan riittävästi, mitä nyt tehtävänhallinnasta olen sen käyttöä seurannut (yleensä n. 1,3 gt. Vistan alla)
Onnistuukos Mep:lla HDV:n editointi? Ei taida ainakaan 10 versiolla.
Koneellasi se on luultavasti takkuista, testaa jollain HDV-videoleikkeellä niin näet toimiiko. Muistaakseni MEP 10 ei tue kameralle palautusta, se on käsittääkseni vasta 11plussassa. Muu editointi ehkä onnistuu, en ole tostakaan varma, ei oo tota 10 enää koneellani.

Testasin tässä juuri Vegas 8.0 pro demoa ja se vaatii vähän enemmän tehoja Canonin HDV:n editoinnissa kuin MEP14, vastaavasti se oli ton Sony HDV SR 11 avchd-leikkeen kanssa MEP:ä huomattavasti parempi ( ei tarvitse tehdä sitä aikaa vievää/ kuvan laatua vähän heikentävää muunnosta) eli käytti sitä suoraan, mutta sekin nykii jo hivenen katsottaessa ja enemmän siirtymien kohdalla (Vaatii tehoa enemmän kuin HDV). Testit Vistan alla CoreDuo2 T8300 (2,4GHz). Tosta voit? päätellä jotain prossusi riittävyydestä.

Voit tolla Canon HV20-30 tulostaa kamerastasi DV-avina, jolloin se toimii editoidessa kuten ennenkin dv-avina.

Mulla on idea (saatu Magix:n foorumilta), miten MEP:llä voi ehkä editoita hitaammallakin koneella HDV:tä ( eli editoidaan dv-avina ja kun on editoitu vasta sitten tehdään se HDV:nä). Laitan ehkä siitä ohjeet jonnekin DigiWikiin, kunhan saan testattua että homma toimii.
Viimeksi muokannut jorma k, 07.07.2008 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tomekki

Viesti Kirjoittaja Tomekki » 02.07.2008 19:54

Voit tolla Canon HV20-30 tulostaa kamerastasi DV-avina, jolloin se toimii editoidessa kuten ennenkin dv-avina.

Mulla on idea (saatu Magix:n foorumilta), miten MEP:llä voi ehkä editoita hitaammallakin koneella HDV:tä ( eli editoidaan dv-avina ja kun on editoitu vasta sitten tehdään se HDV:nä). Laitan ehkä siitä ohjeet jonnekin DigiWikiin, kunhan saan testattua että homma toimii.
Onko se laatu sitten miten paljon huonompi, jos siirrän kamerasta dv-avina?

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 02.07.2008 22:19

Se on Dv-avi laatua. Jos HDV:tä vertaa DV-aviin sen käytännön eron tarkuudessa saat selville, kun tulostat printterillä A4-paperille vaakasuuntaan 6-pisteen korkuista tekstiä ja 8 pisteen korkuista.
Kuvaat sitten ton vaakasuuntaisen A4-paperin siten, että kamerassasi näkyy juuri ja juuri paperin reunat.

HDV-kamerallani tosta 6-pisteen (luonnossa n. 1mm korkuinen) saa juuri ja juuri selvää. DV-avina raja kulkee jossain 8-9 pisteen välissä.

Tossa mun ideassa tarkoitus on, että lopullinen tuotos on HDV-tasoista, sen muunnos kestää sitten yli yön, jos tunnin pituisesta elokuvasta puhutaan. Saa nähdä tuleeko ongelmia ääni synkan kassa.
Jos kiinnostuit imuta toi
http://000cpc000.plesk4.freepgs.com/MEP_PROXY_UTE/
se on Carl:n tekemä pikku ohjelma mikä helpottaa ton muunnoksen teossa, mikäli Mep:ä aiot jatkossakin käyttää.

Noista koneidemme tehoeroista saat käsityksen kun käyt Alwyn sivuilta
http://www.aaproductions.net/mep/resour ... ources.htm
ja imutat sieltä 36_kuvaa Zip-tiedoston. Siellä on ohjeet mihin se laitetaan ( noi on niitä "Guru"-tason muutoksia). Noi toimii MEP14 kanssa, MEP 10:ssä saattaa olla toi Multi_PIP-kansio eripaikassa.

Katsot sitten kuinka monta videoleikettä noista voit (sulla on maksimi 16, koska MEP10 ei tue enempiä raitoja) laittaa yhtäaikaan näyttöön niin, että
ruutu (frame) laskuri ei yhtään hidastu. Tällä läppärillä Vistan alla hidastuminen alkaa jossain 9 pip-kuvaruudun kohdalla ja muistaakseni XP:n alla (siinä ei ole palomuuria eikä muitakaan hidasteita) muistaakseni, jossain 16-pip-kuvaruudun kohdalla.

Jos teet ton kerro montako sulla voi olla samaan aikaan.

Tomekki

Viesti Kirjoittaja Tomekki » 03.07.2008 15:18

Kiitos! Laitoin aikajanalle kuvan ja jossain 9kuvan kohalla alko pätkiä.

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 07.07.2008 22:56

Mulla noi siis kun frame laskuri hidastui, nykimistä ei siinä vielä silmillä havaitse. Muistelen, että MEP10 olis tuki jollekin "Hyper treaderille", joka on tossa prossussasi, joka selittänee Core2Duo -prossujeni tehonlisäyksen vaisuuden.

Joka tapauksessa toi HDV:hen siirtyminen palauttaa editointia taaksepäin vuosia, mutta onneksi kuvanlaatu on sitten eteenpäin ja reilusti :-) Kai tässä muuten olis ihan tyytyväinen, mutta kun kerkisi DV-avin kanssa jo tottua siihen , että kaikki peruseditointi (johon lasken mm. siirtymät) toimii reaaliajassa nykimättä.

Vastaa Viestiin