Miten tehdään laadukas mikrofonikaapeli?

Vinkkejä rakenteluun ja virityksiin - omalla vastuulla
Rantarosvo

Miten tehdään laadukas mikrofonikaapeli?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 06.01.2014 17:24

Tää kysymys on esitetty uuden oppimisen toivossa ja en halua vastausta ettei homma kannata ja osta kaupasta :)

Mistä tunnistaa laadukkaan mikrofonikaapelin?
Linkkejä, tyyppejä yms. saa esittää.

Mistä tunnistaa laadukkaan liittimen? Muusta kun siitä ettei sitä saa halpahallista.

Kolvi kestää kädessä ja osaan juottaa. Tinatakkin osaan, olenhan seppä koulutukseltani ja pannujen tinaus kuuluu sepälle ;)
Suurin haaste juotoksille on kolvin kärki joka ei tahdo osua aina kohteeseensa käsien vapinasta johtuen. No olen oppinut laittamaan kolvin syrjään ennen kun rupee vituttamaan.
Koitan siis kertoa että juottamisen perustiedot on ja välineet myös. Välineet tarkotettu elektroniikalle, mutta löytyy kyllä vehjestä jolla saa liittimen katoamaan ja metrin johtoakin.

D3X

Viesti Kirjoittaja D3X » 06.01.2014 17:56

Itsellä yks tärkeä on vedonpoistaja. Johtoja kuitenkin pyöritellään paljon ja monesti itsellä esim toimittajat nykii niitä pois rungoista (kerran melkein kaatoi koko kameran tripodeineen) ilman painamatta lukitusnappia. Mennyt 1-2 "laadukastakin" kaapelia vuodessa sen takia että niissä on huonot vedonpoistajat. Nykyään olen ostanut niitä joissa se on yhtä muovia liittimeen asti, toki näissä laatu on sitten hieman huonompi mutta nämä on kestäneet parhaiten.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 06.01.2014 22:16

Mä olen aikoinaan törmännyt niin paljon suriseviin XLR-kaapelieihin että vuosia sitten tein omat yhden 100 metrin kelasta. Ei surise enää. Ainoastaan Neutrikin liittimet ja Cordialin piuha. St. Paulsilta tai Thomannilta kannataa tilata.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 07.01.2014 13:11

Vedonpoisto onkin hankala miulla toistaseks, kun joutuu käyttämään kameran 3,5mm plugia. Siihen ko ei taho edes inhimillisen paksunen piuha mahtua kiinni, ovatten niin hengettömille langoille tarkotettuja ettei vanha ees nää niitä :)
No ei oo kukaan muu tempomassakaan ja epoksia kun ruuttaa kuoren täyteen, siis niin että se vielä toimii.

Kikkailemalla pärjää jotenkuten, mutta kyllä se toi äänipuoli on se johon satsaukset tehdään tänäkin vuonna. Pitää kameran oman mikin piuhaa jatkaa 10-15cm että saa tehtyä hajuarakoa karvan ja mikrofonin väliin.
No säästäähän siinä muutaman sentin per kamera ko laittaa niin lyhyen piuhan mikkiin että just riittää omalle paikalleen. Siihen vaan ei mahdu mitään isompaa revohkaa niin, ettei karvat oo kuvassa. Onneks vaan toisessa laidassa ettei ympärikuvan. Saattas tulla emännältä nootti :D

Ajan kanssa sitten asiallisempiin systeemeihin.

edit:
Kim, onks siulla kertoo syytä joka sen surinan aiheuttaa?

D3X

Viesti Kirjoittaja D3X » 07.01.2014 13:54

Rantarosvo kirjoitti:Vedonpoisto onkin hankala miulla toistaseks, kun joutuu käyttämään kameran 3,5mm plugia. Siihen ko ei taho edes inhimillisen paksunen piuha mahtua kiinni, ovatten niin hengettömille langoille tarkotettuja ettei vanha ees nää niitä :)
Entä jos teet piuhan jossa on 3,5mm plugi kameran päähän.. sitten joku 10cm piuhaa ja XLR naaras. Teippaat tai nippusiteillä tms tämä yhdistelmä tiukasti kiinni kameraan ja kytket sitten tähän"välikaapeliin" suoraan mikin XLR kaapelilla.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 07.01.2014 18:14

Idea on hyvä! Pitäs vissiin tilata XLR-liittimiä jokunen ja tutustua niiden sielunelämään tarkemmin. Nyt en oo ees livenä nähny moista :)

Macfly
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Macfly » 07.01.2014 20:30

Meikäläinen on tehnyt 3,5 mm plugi / XLR johtoja niin, että plugipää on ollu tehdastekoinen. Se on löytynyt vielä kulmamallisena, joten kaapeli kulkee sirosti laitteen runkoa vasten. Johdossa olevasta ferriittirenkaasta en ole huomannut etua.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 07.01.2014 22:38

Rantarosvo kirjoitti:Kim, onks siulla kertoo syytä joka sen surinan aiheuttaa?
Jos ovat vanhoja niin ne on varmaan osittain poikki jostain. Mutta kun uudetkin surisee. Nyt ei kuitenkaan ole isosta surinasta kyse mutta kun on hiljainen etunen ja mikki niin pohjakohina eri kaapeleilla voi olla 2 dB eroja. Ja kyse siis uusista tehdastekoisista ihan "kunnon" kamaa vs. omat juotetut. Uusissa kaapeli voi olla huonompaa ja robootin juotokset kenties huonompia kuin mun omat.

Itse olen 3,5mm plugimikkijohdon tehnyt Cordialin Twin kaapelista jossa on kaksi ohuempaa piuhaa. Se ohuempi Cordial mahtuu Neutrikin metalliseen 3,5 mm kulmaplugiin kun vähän potkasee...

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 08.01.2014 13:36

Koin positiivisen yllätyksen kun kattelin Thomann:in sivuilta noita Neutrikin liittimiä ja Cordialin piuhoja. Nehän on ihan edullisia :)

http://www.thomann.de/fi/search_dir.htm ... ik&gk=&bn=

http://www.thomann.de/fi/cordial_audiok ... c3df2d9cb1

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 08.01.2014 17:45

Rantarosvo kirjoitti:Koin positiivisen yllätyksen kun kattelin Thomann:in sivuilta noita Neutrikin liittimiä ja Cordialin piuhoja. Nehän on ihan edullisia :)
Sieltä ja St paulsilta mä olen niitä ostanut. St paulsilla on ihan kilpailukykyiset hinnat yleensä:

http://www.stpaulssound.fi/

Ja tämähän on myös kivijalkaliike Nummelassa.

Vastaa Viestiin