GH4 vai a7s luontokuvaukseen?

Keskustelua videokameroista
Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 09.03.2016 13:28

Niin. Minä puhuin alle 3k kameroista, missä se kovin kilpailu on. En oikeastaan näe mitään syytä miksi täyskennoiseen järkkäriin laittaisi tänään yli 3ke rahaa koska kuvanlaatu ei enää parane, paitsi Canonilla.

HAK

Viesti Kirjoittaja HAK » 09.03.2016 16:28

Varmaan kaikki YLE:n käyttämät kamerat ovat Canonin kansanmalleja, kun aina on enemmän tai vähemmän sahalaitaa HD-kanavilla 55" 4K televisiolla katsottaessa.

Jos minä ostan still-kuvausta varten järjestelmäkameraksi Canonin halpismallin, niin en halua, että sen hintaa on kasvatettu turhien video-ominaisuuksien takia. Aivan varmasti lisäprosessorit, jäähdytyslevyt, cfastmuisti-liitäntä ja lisäkodekkien lisenssit maksavat tai sitten on tingitty muissa tärkeissä ominaisuuksissa esim. on jätetty peili tai jäähdytyslevyt kokonaan pois tai muuten on tehty halpisrimpula.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 09.03.2016 17:30

HAK kirjoitti:Varmaan kaikki YLE:n käyttämät kamerat ovat Canonin kansanmalleja, kun aina on enemmän tai vähemmän sahalaitaa HD-kanavilla 55" 4K televisiolla katsottaessa.
En ole sahalaitaa nähnyt YLE HD kanavilla. Kaupallisilla SD-kanavilla vaikka kuinka paljon. Kyllä mä veikkaa että sun sahalaidat generoi sun telkkari kun se skaalaa kuvaa. Muutenkin telkkareissa on oletuksena niin hemmetisti kuvanhuononnus systeemejä päällä että mä en pysty katsomaan telkkareiden oletussäädöillä yhtään mitään. Niin hemmetin prosessoitua mössöä ja varsinkin HD-kuvalla ihan turhaan.

karoliinasalmin

Viesti Kirjoittaja karoliinasalmin » 09.03.2016 20:34

Canonin halpamalleista 5D mark III on ollut jo moire free niin kauan kun se on ollut markkinoilla. Itse en ostanut sitä sen takia kun sen videokuva on niin kamalan blurri (yhtä blurri kuin 5D mark IIssa, ainoa parannus oli aliasingin korjaus). Magic Lantern raw korjasi tämän myöhemmin ja rupesi tulemaan kunnollisia pikseleitä ulos kamerasta mutta käytettävyydeltään ML raw on kyllä aika kökkö. Itse vaihdoin Canonista Blackmagicciin silloin. 1DX mark II saattaa aiheuttaa vaihdon Canoniin takaisin. Täydellinen se ei ole ja kallis on, mutta DSLR-rungoissa ei toistaiseksi ole vastaavaa saatavana kun Nikoninkin record limit 4Kna on 3 minuuttia ylikuumenemisen takia. Sama juttu Sonyissa, niissä tosin menee enemmän minuutteja ennen ylikuumenemista. Ja Sonyjen autofokus ei kelpaa still-sporttityyppiseen kuvaukseen vs Canonin autofocus.

Mutta videossa:
Hieman eri kun laitan teran SSDlle Blackmagicin recordaamaan ja se tekee raw-kuvaa todella pitkän pätkän ilman ongelmia. Mutta siinä kiusaa että se on vaan 2432x1366, minulla on Cinema DCI 4K (adobe rgb värikalibroitu, sellanen) monitori ja sillä BMCC näyttää rosoiselta. Ei 1DX mark IIkaan näytä täydelliseltä 1:1 pikseleissä, Blackmagic Ursa Mini 4.6K voittaa sen hyvässä valossa netistä löytyneiden esimerkkien perusteella tarkasteltuna tuolla 4K monitorilla mutta kun Blackmagicissa on vaan 1 ISO jota voi käyttää, 800. Se ei oikein ole yleiskamera.

