Halpa HD-kamera manuaalisäädöillä?

Keskustelua videokameroista
dober_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dober_ » 09.05.2009 20:43

Nyt olen vähän kallistunut tuon TM300 puoleen ja luultavasti hankin sen joistain näistä liikkeistä: http://www.kkelectronics.co.uk/ViewProd ... 0HDC-TM300 , http://www.hiwayhifi.com/site/product.a ... Prod=30136 tai http://www.amazon.co.uk/Panasonic-HDC-T ... 91&sr=1-23 , jos edes hankin. Asun tällä hetkellä Englannissa, nii ei pitäis tulla mitään isoja toimituskuluja ja hinnat on suhteellisen halvat.

Vielä en ihan täysin ole hankinnasta, koska ACVHD on aika uusi juttu minulle. Olen saanut sen kuvan, että avchd:tä on aika huono editoida ja jälkikäsitellä, koska kuva on niin pakattua ja siinä ei ole mm. selviä frameja GOPn takia. Eli kyseessä olisi vain kasetiton HDV. Miten tämä jälkikäsittelyn laita on? Itellä ei ole kuin vähä tietoa asiasta.

Toinen asia, mikä minua huolestuttaa on tämä vempula kuva, joka kait johtuu rolling shutterista? Onko tietoa, että onko tässä kamerassa tällaista?

Alunperin minun piti hankkia kesällä vähä isompi kamera. Suunittelmissa oli hankkia Panasonic-HPX171 tai sitten odottaa Redin Scarlettia. Nyt sitten suunnitelmat on muuttunut ja olen siirtänyt isomman kameran ostoa ensi syksyyn. Kuitenkin olisi nyt hyvä omistaa jokin kamera, koska vanhan Panasonic GS151en focusmoottori on ilmeisesti hajonnut ja kuvaaminen sillä on nyt tosi ärsyttävää. Mitä mieltä olette, kannattaisiko odottaa suosiolla syksyy ja hankkia isompi kamera vai ostaa nyt esim. tämä TM300 josta sitten myöhemmin tulee back-up kamera.

Olen siis ihan opiskelija, joka sivutoimisesti kuvaa rahallisia hommia. Kesällä olisi tarkoitus kuvata eräälle tehtaalle turvallisuusvideota sekä lyhäreitä. Syksyllä tarkotuksena olisi tarkoitus saada lisäksi vielä enemmän yritysvideoita sekä musavideoita.

Mietinnässä oli aiemmin, että olisin hankkinut jonkun vanhemman kolmikennokameran, esim. Panasonic DVX-100 tai Canon-XL1, mutta sitten mietin, että näiden käyttöikä on nykyään aika vähäinen HDhen siirtymisen myötä.

Janne A

Viesti Kirjoittaja Janne A » 02.02.2010 09:43

Moikka,
Olen hankkimassa HD-kameraa hintaluokassa 1000-1200 €. Tarkoitus olisi käyttää kameraa myös jalustalla. Olen ollut kiinnostunut tuosta Panasonic HDC-TM300 mallista, mutta siinä ei näyttäisi olevan LANC-liitintä ollenkaan. TM300 olisi muuten hyvä, kun siinä on säätörengas, jolla voi hallita manuaalisesti asetuksia ja se kuvaa AVCHD-muotoon.

Olen joskus käyttänyt kameraa jalustalla, jossa ei ollut LANC:in kautta kauko-ohjainta zoomille, ja se on melkoista häröilyä. Kädet loppuu kesken, kun koittaa oikealla kädellä kääntää kameraa ja vasemmalla kädellä jotenkin kameran yli kurkottaa zoom-napeille. Miten te olette asian ratkaisseet?

Tuplaamalla budjetin alettaisiin olla jo lähellä "oikeita" kameroita, mutta se ei ole nyt tässä vaiheessa vaihtoehto.

musti

Viesti Kirjoittaja musti » 02.02.2010 10:09

Janne A kirjoitti:Moikka,
Olen hankkimassa HD-kameraa hintaluokassa 1000-1200 €. Tarkoitus olisi käyttää kameraa myös jalustalla. Olen ollut kiinnostunut tuosta Panasonic HDC-TM300 mallista, mutta siinä ei näyttäisi olevan LANC-liitintä ollenkaan. TM300 olisi muuten hyvä, kun siinä on säätörengas, jolla voi hallita manuaalisesti asetuksia ja se kuvaa AVCHD-muotoon.

