Adios!

Kehittävää keskustelua Digivideoyhdistyksen toiminnasta. Risut ja ruusut ovat tervetulleita.
Epäilijä

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 07.12.2007 23:45

Taisto kirjoitti:Muut ovat jatkaneet senkin edestä. :(
Kohta varmaan hallitusta syytetään tämänkin keskustelun avaamisesta. :D

Taisto

Viesti Kirjoittaja Taisto » 07.12.2007 23:55

Epäilijä kirjoitti:Kohta varmaan hallitusta syytetään tämänkin keskustelun avaamisesta. :D
Häh?
Ei nyt oikein auennut tuo tajunnanvirtasi, kerro siten että tavallinenkin tajuaa.

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 07.12.2007 23:56

Jokaisen olisi tästä eteenpäin syytä lukea koko ketju alusta asti ja kommentoida vasta sitten. Kuka on syyttänyt, ketä ja mistä?

EsaH
Viesti:

Vai että oikein riita?

Viesti Kirjoittaja EsaH » 08.12.2007 01:53

Kunto Hirvikoski kirjoitti:Oletko huomannut, Esa, että riidassa tarvitaan kaksi osapuolta? Tässä ei ole kuin 1.
No tulihan se sieltä! Hyvä kun tunnustit...

Nimittäin, kuten jo tuossa edellisessä viestissäni totesin, olen pettynyt hallituksen ja moderaattoreiden kyvyttömyyteen hoitaa hommansa kuten pitäisi. Luottamus meni. TÄSTÄ on kyse, ei riidasta, ei yksittäisestä viestistä, ei herneistä, ei mistään niin pienistä... te vaan yksinkertaisesti mokasitte!

Minulla on sellainen tausta, että ylläpidin suosittua BBS- järjestelmää kaikenkaikkiaan 16 vuotta ja tämä alkoi jo vuosia ennen kuin tällaisia Internet-palstoja oli edes olemassa. Myöhemmin perustin myös boxien välisen viestiverkon, jossa oma BBS toimi koordinaattorina. Ajallisesti näissä jutuissa puhutaan 90-luvun alusta kun homma aktiivisesti alkoi. Tuon ajan tietoliikennetekniikka oli hyvin erilaista kuin nykyään. Internet-yhteyksiä ei tuolloin ollut juuri tarjolla kotikäyttöön. Kaikki yhteydet olivat minuuttihintaisia, viestien lukeminen ja kirjoittelu maksoi oikeasti paljon.

Joten on aika turhaa selittää minulle miten tällaisilla palstoilla tulisi oleskella, varsinkaan jos ei itsekään sitä hallitse ja kirjoittaa asiattomuuksia. On myös enemmän kuin todennäköistä että näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä jotka tätäkin palstaa asiattomuuksillaan terrorisoivat ei oltu vielä edes pantu alulle noina aikoina. Harva edes tietää mikä BBS on.

Noiden 16 vuoden muodostui arvomaailma, jossa rehellisyys ja asiallinen mutta lupsakka keskustelutyyli näyttelevät keskeistä roolia. Kun peilataan tätä arvomaailmaa Digivideo ry:n edustamaan arvomaailmaan, joka taasen ihannoi palstalle eksyneiden ulkopuolisten vasta-alkajien herjaamisen ja muutenkin epäasiallisen keskustelutyylin, huomaamme varmaankin molemmat että arvomaailmamme eivät kohtaa. Eikö vain?

Joten luottamus meni - ja se siitä.

EsaH
Viesti:

Lukekaa netiketti

Viesti Kirjoittaja EsaH » 08.12.2007 02:05

Tässä vielä lukemista palstan käyttäjille, moderaattoreille ja varsinkin hallitukselle. Ei nämä asiat mistä puhun ole mitenkään minun keksimiä, vaan aivan yleisiä hyviä käytöstapoja:
http://www.internetopas.com/netiketti/

Japsu

Re: Vai että oikein riita?

Viesti Kirjoittaja Japsu » 08.12.2007 02:17

EsaH kirjoitti:Harva edes tietää mikä BBS on.
Luulin että se kuului yleis-sivistykseen. Itse vierailin eka kerran tuollaisessa purkissa vuonna 1986 Brother TC-600 kirjoituskone/päätteellä ja 300 baudisella HPY:tä vuokratulla modeemilla (se puhelimen alle asetettava). MonopoliHPY laskutti sillloin asennusmaksuja vaikka itse kävi heiltä laitteen hakemassa. :wink: Näyttöä (yhden rivin)en käyttänyt vaan annoin kirjoittimen tulostaa rullapaperille aina sivun kerralla. :lol:
http://cgi.ebay.fr/machine-a-ecrire-ele ... dZViewItem

Sorry off topic.

