Kumpi elokuvan tekoon: DSLR vs. Camcorder?

Keskustelua videokameroista
dementor

Viesti Kirjoittaja dementor » 13.07.2012 18:55

Täältähän niitä saa:

http://www.ebay.com/sch/Studio-Reflectors-/30082/i.html

Tai sitten voi tehdä itse; valkoista pahvia, styroksia, kapalevyä... yms. ja toiselle puolelle teippaa avaruushuopaa (mylaria).

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 13.07.2012 19:48

JVSTUDIO kirjoitti: Tarkoitatko tälläista? Kuva
Kuva
Jep 8)
JVSTUDIO kirjoitti:Mistä nuita "reflejä" voi ostaa?

Isoja reflejä saa helpolla väsättyä esim. 5cm paksuisista noin 1 kertaa 1m styroxlevyistä (esim. rautakaupassa myytävät routaeristyslevyt) , valkea puoli menee ihan sellaisenaan ja toiselle puolelle voi liimata kaikenlaista tavaraa, esim. alumiinipintaista paperia.
Itse olen nykyään harrastanut aika paljon melko kiiltäviä reflejä, aika hyviä saa tehtyä päällystämällä pinta vaikkapa Biltemassa myytävällä kokoalumiinisella eristysteipillä :wink:

Kannattaa ostaa pari styroxlevyä ja sahata toinen puoliksi, näin saa ison lisäksi pari pikkurefleä joita on helpompi kuljettaa. Reunat vahvistetaan ilmastointiteipillä etteivät mene rikki tai murene helposti.

Kapalevy on myös hyvää reflemateriaalia, itse käytän lähinnä sisätiloissa tai kun tarvii erikoisen muotoisia, kevyitä tai pieniä reflejä.
Kapa-Plast on soveltuvaa ulkokäyttöön koska sietää kosteutta, sisätiloissa Kapa-Graph on mielestäni parhaimmasta päästä hyvän mattapinnan takia. Kapa-Line on halvinta tavaraa ja hiukan kiiltäväpintaista eli ei ihan niin hyvää refleksi sellaisenaan, teen siitä enimmäkseen cookieita ja pienikokoisia alumiinipintaisia reflejä :)

--------------------------------------
Kannattaa ajatella kaikki valaistavat pinnat heijastavina pintoina ja tarkkailla miten valo käyttäytyy eri tulokulmilla.

Silmän pinnan voi ajatella kuperana peilinä, josta heijastuu kaikki ympärillä oleva; "silmävalo" on siis jokin kirkas kohde joka heijastuu tästä peilistä kameran suuntaan :wink:

#Kun tutkit muiden valaisemia kuvia, kiinnitä huomiota erityisesti miten varjot käyttäytyvät ja mitä silmistä heijastuu. Melko nopeasti opit arvioimaan miten kuva on valaistu, ja saat uusia ideoita omaan valaisuharjoitteluun :)

itarumaa

Viesti Kirjoittaja itarumaa » 13.07.2012 21:09

Hyvää tietoutta, cannedille kiitos siitä. Voiko tuollaista levyä käyttää myös (kaato)sateessa vai loppuuko heijastusominasuudet siihen?

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 13.07.2012 21:23

itarumaa kirjoitti:Voiko tuollaista levyä käyttää myös (kaato)sateessa vai loppuuko heijastusominasuudet siihen?
Hyvin tilannekohtaista. Sateella yleensä on niin pehmeä ja lattea valo että saisi olla kovempi (=terävämmin heijastava) heijastuspinta, jos siihen lisäksi tulee kaatamalla vettä niin valo tietysti elää :roll:
Varmasti toimii ainakin jossain määrin, voi olla että pitää vaan viedä lähemmäs kohdetta.
Valkoinen toki toimii aina säästä riippumatta, valon luonteesta johtuen sen vaikutus vaan on vähäisempi tuollaisessa tilanteessa.