Olen joskus käyttänyt kameraa jalustalla, jossa ei ollut LANC:in kautta kauko-ohjainta zoomille, ja se on melkoista häröilyä. Kädet loppuu kesken, kun koittaa oikealla kädellä kääntää kameraa ja vasemmalla kädellä jotenkin kameran yli kurkottaa zoom-napeille. Miten te olette asian ratkaisseet?

Tuplaamalla budjetin alettaisiin olla jo lähellä "oikeita" kameroita, mutta se ei ole nyt tässä vaiheessa vaihtoehto.
Minä hoidan kuvaukset niin että en zoomaile kuin pakosta ja jos tarttee zoomata niin leikkaan sen zoomauskohdan pois.

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 02.02.2010 13:02

Janne A kirjoitti:Miten te olette asian ratkaisseet?
En ole ratkaissut, mutta yksi ilmainen mahdollisuus tulee heti mieleen, nimittäin näiden uudempien Panasonicien mukanahan tulee kaukosäätimet (tai ainakin omassani tuli jo yli vuosi sitten). Kaukkarissa on erilliset napit myös zoomille, ja kameran vastaanotin lukee sitä myös alaviistosta takaakin päin, joten sille voisi rakennella sopivaan kohtaan jalustaan pidikkeen. Tai vielä parempaa, kolvailla kaukosäätimeen liitännän ulkoisille zoominapeille, jolloin ne voisivat olla missä vain haluat, ja kaukosäädin itse optimipaikassa kameran keulan alla. (Tuolla tavoin tosin takuu tietysti raukeaa.)

tero521

Viesti Kirjoittaja tero521 » 02.02.2010 14:36

Tai kiinnittää kaukosäädin jalustan kahvaan, ja viedä ir signaali valokuidulla kaukosäätimeltä kameran ir silmälle. Itselleni ainakin toimi todella hyvin, ja ei tarvitse modata laitteita, eikä takuu raukea. Ps. kuidun päähän kannattaa jättää ne läpinäkyvät suojatutit. Auttavat kummasti.

Juha H.

Viesti Kirjoittaja Juha H. » 02.02.2010 17:08

Canonin tämän vuoden parempiin malleihin on LANC tehnyt paluun...

Digiootti

Viesti Kirjoittaja Digiootti » 02.02.2010 17:13

Useimmissa jalustoissa voi kahvan kätisyyttä vaihtaa.
Kun kahvan siirtää vasemmalle puolelle ja käyttää sitä vasemmalla kädellä jää oikeakäsi vapaaksi zoom/rec käytöön, olen tdennut sen ainakin itselleni melko luontevaksi.

Janne A

Viesti Kirjoittaja Janne A » 03.02.2010 13:58

Kiitos vastauksista! Taidan kokeilla tuota kaukosäädinviritelmää, jahka saan tavarat haltuun.

Tuo LANC:in puute on kyllä jännä homma, kun kuvittelisi, ettei se hirveen kallis ominaisuus olisi valmistajille.

Canonille tosiaan tulee LANC:illisia koneita tämän vuoden aikana, mutta niissä ei ole tuota säätörengasta manuaaliasetuksille ja niitä ei saa "nyt, heti, mulle ja nyt". :)

Janne A

Viesti Kirjoittaja Janne A » 03.02.2010 16:49

Jahas, nyt sitten ilmoittivat, että TM300:en valmistus on lopetettu ja sitä ei enää saa. Mitään vastaavilla ominaisuuksilla olevaa kameraa ei sitten ole tällä hetkellä markkinoilla. Äh!

Lähinnä Pansun manuaalinen säätörengas ja view finderi olivat sellaiset, mihin mä tossa mallissa tykästyin speksaillessa.

Vastaa Viestiin