Voiko videon ladata YouTubeen ilman "teosto-maksua"

Keskustelua videoiden pakkaamisesta ja välittämisestä internetissä.
jorma k

Voiko videon ladata YouTubeen ilman "teosto-maksua"

Viesti Kirjoittaja jorma k » 30.11.2017 20:08

Youtube poisti 30.11.17 suomalaiset videot Teoston lisenssin loppumisen takia. Eivät ole päässeet hinnasta sopimukseen.

Väliaikainen sopimus lienee tehty tänään?

Tästä herää kysymys, voimmeko laittaa kuvaamiamme musiikkivideoita Youtubeen. Ilman pelkoa taloudellisista seurauksista (YouTubehan maksaa Teostolle).

Mullakin on joitain, joihin olis coverbändin lupakin. En vaan ole halunnut alkaa "tapella" noiden teosto-maksujen" kanssa. Vai onko niin, että julkaisija on YouTube eikävideon sinne ladannut? Vai rahastetaanko siinäkin useaan kertaan?

seepukka

Viesti Kirjoittaja seepukka » 30.11.2017 20:57

jos haluat käyttää Teoston alaista musiikkia niin siitä pitää sopia Teoston kanssa ja jos on äänitteeltä otettu musiikki niin lisäksi Gramexin kanssa mikäli he edustavat äänitteellä esiintyviä artisteja.

jos teet teostomusiikista jotain musavideoita ja laitat niitä ilman lupaa nettiin niin se on sinun ja teoston välinen asia. jos ei ole teoston alaista musiikkia ja on säveltäjiltä ja esiintyviltä artisteilta luvat hoidettu itse niin sitten ei teostolta tarvitse mitään kysellä. Google sitten itse päättää haluavatko he videotasi tuubissa pitää ja mitä he mainosrahoilla tekevät (pitävät ne itse, tottakai)

Googlella on tämä Finnkino-syndrooma että haluavat kaiken itselle eikä mitään esiintyville artisteille ja säveltäjille niin totta kai siitä kahnausta tulee teoston kanssa ja kun Googlella monopoli niin he tietenkin painostavat poistamalla kaiken suomalaisen musiikin youtubesta. sympatiat tässä ovat ehdottomasti Teoston puolella, sieltä tuskin tulee mitään promillea kummempaa muutenkaan heidän suuntaansa kun suurin osa menee Googlen veroparatiiseihin :roll:

seepukka

Re: Voiko videon ladata YouTubeen ilman "teosto-maksua&

Viesti Kirjoittaja seepukka » 30.11.2017 21:03

jorma k kirjoitti:
Mullakin on joitain, joihin olis coverbändin lupakin. En vaan ole halunnut alkaa "tapella" noiden teosto-maksujen" kanssa. Vai onko niin, että julkaisija on YouTube eikävideon sinne ladannut? Vai rahastetaanko siinäkin useaan kertaan?
coverin sävellys voi olla teoston edustamasta kappaleesta eli joko on kokonaan "teosto-sävellys" tai sitten jakautuu osittain "teosto-sävellykseksi" ja osittain coverbändin omaksi sovitukseksi. Jos sävellys on osittain tai kokonaan teoston edustamaa niin silloin pitää heiltä kysyä lupa. coverbändi on varmaan jonkun luvan kysynyt siihen coverin tekoon niin heidän kauttaan hoituu ehkä teostoasia helpommin.

Videon tuubiin ladannut on sen julkaisija tässä tapauksessa. Googlelle ei tuosta makseta mitään vaan asioidaan suoraan Teoston kanssa.

Tuo googlen ja teoston kiista ei vaikuta tähän kuvioon millään tavalla vaan nämä tulevat tekijänoikeuslain ja alkuperäisen säveltäjän +teoston välisen edustussopimuksen perusteella

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 30.11.2017 21:30

seepukka kirjoitti:
jos haluat käyttää Teoston alaista musiikkia niin siitä pitää sopia Teoston kanssa ja jos on äänitteeltä otettu musiikki niin lisäksi Gramexin kanssa mikäli he edustavat äänitteellä esiintyviä artisteja.

Sanoittajille /säveltäjille ei siis erikseen tarvitse maksaa?

