Jalusta videokameralla? (noin 100e)

Keskustelua videokameroista
Crossoni

Jalusta videokameralla? (noin 100e)

Viesti Kirjoittaja Crossoni » 03.12.2015 15:56

Mikä olisi hyvä jalusta videokameralle noin 100e hinnalla?

Olen katsellut tätä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... escription

Ja tätä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ct-reviews

Ensin meinasin käydä ostamassa tuon Fotopron mutta sitten huomasin että siitä puuttuu tuo pannaus/panoraama ominaisuus (sori jos käytän vääriä termejä) ja haluaisin että jalustalla pystyisi tekemään niitä. Katselin myös pari videoarvostelua tuosta Velbon jalustasta ja sanottin että se on vähän huteranpuoleinen.

Olisiko siis jotain parempaa noin 100e luokkaa olevaa vaihtoehtoa tuolle jalustalle vai onko tuo Velbon hyvä vaihtoehto? Kamerani on siis Panasonic V-750.

(Otsikossa pieni kirjoitusvirhe, tarkoitus oli kirjoittaa Jalusta videokameralle)

EDIT: Tälläinen löytyi vielä yhdeksi vaihtoehdoksi: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ct-reviews itse en jalustoista oikeen mitään tiedä niin olisi kiva kuulla näistä mielipiteitä.

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 03.12.2015 16:19

http://www.dracast.com/store/p109/EI-717A.html

Klassikko erittäin hyvään hintaan. Itsellä lähes sama, ja kestäny monta vuotta.

Crossoni

Viesti Kirjoittaja Crossoni » 03.12.2015 16:51

tonalt kirjoitti:http://www.dracast.com/store/p109/EI-717A.html

Klassikko erittäin hyvään hintaan. Itsellä lähes sama, ja kestäny monta vuotta.
Osaatko sanoa kumpi on mielestäni laadukkaampi, tuo vai Velbonin jalusta? Aika suuri alennus ainakin näyttää olevan jos alkuperäinen hinta on 150 dollaria. Onko tuossa irroitettava kamerapää? Ja onko tuon maksimikorkeus vain 132cm? Tarvitsisin mieluiten yli 160cm. Tuossa sanotaan että "w/o column" sen korkeus on 165cm, itse olen aivan uusi näissä asioissa niin mikä se column on?

E: Koitin tuota mallia vähän googletella, muttei siitä paljoa infoa löytynyt, malli on vissiin sama kuin WF-717? En myöskään löytänyt mitä eroa on WF-717 ja WF-717A.

Jos joku ammattilainen voisi auttaa tässä asiassa, niin olisin erittäin kiitollinen, jos vaikka vielä osaisi selittää näitä asioita kuin aloittelijalle. Tarkoitus olisi lähipäivinä hankkia jalusta tälle kameralle. Olisin myös kiitollinen jos joku osaisi vähän tarkemmin kertoa tuon mallin ja Velbonin jalustan eroista.

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 03.12.2015 18:36

Samaa "717" myydään re-brandattuna monen eri tuotemerkin alla. Netti täynnä arvosteluja.

Crossoni

Viesti Kirjoittaja Crossoni » 03.12.2015 23:48

tonalt kirjoitti:Samaa "717" myydään re-brandattuna monen eri tuotemerkin alla. Netti täynnä arvosteluja.
Arvostan sitä paljon että käytit aikaasi mun auttamiseen, mutta haluaisin vaan kysellä kysymyksiä mihin ehkä osaat vastata tai joku muu osaa vastata.

Koitin etsiä kyseistä mallia googlesta, ja en löytänyt yhtäkään mallia missä olisi samanlainen jalusta, samaa kamerapäätä käytetään monessakin jalustassa. Haluaisin siis kysyä että kumpi olisi teidän mielestänne järkevämpi ostos, tuo EI-717A vai Velbon Videomate 638? Vai onko jollakulla muulla vieläkin parempi vaihtoehto mielessä?

