Adios!

Kehittävää keskustelua Digivideoyhdistyksen toiminnasta. Risut ja ruusut ovat tervetulleita.
EsaH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaH » 07.12.2007 00:49

jaamo kirjoitti:Emme voi poistaa viestejä hetken mielijohteesta. Yhdistytoiminta on läheisesti sidoksissa liike-elämään - onhan sivustollamme arvosteltu useita kaupallisia tuotteita. Lisäksi moderaattoreilla on omat linkkinsä liike-elämään sekä omia alan yrityksiä, palveluita ja tuotteita. Jos lähdemme kärkkäästi poistamaan viestejä, herää helposti kysymys, keitä moderaattorit suojelevat.
Eli asiattomia, henkilökohtaisuuksiin meneviä haukkumaviestejä ette voi poistaa, koska ne liittyvät jonkun moderaattorin liiketoimintaan? "Jarmon herjaus & haukunta OY" - niinkö?

Aika erikoista, minä olen taas yrittäjäpiireissä oppinut että nimenomaan korrekti käytös on liike-elämässä tärkeä juttu, asiakkaat kun kiinnittävät huomiota kaikenlaiseen. Siten voisi ainakin kuvitella että myös yhdistykselle, jolla on yhteistyötä liike-elämän kanssa olisi erityisen tärkeää tämä korrekti käytös myös heidän foorumillaan. Täytynee jatkossa ottaa teidän yhdistys puheeksi yrittäjäpiireissä... En uskoisi että kovin moni yritys haluaisi esimerkiksi mainostaa tällaisessa yhteydessä tai muulla tavoin tukea yhdistystä, joka suosii julkisesti epäkorrektia ja loukkaavaa käytöstä muita ihmisiä kohtaan? Aika monessa yhdistyksessä olen itsekin mukana ja tiedän että nimenomaan yrityskontaktit ovat oikeasti kova juttu. Eikä niitä ylläpidetä epäkorrektilla käytöksellä.

Moderoinnista vielä: moderaattoreiksi valittujen henkilöiden tulisi olla ehdottoman puolueettomia, ts. omat mielipiteet eivät saa vaikuttaa viran hoitoon. Lisäksi moderaattorin tulisi olla kykenevä tekemään täysin itsenäisiä päätöksiä, varsinkin tällaisissa helpoissa tapauksissa, kun kyseessä on aivan selkeästi asiaton kirjoitus. Näköjään tämäkään ei kuitenkaan Jarmolta luonnistunut, koska päätöksen tekemiseen tarvittiin oikein hallituksen apua. Ilmeisesti moderaattorit onkin valittu vain kaveripiiristä, ilman että on arvioitu millään tasolla henkilön sopivuutta kyseiseen tehtävään. Sehän on nimittäin luottamustehtävä, sillä yhdistyksen foorumin yleinen maine (esimerkiksi yrittäjäpiireissä) on pitkälti moderaattoreidenne käsissä.

tapio

Viesti Kirjoittaja tapio » 07.12.2007 00:57

Mä taas olen yritys- ja yrittäjämaailmassa oppinut, että niitä herneitä ei kannata ihan kovin syvälle ja helposti nenään vetää kaikesta pienestä.. Muuten ei muuta kerkiäisi tehdäkään..

Relaa jo.

-t

japiippo

Viesti Kirjoittaja japiippo » 07.12.2007 10:32

jaamo kirjoitti:Emme voi poistaa viestejä hetken mielijohteesta.
No miten olisi se välivaihtoehto, että valvoja laittaisi selvän ylilyönnin tapauksessa väliin niitä "pysytäänpäs asialinjalla" -tyylisiä huomautuksia? Saa kai sitä olla tilanteeseen muitakin ratkaisuja kuin vain ääripäät, että joko ei reagoida julkisesti mitenkään, tai sitten heti poistetaan viesti ja kickbannataan käyttäjä. :wink: Tuollaisilla kehotuksilla tilanteen rauhoittamisen aloittaminen ei mielestäni sitä keskustelun avoimmuuttakaan vaarantaisi. Jokaiselle jäisi tilaisuus poistaa viestistään se loukkaava kohta muokkaa-toiminnolla, menettämättä kasvojaan.

Itse olen monesti omia viestejäni muokannut tai poistanut jälkeenpäin vapaaehtoisesti, jos olen huomannut niiden olevan liian ilkeitä. Eihän viestien tarvitse olla "kiveen kirjoitettuja", sillä sitä vartenhan se muokkaustoiminto on juuri keksitty. Käyttäkää sitä, niin all's well that ends well.