Pro-miehet kuvaa ihan 60Dllä ja videomikillä. Huvittavaa kun minulla on ollut jotain heavy gear harrastusvehkeitä mukana ja pro-tyypit tulee niiden 60Dn kanssa tai sitten niillä on joku pakettiauton kokoinen SD-kamera. Ja tietty telkkarista nyt muutenkaan mitään kuvanlaatua erota kun useimmilla on televisiossa sharpening kaakossa ja overscan päällä. Siinä sitten pikselit saa kyytiä kun niitä venytellään ja vanutellaan ja yritetään sulloa johonkin ja samalla sharpening filter tekee sellaisen halon kaikkien kontrastirajapintojen ympärille että oksettaa enemmän kuin kromaattinen aberraatio. Verkkokaupassa kun 4K telkkareita katsoo ja vertaa 4K monitoriin, niin on aika lailla nupit kaakossa niissä ja kuvanlaatu ihan puuroutettu pilalle. Sitten jotkut vertailee kameroita tuollaisen telkkarin läpi...

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 10.03.2016 10:14

karoliinasalmin kirjoitti:
Nikoninkin record limit 4Kna on 3 minuuttia ylikuumenemisen takia. Sama juttu Sonyissa, niissä tosin menee enemmän minuutteja ennen ylikuumenemista.

Sony A7SMK2:n manuaalin mukaan tämä aika on 29 min.

Muuten, jostain syystä tämä lainaussysteemi ei toimi enää minun koneella Win 10:ssä.

seepukka

Viesti Kirjoittaja seepukka » 11.03.2016 01:09

Karoliina tarkoitti sitä että videokuvaus keskeytyy kun kamera kuumenee liikaa. yleinen ongelma digijärkkäreissä. EU-tullien takia asetetun 29min 59s rajan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Joskus tehtiin opiskelijalyhäriä 3D:na kahdella Canon 7D:lla joista toisesta tuli previkka monitoriin ja toisesta ei. Se kamera josta EI tullut monitorointikuvaa ja jossa oli siksi kameran oma näyttö päällä kuumeni todella paljon enemmän ja kiukutteli usein. sen kanssa josta näyttö oli pois ei ollut koskaan mitään ongelmia ja näppituntumaltakin oli paljon viileämpi

mjrpayne

Viesti Kirjoittaja mjrpayne » 11.03.2016 08:10

Olen kuvannut Sonyn A7s:llä yli kahden tunnin settejä ulkoiselle tallentimille 4K:na. Kertaakaan ei ole ylikuumentunut normaalissa kesäkelissä. Nikonillakin samanmittaisia HD pätkiä ja aika kuumana käy mutta jaksaa. Tosin 4K Nikoneista taida kellään täällä olla vielä kokemusta joten onko D5 3 min raja kuumenemisesta vai mistä johtuva, kun D500 kuitenkin kuvaa sen 30 min.

HAK

Viesti Kirjoittaja HAK » 11.03.2016 23:46

Kim kirjoitti: Muutenkin telkkareissa on oletuksena niin hemmetisti kuvanhuononnus systeemejä päällä että mä en pysty katsomaan telkkareiden oletussäädöillä yhtään mitään. Niin hemmetin prosessoitua mössöä ja varsinkin HD-kuvalla ihan turhaan.
No. Mikäs telkkari pitäisi ostaa? Mun on vuoden 2015 Samsung. Ja miten ne asetukset pitää virittää? Meillä vaimo aina säätää enkä uskalla mitään sanoa.

seepukka

Viesti Kirjoittaja seepukka » 12.03.2016 03:35

kaikki dynaamiset kontrastin, kirkkauden, värien säädöt pois, terävöitys pienelle tai kokonaan pois, liiketoiston parannusta voi tilanteesta riippuen olla jos tykkää ja jos telkkari osaa tehdä sen oikein.
ja tietysti pitää kalibroida mahdollisimman hyvin ainakin jonkun standardin mukaan ettei ole millään oksettavalla "urheilu" -asetuksella jossa kaikkien naamat tulipunaisia ja jokainen väri aivan tapissa :wink:

on vastaan tullut Samsungin telkkari joka nollasi itsensä vähintään kerran päivässä ja heitti tällaiset oksennusvärit takaisin päälle vaikka ne oli huolellisesti yrittänyt säätää pois. lisäksi heitti tietenkin samalla myös jonkin dynaamisen kirkkaus- ja kontrastisäädön päälle mikä tarkoitti että aina kun kuvan kirkkaus muuttui tarpeeksi niin kuvaan tuli musta pätkäisy hetkeksi. esim. alku- ja loppuhimmennykset menivät keskeltä poikki mustaan :shock:

itse käytän mieluummin joko previkkamonitoreita tai sitten natiiviresoluution tietokonenäyttöjä kuvan arviointiin, niistä kun saa kaikki valmistajan määrittelemät kuvanrääkkäysominaisuudet pois päältä eikä ole turhia skaalauksia sotkemassa :D

Halsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Halsu » 12.03.2016 09:02

Kim kirjoitti:En ole sahalaitaa nähnyt YLE HD kanavilla. Kaupallisilla SD-kanavilla vaikka kuinka paljon.
Tarkoitatko sahalaidalla tätä?
Kuva

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 12.03.2016 11:42

Halsu kirjoitti:Tarkoitatko sahalaidalla tätä?
Kuva
Olen kyllä Eki todella pettynyt sinuun, kun sinä näköjään kuvittelet kaikkien näiden vuosien ja tuhansien viestien jälkeen että minä en tiedä lomituksen ja sahalaidan eroa. Luulin että sulla on vähän parempi ymmärrys mun ymmärryksestä liikkuvasta kuvasta.

Ihan oikeasti, jos sä et nyt tiedä mitä sahalaidalla tarkoitetaan, skaalauksen ja terävöityksen dilemmasta juuri äsken pohdittuamme niin unohda koko juttu.
Viimeksi muokannut Kim, 12.03.2016 11:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 12.03.2016 11:47

HAK kirjoitti:No. Mikäs telkkari pitäisi ostaa? Mun on vuoden 2015 Samsung. Ja miten ne asetukset pitää virittää? Meillä vaimo aina säätää enkä uskalla mitään sanoa.
Telkkaria olen ostanut viimeiksi 4-5 vuotta sitten. Päädyin silloin karvalakki Sonyyn. Aivan kuten 15 vuotta ennen sitä. Karvalakki siksi että poistan kuitenkin ne kaikki kuvanhuonnonnukset pois joten miksi maksaa niistä? Kun ottaa dynaamiset kontrastit, liiketoiston "parannukset" ja terävöityksen aika lailla minimiin niin Sonyn kuva on jo hyvinkin pätevä. Mitään liiketoistoa sekoittavaa en halua mun telkkarissa koska aika ajoin käytän sitä omien tuotoksien katseluun, ja silloin haluan tietää miltä se matsku aikuisten oikeasti näyttää. SD kanaville on hieman terävöitystä, HD kanaville taitaa olla nollassa.

HAK

Viesti Kirjoittaja HAK » 12.03.2016 12:23

Muutama päivä sitten A-studion vieraan professori Pekka Mattilan puvun takin kuvio oli aivan hirveää sekasotkua. En tiedä oikeaa termiä, oliko moirea, aliasingia vai kansanomaisesti sahalaitaa.

Hetki sitten kävin läpi TV1 ja TV2. Maria Hintikka livessä nuoren miehen valkean hupparin naruissa ja toisen henkilön kauluksessa punaista villapaitaa vasten oli sahalaitaa. Mielestäni hetki sitten myös Tv1:ssä Rinteen haastattelussa oli sahalaitaa. Muuten molemmista kuvista sai skarpin vaikutelman. Siitä plussaa!

Pitäisiköhän alkaa pitää kirjanpitoa?

Minulla on silmälasit ja katson mittausteni mukaan TV:tä 160-180 sentin etäisyydeltä, Sonyn suositusten mukaisesti, jotta 4K tarkkuus erottuisi.

Laite maksoi 1.200 euroa, kun en viitsinyt ostaa kaikkein parasta. Vaimo valittaa että aina maksaa liikaa... Edellinen LG full HD 37" hajosi 8 vuoden + yhden kuukauden + yhden viikon ikäisenä. Harmi.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 12.03.2016 13:08

No ei mulla ole em. ongelmia, mutta mun telkkari toistaakin HD-kanavat natiiviresolla ilman kuvanhuonnonnusta. Kyllä se vika nyt on sun telkkarissa tai sen säädöissä.¨

Kannattiko ostaa 4k telkkari joka ei osaa skaalata Full HD kuvaa oikein?

seepukka

Viesti Kirjoittaja seepukka » 12.03.2016 17:21

omien tuotoksien katseluun budjetilla suosittelen tosiaan mieluummin hyvin valittua tietokonenäyttöä kuin useimpia nykytelkkareita. paljon helpompi saada kuva sellaiseksi että voi luottaa ettei mene minkään kuvantuhoamisprosessoinnin läpi. telkkarit kun on tarkoitettu siihen että keski-ikäisten lätkää katsovien äijien mielestä se kuva näyttää "hyvältä" eli siinä on sitten vaikka mitä paskaa automaattisäätöä päällä :shock:

Vastaa Viestiin