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 08.12.2007 09:05

EsaH kirjoitti:...
Minulla on sellainen tausta, että ylläpidin suosittua BBS- järjestelmää kaikenkaikkiaan 16 vuotta ja tämä alkoi jo vuosia ennen kuin tällaisia Internet-palstoja oli edes olemassa. Myöhemmin perustin myös boxien välisen viestiverkon, jossa oma BBS toimi koordinaattorina. Ajallisesti näissä jutuissa puhutaan 90-luvun alusta kun homma aktiivisesti alkoi. Tuon ajan tietoliikennetekniikka oli hyvin erilaista kuin nykyään. Internet-yhteyksiä ei tuolloin ollut juuri tarjolla kotikäyttöön.
--------
Joten on aika turhaa selittää minulle miten tällaisilla palstoilla tulisi oleskella, varsinkaan jos ei itsekään sitä hallitse j
Perässä kulkija olet, Esa, mutta ehtii sieltä vielä mukaan.
1980-luvun puolivälissä olin erään tietokonekerhon puheenjohtaja ja pidimme BBS:ää vuosikaudet paljon ennen internettiä. Kerho julkaisi myös diskettilehteä (vuosina 86-95), jonka päätoimittajana olin muutaman kerran. Se lähetettiin jäsenille postissa kotiin. Lehdessä julkaistiin tiettävästi ensimmäisenä Suomessa sähköisiä haastatteluja, BBS:n välityksellä tehtyjä. Myös BBS-runoja julkaisimme ensimmäisenä. Kirjoittajana oli mm. runoilija Väinö Kirstinä.

Kunto Hirvikoski
Viesti:

BBS-runoilija

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 08.12.2007 09:20

Tämä on pakko vielä lisätä. ST-Klubin diskettilehdessä 1989/4 julkaistu BBS-runo nimimerkiltä "pöytälaatikkorunoilija"

punainen printteri

pimeässä yössä

aivan yksin kirjoitan

mitä mieleen tulee.

80 merkkiä sekunnissa

eivätkä aivoni tuota niistä ainuttakaan.

Epistaxis

Viesti Kirjoittaja Epistaxis » 08.12.2007 09:24

Esa ja Kunto.

Minä itse olen täysi amatööri näissä kuvaushommissa, enkä noista tietotekniikka-asioistakaan paljoa ymmärrä, mutta silti vanhempani olivat parivuotta sitten linnanjuhlissa Halosta ja Arajärveä kättelemässä. Kovasti tykkäsivät kemuista! :)

Jasu

Viesti Kirjoittaja Jasu » 08.12.2007 09:49

EsaH kirjoitti:
Kunto Hirvikoski kirjoitti:Oletko huomannut, Esa, että riidassa tarvitaan kaksi osapuolta? Tässä ei ole kuin 1.
No tulihan se sieltä! Hyvä kun tunnustit...

Nimittäin, kuten jo tuossa edellisessä viestissäni totesin, olen pettynyt hallituksen ja moderaattoreiden kyvyttömyyteen hoitaa hommansa kuten pitäisi. Luottamus meni. TÄSTÄ on kyse, ei riidasta, ei yksittäisestä viestistä, ei herneistä, ei mistään niin pienistä... te vaan yksinkertaisesti mokasitte!

Minulla on sellainen tausta, että ylläpidin suosittua BBS- järjestelmää kaikenkaikkiaan 16 vuotta ja tämä alkoi jo vuosia ennen kuin tällaisia Internet-palstoja oli edes olemassa. Myöhemmin perustin myös boxien välisen viestiverkon, jossa oma BBS toimi koordinaattorina. Ajallisesti näissä jutuissa puhutaan 90-luvun alusta kun homma aktiivisesti alkoi. Tuon ajan tietoliikennetekniikka oli hyvin erilaista kuin nykyään. Internet-yhteyksiä ei tuolloin ollut juuri tarjolla kotikäyttöön. Kaikki yhteydet olivat minuuttihintaisia, viestien lukeminen ja kirjoittelu maksoi oikeasti paljon.

Joten on aika turhaa selittää minulle miten tällaisilla palstoilla tulisi oleskella, varsinkaan jos ei itsekään sitä hallitse ja kirjoittaa asiattomuuksia. On myös enemmän kuin todennäköistä että näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä jotka tätäkin palstaa asiattomuuksillaan terrorisoivat ei oltu vielä edes pantu alulle noina aikoina. Harva edes tietää mikä BBS on.

Noiden 16 vuoden muodostui arvomaailma, jossa rehellisyys ja asiallinen mutta lupsakka keskustelutyyli näyttelevät keskeistä roolia. Kun peilataan tätä arvomaailmaa Digivideo ry:n edustamaan arvomaailmaan, joka taasen ihannoi palstalle eksyneiden ulkopuolisten vasta-alkajien herjaamisen ja muutenkin epäasiallisen keskustelutyylin, huomaamme varmaankin molemmat että arvomaailmamme eivät kohtaa. Eikö vain?