#Eri asia sitten onkin miten paljon siitä reflestä lähtee ääntä jos siihen sataa kaatamalla vettä :D
Normaalit paperipintaiset kapalevyt eivät lisäksi kestä yhtään vettä, alkavat käyristyä ja pinta menee pilalle.
Kapa-Plastia tai muovi-kapoja voisi hyvin käyttää mutta styrox olisi ehkä parempi mm. koska tarvitset tyypillisesti isomman reflen tuollaiseen tilanteeseen...

Myös vaaleita tai alumiinipintaisia ym. kankaita voi myös käyttää heijastimena, joko sellaisenaan tai sopivaan raamiin pingottamalla. Jos tarvii isompaa refleä kuin se noin 1m x 1m niin silloin on usein helpompi käyttää kangasta...

Kannattaa kans tehdä vaikka 1 refle jossa toinen pinta on musta, sillä voi varjostaa kuvan osia blokkaamalla häiritsevää valoa pois. Flägejä voi toki tehdä enemmänkin jos on aikaa valaista tarkasti ja paljon telineitä tai apukäsiä käytössä :wink:

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 13.07.2012 22:20

Helpoimmalla pääsee kun ostaa kiinalaisilta halvan LED-kuvausvalon silmävaloksi.

canned

Viesti Kirjoittaja canned » 13.07.2012 23:01

tonalt kirjoitti:Helpoimmalla pääsee kun ostaa kiinalaisilta halvan LED-kuvausvalon silmävaloksi.
Toimiva ratkaisu mutta vaikeasti muokattavissa ja tekee terävät varjot.

- Nätin lopputuloksen saa helposti käyttämällä sopivaa isokokoista refleä pehmeänä päävalona sivulta hiukan yläviistosta niin, että valo juuri ja juuri yltää varjopuolen silmään.

Kahdella reflellä valaistaessa voidaan toisen puolen silmävalo tehdä myös fillillä (eli tasausvalolla), tällöin päävalon ei tarvitse yltää varjopuolen silmään, vaan varjopuolelle tehdään silmävalo tasausreflellä joka on kamerasta katsottuna samalla puolella kuin päävalo :wink:

Silmävalossa valon muoto muuten usein näkyy selvästi, itse olen tehnyt kapasta ym. erilaisia pienikokoisia pyöreitä heijastimia jne. joita voi käyttää tähän tarkoitukseen :wink:

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 13.07.2012 23:32

itarumaa kirjoitti:Kyllä näin tapahtuu, jalustakin on mutta se hidastaa/rajottaa kuvauksia aika paljon. Lisäksi näköjään 90e ei riitä kunnon jalustaan vaan se oli niin surkea että olisi ollut sama ostaa se halvin.
Että tältä pohjalta herrat on tekemässä "täyspitkää elokuvaa". Kai sekin on aika venyvä käsite... Hyvään jalustaan kannattaa budjetoida kameran koosta riippuen mitä tahansa 1500 e ja 10 000 e väliltä.
itarumaa kirjoitti:En usko että tulee muutosta tähän prosessiin, tässä on minulla ainakin niin kädet töitä täynnä leffan tuottamisen suhteen, että valaisu ei tuosta muutu. Katsotaan sitten mitä voi editissä korjata :d
Tai mitäs jos "tuottajana" ensin tuottaisit paikalle tarkoituksenmukaiset työvälineet ja sitten vielä osaavat kaverit niitä operoimaan?

Nuo linkkaamasi kuvat olivat kyllä valitettavan kaukana mistään kategorioihin "elokuva" tai "elokuvamainen" menevistä.

Ja näytäpäs tonalt mulle halpa kiinalainen LED-kuvausvalo, jolla voi kilpailla keskikesän auringonpaisteen kanssa? 15 e maksava refle on takuuvarmasti tehokkaampi ja halvempi.

