Sisään elokuva-alalle

Ajatuksia elokuvan tekemisestä.
Jere Sumell
Viesti:

Sisään elokuva-alalle

Viesti Kirjoittaja Jere Sumell » 14.06.2020 21:36

Teen toistaiseksi lyhytfilmejä.

Ehkä en koskaan tee mitään muuta tulevaisuudessa, tai saa nimeäni valkokangas-historian kirjoille.

Lopulta julkaisemani filmit jäävät elämäni toivon mukaan humaaniin vanhuuteen päättyvän elämäni jälkeen tänne yleisölleni.

Voi olla, että jos saan jälkikasvua, lapseni joskus päätyvät semanttisena vivahteena elämäni mittaiseen filmituotantooni katsoen seuraavaksi klassikkofilmin "Isäni teki roska-elokuvia" todeten, että toivon mukaan sanonta "Pojasta polvi paranee" -pitäisi todella paikkansa.

seepukka2

Re: Sisään elokuva-alalle

Viesti Kirjoittaja seepukka2 » 10.07.2020 18:38

elokuvien teko harrastuksena on täysin eri asia kuin elokuvien teko työnä josta saa palkkaa.

se palkallinen versio ei ole mitenkään kovin hauskaa hommaa (voin sanoa melkein 10 vuoden kokemuksella) eikä siinä useinkaan pääse toteuttamaan omia taiteellisia ambitioita. Eli jos teet lyhytelokuvia siksi että se on mukavaa hommaa ja siinä pääsee toteuttamaan itseään hyvin ja toteuttamaan omia taiteellisia ideoitaan niin silloin en suosittele elokuva-alaa uravalintana. Tulet todennäköisesti pettymään rankasti ja taiteellinen työskentelysi rajoittuu todennäköisesti kuitenkin edelleen omiin lyhytelokuviisi. Eli leffoja voi tehdä työkseen mutta taiteilemaan niissä ei silti pääse ja taiteilut pitää siis joka tapauksessa rahoittaa itse.

Mutta lyhytelokuvien tekohan todellakin siis ON aikalailla parasta mitä kuvitella saattaa ja kannustan ehdottomasti jatkamaan sillä tiellä! Jos tuntuu että pitäisi saada jotain isompaa lyhäriä aikaiseksi mutta taidot tai resurssit ei tunnu riittävän niin aina pystyy kasaamaan isomman porukan tekemään ja hiukan rahoitustakin usein saa raavittua kasaan. Julkaise festivaaleilla ja netissä ja hoida somepuoli huolellisesti niin saat filmeillesi myös katsojia :)

Eli kannustan ilman muuta jatkamaan valitsemallasi tiellä ja kuulostaa mielestäni että olet itse asiassa juuri oikealla polulla jota kannattaa ilman muuta jatkaa!

jos tällä hetkellä vielä tuntuu että elokuvillasi ei muka ole merkitystä niin tee yksi tai kaksi leffaa joilla oikeasti on. Itse olen muutamia indie-dokumentteja tehnyt ja olivat aivan mahtavia projekteja vaikka ei aluksi siltä tuntunutkaan. Haastattelimme vanhoja ihmisiä menneiden aikojen elämästä. Suosittelen ehdottomasti tällaista aihetta ja siitä on kulttuurihistoriallista hyötyäkin! apurahaakin niihin voi saada jos projekti hyvä :)

Vastaa Viestiin