Joten luottamus meni - ja se siitä.
* hakee sipsejä ja ottaa paremman asennon

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 08.12.2007 13:44

Japsu kirjoitti: ...Luulin että se kuului yleis-sivistykseen. Itse vierailin eka kerran tuollaisessa purkissa vuonna 1986 Brother TC-600 kirjoituskone/päätteellä ja 300 baudisella HPY:tä vuokratulla modeemilla (se puhelimen alle asetettava). ....Sorry off topic.
Kas kas, tuttu printteri minullekin. Ostin sellaisen 1980-luvun alussa - liekö ollut vuosi 1982 - se oli tarjouksessa New Yorkin Macy's tavaratalossa. Hinta oli $99. Mistä sinä sen hankit?

Minulla oli silloin kotikoneena Teksas Instrumentsin TI-99/4A. Sillä olin yhteydessä pääasiassa rapakontakaisiin purkkeihin. Taisinpa sitten myöhemmin vierailla tuossa Kunzin mainitsemassa purkissakin.

Ensimmäiset kerrat netissä koin kuitenkin silloin vielä suljetussa ARPANET verkossa 70-luvun lopulla.

Pitkä kokemukseni on opettanut olemaan reagoimatta, kun keskustelun toinen osapuoli menettää malttinsa. Tässä, niin kuin monessa reaalimaailmankin tilanteessa, pitää paikkansa vanha kiinalainen sanonta:
"Seurassa on viisaampaa olla hiljaa, ja antaa toisten luulla että on tyhmä, kuin avata suunsa ja todistaa se heille."

Virtanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtanen » 08.12.2007 14:03

Japsu kirjoitti:Brother TC-600 kirjoituskone/päätteellä
Jee, oli tuollainen minullakin. :D Koneena oli tosin itse rakennettu Telmac, ja sen jälkeen saman tietokonekerhon suunnittelema MacAtto, mutta kyllä niillä tietotekniikan alkeet opetteli kummasti. Ja se ensimmäinen kosketus BBS -purkkeihin sijoittui myös sinne vuoden -86 kieppeille.

Epäilijä

Viesti Kirjoittaja Epäilijä » 08.12.2007 14:18

Japsu kirjoitti:Itse vierailin eka kerran tuollaisessa purkissa vuonna 1986.
Kunto Hirvikoski kirjoitti:1980-luvun puolivälissä olin erään tietokonekerhon puheenjohtaja ja pidimme BBS:ää vuosikaudet paljon ennen internettiä.
Vaka Vanha kirjoitti:Ensimmäiset kerrat netissä koin kuitenkin silloin vielä suljetussa ARPANET verkossa 70-luvun lopulla.
Virtanen kirjoitti:ensimmäinen kosketus BBS -purkkeihin sijoittui myös sinne vuoden -86 kieppeille.
Ui jui jui... Nyt pitää varmaan lievittää Pakarisen tuskaa kertomalla, että Epäilijä on ollut ensimmäistä kertaa linjoilla vasta ysärillä. :D

Jari P
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jari P » 08.12.2007 14:19

Virtanen kirjoitti:
Japsu kirjoitti:Brother TC-600 kirjoituskone/päätteellä
Jee, oli tuollainen minullakin. :D Koneena oli tosin itse rakennettu Telmac, ja sen jälkeen saman tietokonekerhon suunnittelema MacAtto, mutta kyllä niillä tietotekniikan alkeet opetteli kummasti. Ja se ensimmäinen kosketus BBS -purkkeihin sijoittui myös sinne vuoden -86 kieppeille.
Hahaa, Jukka onko sullakin ollut Telmac. Taisi olla vuosi -79 tai -80 kun kaverin kanssa laitettiin kaikki kesäduunirahat ja ostettiin Telmac TMC600 jos oikein muistan vielä mallin :-)

Jari

edit:

Löytyihän siitä vielä googlettamallkin kuva
http://www.flickr.com/photos/hessuj/520289839/

aapo

Viesti Kirjoittaja aapo » 08.12.2007 14:38

Tässä juuri näkyy miten Kunto Hirvikoski sivuutti asian ytimen ja muutti puheenaiheen. tämän keskustelun kannalta on sivuseikka että kuka aloitti harrastuksen aiemmin.EsaH sanoi jo asian ytimen tuolla aiemmin: netiketti

Lukekaa siitä ja toimikaa hyvien tapojen mukaan.Se jos ei osaa ei tee ihmisestä hölmöä.Mutta se ettei suostu edes kuuntelemaan viisaampaa vaan muuttaa aiheen muuksi ei ainakaan ole viisasta.

lukekaa netiketti ja toimikaa kuten siinä sanotaan.

Lukittu