Se mitä itse noista saan eroja selville on että EI-717A on painavampi (eli tukevampi?) ja se kestää suurempaa painomäärää. Velbon taas on korkeampi, mutta kamerapäiden eroista en ymmärrä mitään. Kummalla siis saa enemmän rahalle vastinetta? EI-717A hinta on suurinpiirtein sama kuin Velbonin, jos laskee kuljetusmaksut ja verot siihen mukaan.

Mika1

Re: Jalusta videokameralla? (noin 100e)

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 04.12.2015 01:56

Crossoni kirjoitti:Ensin meinasin käydä ostamassa tuon Fotopron mutta sitten huomasin että siitä puuttuu tuo pannaus/panoraama ominaisuus (sori jos käytän vääriä termejä) ja haluaisin että jalustalla pystyisi tekemään niitä.
Moniin jalustoihin voi hankkia erikseen kamerapäitä. Fotopro on varustettu kuulapäällä, joka on valokuvaukseen tarkoitettu, joten siihen joutuisit erikseen hankkimaan videopään, jotta pannaus ja tilttaus onnistuisi.

Nämäkin kannattaa huomioida vaihtoehtoina satasen hintaluokassa: http://www.nettimyynti.fi/tuote/aluminu ... -tripod56/
http://www.nettimyynti.fi/tuote/tppro24 ... -tppro24a/
(Tosin CamLink ei yllä ihan 160 senttiin, mutta on kätevä, kun jalat kääntyy tarvittaessa spagaattiin.)

Onnea sopivan kolmijalan hankintaan! :)

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 04.12.2015 11:50

Valitettavasti mallia en muista, mut miulla on ollu velbonin pää ja sen kiinalainen kopio. Kiinalainen kopio oli parempi.
Jos pitää pannata nopeesti korkealla jalustalla se vaatii todella jämäkän jalustan. En siis laittais hirveesti odotuksia siihen näissä jalustoissa mitä tässä säikeessä on linkitetty. Jalustat joita ehdotettu, on varmaan hyviä, siihen en pysty ite sanomaan mitään kun en niitä tunne. Lähinnä haluan kertoa toteamiani asioita kevyestä jalustasta, ettei tulisi liian suuria odotuksia ja sitten pettymyksiä.

Nouseva keskiputki on usein hutera ja käyttö sentakia voi olla vähäistä. Monessa jalustassa se jopa lonksuu vaikkei kameraa suuremmin kääntäskään. Tarvitseeko sitä ollenkaan on se kysymys joka pitää itselleen esittää.
Jalusta jolla saa kameran mahdollisimman lähelle maata, on montakertaa erittäinkin hyödyllinen. Minimi varuste itelläni on koukku tms. johon saa lisäpainoa tarvittaessa. Vaikka kiviä kangaskassiin, niin voi tehdä nopeampiakin pannauksia ilman että jalusta kääntyy mukana. Lemmikkieläimien maaruuvi on myös vaihtoehto kevyellä kameralla.

Omassa kuvauksessa nopea pannaus on todella tärkeää. Yllättävää on ollut se, että videopää pitää olla yllättävän tiukalla ettei liike töki. No jäykkyys vaatii pitkät kahvat ja sitä kautta painavan/tukevan jalustan ja sitä lisäpainoa. Kuvittelin pääseväni lisäpainosta eroon ostaessani tukevan jalustan, mutta en päässy.

Crossoni

Viesti Kirjoittaja Crossoni » 04.12.2015 12:38

Rantarosvo kirjoitti: Jos pitää pannata nopeesti korkealla jalustalla se vaatii todella jämäkän jalustan. En siis laittais hirveesti odotuksia siihen näissä jalustoissa mitä tässä säikeessä on linkitetty. Jalustat joita ehdotettu, on varmaan hyviä, siihen en pysty ite sanomaan mitään kun en niitä tunne. Lähinnä haluan kertoa toteamiani asioita kevyestä jalustasta, ettei tulisi liian suuria odotuksia ja sitten pettymyksiä.
Tässä olen nyt koittanut rapsutella päätäni ja miettiä mikä noista jalustoista olisi hyvä,

Velbonin kamerapäätä on kehuttu, mutta siinä ei ole koukkua lisäpainolle eikä sitä päätä voi vaihtaa niin en tiedä kuinka iso miinus se on jos vertaa noiden muiden jalustojen huonoihin puoliin.

