Canon HV20 / HV30 / HV40 - käyttääkö kukaan?

Keskustelua videokameroista
Mika1

Canon HV20 / HV30 / HV40 - käyttääkö kukaan?

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 26.11.2015 15:41

Legendaarisen pienen HDV kameran Canon HV:n syntyajoista on jo aikaa, eikä MiniDV kasetteja juurikaan enää näy kauppojen hyllyillä. Kamera sinällään tekee yhä ihan hyvän näköistä kuvaa, vaikka kuvan koko on nykyisessä 4K hypetyksessä auttamatta pienehköä.

Huomasin, etten iteskään ole pitkään aikaan kuvaillut HV30:llä, hieno kamera vanhus odottaa vain kaapissa, että pääsisi vielä joskus tositoimiin. No, vähintäänkin vanhojen kuvausten siirtoa kaseteilta kiintolevyille tulen sillä lähiaikoina tekemään.

Moni harrastaja omistaa edelleen HV kameran, joten ajattelinkin kysäistä käytättekö kameroitanne enää mihinkään? Onko HV jäänyt vain kasettinauhuriksi vai kuvaatko sillä vielä jotain enemmän tai vähemmän säännöllisesti?

Aikanaan hyvin aktiivinen sivusto hv20.com (myöhemmin hddv.net) ei vaikuta enää toimivan ainakaan tätä kirjoittaessani. Nämä foorumit on sentään vielä auki:
http://www.dvinfo.net/forum/canon-vixia ... amcorders/
http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?104-HV20

Tännekin videoita putkahtelee vielä silloin tällöin: http://vimeo.com/groups/hv30

Jos kamera on kaapissa, mutta kaipaisi DIY huoltoa, niin tässä seikkaperäinen purku- ja kasausvideo.

Digiootti

Viesti Kirjoittaja Digiootti » 27.11.2015 10:39

Minulla videoharrastus on jäänyt viimeaikoina hieman vähemmälle, mutta jos jotain kuvailen niin Canon HV30 on useimmiten käytössä, jos kahta kameraa tarvitaan niin Sony HDR FX 1 on toisena kamerana joka tallentaa myös HDV formaattia mini-DV kasetille. Lisäksi löytyy aktionkamera SonyHDR-AS30V jolla vähemmän tärkeät kuvaukset teen.
HV30 tekee yllättävän hyvää kuvanlaatua ainkin jos katsoo suoraan full HD televisiosta.

jormaheimo

Viesti Kirjoittaja jormaheimo » 28.11.2015 14:50

Hei!

Minulla oli 7 vuotta käytössä Sonyn HDV-kamera. Toimi ihan hyvin ja kuvanlaatu oli hyvä. Ostin vuosi sitten Sonyn AVCHD-pikkukameran ja sen jälkeen en ole paljoa enää HDV-kameraa käyttänyt. Isossa TV:ssä HDV on hiukan pehmeämpi kuin AVCHD (Pro Res-formaatissa).

HDV-kamerassa oli se etu, että siinä oli tele macro, jota uudemmassa kamerassani ei ole. HDV-kamera on enää varanauhurina, koska kaikki tarpeelliset kasetit on jo siirretty kovalevylle.

Jorma

Mika1

Eikö kukaan muu?

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 09.12.2015 17:51

Kirjoittelun perusteella voisi ymmärtää niin, että vain Digiootilla ja minulla on enää Canon HV olemassa, eikä kukaan muu uskalla tunnustaa käyttävänsä tai edes harkitsevansa käytää sellaista... :?

dvilkka

hv30

Viesti Kirjoittaja dvilkka » 09.12.2015 19:05

Minulla parikin Canon hv20 kameraa. Toisella kuvaan ja toista käytän nauhurina. Kuvauskäytössä olevasta on firewire rikki. Parempi Canon XHA1s on jäänyt tosi vähälle käytölle, (n.20tuntia) kun sellaisia "tilauskuvia" on tullut tosi vähän. Hv 20 sensijaan kulkee joka reisulla ja taltio mitä tarpeelliseksi olen katsonut.

Ps. ei saanut ihan selvää tuosta huoltovideosta, minkälainen projekti on firewire korjata. Olisi sellaine Panasonicin NV-DV 10000 nauhuikin, mille olisi käyttöä, mutta kun siitäkin on firewire rikki. Vanhoja DV-nauhoja paljon siirtämättä kiintolevylle.

Gab

Viesti Kirjoittaja Gab » 09.12.2015 19:22

Minä kuvailen Sonyn hdv-kameralla, hvr-v1e. Oli myös Canon hv20, mutta tuli myytyä se. Sen käsitarkennusrulla on aivan onneton. Ei kai kunnon tarkennusrengas olisi hirveästi tuotantokustannuksia nostanut. Mulla oli myös hv10. Siinä käsitarkennus toimi paremmin kameran takana olevasta rullasta. Ei ollut yhtä tunnoton kuin 20:ssä. Siitä vain puuttuivat mikrofoni- ja kuulokeliitännät.

Multanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multanen » 09.12.2015 20:09

Myös täällä HV-20 käytössä. Seuraava kamera on sitten 4K tai joku sellainen, sitten kun ne on käytettynä halpoja ;)

sepedeus

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 09.12.2015 20:32

Mika1 antoi osoitteen Canon HV20 huolto- ja korjaamisvideoon.

Minulla on Sony HDR-HC7 videokamera, joka ei toimi.
Tietääkö joku, onko olemassa tähän kameraan vastaavaa purku- ja
huoltovideota?

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 09.12.2015 21:11

sepedeus kirjoitti: Minulla on Sony HDR-HC7 videokamera, joka ei toimi.
Tietääkö joku, onko olemassa tähän kameraan vastaavaa purku- ja
huoltovideota?
Hae Googlella josko ohjeita löytyisi tai ota valokuvia kamerastasi tulosta ne ja tee kuten tossa HV30 -videossa on tehty. Ei ne kamerat niin hirveästi toisistaan poikenne?
Aina parempi jos teet siitä videon (helpottanee sitä takaisin kasaustasikin) meidän muiden iloksi.

Osien saanti kannattaa aina varmistaa, ellei vai purkamisen ilosta hommaa tee.
Tuntipalkoille tosta useinkaan ei päässene.

jorma k

Re: Eikö kukaan muu?

Viesti Kirjoittaja jorma k » 09.12.2015 21:14

Mika1 kirjoitti:Kirjoittelun perusteella voisi ymmärtää niin, että vain Digiootilla ja minulla on enää Canon HV olemassa, eikä kukaan muu uskalla tunnustaa käyttävänsä tai edes harkitsevansa käytää sellaista... :?
Käytän HV30 joskus 2-kamerana sekä pana v750 kanssa 3D-kuvauksissa laajakulmaisena.

Hyvin vähiin tosin sen käyttö on jäänyt.

Halsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Halsu » 10.12.2015 15:40

Mulla on edelleen HV20. Hyvin vähän on tullut sillä kuvattua kyllä viime aikoina. Duunit teen Blackmagicilla ja kotivideoihin on riittänyt digijärkkäri ja/tai känny.

Tämän syksyn aikana HV20 on kuitenkin ollut mukana yhdellä bändikeikalla kylmänä kamerana kuvaamassa laulajaamme, sekä studiossa testailukäytössä kun kyhäämme sinne reaaliaikaista videostriimausta - firewirekameran kun sai kiinni koneeseen ilman että tarvitsi ostaa testailuun SDI -kaappauskorttia.

Toimi (taas) yllättävän hyvin hommassaan tämä vanha ystävä, ja jopa reaaliaikainen greenscreen -avainnus onnistuu sillä aika laadukkaasti. Aika makeeta sinänsä, että saimme tosiaan jo toimimaan reaaliaikaisen virtuaalilavasteen striimauksen joutuubiin - ja kamerana työhevonen HV20.

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 10.12.2015 19:38

Onhan se minullakin täydessä iskussa edelleen, mutta kieltämättä videot tulee useammin kuvattua järkkärillä muistikortille. Kortin kätevyys ja vaihto-objektiivit kait vaikuttavat - ja se, että kamera on useammin mukana.

Mika1

HeVonen on ystävä

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 11.12.2015 18:28

Sitähän minäkin, että täytyyhän näitä vanhoja sotaratsuja olla vielä liikenteessä. Hienoa, että ainakin Eki keksii vielä varsin moderniakin käyttöä HV:lle. (Muistan kun joskus etsit toista HV:tä hajonneen tilalle.)

Minullakin kaksi loistokuntoista ja lisävarusteltua HV30:stä seisoo tosiaan lähes turhan panttina. Syy on sama kuin Kunzilla - muistikortit. Vaikka muistikorttikameroiden kätevyys ihastuttaa, samalla se tavallaan vihastuttaa, kun enää ei millään meinaa viitsiä kuvata HDV:tä nauhoille. Näihin Canonin HeVosiin kuitenkin muodostui omituisella tavalla lähes ystävyyssuhde, joten on harmi, jos sitä ei pidetä yllä... :wink:

vallu

Viesti Kirjoittaja vallu » 16.12.2015 19:51

Minulla edelleen HV 20. Kaivoin juuri esiin ja latailen akkuja.
Aika harvassa käytössä. Mistähän saisi kasetteja.
Canon 6 D enemmän käytössä. HV 20 tekee edelleen hyvää jälkeä.

Mika1

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 17.12.2015 12:27

vallu kirjoitti:Mistähän saisi kasetteja.
Jos merkillä ei ole väliä, kysy olisiko JaPulla vielä Sonyn kasetteja.
Myös Maitolaiturista voisi Sonya löytyä.

Viittä kasettimerkkiä käyttäneenä Maxell ja Panasonic on toimineet minlla aina ilman ongelmia. Aikoinaan oli keskustelua, että niiden DVM kasettit vaikuttavat keskenään identtisiltä. Ovat kuitenkin Sonya kalliimpia ja saatavuus alkaa olla heikkoa. Nettimyynnissä näyttäisi Maxellia vielä olevan.

Verkkokauppojen sivuilta ei kuitenkaan näe määriä, MiniDV kasetit on helposti enää yskittäiskappalaleita.

Vastaa Viestiin