Steadycam 5D:lle

Keskustelua videokameroista
Lumination Films
Viesti:

Steadycam 5D:lle

Viesti Kirjoittaja Lumination Films » 20.09.2011 00:25

Päivää,

Tarvitsisimme ostovinkkiä steadycamin suhteen Canon 5D Mark II cameraan.

Mikä olisi paras vaihtoehto kädessäpidettävistä ja alle 800€?

Ja kannattaako tilata netistä kaupasta vai onko Helsingissä kaupassa?

Sakari

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 20.09.2011 00:30

Ihan aito steadycam vaiko sellainen käsivarakuvaamisen helpottamiseksi tehty olkapäärigi?

-t

Lumination Films
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lumination Films » 20.09.2011 01:03

Jotain tämäntasoista ja kokoista ajattelin:

http://www.steadicam.com/handheldmerlin.html

mutta steadyjen suhteen on tietoisuus hyvin pientä ja käyttökokemukset myös. Kuvaan yleensä aina jalustalta.

Ideana olisi että se toimisi sosiaalisissa tilanteissa mukavasti ilman isoja tukivirityksiä, mutta yksinkertainen olkapäärigikin voisi toimia.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 20.09.2011 08:10

glidecam hd2000 on ihan kelvollinen 5d:n kanssa, hd1000 saa juuri ja juuri toimimaan mutta sitä ei kyl kannata ostaa kun on alimitoitettu (itse sain niin halvalla että ostin kuitenkin :roll: )

Kannattaa huomata että noilla on TODELLA raskas kuvata pidemmän päälle (kysyy habaa jonkun verran) ja skarppaaminen on likimain mahdotonta jos pitää liikkua myös sen kanssa (...oman kokemuksen mukaan Body Pod on aika hyödytön mutta voi se jollekin toki toimia)

ts. jos olkapäärigi toimii kuvaustilanteissasi niin kannattaa kyllä mennä sillä, se ei lisäksi ota tuulta yms. kivaa :?

juhaha

Viesti Kirjoittaja juhaha » 20.09.2011 08:59

Itselläni on tuo Glidecam HD2000, tilasin AF Marcotec:sta aikoinaan. Käytännössä 5dmkii linssillä menee kutakuinkin minimipainoilla, eli halutessaan tuossa on vielä varaa ylöspäin (painolle) reilusti.

Tuijoteltuani esimerkkipätkiä olin 100-varma että sama onnistuu itseltänikin "heittämällä", tottakai. Ihmelaitteestahan on kysymys. Järkytys oli suuri kun huomasi että joutuu vähän opettelemaankin.

Painoa tulee ranteelle/kädelle todella paljon. Yksittäisissä (lyhyehköissä) ajoissa tuo ei niin haittaa mutta jos joutuu pidempään työskentelemään niin kannattaa aloittaa punttisalilla.

Työskentely on myös hankalahkoa siitä syystä että laitteen alaosa tuppaa helposti (eritoten harjoittelun alkuvaiheessa) osumaan alavartaloon(toki riippuu hieman myös alavartalosta :D ). Tämä vähintäänkin rajoittaa kuvaajan liikeratoja jos ei muuta.

En tiedä miten paljon olkapäärigi rauhoittaa kuvaa, mutta ei nämäkään värkit autuaaksi tee. Suosittelisin tutustumaan vekottimeen ennen ostamista.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 20.09.2011 11:57

juhaha kirjoitti:En tiedä miten paljon olkapäärigi rauhoittaa kuvaa, mutta ei nämäkään värkit autuaaksi tee. Suosittelisin tutustumaan vekottimeen ennen ostamista.
Olkapäärigi on omasta mielestä parempi kaikkeen muuhun paitsi jos haluaa tehdä pitkiä tasaisia ajoja/kiertoja.

Jos tarkoitus on kuvata paikaltaan pitkiä ottoja niin en kyllä näe mitään syytä ostaa glidecamia, tekee vain siitä kuvaamisesta paljon hankalampaa...