Videon tuubiin ladannut on sen julkaisija tässä tapauksessa. Googlelle ei tuosta makseta mitään vaan asioidaan suoraan Teoston kanssa.

Oletko tuosta varma? Onko jossain oikeudenpäätös asiasta?
Kun lataa YouTubeen videon Youtube tekee siihen omat muutoksenna eli teknisesti ottaen se ei ole enää sama video => kumpi sen julkaisee?
Ja mitä tuo lisenssisopimus kattaa? Missä siitä kerrotaan?

Tuo googlen ja teoston kiista ei vaikuta tähän kuvioon millään tavalla vaan nämä tulevat tekijänoikeuslain ja alkuperäisen säveltäjän +teoston välisen edustussopimuksen perusteella

Näin ollen rahastetaan (kahteen kertaan)?

Sitten vielä tapaukset, jossa tekijät eivät kuulu Teostoon, joutuvatko he tyytymään Teoston maksamaan korvaukseen (Tek.oik. laki 26§ mon. 5)? Jos laittavat omansa videona saavatko vaatia 3-vuoden määräajan kuluessa Teostolta YouTuben maksaman korvauksen, vaikka ovat itse sen sinne laittaneet?

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 13.12.2017 11:01

jorma k kirjoitti:Kun lataa YouTubeen videon Youtube tekee siihen omat muutoksenna eli teknisesti ottaen se ei ole enää sama video => kumpi sen julkaisee?

On se sama video ja sama julkaisija (sinä) edelleen. Tuleehan se uudelleenpakkaus ja muita muunnoksia videolle digi-tv-lähetyksissäkin, eikä julkaisijaksi silti muutu esim. lähetinaseman omistaja, vaan se on edelleen tv-yhtiö. :)

jorma k kirjoitti:Jos laittavat omansa videona saavatko vaatia 3-vuoden määräajan kuluessa Teostolta YouTuben maksaman korvauksen, vaikka ovat itse sen sinne laittaneet?

Jos itse julkaisee oman musiikkinsa ilmaiseksi netissä, tuskinpa siitä on jälkeenpäin oikeutta vaatia korvauksia, eli muuttaa se takautuvasti maksulliseksi(?).

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 15.12.2017 20:06

japiippo kirjoitti:
On se sama video ja sama julkaisija (sinä) edelleen. Tuleehan se uudelleenpakkaus ja muita muunnoksia videolle digi-tv-lähetyksissäkin, eikä julkaisijaksi silti muutu esim. lähetinaseman omistaja, vaan se on edelleen tv-yhtiö. :)
Joo noin Suomessa, mutta tuossa on kysymys Suomen ulkopuolisesta tahosta, se saattaa muuttaa kuvioita?

Jos itse julkaisee oman musiikkinsa ilmaiseksi netissä, tuskinpa siitä on jälkeenpäin oikeutta vaatia korvauksia, eli muuttaa se takautuvasti maksulliseksi(?).
Tussakin voi olla omat kuvionsa?

Seuraavat TEOSTON sivuilta kirjoitti:
https://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/faq-youtube
*Mikäli teet YouTube-videon yksityishenkilönä ei-kaupallista käyttöä varten, et tarvitse NCB:ltä erillistä synkronointilupaa YouTube-käyttöä varten. Mikäli teet videon kaupalliseen käyttöön (esimerkiksi yrityskäyttöön), saat lisätietoa luvasta

*Teoston edustamien oikeuksien osalta käyttäjän ei tarvitse maksaa musiikin lataamisesta YouTubeen.
Huom! Jokaisella muulla oikeudenhaltijalla on kuitenkin oikeus määrätä omien oikeuksiensa käytöstä YouTubessa – mukaan lukien mahdollisesta YouTube-käytön korvauksesta.
-Tästä kannattaa keskustella samalla kun pyytää luvan musiikin käyttämiseen kyseiseltä oikeudenhaltijalta.

*Et tarvitse Teostolta erillistä lupaa ladataksesi Teoston edustamien tekijöiden musiikkiteoksia YouTubeen.