EI717A jalustasta ei oikein löydy mitään tietoa, mutta se on painavampi ja siinä on koukku lisäpainolle mutta siinä ei ole pikakiinnityslevyä(?).

Konigin jalustasta ei oikein löydy mitään arvosteluja ja se ei vaikuta kovin suositulta merkiltä.

TPPRO24A on valitettu ettei näe kuplan säätöä kun on kamera edessä, mutta tuossa on koukku lisäpainolle.

Se mitä olen noita tutkinut niin itse olen pitänyt eniten tuosta Velbonin mallista, mutta en sitten tiedä kuinka huono asia se on ettei siihen saa lisäpainoa eikä päätä voi vaihtaa. Itse kuvailen lähinnä sisätiloissa melkein aina. Olisiko sun mielestä ehdoton ei tuolle Velbonin jalustalle noiden syiden vuoksi? Lisäksi tuo EI717A näyttää myös aika suositulta ja hyvältä, mutta epäilyttää tuo hinta ja kuvien huono laatu sivustolla, en tiedä kuinka luotettava tuolta on tilata sitä.

Mika1

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 04.12.2015 15:53

EI717A vaikuttaa hyvältä, mutta jos päädyt tilaaman sellaisen Dracastilta, muista että toimitus jenkkilästä on joksus arvokasta ja hintaan lisätään alv. + tullimaksu.

Lisäpainoille voi jalustoissa keksiä omia ratkaisuja (esim. käyttämällä nk. nilkkapainoja) mutta suosittelisin valitsemaan sellaisen jalustan, jonka pään voi tarvittaessa vaihtaa.

König teettää omalle merkilleen monenlaisia tuotteita ja yleensä hinta-laatu niissä on ollut hyvä. Suomessa eivät ole kovin tunnettuja. Itselläni on muutamia Königejä (matkajalusta, xlr-mikki ja kortinlukija) ja kaikki on toimineet hyvin.

Jos hintahaitaria vähän venyttää, pari kymppiä kalliimmassa CamLinkissä näyttää olevan korkeuttakin enemmän.
http://www.nettimyynti.fi/tuotteet/elek ... at/622401/

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 04.12.2015 23:45

Crossoni kirjoitti: Se mitä olen noita tutkinut niin itse olen pitänyt eniten tuosta Velbonin mallista, mutta en sitten tiedä kuinka huono asia se on ettei siihen saa lisäpainoa eikä päätä voi vaihtaa. Itse kuvailen lähinnä sisätiloissa melkein aina.
Tossa sun kamerassa on niin hyvä vakaaja, että jalustan käyttö jäänee aika maginaaliseksi ? ;) Et saane satasella mitään laatujalustaa, jos olet tyytyväinen tohon Welboniin osta se. Voit siihen tehdä esim. pussin minkä kiinnität naruilla keskelle jalkaosaa. Pussiin laitat sitten painoksi mitä paikalta löytyy (kiviä yms.)

Maahan saat jalustan kun ostat hernepussin, jos sen pitää jalusta välttämättä olla, tossa
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... kolmijalka
kätevän oloinen yhdistelmä, ton jatkovarren avulla voinet (tarkista että se on riittävän pitkä, sitä pidetään etusormen ja peukalon välissä roikumassa ,vakauttaa heilumista) kuvata seisaaltaan maan pinnalla.

edit: tarkista myös että se kestää kameran painon, jos meinaat sitä myös muissa asenoissa käyttää (v750 painaa noin 400g)

Kiinnität sen kameran pohjaan, kuvatessa näet kuvan oikeinpäin kääntämällä LCD-näyttösi, mutta editissä joudut sen sitten kääntämään oikein päin. Käytän vastaavaa kuvatessani esim. rc-lennokkeja maanpinnalla. Mulla on myös v750.