#itse käytän lähinnä musavideokuvauksissa lähinnä 15-28mm linsseillä ja pelkästään ajoihin.
5d on senverran kevyt kamera muutenkin että jos pieni mahd. tärinä ei haittaa niin paikaltaan voi mainiosti kuvata ilman lisähärpäkkeitäkin mikäli ei ole kauhean pitkä linssi.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 20.09.2011 11:58

Lumination Films kirjoitti:Ideana olisi että se toimisi sosiaalisissa tilanteissa mukavasti
No sitten ei ainakaan glidecamia :?

Lumination Films
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lumination Films » 20.09.2011 16:36

Kiitos vinkeistä!

Glidecam arvotelut kuulostaa ihan hyviltä.

Kuvaaminen on usein pitkäkestoista (pitkiä ottoja) ja dokumentaarista (siis spontaania, eikä etukäteen järjestettävissä) sisätilakuvausta pienehköillä, mutta jalustan hankalaksi tekevällä jatkuvalla liikkeellä. Siis kuvattavien ihmisten liikkeellä. Joten sitä vehjettä pitää kyllä jaksaa pitää vaikka tunnin yhtäjaksoisesti kädessä.

Ehkä se olkapäärigi on sitten ainoa mahis koska haba on melko herne. Voiko Helsingissä jossain kaupassa kokeilla eri malleja?

Jotenkin isompiin kameroihin tottuneena tuntuu mahottomalta idealta pitää tota pikkupömpeliä mitenkään vakaasti käsissä ilman mitään tukilaitteita.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 20.09.2011 17:28

Lumination Films kirjoitti:Ehkä se olkapäärigi on sitten ainoa mahis koska haba on melko herne. Voiko Helsingissä jossain kaupassa kokeilla eri malleja?
Rajala Pro Shop Helsingin Sanomatalossa.

Ei taatusti halvin, mutta nykyään ihan hyvä valikoima suoraan liikkeessä Zacutoa ja muita merkkejä. Löytyy sieltä näemmä Glidecamiakin jos haluat vertailla.

Zacutosta on tullut ns. alan standardi DSLR-lisävarusteiksi tuotteiden korkean laadun, viimeistelyn ja hyvän suunnittelun ansiosta. Halpoja ne eivät kyllä ole.

Monia (kiinalaisia) kopiomerkkejä löytyy, mutta laatukin on sitten sen mukaista.
Lumination Films kirjoitti:Jotenkin isompiin kameroihin tottuneena tuntuu mahottomalta idealta pitää tota pikkupömpeliä mitenkään vakaasti käsissä ilman mitään tukilaitteita.
Sepä se. DLSR-videokuvausbuumin käynnistyttyä nimenomaan nuo kuvaustukivälineitä tekevät pajat ovat kyllä netonneet hyvin.

-t

AOK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AOK » 21.09.2011 00:54

Kuulostaisi aika lailla monopodin eli yksijalan paikalta, jos tunninkin meinaa yhtäjaksoisesti kuvata. Se vakauttaa myös jonkin verran, jos pitää liikkua.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 21.09.2011 02:20

(itse kuvaan käsivaralta lähinnä alle 50mm eli hiukan "huijaamista" tärinän suhteen, lisäksi olen kuvannut käsivaralta aika paljon enemmän kuin jalustalta eli vähän tottumiskysymys... )
kuitenkin omasta mielestä järkkärit soveltuvat kyllä spontaaneihin tilanteisiin yleensä paremmin ihan sellaisinaan ilman lisähärpäkkeitä, tällöin mm. lyhyestä kääntösäteestä, suht pienestä koosta ja keveydestä saadaan kaikki irti. tällöin myös otetta voi vapaasti vaihtaa kuvauksen aikana mikäli kuvan ei tarvitse olla ihan 100% käyttistä. ja jos otetta pystyy vaihtamaan välillä niin silloin se kuva ei ala myöskään tärisemään häiritsevästi :wink:
kaikkein pahin vaihtoehto on ottaa joku pikku-glidecamin tyyppinen jossa alkaa tukikäsi tärisemään ihan hulluna jonkun ajan päästä ja jos siinä ottaa suoraan varresta kiinni ja tukee siitä niin silloin pääsee heilumaan sivusuunnassa ja sen vakaajan hyöty menetetään aika tehokkaasti :?