-Muista kuitenkin huolehtia, että sinulla on kaikkien muiden oikeudenhaltijoiden suostumus materiaalin käyttöön YouTubessa (esimerkiksi muiden kuin Teoston asiakkaana olevien musiikin tekijöiden, soittajien, videolla esiintyvien, äänitetuottajan, videon ohjaajan jne. luvat tilanteesta riippuen).

Eli jos saa bändiltä luvan ja muut kuuluvat Teostoon , voit ei kaupalliseen käyttöön yksityishenkilönä (ainakin tällä hetkellä) julkaista videon. Teostolla on sopimus Youtuben kanssa.

Minä ymmärän tuon vielä niinkin, että en tarvitse edes bändin lupaa (mullahan on lupa kun kerran sain kuvata, tässäkin toki itse kysyisin heiltä luvan), jos sen jäsenet ovat Teostossa, mitä mieltä te olette?

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 17.12.2017 15:20

jorma k kirjoitti:Joo noin Suomessa, mutta tuossa on kysymys Suomen ulkopuolisesta tahosta, se saattaa muuttaa kuvioita?

Enpä usko, että muuttaa, mutten tietenkään voi varma olla.

jorma k kirjoitti:
Tussakin voi olla omat kuvionsa?

Periaatteessahan Teostolle ei pitäisi päätyä korvauksia omatekoisen musiikin itse julkaisemisesta (vaikka käytännössä niin varmaan käykin), joten tuota osuutta pitäisi kaiketi kinuta suoraan YouTubelta, mutta siellä taas käsittääkseni maksetaan vain jos on etukäteen tehty sopimus ja tuhat muuta lisävaatimusta täyttyy. (Arvailua jälleen.)

jorma k kirjoitti:Eli jos saa bändiltä luvan ja muut kuuluvat Teostoon , voit ei kaupalliseen käyttöön yksityishenkilönä (ainakin tällä hetkellä) julkaista videon. Teostolla on sopimus Youtuben kanssa.

Hyvä sinänsä, mutta jos käyttämäsi musiikki kuuluu niihin, jotka YouTuben robotti automaattisesti tunnistaa ja mykistää ääniraidan, se tekee sen joka tapauksessa. (Arvailua taas.)

jorma k kirjoitti:Minä ymmärän tuon vielä niinkin, että en tarvitse edes bändin lupaa (mullahan on lupa kun kerran sain kuvata, tässäkin toki itse kysyisin heiltä luvan), jos sen jäsenet ovat Teostossa, mitä mieltä te olette?

No ainakin kuvan ja äänityksen osalta itse materiaalin oikeudet kuuluvat sinulle, lisäksi jos sävellys on Teoston lupaama jäänee vain kysymys, kuuluvatko muusikot Gramexiin ja mitä se vaikuttaa tilanteeseen sekä haluavatko he naamakertoimiaan sinun kuvaamanasi sinne näkymään. (Arvailua vieläkin.)

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 17.12.2017 21:00

japiippo kirjoitti:
Periaatteessahan Teostolle ei pitäisi päätyä korvauksia omatekoisen musiikin itse julkaisemisesta (vaikka käytännössä niin varmaan käykin), joten tuota osuutta pitäisi kaiketi kinuta suoraan YouTubelta, mutta siellä taas käsittääkseni maksetaan vain jos on etukäteen tehty sopimus ja tuhat muuta lisävaatimusta täyttyy. (Arvailua jälleen.)
Mulla on tosta käsitys, että saa jos hakee 3-vuoden sisällä teostosta... tuleeko kuluja???

Hyvä sinänsä, mutta jos käyttämäsi musiikki kuuluu niihin, jotka YouTuben robotti automaattisesti tunnistaa ja mykistää ääniraidan, se tekee sen joka tapauksessa. (Arvailua taas.)

Tuosta tuli kuunvaihteessa ihan esimerkkejä (ei minun), mutta saivat niitä takaisin pyytämällä korjausta YouTubelta.

jorma k kirjoitti:
sekä haluavatko he naamakertoimiaan sinun kuvaamanasi sinne näkymään. (Arvailua vieläkin.)
Joo tähän mennessä aika heikkoa on ollut tuolta osin :-), kuvattu on kyllä ihan kiitettävästi. Eihän sitä koskaa tosin tiedä vaikka joskus jotain sinne ilmestyisikin.

Vastaa Viestiin