-t

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 13.07.2012 23:53

tapio kirjoitti: Ja näytäpäs tonalt mulle halpa kiinalainen LED-kuvausvalo, jolla voi kilpailla keskikesän auringonpaisteen kanssa? 15 e maksava refle on takuuvarmasti tehokkaampi ja halvempi.
-t
En minä ole mistään auringon kanssa kilpailemisesta puhunut.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 13.07.2012 23:58

tonalt kirjoitti:En minä ole mistään auringon kanssa kilpailemisesta puhunut.
Et suoraan, mutta suosittelit halpis-lediä heti reflen käytöstä kertovan seikkaperäisen viestin jälkeen.

Muokkaus- ja varjo-ongelmien lisäksi noissa lampuissa tuppaa olemaan myös itse valon väri pielessä. Kovasti on joko vihertäviä tai magentan sävyisiä piikkejä värissä.

LitePanels tekee kyllä puhdasta väriä tuottavia valaisimia, mutta näille herroille kun 90e jalustakin on jo ylikallis, niin parin tonnin lampusta ei kannattane edes haaveilla. 15 euron tee-se-itse-refle on siis parempi vaihtoehto.

-t

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 14.07.2012 00:12

tapio kirjoitti: 15 euron tee-se-itse-refle on siis parempi vaihtoehto.
-t
Melkoinen yleistys. Oma argumenttini LED-valoihin liittyen pätee edelleen.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 14.07.2012 00:34

tonalt kirjoitti: Melkoinen yleistys. Oma argumenttini LED-valoihin liittyen pätee edelleen.
Ulkona niiden teho ei riitä mihinkään ja sisällä tarvitaan puhtaampaa väritoistoa.

Ei päde.

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 14.07.2012 00:35

tapio kirjoitti: Ulkona niiden teho ei riitä mihinkään ja sisällä tarvitaan puhtaampaa väritoistoa.

Ei päde.
Miten niin ei päde? En minä ole valotehosta tai värin puhtaudesta puhunut.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 14.07.2012 00:39

tonalt kirjoitti: Miten niin ei päde? En minä ole valotehosta tai värin puhtaudesta puhunut.
Molemmat ovat avainasemassa kun tavoitteena on tehdä kaunista ja hyvälaatuista kuvaa, joka edesauttaa tarinan kertomisessa.

Jos tavoitteena on tehdä jotain muuta, niin antaa palaa vaan. ;)

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 14.07.2012 01:07

Puhuin ainoastaan helppokäyttöisyydestä. Kun ledivalo on kiinteästi esim. kameran yläpuolella, suuntaa se useimmiten automaattisesti kohteen silmiin. Heijastimen käyttöön tarvitaan useimmiten oma operoija, joka toivottavasti osaa hommansa.

Varjot eivät liene suuri ongelma, sillä oikeat kuvausvalot yliajavat ne. Tämän vuoksi myöskään ledivalon valon värillä ole mitään merkitystä. Se riittää kuitenkin oikein suunnattuna tekemään sen pienen kiilun kohteen silmiin, kuten on tarkoituskin.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 14.07.2012 01:17

tonalt kirjoitti:Puhuin ainoastaan helppokäyttöisyydestä. Kun ledivalo on kiinteästi esim. kameran yläpuolella, suuntaa se useimmiten automaattisesti kohteen silmiin. Heijastimen käyttöön tarvitaan useimmiten oma operoija, joka toivottavasti osaa hommansa.
Ja sitten kun kamera kääntyy, lamppu kääntyy mukana ja valon suunta muuttuu. Ei hyvä.

Lisäksi suoraan edestä tuleva myötävalo saa kohteen näyttämään lattealta ja kolmiulotteisuuden vaikutelma katoaa helposti. Tai sitten lamppu pitää pitää niin hiljaisella, että oikeastaan ainut näkyvä osa on vaalea piste kohdehenkilön pupilleista näkyvässä heijastuksessa.

Ketjun aloittaja on tekemässä "täyspitkää elokuvaa". Varmaan työryhmästä löytyy joku refleäkin operoimaan.

-t

Vastaa Viestiin