Järkäle

Viesti Kirjoittaja Järkäle » 30.11.2011 04:33

Lainataan tätä ketjua, ei tullut kummempia osumia digijärkkärille ja steadycamille. Tuli lomailtua Kyproksella ja Pentaxin K-5 oli matkassa ja fiilistelin tubessa reissua ja osui silmään tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=sN9JYPESO5I

Omat videot kyllä kalpenee... Jotain jo googlailin, mielessä olis joku hieman videossa käytettyä edullisempi, mutta kuitenkin toimiva ratkaisu. Jostain syystä tulee rämmittyä kotimaassa linnavuorten rinteitä ja kalliomaalauksiakin joskus käyn ihmettelemässä, eli tuollaisissa vaikekulksemmissa paikoissa hallittava systeemi. Miksei myös glide, miten lähelle ko pätkää lähelle pääsee olkapäärigillä?

Kimplex

Viesti Kirjoittaja Kimplex » 17.01.2012 19:05

Itse olen käyttänyt 5D:n kanssa hieman itse modaamaani Glidecam 1000:sta ja olen ollut melko tyytyväinen. Sisätiloissa se on parhaimmillaan, ulkona käyttökelpoinen tyynellä säällä. Olen korvannut alkuperäisen rannetta rasittavan kahvan koko käsivarren mittaisella velcro-lenkein käteen tuettavalla kevytmetallituella, näin voi käyttöaikaa pidentää moninkertaisesti ilman ranteen jännetupintulehdusta (minkä tietenkin sain ensimmäisten muutaman tunnin kokeilujen jälkeen...). Linssinä Samyangin 14mm on ollut varsin oiva, tosin välillä jopa liiankin laaja.

Harjoittelua vaatii mutta lopputulos huomattavasti ammattimaisempi kun ilman minkäänlaista kuvanvakauttajaa.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 18.01.2012 00:49

Kimplex kirjoitti:Itse olen käyttänyt 5D:n kanssa hieman itse modaamaani Glidecam 1000:sta ja olen ollut melko tyytyväinen. Sisätiloissa se on parhaimmillaan, ulkona käyttökelpoinen tyynellä säällä. Olen korvannut alkuperäisen rannetta rasittavan kahvan koko käsivarren mittaisella velcro-lenkein käteen tuettavalla kevytmetallituella, näin voi käyttöaikaa pidentää moninkertaisesti ilman ranteen jännetupintulehdusta (minkä tietenkin sain ensimmäisten muutaman tunnin kokeilujen jälkeen...). Linssinä Samyangin 14mm on ollut varsin oiva, tosin välillä jopa liiankin laaja.

Harjoittelua vaatii mutta lopputulos huomattavasti ammattimaisempi kun ilman minkäänlaista kuvanvakauttajaa.
1000 on turhan alimitoitettu 5d:lle, kannattaa hommata 2000 paitsi jos jostain sattuu saamaan tosi halvalla tonnisen että kannattaa modata (itse löysin halvalla käytettynä ja mennyt sillä tonnisella pitkin hampain

Sanaton

Viesti Kirjoittaja Sanaton » 18.01.2012 14:40

halvin steadycam ratkaisu taitaa olla jalusta jonka jo omistat.
vaatimuksena tosin että ainakin 1 jalka pitää saada 90 asteeseen.

Gitzo Explorer toimi, D7000 +16-35 kanssa kiitettävästi kun kesällä testattin kameran kanssa.

joku 39 euron jalusta saattaisia toimia, jos keksit miten saat lisäpainoja jalan päähän.

testaus meni kivuttomasti, kiitos hiilikuitujalustan. tosin kuvaukse pysy alle 10 minuutissa.

Vastaa Viestiin