Kun olet jalustaasi jonkun aikaa käyttänyt tule tänne kommentoimaan mistä pidit ja mistä et, niin on ehkä iloa muillekin.

Crossoni

Viesti Kirjoittaja Crossoni » 05.12.2015 01:14

jorma k kirjoitti: Tossa sun kamerassa on niin hyvä vakaaja, että jalustan käyttö jäänee aika maginaaliseksi ? ;) Et saane satasella mitään laatujalustaa, jos olet tyytyväinen tohon Welboniin osta se.
Maahan saat jalustan kun ostat hernepussin
Tuo hernepussi juttu on ihan uusi tieto mulle, eli siis ihan normaali kaupasta ostettava hernepussi jalustaksi? Auttaako se hernepussi myös vaimentaa töminää ja muuta ääniä mitä maan kautta voi tulla?

Ja joo jalustan käyttö jää aika marginaaliseksi, mutta sitä tarvii muutamissa tapauksissa kuten häiden kuvaamisessa ja haastattelujen kuvaamisessa yms. Tai ei niinkään tarvitse, mutta helpottaa omaa kuvaushommaa huomattavasti.

Kyselin tuolta Dracastilta että paljonko maksaa postitus Suomeen ja he vastasivat, että maksaa enemmän kuin jalustan hinnan, joten todennäköisesti päädyn ostamaan tuon Velbonin jalustan.

Mietin vaan sitä että mihin tuota jatkovartta tarvitaan, auttaako se vaan siihen että voi kuvata vielä korkeammalta vai vakauttaako se jotenkin? Ainakin kuten itse totesit että tuossa kamerassa on jo vakiona hyvä vakaaaja, niin sitä varten ei ainakaan tarvitse sitä ostaa.

Saanko kysyä, että mitä mieltä olet tuosta Panasonicin V-750? Itse olen pitänyt siitä erittäin paljon, varsinkin kun tuo kuvanvakautus on niin loistava. Eihän sillä pääse kuvanlaadussa yhtä laadukkaaseen kuin järkkärillä pääsisi, mutta sisätiloissakin laatu on yllättävän hyvä. Hämärässäkin kuva on yllätävän hyvänlaatuinen eikä rakeile melkein ollenkaan.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 05.12.2015 11:06

En mie ehdotonta eitä voi sanoa millekkään mitä en oo ite testannu. Edullisia pikairrotuslevyjä saa irrallaan, joten sen puutteeseen ei kannata liikaa tuijottaa. Noi merkkilevyt maksaa paljon ja yhden lisälevyn hinnalla voi saada merkittömiä jo pienen läjän. Linkistä löytyvän oon todennu tukevaks henkilökohtasesti. Parikilonen kamera menee helposti, on tippumisen estotappi, pituussäätö tasapainosstukseen, saa lisälevyjä halvalla samoin alle rigiputkien kiinnikkeet yms.

http://www.ebay.com/itm/Dovetail-Quick- ... 6016.l4276

Miulla on 100mm kuulapää ja sen kiinnitysruuvista puuttu koukku painosta, mut väsäsin siihen sellasen. Samoten vesivaakaa ei nää jos kamera on paikallaan, mut paan sen vaakaan ennen ko nostan kameran paikalleen.

Yks mikä kannattaa tehdä, on kattoa saako harkinnassa olevalle jalustalle lisä/varaosia, esim toi kameran kiinnityslätkä. Jos useampi kamera on niiden lätkien siirtely aika turhaa touhua. Kierteet menee herkästi paskaks ja se on yks niiden levyjen tarkotuskin, säästää sitä ainokaista kierrettä kameran pohjassa.