EsaH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EsaH » 07.12.2007 14:21

tapio kirjoitti:Mä taas olen yritys- ja yrittäjämaailmassa oppinut, että niitä herneitä ei kannata ihan kovin syvälle ja helposti nenään vetää kaikesta pienestä.. Muuten ei muuta kerkiäisi tehdäkään..
Tässähän on siis kyse pettymyksestäni moderaattorin ja/tai yhdistyksen hallituksen tapaan hoitaa (tai ennemminkin olla hoitamatta) sellaisia asioita jotka kuitenkin vaikuttavat jopa yhdistyksen maineeseen. Kyse ei ole nyt ainoastaan yhdestä ainoasta tai muutamastakaan asiattomasta viestistä, vaan siitä että koko yleinen linja on täällä pielessä.

Minullehan tämä ei tietysti ole kovin iso juttu kirjoittaa tai olla kirjoittamatta tänne mutta olen ollut mukana koska aika moni kysyjä on kiitellyt asiallisista vastauksista (nimenomaan jopa näillä sanoin: "kiitos asiallisesta vastauksesta"). Jotkut ovat myös pyytäneet etten jättäisi palstaa. Onneksi tällainen positiivinen palaute tulee valtaosin yksityisviesteinä, sillä muutenhan se ärsyttäisi suunnattomasti eräitä kirjoittajia täällä. Mutta ilmeisesti myös epäasiallisia kommentteja laukovat kirjoittajat saavat paljon kiitosta toiminnastaan, koska heidän viestejään ei saa poistaa eikä heitä varsinkaan saa millään tapaa rangaista, heillä on hallituksen takaama koskemattomuus.

Varsinkin aloittelijoiden voi olla vaikeaa saada asiallisia vastauksia kysymyksiinsä, koska heidän pitäisi osata kysyä juuri oikealla tavalla jotta arvon raati viitsisi vastata kysymyksiin asiallisesti.

Asialinja olisi syytä pitää tällaisella foorumilla joka on kuitenkin yhdistyksen kannalta se kaikista selkeimmin ulos näkyvä asia. Sen tulisi olla tasokas ja erottua Suomi24-tyyppisistä kaatopaikoista, joissa kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Tämän tasokkuuden takaisivat asiallisia viestejä kirjoittavat asiantuntijat, mikäli heitä ei kaikkia ajettaisi täältä pois räävittömyyksillä.

Vähintään saisi noudattaa tuota japiipon ehdottamaa linjaa, vai onko sekin sitten jo mielestänne aivan liian ankaraa?

Toisaalta - jos ja kun tällä foorumilla ei ole mitään merkitystä yhdistykselle, niin irrottakaa se ihmeessä kokonaan yhdistyksestä ja muuttakaa foorumin nimi vaikka sontaluukuksi, siten ettei kukaan vahingossakaan sotke tätä yhdistykseenne. Sen jälkeen voi moderaattoritkin poistaa ja antaa mennä keskustelun tason sellaiseksi kun se menee ilman minkään sorttista kuria. Samalla myös asiantuntijat voivat mennä jonnekin muualle.

Epäilijä

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 07.12.2007 14:26

EsaH kirjoitti:heillä on hallituksen takaama koskemattomuus.
Meininkihän alkaa siis olla kuin amerikkalaisessa viihdeohjelmassa, vain Jeff Probst puuttuu. :D

Mun mielestä tällä foorumilla informaatio- ja viihdearvo ovat hyvässä tasapainossa, eikä tänne tarvita sääntökirjaa, jonka ensimmäiset luvut olisivat:

1. Koulutus, ikä ja kokemus luovat kantajalleen auktoriteetin, jota tulee varauksetta kunnioittaa.

2. Ensimmäistä pykälää rikkovat ajetaan foorumilta helvetin tuleen.

tkangasmaa

Viesti Kirjoittaja tkangasmaa » 07.12.2007 15:43

[quote="tapio"]

Itse olen viihtynyt tällä foorumilla hyvin ja foorumin asiallisuuden takia uskallan esiintyä ihan omalla nimelläni eikä tarvitse kätkeytyä nimimerkin taakse.

-t[/quote]

Näin leuhkii nimimerkki: -t

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 07.12.2007 16:09

tkangasmaa kirjoitti:Näin leuhkii nimimerkki: -t
Kyllä se oikea nimikin sieltä profiilin kautta löytyy.

Virtanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtanen » 07.12.2007 16:37

Epäilijä kirjoitti:Meininkihän alkaa siis olla kuin amerikkalaisessa viihdeohjelmassa, vain Jeff Probst puuttuu. :D

Mun mielestä tällä foorumilla informaatio- ja viihdearvo ovat hyvässä tasapainossa, eikä tänne tarvita sääntökirjaa, jonka ensimmäiset luvut olisivat:

1. Koulutus, ikä ja kokemus luovat kantajalleen auktoriteetin, jota tulee varauksetta kunnioittaa.

2. Ensimmäistä pykälää rikkovat ajetaan foorumilta helvetin tuleen.
En ihan vielä vertaisi, mutta muistatkos ajan parin vuoden takaa, kun sinunkin ovesi taakse oli tulossa ystävällisiä vieraita bulgarian mafiasta ynnä muista kivoista instituutioista. :D

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 07.12.2007 16:41

EsaH kirjoitti: Tässähän on siis kyse pettymyksestäni moderaattorin ja/tai yhdistyksen hallituksen tapaan hoitaa (tai ennemminkin olla hoitamatta) sellaisia asioita jotka kuitenkin vaikuttavat...
Tulihan se sieltä.
Oletko huomannut, Esa, että riidassa tarvitaan kaksi osapuolta? Tässä ei ole kuin 1. Sinua arvosteltiin asiattomasti, mutta sellaiseen pitää tottua näissä kontakteissa, jotka eivät tapahdu silmäkkäin. Kukaan ei ole lähtenyt sinua vastaan hyökkäilemään. Ei ole ollut aihetta. Sinä yksin pidät asiaa esillä ja sillä tavalla suurentelet sitä.

Jos harrastusluonteisessa yleisön palvelussa ottaisi nokkaansa jokaisesta arvostelusta, olisi vapaaehtoisten joukko hyvin pieni. Minä ainakin olisin lopettanut jo viime vuosituhannella. :lol:

Kun joka puolelta haukutaan tasaisesti ja syytellään vuorotellen kaikkien merkkien (paitsi Samsungin) suosimisesta, voi todeta olevansa sopivalla keskitiellä. :lol:

Epäilijä

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 07.12.2007 16:47

Virtanen kirjoitti:mutta muistatkos ajan parin vuoden takaa, kun sinunkin ovesi taakse oli tulossa ystävällisiä vieraita bulgarian mafiasta ynnä muista kivoista instituutioista. :D
Muistan kyllä, mutta silti kaikki tällä foorumilla tapahtunut on pientä verrattuna siihen, mitä tapahtui eräällä toisella foorumilla viime vuosituhannen puolella. Eipä niistä silti sen enempää. 8)

lunni

Viesti Kirjoittaja lunni » 07.12.2007 20:09

Epäilijä kirjoitti:
Virtanen kirjoitti:mutta muistatkos ajan parin vuoden takaa, kun sinunkin ovesi taakse oli tulossa ystävällisiä vieraita bulgarian mafiasta ynnä muista kivoista instituutioista. :D
Muistan kyllä, mutta silti kaikki tällä foorumilla tapahtunut on pientä verrattuna siihen, mitä tapahtui eräällä toisella foorumilla viime vuosituhannen puolella. Eipä niistä silti sen enempää. 8)
Alentuva asenne!

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 07.12.2007 20:45

Etenkin kokeneemmat netin käyttäjät ovat tottuneet siihen, että lokaa ropsahtaa niskaan välillä pahemmankin kerran. Jos siitä stressaa, niin mahahaava repeää kyllä ihan turhaan.

Hoodoo

Viesti Kirjoittaja Hoodoo » 07.12.2007 21:18

EsaH kirjoitti:Jotkut ovat myös pyytäneet etten jättäisi palstaa. Onneksi tällainen positiivinen palaute tulee valtaosin yksityisviesteinä,
Ei me uskota...narraat :wink:

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 07.12.2007 21:36

jaamo kirjoitti:Jos lähdemme kärkkäästi poistamaan viestejä, herää helposti kysymys, keitä moderaattorit suojelevat. Yhdistyksen mainetta? Jotain yritystä? Kenties itseään?
Noin toimien saa varmasti epäluulloille vauhtia. Lisäksi tulee rajoittaneeksi sananvapautta, mistä joku saattaa nostaa oman metelinsä.

EsaH:lle
Ei hampaattomien mummojen ja ukkojen kirjoituksia kannata aina niin kirjaimellisesti ottaa, netistä löytyy aina värikästä kielenkäyttöä. Ei niitä ole aina pakko ymmärtää oikein. Jatka vaan täällä kirjoitteluasi, asiallisia kirjoituksia kaivataan edelleen.

Faq:lle Hienoa, että et jatkanut löylyn lyömistä.

Taisto

Viesti Kirjoittaja Taisto » 07.12.2007 22:59

jorma k kirjoitti:Faq:lle Hienoa, että et jatkanut löylyn lyömistä.
Muut ovat jatkaneet senkin edestä. :(

Lukittu