Ne kaupasta ostetut herneet kannattaa ommella pieneen kangaspussiin. Se muovinen rapisee ja ei oo loputtoman kestäväkään. Jos ei ompelu onnistu, niin joku penaali tai meikkipussukka voi sopia kans. Kattoo vaan ettei pääse vahingossa aukeemaan.

jokkeri

Viesti Kirjoittaja jokkeri » 06.12.2015 03:07

Velboni on hätä jalusta, muovinen johon lämpötila vaikuttaa, ei edes palloa - joten säätelet horisonttia jalkoja lyhentelemällä - siinä menisi hermot pohjalaiselta. Tuo Drakast olisi jo kuvan perusteella
parempi, mutta kuvan mallissa ei palloa.

Osta kunnollinen - 130€ saa netistä jo pallon kanssa ja pikkusen lisää niin joku dollykin alla. On yksi tuolla auton poksissa ja katon nimen aamulla jos kiinnostaa. -Muistelen WeiFeng tai sen kopio taitaa olla, muuten ok, mutta videopään lukitsemisen jälkeen pakko ottaa kohdalle jälkikuvitusta, koska lukitus hieman vääntää kitkoja epätasaiseti kiinni ja liike näkyy kuvassa.
-Soveltamista ja säätöä tässäkin mutta aivan muuta kuin Velbonit.

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 07.12.2015 02:31

Crossoni kirjoitti: Tuo hernepussi juttu on ihan uusi tieto mulle, eli siis ihan normaali kaupasta ostettava hernepussi jalustaksi? Auttaako se hernepussi myös vaimentaa töminää ja muuta ääniä mitä maan kautta voi tulla?
Voi sinne laittaa vaikka Styrox palloja, niin ainakin vaimenee :-)
Mietin vaan sitä että mihin tuota jatkovartta tarvitaan, auttaako se vaan siihen että voi kuvata vielä korkeammalta vai vakauttaako se jotenkin? Ainakin kuten itse totesit että tuossa kamerassa on jo vakiona hyvä vakaaaja, niin sitä varten ei ainakaan tarvitse sitä ostaa.
Jos tarkoitit jalustan putkea, se vain koroittaa ja siten aavistuksen ollee "huterampi" toi selfie-tikku tavallaan vakauttaa roikuessaan, koska kamerasta tulee painoa alapäähän. Selfiet toimii myös jatkovartena, mutta ovat siinä käytössä todella "huteria" ilman kunnollista tukea.

Tosta jalustan pallon hyödyllisuudestä olen jokkerin kanssa pääosin samaa mieltä, mutta kyllä jalatkin saa aika nopeati vaateriin. Piti oikein tehdä testi. Meni 23sek kun sain jalustan vaateriin. (Ei se pallokaan ihan automaatisesti vaateriin mene. Muistanet että pienet tasaukset kamerasi tekee automaattisesti).

Vinkki jalustan tasaukseen: Laita yksi jalka maahan lukitse se ja katso vesivaan pallosta, että jalusta on vaaterissa ja pidä se siinä. Tämän jälkeen pudotat ja lukitset muut jalustan jalat yksi kerrallaan.
Saanko kysyä, että mitä mieltä olet tuosta Panasonicin V-750? Itse olen pitänyt siitä erittäin paljon, varsinkin kun tuo kuvanvakautus on niin loistava. Eihän sillä pääse kuvanlaadussa yhtä laadukkaaseen kuin järkkärillä pääsisi, mutta sisätiloissakin laatu on yllättävän hyvä. Hämärässäkin kuva on yllätävän hyvänlaatuinen eikä rakeile melkein ollenkaan.
Minusta se on hinta-laatusuhteessa todella hyvä. 50mbs/Mp4 asetuksella tekee vähän parempaa jälkeä kuin AVCHD:nä

tossa enemmän: mitä siitä olen mieltä , tutustu ainakin LCD-looppi kohtaan.
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/ ... a_HC-vx870

http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=369007

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 07.12.2015 13:50

Tuossa linkittämässäni 717:ssä ei näemmä ole palloa. Itse olen ostanut 717:n pallolla jostain eBay:n syövereistä. Allekirjoitan mitä jokkeri sanoo - pallo on oltava. Muuten menee hermot.

Vastaa Viestiin